Nationell patientenkät

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Målrelaterad ersättning för kvalitet 2011
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Socialdepartementet Vårdkvalitet ur ett patientperspektiv SSN 23 november 2010.
Videokonsultation med medborgare
Nationell samordning av kommunala öppna data 22 maj 2014.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
ETT UNIKT SAMARBETE MELLAN STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING OCH NORRTÄLJE KOMMUN INOM HÄLSA SJUKVÅRD OCH OMSORG
Informationsstruktur Förutsättning för vad?
Befolkningens syn på vården Vårdbarometern är en undersökning av den vuxna befolkningens attityder till, kunskaper om och förväntningar på svensk hälso-
Framtidens bästa primärvård
VG Primärvård. Beslut VG Primärvård Grundtankar för VG Primärvård Stärka medborgarens och patientens ställning Ge medborgare och patienter.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
Vårdhygienisk standard i kommunerna
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Målsättning - Kvalitet
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
Patientsäkerhetskulturenkät
Totalsammanställning LSV NSV FTV (94%) 217 (86%)
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
1 Version Version Dialogseminarium - grundläggande eHälsa Välkommen!
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
BORIS Resultat 2009 BORIS – Barn Obesitas Register i Sverige
Behov av habilitering och rehabilitering
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Blir det bättre med vårdval i primärvården? DLF symposium 15 nov 2012 Anders Anell Ekonomihögskolan, Lunds universitet.
Två stora regeringsuppdrag till Socialstyrelsen:
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Bromma.
RCC Uppsala Örebro regional workshop, 6 nov 2014 Projekt ”Nationell uppföljning av standardiserade vårdförlopp inom cancervården, fas 1” - att undersöka.
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem Hälsovalsenheten, Sofia Barakat.
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Tillsammans för världens säkraste vård
Medicinskt Kunskapscentrum Samarbete inom området Kunskapsstyrning SLL /Gotland Susanna Lagersten tf bitr avd.chef Medicinskt Kunskapscentrum.
Sammanhållen Hemvård i Gävleborg – arbetsläge och tidplan för beslutsprocess och genomförande December 2011.
Projektledare Åsa Bruhn, Högskolan Dalarna
Tolkningssvårigheter? Direktöverföring
Aktiv transfusionsrapportering
Webbenkät genomförd maj 2010 Regeltillämpning i praktiken 1-2. Vem 3-8. Beslut och struktur Myndighetsutövning och ”service” Kvalitetsfrågor.
Landstingets kansli Resultat säkerhetskulturenkät 2009.
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Bättre liv för sjuka äldre Överenskommelsen 2013.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
1 Anneli Juhlin FP
Välkommen till den nya hemsjukvården!
Hygienkörkortet Petra Hasselqvist Avdelningen för Vård och Omsorg Sveriges Kommuner och Landsting.
Bättre Flöde i Vården Ur överenskommelsen Kömiljarden 2014: ”…ett nationellt samordningsprojekt i syfte att ta fram, beskriva, pröva och införa effektiva.
BjH 8 mars BjH 8 mars
Region Skånes 1177-tjänster ger ökad tillgång till kvalitetssäkrad information, underlättar kontakten med vård och omsorg och ger bättre möjlighet till.
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
En säker e-tjänst till vården
Vård i regionen Sydöstra sjukvårdsregionen
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Mats Hellstrand, för temagrupp Indikatorer-Avtal-Ersättning Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS) Indikatorresultat verksamhetsår 2014.
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Öppna jämförelser inom socialtjänsten 2016 Krisberedskap
stöd för uppföljning och förbättring
Hemsjukvårdsavtalet Specialiserade vården/Slutenvård
Projektets syfte Utvärdera om ett gemensamt och integrerat IT-stöd för hälso- och sjukvården (sammanhållen journalföring) ökar patientsäkerhet, kvalitet.
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Var med och utveckla Umeå universitet
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Botkyrka kommun Brukarundersökning 2018
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Nationell patientenkät Gunilla Wallgrund 2009-11-05

