Tolka en platsannons Driven Lyssnande Stresstålig Social kompetens

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Är du vår nya kollega i Stockholm?
Advertisements

LinkedIn som en tjänst för nätverksbildande Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
2 år med etableringslots
En kortguide till arbetsmarknaden
Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Arbetsförmedlingens uppdrag för personer med funktionsnedsättning
Gymnasiearbetet Tekniker och resurser för informationssökning
EURES och den internationella arbetsförmedlingen
Ett webbaserat rekryteringsverktyg för alla branscher!
Beredningen för integration och mångfald
Personligt brev – din egen form av marknadsföring!
Lägg till en inledande text här Utveckling för huvudmän.
Fråga 1: Hur många lediga platser anmäldes till Arbetsförmedlingen 2007? a b c
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Det Fackliga Löftet Vi lovar och försäkrar att aldrig någonsin under några omständigheter arbeta på sämre villkor eller lägre lön än det vi nu lovat varandra.
Projektet: Bättre introduktion genom kommunal samverkan
Svensk Arbetsmarknad Innehållsförteckning
Praktisk arbetslivsorientering
Framtidskanal till arbetsmarknaden 1 Etablerings lotsare.
Arbetsförmedlingen Alla människor som söker jobb har något att bidra med på arbetsmarknaden.
KTH Intervjuförfarande Med tillhörande tips av Sara Näsmark
Intervju inför ViV-projektet.
Hur du vinner debatter och diskussioner En träningskurs JCI Stockholm Jessica Skantze och Torbjörn Gustavsson.
Omvärldsanalys för Skellefteå 2013
Arbetsmarknadsutsikter till slutet av 2014 Dalarnas län Analysavdelningen Jan Sundqvist.
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
Att skriva CV och personligt brev
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
LFA- Logical Framework Approach
Ordlista.
Arbetsförmedlingen September 2014 Arbetsmarknadsläget och prognosen
1 - Förstudien Tillväxt för alla - Socialfonden
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Hur man skriver en argumenterande text.
Lokal Arbetsförmedling
Modul 5 Att söka arbete.
Praktisk arbetslivsorientering
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
EN FRAMTRÄDANDE ROLL Förstudieprojekt finansierat av Europeiska Socialfonden Projektägare: Music Factory Projektperiod: JANUARI 2014 – JULI 2014.
Anställningsintervjun
CV & ANSÖKNINGSBREV Per Arvidsson Lina Landström KARRIÄRCENTRUM
Snabbkurs: Meritförteckning och ansökan
Förädlad jobbpeng 2015.
Strategiskt utvecklingsarbete
Välkommen till utbildning som yrkesföreläsare! Vad gör Tria Trias samarbete med ST, SKTF och Unionen Yrkesföreläsningar Ditt uppdrag Hur går det till?
PROGNOS hösten 2014 Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län.
Idrottspsykologi.
Undvik intervjumissarna
Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2014 Prognos för arbetsmarknaden i Jämtlands län 2015 Maria Salomonsson Analysavdelningen
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
Framtidsyrken. om-du-vill-ha-en-ljus-framtid-pa-arbetsmarknaden.html.
Annonsanalysen.
Personligt brev.
0 1 Anställningsintervju Ett möte mellan den arbetssökande och arbetsgivaren!
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Li Jansson Arbetsmarknadsekonom/Branschansvarig Näringslivets syn på kommunernas roll i kompetensförsörjningen.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
PROGNOS hösten 2015 Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Kommunikation.
För cirka 1,5 år sedan fick David Polfelt, Vd för Massive Entertainment en idé. Eller rättare sagt han fick nog. Nog av att PRATA om att göra något åt.
PRAO Praktisk arbetslivsorientering Katarina Norra
Att skriva CV och ansökningsbrev Intervju – hur kan det gå till?
Berätta kort vem du är och varför du är på besök idag?
CV 1.0 – vad är det och hur tusan gör man?.
Presentationens avskrift:

Tolka en platsannons Driven Lyssnande Stresstålig Social kompetens Flexibel person Många bollar i luften Problemlösare

Personligt brev Enkel struktur Tänk på Språk Grafisk form Att undvika Inledande stycke, motivation, intresse Andra och tredje stycket Fjärde stycket Tänk på Språk Grafisk form Att undvika Kontrollera

