I det nationella materialet kan vi urskilja tre olika nivåer på arbetet att förbättra högskoleutbildningarna.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Advertisements

”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Exempel utifrån ett antal målområden
Policy för miljö och hållbar utveckling
En nationell hemsida för UHU/ESD för utbildare på högskolenivå –
Dahlstiernska Gymnasiet i Mellerud - den lilla skolan med de stora möjligheterna.
Vad man kan få ut av statistik över alumnerna - några exempel
Pedagogiskt ledarskap
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
Hur kan studenten medverka i kvalitetsarbetet? Ole Karlsson och Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Finland Ett nordiskt benchmarkingprojekt, erfarenheter.
Att ta tempen på den unga målgruppen
Välkomna till träff med Samrådsgruppen för näringslivsfrågor Dokumentation på Gränsgångaren gransgangaren.wordpress.com.
Utbildningsvetenskap med lärarutbildning En komplett miljö för lärarutbildning. Dessutom påbyggnadsutbildningar, forskarutbildning och forskning.
Varför bibliometri? Skälet till detta seminarium
Open access Lisbeth Söderqvist Avdelningen för forskningspolitisk analys.
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
Digital portfolio Annika Hössjer, Lärum.
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
Lärares planeringsarbete!
Religionsdidaktisk introduktion Det religionsdidaktiska forskningsfältet --- Christina Osbeck
Mälardalens kompetenscentrum för Hälsa och Välfärd MKHV
0/27 Richard Palmer & Jouko Kinnunen Utbildningsutredningen 2005.
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Informationsträff för lärare i praktiska och estetiska ämnen :00 – 15:30 Om utvecklingsarbeten på skolor, i syfte att förbättra ämnesundervisningen.
Grästorps kommun Skolutveckling = Systematisk Kvalitetsarbete  Att se HELA verksamheten ur ett STRUKTURELLT, SYSTEMATISKT och KULTURELLT perspektiv med.
Stöd till Svenskt deltagande i EU:s ramprogram för forskning Christian Hansen Europaprogrammen, VINNOVA.
Ulf P Andersson, GMV, Vad gör Göteborgs universitet? Hållbar utveckling i utbildningen.
Värmdö Gymnasiums distansutbildning
Inspirationsmaterial om... Material och förberedelser (ev säkerhet) Aktivitet - vad handlar det om Bild Begrepp, ord, matematik Vad behöver barnen ha för.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Hur blir man klok på universitetet?
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Åsa Fex Svenningsen Institutionen för Neurovetenskap.
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Läroplansnätverk förskolan
L U N D S U N I V E R S I T E T I V Ä R L D S K L A S S.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
”Vi måste göra om intranätet
Inspirationsmaterial om... Material och förberedelser (ev säkerhet) Aktivitet - vad handlar det om Bild Begrepp, ord Vad behöver eleverna ha för erfarenheter.
Nationella forskarskolan i Naturvetenskapernas och Teknikens didaktik (FontD )  Forskarskolan riktar sig till verksamma lärare från förskola till och.
Förskolan Ekot´s modell för
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
Lunds universitet UTBILDNING, FORSKNING OCH INNOVATION SEDAN 1666.
SMEER Hans Olof Höglund och Roger Renström. SMEER SMEER - kallas även SMEER Group Science, Mathematics and Engineering Education Research
Välkomna till träff med Samrådsgruppen för näringslivsfrågor
Organisation Styrelse Dekanat DM Nämnd kansli * DM Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * IL Nämnd kansli* IL Nämnd kansli* KB Nämnd kansli*
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Hur kan ett Trackitperspektiv bidra till kvalitetsarbetet?
Forskningsprocessen idealt
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE ELLER FACEBOOK
Studentundersökningen 2017
Lärares planeringsarbete!
Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet
Organisation och beslutsfattande på fakulteten för konst och humaniora
Regionala Vård- och omsorgscollege
Regionala Vård- och omsorgscollege
Organisation och beslutsfattande på fakulteten för konst och humaniora
Samverkansprojekt för bättre hälsa
Organisation och beslutsfattande på fakulteten för konst och humaniora
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Presentationens avskrift:

I det nationella materialet kan vi urskilja tre olika nivåer på arbetet att förbättra högskoleutbildningarna

Tre nivåer av forskning och utvecklingsarbete 1.löpande kvalitetsarbete, 2.pedagogiskt utvecklingsarbete 3.forskning.

Lokal studie och hypoteser visa och problematisera pedagogiskt utvecklingsarbete dvs Nivå 2 Om denna nivå är svagt utvecklad, svagt organiserad samt svagt dokumenterad skapas inga förbindelser mellan löpande undervisning och den mest kvalificerade reflektionen på forskningsnivå. Lärosäten som präglas av samband och återkoppling mellan nivåerna har bättre förutsättningar att utveckla nationellt och internationellt ledande forskning inom det högskolepedagogiska fältet och att utbildningen vid dessa lärosäten blir bättre.