Nationell patientenkät (NPE) 2009 Under hösten undersöks patienternas upplevelser av vården vid ca 850 vårdcentraler/motsvarande i 19 landsting med hjälp av Nationell patientenkät 145 av dessa enheter finns i Skåne, dvs. alla offentligt finansierade vårdenheter/familjeläkarmottagningar omfattas oavsett driftform

SOSFS 2005:12 Ledningssystem för kvalitet och patientsäkerhet i hälso- och sjukvården ”Ledningssystemet skall säkerställa att det finns rutiner för att följa upp hur nöjda patienterna är med vård och behandling”

Patientfokuserad hälso- och sjukvård innebär att vården ges med respekt och lyhördhet för individens specifika behov, förväntningar och värderingar, och att dessa vägs in i de kliniska besluten.

Kort historik Pilotstudie 2006 inom Region Skåne inför en regiongemensam enkät --- ”Århusenkät” vid några kliniker på USiL och Landskrona lasarett 2007 påbörjades arbete på Sveriges kommuner och landsting (SKL) inför en nationell patientenkät Revisionen i Region Skåne efterlyste regiongemensam patientenkät 2007 och 2008

Varför landstingsgemensam patientenkät? Ger underlag för förbättringsarbete och möjliggör jämförelser på enhets-, landstings-/regionnivå samt nationellt, t ex öppna jämförelser. Ger landstingen möjlighet att undersöka patientens perspektiv och upplevelse av vården på ett likvärdigt sätt. Ger underlag för patienter när de ska välja vårdgivare. Ökade krav på uppföljning från staten med nationella kvalitetsindikatorer för God vård. Resursbesparing genom att vårdpersonalens tid frigörs och skapar effektiv hantering i genomförande av patientenkät. Samordningsvinster; lägre kostnader samt gemensam utveckling av enkätinstrument, metod och resultatredovisning.

Nordisk prosjektgruppe om indikatorer for pasienterfaringer Ledningssystem för kvalitet och patientsäkerhet i hälso- och sjukvården Socialstyrelsens föreskrifter (SOSFS 2005:12) Nordisk prosjektgruppe om indikatorer for pasienterfaringer ”Uppdrag om öppna jämförelser av landstingens primärvård” Regeringsuppdrag 2009-04-14 www.commonwealthfund.org Källa: Sveriges kommuner och landsting

Uppdrag om öppna jämförelser av landstingens primärvård Regeringsuppdrag 090414 Regeringen uppdrar åt Socialstyrelsen att i samarbete med Sveriges kommuner och landsting sammanställa uppgifter för öppna jämförelser inom primärvården på landstingsnivå. I Socialstyrelsens uppdrag ingår även att avgöra förutsättningarna för att presentera informationen på kommunnivå. Vidare ska Socialstyrelsen inom ramen för arbetet med öppna jämförelser och god vård ta fram ett så kallat indikatorsbibliotek för primärvården. De uppgifter som behövs för jämförelser av primärvården, bör omfatta variabler som beskriver medicinska resultat, patientupplevelser, tillgänglighet, kostnader och effektivitet.

Nationell patientenkät - SKL Gemensam upphandling av Nationell patientenkät genomförd. Leverantör Indikator. Avtalstid 4 år med möjlighet att förlänga 2 år. Fullmakt från 20 landsting. Fullmakt grunden för att kunna avropa avtalet. Möjlighet att ange senare start. Varje landsting bestämmer antal/vilka enheter som ska vara med, kan ändra över tid.

Vad är Nationell patientenkät (NPE)? Gemensamt nationellt frågebatteri med möjlighet att lägga till ett begränsat antal lokala frågor. Postal undersökning med möjlighet till att svara på webben. Översatt på nio språk på webben. En tjänst där leverantören har ett helhetsansvar för genomförandet med utskick, påminnelser, insamling, bearbetning, sammanställning av enkätsvaren samt standardrapportering. Mätningar i primärvård och specialiserad vård, öppen/sluten, inom såväl somatik som psykiatri.

