Reflektioner från grupperna No hands up…

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
BFL Piloter och rektorer 27/8 De 5 nyckelstrategierna
Barnanpassad utredning
Kap 4 Dylan Williams - Att ta fram belägg för elevernas prestationer
Tränings och Tävlingslära
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun
Problemcentrerad undervisning metod Hokkaido lärarhögskolan (Asahikawa) Professor Kazuhiko Souma
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Mål och betygskriterier
Hur tänka och göra som processtödjare
Kommunikation.
Välkommen Skriv ditt namn på en glasspinne och ställ den i muggen.
Läroplansträff Välkomna!.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Konsten att leda sig själv
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Eller formativt lärande…
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Hur arbetar vi och vad har vi gjort hittills?
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Aktivt lyssnade.
Bra skolor kännetecknas av:
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Rudbeck - en utvecklingsresa
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Elevaktiva utvecklingssamtal
Begrepp.
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Att besöka skolor Camilla Bergvall, ordförande Djurens Rätt Helsingborg & Hanna Eriksson, vice ordförande Djurens Rätt Helsingborg
Utmaningar i arbetet med BfL
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Diskussionstillfälle 4
Caseseminarium Sofie Johansson, sofjo153
Vilka är vi och vem är jag?
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Motivation is the direction and intensity of effort
Lektionsmaterial Inför ert deltagande i Energikicken 2015.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Varför läsa ett språk till i åk 8 och 9?
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Formativt och Summativt
Lektionsmaterial Inför ert deltagande i Energikicken 2015.
Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt
Förändring – hot eller möjlighet?
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Formativ undervisning – Workshop 2 - Lärandemål
Spelare: P11, F11/10/09 Tränare: Spelare i P04, F03/04
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Ta reda på vad eleverna lär sig under lektionen
Förhållningssätten.
Presentationens avskrift:

Bedömning för lärande Lärtillfälle 4

Reflektioner från grupperna No hands up… ”No hands up” och att eleverna får sitta två och två och rätta eller prata om hur de löst uppgifter har upplevts positivt för oss. Eleverna blir mer engagerade och pratar matte, stavning osv. ”No hands up” kräver att eleverna vänjer sig vid ett nytt förhållningssätt i klassrummet och behöver få ta tid. Det infinner sig lätt en rädsla för att misslyckas, att blotta sig att man inte lyckats eller missat att utföra uppdraget/läxan. Vi som lärare är vana att själva ha kontrollen och ”makten”. En utveckling av No-hands skulle kunna vara att ge tid till att förbereda sig innan utifrån ett antal frågeställningar. Eleven är då förberedd och blir inte lika stressad. KUNGSBACKA KOMMUN

Röda gröna gula kort, tumme upp/tumme ner Tummen upp används också för att se vilka som behöver ytterligare exempel för att förstå. Eleverna kommer sedan igång snabbare och lättare med det egna arbetet. Röda, gröna och gula kort har också testats men det blir för mycket att hålla reda på. Röd, grön och gul låda finns vid dörren vid utgång ur klassrummet. Eleverna lägger sin namnlapp i den lådan som stämmer med deras bedömning av hur de förstått. Läraren får en snabb uppfattning och koll på vilka som förstått och vilka som behöver mer hjälp. KUNGSBACKA KOMMUN

Frågetekniker, varför? Ett sätt att få syn på elevernas tänkande. Ett sätt att få eleverna mer aktiva under lektionerna. Ett sätt att få eleverna att utveckla sitt tänkande och lyssna på varandra, se varandra som lärresurser. KUNGSBACKA KOMMUN

Vi strävar mot ett dialogiskt klassrum Studier har visat att elever som deltar i klassrumsdiskussioner ofta blir mer framgångsrika, medan de som inte deltar missar sin möjlighet att utveckla sin förmåga. Det vanligt förekommande mönstret – att läraren ställer frågorna, vissa elever svarar (ofta samma elever) och läraren utvärderar elevens svar- behöver bytas mot ett dialogiskt klassrum som underisningens effektivitet ska öka. Ett sådant dialogiskt klassrum kan elevdeltagandet i diskussioner inte vara frivilligt och eleverna behöver ges mer tid för att tänka innan de svarar på frågor, men också möjlighet till att formulera egna frågor. Fokus bör inte i första hand ligga på om elevernas svar är rätt eller fel, utan huruvida svaren ger indikationer på lärande. (William 2007) KUNGSBACKA KOMMUN

Strategier för ett dialogiskt klassrum Feta frågor EPA Tänka, Skriva, Svara Pausa, Svara, Skicka vidare KUNGSBACKA KOMMUN

Plan för vårterminens arbete 25/3 Strategi 2 forts Filmen ”The Classroom experiment” del 2 6/5 Bedömning för lärande kopplat till John Hatties forskning samt utvärdering av vårens arbete. Återkoppla till din egen Nöhra. Detta arbete kommer att fortsätta under höstterminen 2015. KUNGSBACKA KOMMUN