Lärarexamen –struktur from ant 2007

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Advertisements

Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Malmö högskola Lärande och samhälle.
Välkommen till Vikenskolan
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Att söka till högskolan
Verksamhetsförlagd utbildning – VFU LAGRV
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
ULV-projektet en kompletterande utbildning för utländska lärare
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter
Verksamhetsberättelse för Magisterutbildning i miljö- och utomhuspedagogik 60 hp och International master in Outdoor, Environmental Education and Outdoor.
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
Ny lärarutbildning start ht-11
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Vetenskap för lärare Fil.dr Annika Elm Fristorp Bitr. Sektionschef
Lärarprogrammet Linköpings Universitet
Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Malmö högskola Fakulteten för Lärande och samhälle.
Nya utvecklingssamtal
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Målseminarium för stöd för utbildning på forskarnivå Användarscenarier Annette Larsson
Möte beträffande kvalitetsgranskning
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola
VFU.
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Välkomna till information och samtal kring Introduktionsperioden
1 Mål som förväntade studieresultat - i ett svenskt perspektiv Jöran Rehn Uppsala universitet.
Verksamhetsförlagd utbildning - VFU
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Indikator 1a Lärcentrerad undervisning och progression Täckningsgrad – mål i relation till huvudområde, nationell examensbeskrivning Examinerbarhet –
PA1201 Projektarbete 100 p.
Den nya utbildnings- och examensstrukturen Träder i kraft 1 januari 2007 Gäller utbildning som startar efter den 30 juni 2007.
1 Formulering av behörighet i kursplanen - VU-omgångar i KOPPS -
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Verksamhetsförlagd tid, VFT vid Lärarutbildningen läsåret 06/07
1 Dialogkonferens På väg mot en ny lärarutbildning Anders Olsson.
Vad är VFU? Cecilia Netje, VFU-ansvarig, UHS.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Lärarexamen –struktur från ht Termin 210hp 270hp 1,5 Vft GH HH HHHH SH 2,5 4 4 HHHHHHGSSS 1,5 Vft GH HH HHHH SH 2,5 44 HHHHHHGSSSSS.
Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Källängsråd Föregående protokoll, bordlagda punkter Konstgräs Läromedel Paviljongen 2. Skolans verksamhet - Polisingripandet förra veckan - Betyg.
Högskolans regler i praktiken – erfarenheter från tillsynsbesöken 1998–2012, rapport 2014:16 Caroline Cruz, projektledare.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Verksamhetsförlagd utbildning - VFU. VFU Verksamhetsförlagd utbildning Skall genomsyra utbildningen Innefattar alla delar av lärarrollen VFU på heltid.
Verksamhetsförlagd utbildning VFU. VFU Verksamhetsförlagd utbildning Innefattar alla delar av lärarrollen VFU på heltid Betyg G, VG eller U Bedöms av.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Studera till lärare och jobba samtidigt!
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Grundläggande och särskild behörighet
Validering inom Lärarlyftet
L3VU20.
Sara Berglund & Sven persson Partnerskoledagen 5 april 2016
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Lars Brohlén Studerandeavdelningen Linnéuniversitetet
VFU i CL-programmet
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Lärarexamen –struktur from ant 2007 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 G G H H H H H H H H H S S S H S H H H H 140p idag Veckor vft 1,5 1,5 Vft 2,5 2,5 2,5 2,5 3,5 3,5 4 1 G H H H H H H H H S S S S H H H H H G H 210hp 2007 Veckor vft Vft 1,5 1,5 2,5 2,5 2,5 2,5 4 4 4 G G H H H H H H H H H H H S H S S H H S S S H H H H 180p idag Veckor vft 1,5 1,5 Vft 2,5 2,5 2,5 2,5 3,5 3,5 4 1 G H H H H H H H H S S S S S S H H H H H H G 270hp 2007 Veckor vft 1,5 1,5 Vft 2,5 2,5 2,5 2,5 4 4 4

en ny utbildning mot yrkesinriktade ämnen Lärarutbildning 60p / 90 hp Termin 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 H H 60p idag Veckor vft Veckor vft Vft 3,5 3,5 3,5 3,5 5 1 90hp 90hp H H G Veckor vft Veckor vft Vft 4 4 4 4 4 en ny utbildning mot yrkesinriktade ämnen H H H 180hp G Veckor vft 4 4 4 4 4