Översatt till olika språk på webben arabiska engelska finska franska persiska spanska samt serbiska, kroatiska och bosniska

Plan för införande av NPE Start med mätningar i primärvården hösten 2009 - urval, volym ca 200 enkäter per vårdcentral/motsvarande, mindre enheter totalundersökning - mätningar vartannat år, eller oftare för de landsting som så önskar - statlig delfinansiering hösten 2009 Mätningar inom specialiserad vård år 2010 - urval , volym ca 200 enkäter/mottagning och ca 100 enkäter/avdelning - avser både somatik och psykiatri samt såväl öppen som sluten vård

SKL:s arbetsmodell för utveckling av Nationell Patientenkät Källa: Sveriges kommuner och landsting

Projektorganisation NPE - SKL Styrgrupp Projektsamordnare, projektledare och kommunikatör Expert-/analysgrupp Referensgrupp Kontaktpersoner i landstingen

Kontaktpersoner - SKL - Indikator En från varje landsting/region Uppdrag att planera införandet i det egna landstinget/regionen samt att vara landstingets/regionens beställare gentemot leverantören

Styrgrupp NPE i Region Skåne Ingrid Ahlinder Margareta Albinsson Alexander Dozet Charlotta Gyland Bodil Ivarsson Lena Nilsson Lars Sjöberg Gunilla Wallgrund, ordf. Ulla Tisell, projektledare Bibbi Hahne, kommunikatör Primärvården Skåne Utvecklingscentrum Avd. för god vård och läkemedel Avd. för privata vårdgivare Lasarettet i Ystad Universitetssjukhuset i Lund RSIT Enhet hälso- och sjukvård

projektorganisation forts. En kontaktperson per förvaltning Arbetsgrupper; primärvård, psykiatri och somatik Referensgrupp med patient-, handikapp- och pensionärsorganisationer samt en referensgrupp med patientorganisationer inom psykiatrin

Genomförandeprocess hos SKL, Indikator, och landsting/regioner 1.Planering Enkätutformning Följebrev Urvalsperiod Urvalsgrupp 2.Förberedelse Patientinformation Medarbetarinfo. Enkättryck Namnöverföring 3.Undersökning Utskick Statusrapport Påminnelser Call Center 4.Insamling av data Optisk registrering Bearbetning Sammanställning 5.Redovisning Rapportgenerator Bortfallsanalys Återföring 6.Utvärdering Interna lärdomar Externa önskemål Slutrapport Förbättringsarbete

Tidplan för primärvårds- enkät 2009 September/oktober 2009 - urvalsveckor Oktober/november 2009 utskick och två påminnelser Resultat offentliggörs i februari 2010

Intern kommunikation – NPE Urval från Region Skånes kommunikationsplan för primärvårdsmätningen 2009 Informationsbrev förvaltningschefer mars Utvecklingscentrums Nyhetsbrev maj Informationsmöte verksamhetschefer juni Brev + väntrumsaffischer verksamhetschefer augusti Löpande på www.skane.se/npe Inför resultatredovisningen januari 2010 Ulla Tisell, Ulla.Tisell@skane.se , 044-309 31 06 Gunilla Wallgrund, Gunilla.Wallgrund@skane.se , 044-309 31 11 1

Extern kommunikation - NPE Urval från Region Skånes kommunikationsplan för primärvårdsmätningen 2009 Tidningen Hälsa & Vård maj Informationsaffisch väntrum september – mitten av november Webbnyheter skane.se Tidningen Hälsa & Vård november Svara på patientfrågor (Indikator och Ulla Tisell) 2

Preliminär tidplan psykiatri 2010 Enkätformulär/enkätfrågor september 2009 Testkörning hösten 2009 Urvalsveckor januari/februari 2010

Preliminär tidplan specialiserad vård/somatik 2010 Enkätformulär/enkätfrågor september/oktober 2009 Testkörning vintern 2009/201 Urvalsveckor vintern/våren 2010

Preliminär tidplan primärvårds- senkät 2010 Urvalsveckor hösten 2010