Design & Utvärdering, 5 poäng Designern Torsdagen den 23/3 Informatik A.3.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Den hermeneutiska metoden
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Idéer för ett bredare entreprenörskap
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Nulägesanalys genom frågor
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Kvalitativ analys - Analysprocess
Hög kvalitet?? Hög kvalitet – förutsättning för barns lärande och utveckling – vad är hög kvalitet i förskolan? Barns bästa – en god start i livet! Internationellt.
Att utvärdera nyttan av FoU
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Värdering och urval (Internt utvecklingsprojekt – Cissela Genetay)
Presentation av gipsmask-gör en snygg presentation av din mask
Tolken – en kulturell mellanhand Riksbankens jubileumsfond.
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
SET Social Emotionell Träning
Kontakt: Steve Wicks
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik
Att analysera samhällsfrågor
Lokal pedagogisk planering
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Vetenskapligt arbete Eva Friman, HUB 2010.
Lund Studentlitteratur
Arbetsområde 1. Innehåll Exempel E C A Idrott/ Lek/ Motion
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Implementering Det slutliga resultatet av ett implementeringsarbete bestäms av interaktionen mellan - de som vill introducera metoden - tänkta användare.
Vad bör en hälsopedagog kunna?
Bedömning.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Kunskapskrav och matriser
Kommunikatören.
Anne-Charlotte Kjerulf FM, auktoriserad arbetshandledare
Modul 7 Kulturell medvetenhet
Design En process på modet i organisationer Patrik Persson Ekonomihögskolan, Linnéuniversitetet.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Design & Utvärdering, 5 poäng Produkt & Process Informatik A.3.
Reseproduktion och försäljning
Respekten för människan
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Marknadsföring och försäljning
FL3: Foundations Daniel Nylén. Kognitiv psykologi & IxD Centrala teorier om kognitiv psykologi utgör grunden för HCI- forskningen Att vara människocentrerad.
Etik och ledarskap.
Design & Utvärdering, 5 poäng Introduktionsföreläsning Informatik A.3.
Design & Utvärdering, 5 poäng Metoder & Tekniker ”Character of Things” Fredag den 24/3 Informatik A.3.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Nonviolent Communication
Delprov 3 Delmoment a Av: Rebecca Hansén VT15. Innehåll  Utmaning 1 – Prototyper i designprocessen - Prototyper i designprocessen - Prototyper i designdialog.
BAKGRUND OCH FAMILJEÖVNING Hur motiverar man familjer att ändra sina levnadsvanor? Hur känner man igen familjers och familjemedlemmars vilja till förändring?
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Design 1.
Lära för livet!.
Något att tänka på när man söker pengar
Coaching.
Design & Utvärdering, 5 poäng
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Förbättra klubbkvalitet
Presentationens avskrift:

Design & Utvärdering, 5 poäng Designern Torsdagen den 23/3 Informatik A.3

Om föreläsningen Design som –individuell tankeprocess –social process Designern och designförmåga –vad utmärker en designers förmåga? –går den att utveckla?

Design som individuell tankeprocess Reflektion i handling –hur hanterar vi obekanta situationer? –konversera med designsituationen Design genom problematisering –varför? –problemet behöver inte vara det som formulerats för designern Restriktioner som stöd för design

Forskning vs Design Forskning –syftar trad. till att beskriva och förklara olika fenomen –närma sig sanning –metoden som kvalitetsgarant –främst deskriptiv Design –syftar till förändring –passa in –normativ

Design som social process Design är sällan en persons angelägenhet Aktörer som påverkar designprocessen –klient och användare Tre typroller –“dataexperten” –“den sociotekniske experten” –“politiske agenten”

Två frågor Vad är kännetecknande för en designers förmåga? Kan designförmågan utvecklas? –Talang? –Utbildning? –Träning? Hur? –Förberedelse, förberedelse, förberedelse...

Utformning Kreativ och analytisk förmåga –Kreativitet för att: generera nya idéer bedöma idéers kvalitet –Analytiskt tänkande: Vad? Hur? Varför? Kräver föreställningsförmåga?

Komposition Gestaltningsförmåga –att konkret utforma något som inte existerar –komposition av gestalter sätta samman delar till helheter funktion, form och struktur dynamiska gestalter

Struktur Insikt och kunnande om den underliggande tekniken –val, dimensionering och komposition av systemkomponenter

Kommunikation med klienten Rationalitet –är processen begriplig? –är handlingarna enhetliga med rådande värderingar –en förutsättning för kommunikation Kommunikationsförmåga –uttrycka idéer och tankar –motivera designförslag

Funktionalitet Insikt och kunnande om användning –Systemutveckling –Människa-datorinteraktion

Etik Insikt och kunnande om värden och ideal –intressekonflikter i designsituationen –designsituationens relation till samhället –designerns personliga ansvar

Bedömning KompositionenBehållaren Navigering Kärnan

Utveckling av designförmågan Känsla för kvalitet –erfarenhet av processer –bedömning av produkter Utveckla språk Reflektivt tänkande –designern studerar sina egna handlingar Retrospektiv reflektion

Övningsuppgift Välj ut tre av de tio IT- dimensioner som L & S presenterar. Försök att karaktärisera MS PowerPoint med hjälp av dessa.

Gestaltexempel