Information till partnerskolorna Ta initiativ för att informera om förnyad lärarutbildning Ny På väg mot läraryrket och ny Skolpraktika kommer inom kort Bildspel finns på webben www.mah.se/lut/partneromraden

De självständiga arbetena Resurs i skolutvecklingsarbetet Arbetena ska återkopplas till verksamheten VFT-seminarium i höst som fokuserar självständigt arbete på grundnivå

Skärpning av rutiner vid risk för U Mentor ska ge studenten tydlig information om att underkänt betyg kan komma att ges. Detta bör om möjligt ske i så god tid att studenten har möjlighet att åtgärda bristerna. Det innebär att partnerskolan omgående ska kontakta mentor för besök och/eller utvecklingssamtal så snart de uppmärksammar en student som det finns tveksamheter kring.

Vid samtalet deltar student, representant för arbetslaget och mentor Vid samtalet deltar student, representant för arbetslaget och mentor. Samtalet ska dokumenteras av mentor. Om möjligt bör dokumentationen innehålla en handlingsplan för terminens resterande VFT. Om underlag för underkännande framkommer då terminens VFT i det närmaste är avslutad kan betyget Underkänd dock ges utan genomfört utvecklingssamtal.

Frånvaro under VFT Student ska vara närvarande på sin partnerskola under anvisad tid för att bli godkänd på VFT. Frånvaro enstaka dagar kan i samråd med mentor och partnerskola genomföras vid annan tidpunkt under aktuell termin. Sammanhängande perioder ska genomföras på utlagd VFT-tid och får inte delas upp. Frånvaro utöver enstaka dagar innebär att student blir underkänd på aktuell VFT-period.

Föreskrift i utbildningsplan ”För att äga tillträde till nästkommande termin med VFT måste närmast föregående termins VFT vara godkänd.” Det innebär att underkänd VFT vanligen leder till att studenten tar ett studieuppehåll. Omtentamen av VFT genomförs under högskolans terminstider. Undantag från ovanstående föreskrift kräver dispens från enhetsledning.

Mentorsrollen Utöva mentorskap genom att följa och bedöma studentens utveckling Löpande kontakt med partnerskolan Examinationsansvarig för VFT Samtalet utifrån VFT-besök och studenternas VFT-erfarenheter i fokus Inga skriftliga inlämningsuppgifter – de ska finnas i hft. Hindrar inte t ex individuella mål och dubbellogg

Nya lärandemål för vft Kursplaner innehåller dels lärandemål som relaterar och integrerar hft med VFT, dels särskilda lärandemål för VFT i bilaga. Lärandemålen bygger på examensordningen och är liksom nya På väg mot läraryrket strukturerade efter Från novis till professionell

Lärandemål angivna efter - inledande termin (U/G), - termin 3 (U/G/VG) och efter - avslutande termin (U/G/VG) Övriga terminer (T2 samt T6 respT7och T8) ska studenten ha visat en tydlig utveckling på väg mot kommande lärandemål utifrån skrivningar i Från novis till professionell (U/G) Anpassade lärandemål för Lärarutb 90hp/180hp eftersom utlägget ser annorlunda ut.

Progressionen beskrivs i fyra nivåer utifrån tre utvecklingsområden: - mot en egen praktisk teori och därmed en läraridentitet - mot en didaktisk medvetenhet - mot ett kommunikativt, demokratiskt ledarskap

Examinationen består av - Fullgjord verksamhetsförlagd tid - Genomförd pedagogisk verksamhet

Utgångspunkten för examinationen är - Studentens förmåga att undervisa och fungera i skolmiljön (pedagogisk verksamhet) - Individuellt samtal och/eller seminarium som baseras på studentens egen dokumentation.

Studenter som antogs före ht 2007… … följer den utbildningsplan som gällde vid antagningen… och har därmed samma styrdokument för VFT som tidigare: - Examensordningen så som den uttrycks i På väg mot läraryrket - Från novis till professionell - Generella betygskriterier