Kartlägging KaU metod Gällande arbets- och beslutsordning Enkät till dekaner Enkät till avdelningarna Sökningar i forsknings databasen Intervjuer centrumbildningar Sökningar på universitetet intranät Enkät från högskoleverket

Centralt förvaltad utveckling av lärande i den högre utbildningen Saknas

Centrumgrupperingar Centrum för språk- och litteraturdidaktik (CSL) Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, (CSD) Science, Mathematics and Engineering including Technology and Design, (SMEER)

Forskningsämnen Pedagogik Pedagogiskt arbete

Nivå 2? De didaktiska centrumbildningarna har inget uppdrag rörande de högskole- pedagogiska utvecklingsfrågorna.

Nivå 2? Forskningsämnet pedagogik har visserligen monopol på högskolepedagogiska kurser. Pedagogik erbjuder trots detta monopolställning ingen organisation för att publicera, efterarbeta eller diskutera arbeten som görs inom ramen för nämnda kurs

FoU inom nivå 2 som är registrerat i universitetets forsknings databas

Nivå 2 i Databasen Det finns många bidrag i databasen som behandlar Nivå 2. Många avdelningar finns representerade. Den fakultet som inte har någon centrumbildning har historiskt det bredaste engagemanget.

Vår tidigare dekans perspektiv- enkät

Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT Ca 700 ord (2sidor) Nivå 1 löpande kvalitetsarbete, Merpart av vad som avhandlas behandlar fakta, kursutveckling, program och kursutveckling, strategi (600 ord) Nivå 2 pedagogiskt utvecklingsarbete, Inget Nivå 3 forskning En presentation av sina centrumbildningar egentligen inget som handlar om pedagogik(100 ord)

Fakultetsnämndens för teknik- och naturvetenskap Ca 600 ord. Nivå 1 löpande kvalitetsarbete, Beskrivning av mål och aktiviteter ( ord) Nivå 2 pedagogiskt utvecklingsarbete, Sammanlagt (ca ord) Nivå 3 forskning Sammanlagt (ca ord)

Fakultetsnämnd för samhälls- och livsvetenskaper Ca 100 ord Fakultetsnämnden har inte ännu haft denna fråga på dagordningen. Vi har haft fullt upp med andra frågor och Bologna. Någon uppdelning i 1, 2 eller 3 är inte meningsfull

Estetisk-filosofiska fakultetsnämnden Ca 200 ord. Nivå 1 löpande kvalitetsarbete, Beskrivning av mål och aktiviteter (ca 50 ord) Nivå 2 pedagogiskt utvecklingsarbete, Inget Nivå 3 forskning Sammanlagt (ca 150 ord) en presentation av vilka forskningsämnen och centrumbildningar som ingår.

Avdelningarnas uppgifter om egen högskoledidaktisk FoU- enkät 1.Genomförd högskoledidaktisk forskning 2.Genomförda högskolepedagogiska utvecklingsprojekt inom ämnesgruppen. Dokumenterat 3.Finns annat pedagogiskt utvecklingsarbete inom gruppen – genomfört eller pågående – som ni/du vill framhålla 4.Finns någon typ av pedagogiskt utvecklingsarbete eller ämnesdidaktisk forskning som du – annan aktör inom din ämnesgrupp – skulle vilja genomföra om finansiering om finansiering finns?

Svarsfrekvens avdelningar

Sammanfattning avdelningarnas enkät -intresse Vi kan konstatera att det finns ett stort intresse för högskolepedagogiska frågor på många avdelningar. Flera avdelningar har flera uppgiftslämnare. Detta är en viktig tillgång.

Sammanfattning avdelningarnas enkät- kvalitetssäkring fo. databas sökn. De allra flesta referenser som avdelningarna hänvisade till hade vi hittat. Det fanns dock undantag. –Inte registrerat –Registrerat material ”finns inte” i realiteten

Sammanfattning avdelningarnas enkät - forskningen I det material vi fått från avdelningarna framhålls vikten av forskningen inom forskningscentra CSD, CSL, SMEER samt ämnena Pedagogik och Pedagogiskt arbete.

Rekommendationer Synliggör högskolepedagogisk utveckling i en reviderad Arbets- och beslutsordning. Gemensam högskolepedagogisk arena årliga arrangemang, högskolepedagogiskt centrum, seniora forskare, publiceringar och seminarieverksamhet.

Work shop Hur gör vi vårt högskolepedagogiska utvecklingsarbete synligt?