Konsekvenser av marknadsöppningen – Fokus infrastruktur vs. marknadsöppning Maria Melkersson, projektledare.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Europeiska kommissionens förslag till:
Allmän trafikplikt En vägledning.
Regionala trafikförsörjningsprogram
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Aktuellt på EU-nivå Vitboken om den europeiska transportpolitiken ”Färdplan för ett gemensamt europeiskt transportområde – ett konkurrenskraftigt och resurseffektivt.
Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik
Regionala trafikförsörjningsprogram
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Tillträde och prissättning av bytespunkter och tjänster för busstrafik
Strategi för Transportstyrelsens tillsyn över järnvägsmarknaden
Fjärde Järnvägspaketet Förslag till ändring av direktiv om järnvägssäkerhet Susanna Angantyr och Folke Bark Arlanda
Enklare faktura Seminarium 25 mars Dagordning • – Kaffe • – Ei presenterar uppdraget och förslag • – Diskussion.
Hearing fjärrvärme Stockholm
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Nationella Nätverket NATIONELLA NÄTVERKET NAVIGATORCENTRUM • april 2010 Nationella Nätverket Med bidrag från Ungdomsstyrelsen 2008,
Presskonferens Introduktion Birgitta Böhlin Ordförande Apoteket Omstrukturering AB.
Möjligheterna med kommersiell trafik nu och i framtiden
Fjärde järnvägspaketet
Branschrådet SERAC Single European Railway Committee Bakgrund / kommitténs grund och roll Nätverk och arbetsgrupper Vad har hänt ? möten,
Särdrag i internationell politik
Erfarenheter och förväntningar i Gävleborg – så här har vi gjort
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
22 augusti 2014 Slide N° 1 8 april 2009 Bild nr 1 Urbact-sekretariatet URBACT II 2007–2013 EU-program för territoriellt samarbete om integrerad och hållbar.
aktuell statistik utgör god grund för utvecklingsarbete
Uthållig kommun – vägvisare mot smartare energianvändning Maria Steinbach Lindgren Enhetschef Kalmar
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Enklare faktura Seminarium 25 mars Uppdraget Centralt för en fungerande elmarknad är att kunderna får den information de behöver för att kunna göra.
Lärarnas Samverkansråd 1. Avtalsperiod: 25 månader (1/ – 30/4 2012) 2. Löneöversyn med garanterat utfall om 3,5 % 2010 utgörs det garanterade utfallet.
Johan Sundqvist, Miljöchef
Utredningens förslag. SEKO:s ställningstaganden i remissvaret. Tidpunkter för beslut i Riksdagen. Vad gör SEKO? Tidigare erfarenheter. Medlemmarnas villkor.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
Om utformningen av statlig tillsyn
Offentlig upphandling SFÖ-konferensen i Göteborg 20 april 2013
En plattform för samhällsekonomisk analys
Verksamhetsstöd gymnasiet
Mina meddelanden Juridik & Informationssäkerhet Jeanna Thorslund Jurist Center för eSamhället.
Studentkontroller Det finns i princip två olika rättsliga regleringar för att skaffa sig information Offentlighetsprincipen Särskilda rättsregler Därutöver.
WIS version 2.0 Webbaserat nationellt krisinformationssystem.
Hur arbetar Västtrafik med Avtalsprocessen?
Syftet är att nyanlända snarast ska…
Utredningen om en ny kollektivtrafiklag Utredningen om en ny kollektivtrafiklag N 2008:03.
Energieffektiviserings stöd Förordning (2009:1533) om statligt stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Föreskrift 2010:1.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Ansvaret för den allmänna kollektivtrafiken i Västra Götaland.
Finansdepartementet Ny lag skapar sund marknad för offentlig information Dan Ericsson Finansdepartementet.
Gäster med funktionshinder - rörlighet och nödsituationer.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Spelregler för det öppna marknadstillträdet Lars Bull Vd Värmlandstrafik AB
Presentationens innehåll Slutsatser om länets test- och övningsverksamhet (2010) Slutsats om ”Tillväxtbranscher 2020?” ( ) Slutsats om mandatperiodens.
En tydlig, rättssäker och effektiv tillsyn Skr 2009/10:79 22 dec 2009
Trafikverkets roll och förväntningar på trafikförsörjnings- programmet Mats Bengtén.
Färdplan 2050 – ett Sverige utan klimatutsläpp. Nationell färdplan till 2050 Klimatvisionen Sverige ska ha en hållbar och resurseffektiv energiförsörjning.
Myndigheternas ansvar - marknadskontroll
KomHem – vård, omsorg och rehab nära dig Avtal om hemsjukvården Avtal mellan Landstinget och kommunerna i Jönköpings län om överlåtelse av.
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering
Nytt från SKL 2015 års MEX-dagar i Norrköping
Finansdepartementet Använda myndigheters information - vad får man och vad har man rätt till? Mikael Vall Finansdepartementet.
Upplevelser av diskriminering Marie Ek.
Exploateringsavtal och LOU Är det någon som vet vad som gäller?
Miljökvalitetsnormer vatten
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Rapport: Utvärdering av primärvårdens organisation i egen regi
DIGG ansvarar för tillsyn och stöd
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
Presentationens avskrift:

Konsekvenser av marknadsöppningen – Fokus infrastruktur vs. marknadsöppning Maria Melkersson, projektledare

Trafikanalys har ett regeringsuppdrag 1 Utvärdera två reformer (2012): 1.öppnandet av marknaden för långväga persontrafik på järnväg 2.den nya lagen om (regional) kollektivtrafik Uppdraget innehåller en mängd frågor om vad som (eventuellt) händer efter (tack vare?) reformerna

Trafikanalys - Presentationsnamn2 Marknadsöppning och infrastruktur?

Trafikanalys - Presentationsnamn3 Marknadsöppning och infrastruktur? Lagen Förarbeten Branschöverenskommelser Verkligheten

Trafikanalys - Presentationsnamn4 Lagen (SFS 2010:1065) om kollektivtrafik Inget om fysisk infrastruktur 2 kap. 2 § Gemensamt system för trafikantinformation

Trafikanalys - Presentationsnamn5 Förarbeten till lagen (Prop. 2009/10:200) … offentligt ägd infrastruktur i form av hållplatser och bytespunkter ska alltid upplåtas på konkurrensneutrala och icke-diskriminerande villkor …omfattar även utrustning där information kan visas Ansvarsförhållandena för hållplatser och bytespunkter […] synnerligen komplext Regeringen delar remissinstansers syn att oklarheter … Regeringen följer frågan om ansvar för, tillgång till och prissättning för hållplatser och bytespunkter för att kunna vidta åtgärder …

Trafikanalys - Presentationsnamn6 Branschöverenskommelser Inom fördubblingsarbetet har skrivits: "Bytespunkter - övergripande principer för tillträde och prissättning. En vägledning" ”Principer för tillgång till depåer för kollektivtrafiken”

Trafikanalys - Presentationsnamn7 Verkligheten? I vissa län har RKTM avstått från att införa avgifter för tillträde till terminaler och större bytespunkter I de flesta län saknas principer för tillträde Trafikförsörjningsprogrammen? De flesta län tar upp frågan i sitt TFP I huvudsak RKTM mycket reserverade i frågan om tillträde till gemensam infrastruktur … RKTM bestämmer inte helt över denna infrastruktur … Det är dock oklart i vilken mån myndigheterna kan hävda ”ensamrätt” för infrastruktur, med hänvisning till gällande avtal Fallstudier – fyra stora bytespunkter (Stefan Pettersson)

Trafikanalys - Presentationsnamn8

9

10

Trafikanalys - Presentationsnamn11