BUM. BUM Barnhusmodellen – en integrerad mottagning Barnmed Barnhab Barnpsyk.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Tyresö – en del av Storstockholm
NORRBUS Gemensamma riktlinjer för barn- och ungdomar
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Ätstörningsmottagningen
PSYNK – Nuläge Östra Norrbotten.
Enkät till socialsekreterare om placerade barns hälsa och skolgång
Min tur I LULEÅ EU-projekt i samarbete mellan Folkuniversitetet, Arbetsförmedlingen och ESF januari 2012 – juni 2014.
Vad innebär val av vårdenhet?
Missbruks-och Beroendeenheten i Luleå
VISIT VISIT En mottagning för barn, ungdomar, deras familjer och unga vuxna, 0-25 år med uppgift att förebygga och behandla psykisk ohälsa.
Äldreomsorgens demensteam
Diagnos – och sen då? BOF och Tejping i arbetet med familjens samspel efter en neuropsykiatrisk utredning av barnet.
Social investeringsfond Norrköpings kommun
Ökad tillgänglighet inom barn- och ungdomspsykiatrin, mars 2009 Stockholm Att arbeta för ökad kompetens i första linjen genom ett konsultationsteam.
PRIMÄRVÅRDEN.
Pedagogiska hörselvården
Morgonrock Fredag 18 januari 2013 på Stadshotellet i Luleå Insatser kring barn och unga – en kortsiktig kostnad eller en långsiktig social investering.
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Case management och case managers
Rehabiliteringsgarantin
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Modell för dyslexiutredning Arbetet startade i april 2010 Arbetsgruppen är geografiskt och kompetensmässigt tillsatt. - Vad är bäst för barnet? -Minsta.
Kan man förbättra omhändertagandet på akuten?
Resultat Införandet av rapporter uppskattas och ses som mycket värdefullt av personalen. Personalen känner sig tryggare och bättre informerade. Alla tar.
Tove Filén, psykolog Jenny Huhta, kurator
Någon nära blir psykiskt sjuk… Från demensvård 1982 till dagens psykiatri. Min utgångspunkt; Psykosteam i Uddevalla. Hur skulle jag vilja bli bemött/behandlad?
Uppdrag: Att utarbeta förslag till riktlinjer för barn med språkstörning för att tydliggöra uppdrag och ansvarsgränser Syfte: Att kartlägga hur många och.
HLT Hälsa Lärande Trygghet.
LÄNSLEDNING VÄLFÄRD Presentationen ger en bild av:
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
SAMVERKANSPLAN - östra Norrbotten
En presentation av våra verksamheter.. Kärnhuset  Resurscentrum –råd, stöd, service –barn 1-20 år  I daglig verksamhet –rådgivning, konsultation, utredning,
Vi som kan hjälpa dig I det här avsnittet berättar vi mer om hur familjelivet kan fungera för den som har MS. Kan man skaffa barn? Hur kan sexlivet förändras?
KARLSTAD. Minnet ej att förglömma Vålbergsprojektet Demensstödsmodell i samverkan mellan Vårdcentralen Legevisitten, Landstinget och Karlstads.
Första linjen för barn och unga med psykisk ohälsa
Öppenvårds barnläkarens roll Jönköpings modellen Barnveckan Borås 2012 Carin Oldin Barnhälsovårdsöverläkare Jönköpings län.
Erfarenheter från Beroendecentrum Stockholm
Psykolog utan gränser, september 2013
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Samordnad vårdplanering Regelverk och konfiguration Mats Forsberg Ingrid Joustra Enquist.
Korta fakta om studien 1 Personal inom vård och omsorg Metod Kvantitativ telefonstudie Målgrupper Hälsovårds-, sjukvårds- och omsorgspersonal inom privat.
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
MÄVA Akutmottagningen NÄL
Välkommen! Till Lunds universitet och Medicinska fakulteten
Herman & Brita Utskrivningsprocessen Gislaved.
Gävleborg/Hudiksvall
Verksamhetschef Barnsjukvården Östra Norrbotten
HABILITERINGEN VÄSTER
Omhändertagande av barn med komplexa hjärtfel
Psykiatriskt samsjuklighetsteam Piteå. Bakgrund Våren 2009 gjordes en översyn av klinikens missbruks & beroendevård, där framkom att patienter med samsjuklighet.
Närvårdsamverkan
ELEVER I SKOLAN = ELIS
1 Teamet för personer med FlerfunktionshinderOrupssjukhusetSUS.
Akutteamet vid Storviks HC. Hösten 2014 Läkartider som inte räcker till… Minskad arbetstid på ordinarie läkare Hyrläkare som uteblir Upplevelse av att.
Habiliteringen för barn och vuxna i Uppsala län Studiebesök Marie-Louise Åkerlund kurator.
Välkomna! presentation av Embla Center, Li Persson, socionom, föreståndare Embla Center ”PTSD och samsjuklighet”. Anna Rantzow, leg.
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
OPTIMUS - ett multidisciplinärt samverkansprojekt för barn med misstänkta utvecklingsavvikelser 0-6 år Anna-Maria Angerstig, Läkare Helena Bergqvist,
Revidering av: ”Översyn av rehabiliteringsverksamheten inom NLL, 2011”
Neurorehabilitering i Primärvården
Kungsbacka beroendeteam
Barn- och Ungdomshälsan
Vuxenpsykiatriska mottagningen 1 & 2 Köping
Välkommen till Habiliteringscentrum Västmanland
Ny Remissrutin till BUP
Länsenheten Föräldra- och Barnhälsan Region Norrbotten
Tveka inte att ta kontakt med vem som helst
Närsjukvårdsteamet, SÄS Borås Martin Tirler, överläkare Cecilia Johansson, sjuksköterska Vi tänkte prata om teamet, våra resultat och framgångsfaktorer,
Ett teamarbete mellan socialpedagoger och specialpedagoger i förskolan
Presentationens avskrift:

BUM

Barnhusmodellen – en integrerad mottagning Barnmed Barnhab Barnpsyk

Personal inom BUM Kalix Verksamhetschef/enhetschef för Med/Hab/BUP HAB Arbetsterapeut Sjukgymnast Specialpedagog Socionom Logoped Psykolog Läkare BUP Psykolog Psykiatrisk sjuksköt/ psykoterapeut Socionom Läkare Medicin Läkare Sjuksköterska Undersköterska Teamsekreterare

Systemiskt arbetssätt Systemteori Grundtanken är att man bör se fenomen som delar i en helhet. Delarnas inbördes relationer är av stor betydelse. Ett viktigt begrepp i allt systemtänkande är återkoppling och feedback. Samarbete med barnets/ungdomens familj och nätverk. Ingen som deltar i systemet kan förbli opåverkad. Behandlaren är expert på att leda samtalet medan familjen är den som vet bäst om vad som är möjligt och inte när det gäller att hantera sina liv. Genom mötet med barn, familj, team och behandlare har en ny förståelse uppstått och en förändring kommit till stånd. Den ger i sin tur upphov till nya förändringar.

Kropp och själ hör ihop

Integrerad mottagning möjliggör Tvärvetenskapligt arbetssätt Effektivisering av vården – vårdkedjan Kortare väntetider – inga remisser Mindre administration Ekonomiskt samordnade vinster

Psykosomatiska symptom Barnmed Barnhab Psykosomatiska symptom Ätstörning Övervikt Neuropsykatri Skolproblem Barnpsyk

Barn, ungdomar och deras familjer, samt remittörer behöver inte veta till vilket team de ska vända sig till på BUM

Neuropsykiatriska utredningar Fyra remisskriterier som skolan ska uppfylla innan remiss för neuropsykiatrisk utredning till hab-teamet: Psykosocial inventering (nätverk, skola, hem mm) Pedagogiskt utlåtande från skolan Psykologbedömning Medicinsk bedömning/utlåtande Nivå I ð Kommunens ansvar (barn/skolhälsovård) Nivå II ð BUM, Kalix sjukhus Nivå III ð NEP-enheten, Sunderby sjukhus