PISA 2006 Naturvetenskap i fokus Naturvetenskap i fokus …men även matematik… …men även matematik… …och läsning …och läsning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Språket - ett hjälpmedel eller ett hinder?
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Naturvetenskap.
Atomer och kemiska reaktioner
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Vad är naturvetenskap i förskolan?
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Närvaro!!.
Vetenskaplig Metod.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Biologi Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i biologi har.
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Evolution -evolutionsläran förklarar hur livet uppstod och hur det levande hela tiden förändras.
Förmågor & Centralt innehåll
KURS ht-11 Välkommen! Ann-Sofie, Anette, Curta, Håkan, Karin
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
DEFINITIONER AV DE 16 SVENSKA MILJÖKVALITETSMÅLEN
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
observation förutsägelser experiment förenklingar.
FÄRGER Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom.
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Ta ställning och handla!
Från vardagskunskap till vetenskap
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Hållbar Utveckling Vad är det?.
Livets former Djur.
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Kunskapskrav och matriser
Geografi Naturresurser, hållbar utveckling och befolkningsfördelning 1.
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Bedömning Strategi 2 Tillfälle 4 1 Att ta fram belägg för elevers prestationer Att åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och.
Förmågor och centralt innehåll
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Argumenterande text.
Hur gör man en debattartikel?
Kemi för hållbar utveckling och ökad livskvalitet
6,44 billioner km bort. 6,44 billioner km bort.
Bakterier & arkéer Mycket smått liv.
Förebygga Tersen 1. Förebygga är bättre än ”ta hand om”! Sociologen Aaron Antonovsky flyttade fokus från externa faktorer som orsak till ohälsa till individens.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
13,7 miljarder år.
Tema: Hållbar utveckling
Optik Läran om ljuset.
Fysik höstterminen 2012 Optik Atom- och kärnfysik Universum
Rörelse och konstruktion
Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga
Hållbar utveckling och miljömål Hållbar utveckling och miljömål Naturvetenskapliga fakulteten.
Bäst uppfinningarna!. Teknik och fysikaliska begrepp ha kunskaper om användning av naturvetenskap och teknik i samhället kunna beskriva några vardagliga.
Varför?.
Vad är liv? Ämnesomsättning (mat och luft) Fortplantning
ASTRONOMI.
Design & Utvärdering, 5 poäng Metoder & Tekniker ”Character of Things” Fredag den 24/3 Informatik A.3.
Biologi Livets former.
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
BI p Vårterminen 2011 BIOLOGI-BREDDNING. Mål ha fördjupat eller breddat sina kunskaper inom valt ämnesområde samt ha fördjupat sin förståelse av.
Studiematerial till ”prov”-provet i biologi
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Grupp : Arvid och gänget
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
 a) Elevsvar 1 (E)  ”Vi blev mer bofasta eftersom vi skulle skörda maten som vi sått var vi tvungna att stanna kvar där eller komma tillbaks.”  Kommentar:
1 Lärande för hållbar utveckling inom NTA Gerd Bergman, utvecklingschef
IBSE Viktiga punkter i IBSE
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Presentationens avskrift:

PISA 2006 Naturvetenskap i fokus Naturvetenskap i fokus …men även matematik… …men även matematik… …och läsning …och läsning