10 steg till att komma på intervju Fundera på vilken typ av jobb du vill ha Fundera i vilken typ av företag som du vill jobba på Välj ut de företag som uppfyller punkt 1 och 2 Tänk ut varför just du skulle vara en intressant kandidat för dessa företag Besök resp. företags hemsidor eller ring upp och fråga om lediga tjänster finns Skriv ett kortfattat unikt personligt brev till resp. företag (Max 1 A4) Ta med relevanta erfarenheter i ditt CV (Max 1 A4) Lär dig mer om företaget du söker till Ring upp och fråga om brevet kommit fram och vad nästa steg är Förbered dig mentalt och praktiskt inför intervjun

10 tips till intervjun Läs in dig på företagets affärsidé Läs in dig översiktligt om företagets historia Läs in dig om ev. nyheter som hänt den senaste tiden kring företaget Skapa dig en känsla och förståelse om kulturen på företaget Varför är du speciellt intresserad av att jobba på det utvalda företaget? Läs in dig noggrant på den specifika tjänsten Vad tycker du är speciellt intressant med den lediga tjänsten? Vad är det som gör just dig till en extra bra kandidat till tjänsten? Prata med människor som har erfarenhet från samma företag el. bransch. Förbered svar på vanliga frågor

5 tips under intervjun Första intrycket är viktigt Skaka hand Kroppsspråk Visa engagemang Lyssna och skapa ögonkontakt

10 vanliga misstag på intervjun Ovårdat yttre – t ex orakad Ett lamt och slappt handslag Ett osunt överdrivet självförtroende samt en självupptagen attityd Låg förmåga att formulera sig väl Visar mest intresse och fokus på pengar – endast intresserad av lönen Oärliga och dåliga bortförklaringar om ofördelaktiga omständigheter i CV Negativ attityd mot tidigare arbetsplatser Bristande ögonkontakt med intervjuaren Bristande intresse och entusiasm – passiv och likgiltig Bristande förberedelser för intervjun – har inte tagit reda på information om företaget och kan därför inte ställa intelligenta frågor

AMS UPPDRAG Målet för arbetsmarknadspolitiken är att bidra till en väl fungerande arbetsmarknad. Arbetsmarknadspolitiken ska därigenom tillsammans med övrig politik bidra till att målet med den ekonomiska politiken uppnås - full sysselsättning och ökat välstånd genom en god och uthållig ekonomisk tillväxt. Delmål är att den öppna arbetslösheten ska vara högst fyra procent och att 80 procent av befolkningen i åldern 20-64 år ska ha reguljär sysselsättning.   En offensiv platsförmedling är grunden i arbetsmarknadspolitiken. Arbetsförmedlingens viktigaste uppgift är att medverka till en snabb och effektiv kontakt mellan arbetssökande och arbetsgivare med lediga platser. Arbetsförmedlingen har också ett viktigt uppdrag i att värna arbetslöshetsförsäkringens roll som omställningsförsäkring. Arbetsförmedlingen individanpassar sin service. Servicen består av nio olika tjänster för arbetssökande och arbetsgivare. Tjänsterna erbjuds genom de tre servicevägarna Arbetsförmedlingen Internet, Arbetsförmedlingen Kundtjänst och den lokala Arbetsförmedlingen. I uppgifterna ingår att effektivisera och påskynda inträdet på arbetsmarknaden för utsatta grupper. Arbetsförmedlingen ska också motverka och förebygga diskriminering i arbetslivet på grund av kön, etnicitet, religion, och trosbekännelse, funktionshinder samt sexuell läggning så att alla arbetssökande får samma möjligheter att erhålla ett arbete. All verksamhet inom Arbetsmarknadsverket ska bedrivas med hänsyn till miljön. Arbetsförmedlingens verksamhetsidé Vi ska medverka till att arbetsgivare får arbetskraft och att arbetssökande får arbete.

Antal anmälda lediga platser till Arbetsförmedlingen Antal anmälda lediga platser till Arbetsförmedlingen. Af har en marknadsandel av knappt 30 procent av alla lediga platser i Sverige.