Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Centrala innehåll och kunskapskrav
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Den nya gymnasiesärskolan
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Mål och betygskriterier
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
SET Social Emotionell Träning
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Lärares planeringsarbete!
Bedömning.
Elevinflytande Se sitt eget lärande och få inflytande över det
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Barnrättsperspektiv på inflytande och delaktighet med underrubrik: Om barn och unga i fysisk planering – en fråga om social hållbarhet Gabriella Olofsson.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Novus Opinion Föräldrar om skolan Första diagramrapport Arne Modig Viktor Wemminger.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Värdegrunden Copyright Niklas Josefsson.
Läroplansträff fritidshem
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Aktiviteter och upplevelser
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkomna till Edboskolan
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Bör staten styra skolan?
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Östermalsmsskolans föräldramöte
Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2004, kapitel 8.
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till, och leva sig in andra människors situation samt viljan att hjälpa andra.”
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Vad är identitet?.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Dialekter i Sverige Så här säger läroplanen: ” Eleven ska kunna föra enkla resonemang om språkliga varianter inom svenskan”
Nämndplan 2015.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Entreprenöriellt lärande En odysée ! Christer Westlund.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Vilket är INTE ett värdeord i moderna språk, åk 9 Enstaka enkla Flera olika strategier Finna flera olika lösningar Enkel form.
Vård och omsorgsutbildning. Ny Gymnasieutbildning -Gy 11 Förordning om läroplan för gymnasieskolan (SKOLFS 2011:144) trädde i kraft 1 november 2011) -Vux.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Styrd helpdesk Normer och Värden
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Välkomna till styrd helpdesk
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Presentation Vård och omsorgscollege
Fritidshem på Knappekulla
LULEÅ GYMNASIEBY Fyra kvarter samt bibliotek och Hälsans hus.
LPP – rörelse Dans åk 7 Bedömning Syfte och långsiktiga mål
LPP – rörelse Dans åk 9 Bedömning Syfte och långsiktiga mål
Nationella proven i svenska
DET-Uppgifter.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Alla barn har samma rättigheter och lika värde
Utveckling och lärande
Presentationens avskrift:

Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom kunna delta i samhällslivet genom att ge sitt bästa i ansvarig frihet.

Hur? Det är inte tillräckligt att i undervisningen förmedla kunskap om grundläggande demokratiska värderingar. Undervisningen ska bedrivas i demokratiska arbetsformer och förbereda eleverna för att aktivt delta i samhällslivet. Skolan ska vara öppen för skilda uppfattningar och uppmuntra att de förs fram. Ex. Inflytande över inlärningsformer och redovisningsformer. Alla måste få prova olika inlärnings- och redovisningsformer redan i tidig ålder. Vissa områden kan dock kräva en viss inlärnings- och redovisningsform.

Hur? Ett exempel från verksamheten Muntlig argumentation Reflekterande kring andras argument

I läroplanens andra kapitel? Kopplingar till skolans ansvar kan använda sig av ett kritiskt tänkande och självständigt formulera ståndpunkter grundade på kunskaper och etiska överväganden kan samspela i möten med andra människor utifrån kunskap om likheter i livsvillkor,kultur,språk,religion och historia kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande,kommunikation,skapande och lärande

Vidare ska: ta hänsyn till varje enskild individs behov,förutsättningar,erfarenheter och tänkande organisera och genomföra arbetet så att eleven utvecklas efter sina förutsättningar och samtidigt stimuleras att använda och utveckla hela sin förmåga.

Skolans mål Varje elev ska utveckla förmågan att själv bedöma sina resultat och ställa egen och andras bedömning i relation till de egna arbetsprestationerna och förutsättningarna