Literacy De kompetenser och kunskaper som krävs för att fungera i ett modernt samhälle är många och skiftande. Kompetenserna är viktiga då de ger den enskilde individen möjligheter att hålla sig informerad, och kunna ta ställning i viktiga samhällsfrågor. Dessa kompetenser och kunskaper sammanfattas i PISA med begreppet literacy. Naturvetenskap Den utsträckning i vilken en person Den utsträckning i vilken en person Har naturvetenskaplig kunskap och använder den kunskapen för att identifiera frågor, skaffa ny kunskap, förklara naturvetenskapliga fenomen och dra slutsatser från fakta om naturvetenskapliga företeelser. Har naturvetenskaplig kunskap och använder den kunskapen för att identifiera frågor, skaffa ny kunskap, förklara naturvetenskapliga fenomen och dra slutsatser från fakta om naturvetenskapliga företeelser. Visar förståelse för naturvetenskapens roll som mänsklig kunskap och undersökningsmetod - Visar medvetenhet om hur naturvetenskap och teknik formar vår fysiska, intellektuella och kulturella miljö Visar förståelse för naturvetenskapens roll som mänsklig kunskap och undersökningsmetod - Visar medvetenhet om hur naturvetenskap och teknik formar vår fysiska, intellektuella och kulturella miljö Engagerar sig i företeelser med naturvetenskaplig anknytning och i naturvetenskapens idéer som en reflekterande medborgare. Engagerar sig i företeelser med naturvetenskaplig anknytning och i naturvetenskapens idéer som en reflekterande medborgare. Detta kräver dels kunskaper om naturvetenskapens begrepp, dels förmåga att tillämpa ett naturvetenskapligt förhållningssätt och tänkesätt. Detta kräver dels kunskaper om naturvetenskapens begrepp, dels förmåga att tillämpa ett naturvetenskapligt förhållningssätt och tänkesätt.

Naturvetenskapliga kompetenser Förklara företeelser naturvetenskapligt (53 uppgifter)  Kunna tillämpa naturvetenskaplig kunskap i en given situation.  Kunna beskriva eller förklara företeelser med hjälp av naturvetenskap och förutsäga förändringar.  Kunna identifiera korrekta beskrivningar, förklaringar och förutsägelser. Identifiera naturvetenskapliga frågeställningar (24 uppgifter)  Kunna känna igen frågor som går att undersöka med naturvetenskapliga metoder.  Kunna identifiera nyckelord för att söka efter naturvetenskaplig information.  Ha kunskap om de viktigaste kännetecknen på en naturvetenskaplig undersökning. Använda naturvetenskapliga fakta och argument (31 uppgifter)  Kunna tolka naturvetenskapliga argument samt dra och kommunicera slutsatser.  Kunna identifiera antaganden, fakta och resonemanget bakom slutsatser.  Kunna reflektera över de samhälleliga konsekvenserna av naturvetenskapliga och tekniska framsteg.

Fysikaliska system (17) Materiens strukturPartikelmodellen, bindningar Materiens egenskaperFasförändringar, ledningsförmåga Kemiska förändringarReaktioner, energiöverföring, syror och baser Kraft och rörelseHastighet, friktion Energi och energiomvandlingar Energiprincipen, kemiska reaktioner Växelverkan mellan energi och materia Vågrörelser (ljus, ljud, seismiska vågor) Levande system (25) CellerStruktur/funktion, DNA, växter och djur MänniskanHälsa, näring, sjukdom, reproduktion, organsystem PopulationerArter, evolution, genetisk mångfald EkosystemNäringskedjor, energiflöden BiosfärenHållbar utveckling Kunskaper i naturvetenskap

Jorden och rymden (12) Jordens strukturLitosfär, atmosfär, hydrosfär Jordens energiEnergikällor, klimat Förändringar av jorden Plattektonik, kretslopp, uppbyggande och nedbrytande krafter Jordens historiaFossil, ursprung och utveckling Jorden som planet i rymden Gravitation, planetsystem Tekniska system (8) Teknikens rollProblemlösning, tillfredsställa behov Relation mellan naturvetenskap och teknik Teknik bidrar till naturvetenskapliga framsteg BegreppOptimering, kostnader, risker Viktiga principerKriterier, innovation, uppfinningar, problemlösning Kunskaper i naturvetenskap

Naturvetenskapliga undersökningar (25) UrsprungNyfikenhet, naturvetenskapliga frågor SyfteSkapa stöd för naturvetenskapliga uppfattningar och modeller ExperimentOlika frågor kräver olika undersökningsmetoder, försöksdesign DataKvantitativa (mätningar), kvalitativa (observationer) MätningarOsäkerhet, reproducerbarhet, variation Egenskaper hos resultatEmpiriska, tentativa, testbara Naturvetenskapliga förklaringar (21) TypHypotes, teori, modell, ”naturlag” TillkomstExisterande kunskap och nya data, fantasi och kreativitet, logik ReglerLogisk konsistens, baserade på fakta ResultatNy kunskap, nya metoder, ny teknik, nya undersökningar Kunskaper om naturvetenskap

Sammanhang och innehåll PersonligSamhälleligGlobal ”Hälsa” (26) Hålla sig frisk, förhindra olyckor, diet Sjukdomskontroll, kostråd, folkhälsa Epidemier, global spridning av sjukdomar ”Naturresurser” (17) Egen användning av resurser och energi Livskvalitet, produktion och distribution av mat, energiförsörjning Förnyelsebara system, befolkningstillväxt ”Miljö” (20) Egen sophantering Avfallshantering, lokalt väder Biologisk mångfald, hållbar utveckling, jordförstöring ”Risker” (15) Risker på personlig nivå, beslut om bostad och dylikt Produktsäkerhet, bedömning av risker med brottslighet Klimatförändring, krig ”Naturveten- skapens frontlinjer” (27) Naturfenomen, sport och fritidsaktiviteter, musik, tekniska ”prylar” Nya material, genteknologi, vapenteknologi, transport Rymden, universums ursprung och struktur

Nationella utvärderingen elever i skolår nio

A cross-cultural comparative project on young peoples’ views, perceptions, attitudes, values, interests, plans and priorities related to science and technology © Prof. Svein Sjøberg, Universitetet i Oslo Magnus Oscarsson Mittuniversitetet Anders Jidesjö Linköpings universitet

Naturvetenskap och teknik kommer att hitta botemedel mot sjukdomar som HIV/AIDS, cancer, etc.

Jag gillar NO bättre än de flesta andra ämnen.

Vill du bli forskare? Vill du jobba med teknik?

Mina NO-lektioner Det finns tydliga samband mellan elevernas gymnasieval och hur de upplevt NO- undervisningen. Vi grupperade gymnasie- programmen enligt nedan 1.OM, BF, HA, HR, 18,8 % av eleverna. 2.EC, EN, IP, FO, BY, NB, HV, LI 24,5 % av eleverna. 3.SP, ES, ME 31,5 % av eleverna. 4.NV,TE, 18,1 % av eleverna. Lärare:Vi jämförde dessa grupper med vad lärarna svarat på liknande frågor

Gymnasieprogram

1.Hur man skall träna för att hålla kroppen i form 2.Hur det känns att vara tyngdlös i rymden 3.Möjligheten att det kan finnas liv utanför jorden 4.Varför vi drömmer när vi sover och vad drömmarna kan betyda 5.Hur olika narkotiska preparat kan påverka kroppen 6.Hur alkohol och tobak kan påverka kroppen 7.Vad man skall äta för att hålla sig frisk och i form 8.Vad vi vet om HIV/AIDS och hur det bekämpas 9.Hur man ger förstahjälp och använder enkel medicinsk utrustning. 10.Fenomen som forskare fortfarande inte kan förklara 11.Tankeöverföring, tankeläsning, sjätte sinne, intuition osv. 12.Könssjukdomar och hur man kan skydda sig mot dem 13.Vad vi vet om cancer och hur cancer kan behandlas 14.Hur meteorer, kometer och asteroider kan orsaka katastrofer på jorden 15.Hur min kropp växer och utvecklas 16.Hur datorer fungerar Vad eleverna vill lära sig mer om: De 16 mest populära av 108 påståenden

Vad elever inte vill lära sig mer om (fallande skala till det minst intressanta) 89.Hur solnedgången färgar himlen 90.Hur olika musikinstrument frambringar olika ljud 91.Förmågan hos hudkrämer och lotioner att hålla huden ung 92.Varför religion och naturvetenskap ibland kommer i konflikt 93.Hur olika sorters mat produceras, konserveras och lagras 94.Hur vi kan förbättra skördarna i trädgårdar och i jordbruket 95.Optiska instrument och hur de fungerar(teleskop, kamera, mikroskop osv.) 96.Atomer och molekyler 97.Ekologiskt jordbruk som inte använder bekämpningsmedel eller konstgödsel 98.Hur vetenskapliga tankar och idéer ibland utmanar religion, auktoriteter och traditioner 99.Hur berg, älvar och hav utvecklas och förändras 100.Hur tekniken hjälper oss att ta hand om sopor och avfall 101.Varför forskare ibland är oeniga 102.Fördelar och möjliga risker med modernt lantbruk 103.Växter där jag bor 104.Rengöringsmedel och tvål, och hur de fungerar 105.Hur växter växer och förökar sig 106.Berömda forskare och deras liv 107.Hur råolja omvandlas till andra material, som plaster och textilier 108.Symmetrier och mönster i blommor och blad

1 Atomer och molekyler 2Växthuseffekten och hur den kan förändras av oss människor 3 Hur människokroppen är uppbyggd och fungerar 4 Elektricitet, hur den produceras och hur den används i hemmen 5 Hur alkohol och tobak kan påverka kroppen 6 Hur örat kan höra olika ljud 7 Hur människor, djur, växter och miljön beror av varandra 8 Ozonlagret och hur det kan påverkas av människan 9 Kön och fortplantning 10 Hur ögat kan se ljus och färger 11 Ärftlighet och hur generna påverkar hur vi utvecklas 12 Hur högt ljud och buller kan skada hörseln 13 Nya energikällor från sol, vind, tidvatten, vågor osv 14 Kemikalier, deras egenskaper och hur de reagerar 15 Könssjukdomar och hur man kan skydda sig mot dem Vad NO-undervisningen framför allt behandlar enligt lärare FlickorPojkar

1 Hur man skall träna för att hålla kroppen i form 2 Hur det känns att vara tyngdlös i världsrymden 3 Möjligheten att det kan finnas liv utanför jorden 4 Varför vi drömmer när vi sover och vad drömmarna kan betyda 5 Hur olika narkotiska preparat kan påverka kroppen 6 Hur alkohol och tobak kan påverka kroppen 7 Vad man skall äta för att hålla sig frisk och i form 8 Vad vi vet om HIV/AIDS och hur det bekämpas 9 Hur man ger förstahjälp och använder enkel medicinsk utrustning 10 Fenomen som forskare fortfarande inte kan förklara 11 Tankeöverföring, tankeläsning, sjätte sinne, intuition osv 12 Könssjukdomar och hur man kan skydda sig mot dem 13 Vad vi vet om cancer och hur cancer kan behandlas 14 Hur meteorer, kometer och asteroider kan orsaka katastrofer på jorden 15 Hur min kropp växer och utvecklas Vad elever vill lära sig mer om Lärare 1 Hur man skall träna för att hålla kroppen i form 65 2 Hur det känns att vara tyngdlös i världsrymden 73 3 Möjligheten att det kan finnas liv utanför jorden 38 4 Varför vi drömmer när vi sover och vad drömmarna kan betyda Hur olika narkotiska preparat kan påverka kroppen 16 6 Hur alkohol och tobak kan påverka kroppen 5 7 Vad man skall äta för att hålla sig frisk och i form 20 8 Vad vi vet om HIV/AIDS och hur det bekämpas 30 9 Hur man ger förstahjälp och använder enkel medicinsk utrustning Fenomen som forskare fortfarande inte kan förklara Tankeöverföring, tankeläsning, sjätte sinne, intuition osv Könssjukdomar och hur man kan skydda sig mot dem Vad vi vet om cancer och hur cancer kan behandlas Hur meteorer, kometer och asteroider kan orsaka katastrofer på jorden Hur min kropp växer och utvecklas 18

Tack KG Karlsson & Magnus Oscarsson