MEDARBETARPERSPEKTIV Avgörande framgångsfaktorer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
”från person till funktion”
Advertisements

Vårdhandboken säkerställer god och säker vård på lika villkor
Uppföljning av återbesök inom planerad specialiserad vård modell för registrering, uppföljning och redovisning till den nationella väntetidsdatabasen.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Nacka Närsjukhus Proxima AB är ett företag som samägs av
MEDARBETARPERSPEKTIV Avgörande framgångsfaktorer
Att införa LCP – LCP-ansvariges roll Marie-Louise Ekeström
MÅLKORT - VO Ortopedi - Sjukgymnastikenheten 2011 Vision: Skånes bästa akutsjukhus (Helsingborgs lasarett) Intressent/patientperspektivet.
Genombrottet – ett patientfokuserat arbete
VÅRD & OMSORG.
VRISS Vårdrelaterade infektioner ska stoppas
Kapacitetsplanering på Logopedmottagningen
Kommunalt stroketeam i särskilt boende
Delaktighet inom hälso- och sjukvården 1 Juni 2014 BjH.
Uppföljning och utvärdering arbetsmarknadsinsatser
Detta är en presentation tänkt att användas som information till vårdpersonal där enheten planerat att starta med Mina vårdkontakter. Gör så här: 1. Skriv.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
35 % är urinvägsinfektioner
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Läroplansträff Välkomna!.
KPR Anna-Lena Möllstam Gruppchef Sociala kvalitetsenheten.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Bättre liv för sjuka äldre
Resultat Införandet av rapporter uppskattas och ses som mycket värdefullt av personalen. Personalen känner sig tryggare och bättre informerade. Alla tar.
Steg 1 - Mötet VÅR VISION FÖR ARBETSMILJÖN OCH HUR VI KOMMER DIT
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Mark Särskilt boende.
Modul: ”Mäta för att veta” Psykiatri Nordväst, Avdelning 131
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
En hälsofrämjande vårdcentral
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
Vi har all anledning att vara stolta och glada! Hur står sig LiÖ i Öppna jämförelser ?
MEDARBETARPERSPEKTIV Avgörande framgångsfaktorer
KOMMUNIKATIONSPLAN – Psynk – skarpt läge 2014
Satsningens namn och ansvariga personer
Analys av genomförda förändringar Därför lyckades samarbetet mellan Sahlgrenska och Chalmers Ing-Marie Bergbrant, Hud- och könssjukvård, Sahlgrenska Universitetssjukhus,
RF AN/IVA 50 år Vad tycker AN/IVA sjuksköterskor om arbete och villkor?
Medarbetarundersökning Helsingborgs lasarett 2010 Medarbetarundersökning 2010.
Motions- och Idrottskadeenhet
Patientstyrd gruppundervisning Carina Holmesson Kliniken för njurmedicin och transplantation i Lund
Rehabiliteringsmedicin Jönköping. Agenda Presentation Uppdraget RMPG Senaste minnesanteckningar 2009 Årsrapport 2010 Hur arbetar vi fortsättningsvis?
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
Vårdval Kronoberg /1 Vårdval Kronoberg - fakta om modellen.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
MEDARBETARPERSPEKTIV Avgörande framgångsfaktorer
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Värdekompassen Clinical Value Compass Paul Batalden och Gene Nelson Dartmouth Medical School, New Hampshire, USA.
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
”Vår Linnéa utan vårdskador”. Vi som har arbetat med Linnéas vårdskadeprevention Liselott Svanberg sjuksköterska avd 17 Linnda Eriksson sjuksköterska.
RUTIN FÖR SYSTEMATISKT ARBETSMILJÖARBETE (SAM)  RISKBEDÖMNING MED HANDLINGSPLAN SAMVERKAN  AVTAL  APT - ARBETSPLATSTRÄFFAR  SAMVERKANSGRUPPER.
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Nätverksträff Trygg hemma 12 oktober 2015
Förbättringsarbete- tillgänglighet på Hälsans vårdcentral 1 år 2016
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Förbättringsområde Effektiv mottagning – rätt patient till rätt vårdgivare vid Bankeryds vårdcentral.
Undervisning i förskolan 12 oktober mars 2017
Vård- och behandlingsgarantin - en del av patientlagen
Workshop Arbetsplatslärande.
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Processen utgår ifrån förvaltningens vision internt och externt
Presentationens avskrift:

MEDARBETARPERSPEKTIV Avgörande framgångsfaktorer MÅLKORT - VO Internmedicin - Reumatologisektionen Vision: Bättre liv i Skåne (Region Skåne) Rätt vård – bättre liv (Helsingborgs lasarett) Verksamhetsidé: Att med hög tillgänglighet, bra bemötande och rätt kompetens erbjuda vård för att lindra, bota och förebygga sjukdomar KUNDPERSPEKTIV MEDARBETARPERSPEKTIV PROCESSPERSPEKTIV UTVECKLINGSPERSPEKTIV EKONOMIPERSPEKTIV Strategiska mål Erbjuda våra kunder hög tillgänglighet, tydlig kommunikation och hög medicinsk kvalitet Utvecklande arbetsplats med kompetenta och delaktiga medarbetare Minska ledtider med bibehållen eller högre medicinsk kvalitet Utveckla en dynamisk och flexibel verksamhet som omfattar såväl närsjukvård som internmedicinsk specialistvård. Utveckla en lärande organisation. Kontroll över resursåtgång och kostnader Avgörande framgångsfaktorer Välinformerade och trygga patienter Utöka vårdkvaliteten för våra patienter Inspiration och stimulans är viktiga ingredienser i arbetsdagen Förstärka team-samarbetet Evidensbaserad vård i klinisk vardag Välfungerande stödprocesser Kompetens i utvecklingens frontlinje Ny kunskap öppnar vägen för utveckling och förändring Kostnadsmedvetet tänkande och handlande Mått Sida 2 Sida 3 Sida 4 Sida 5 Sida 6 Skapat 2009-01-23 / Revideras senast 2010-06-30

MÅLKORT - Reumatologisektionen Kundperspektiv Strategiskt mål Erbjuda våra kunder hög tillgänglighet, tydlig kommunikation och hög medicinsk kvalitet Avgörande framgångsfaktorer Välinformerade och trygga patienter Utöka vårdkvaliteten för våra patienter Mått/Mål Att utarbeta nya skriftliga patientinformationer om långsamt verkande anti-reumatiska läkemedel i tablettform Att utarbeta skriftlig information till patienter som får infusioner på enheten samt utforma PM för patient- omhändertagande vid infusionsreaktioner Enhetens sjukgymnaster genomför studiebesök på SLE-mottagningen i Lund i syfte att utveckla omhändertagandet av våra egna SLE-patienter Enhetens sjuksköterskor genomför studiebesök på SLE- och MabThera- mottagningen i Lund i syfte att utveckla likvärdigt omhändertagande för våra egna patienter Handlingsplan - aktivitet Arbetsgrupp tillsätts och datum fastställs för flera träffar i arbetsgruppen Tid för att genomföra arbetet frigörs Kvalitetskriterier avseende informationsmaterialet diskuteras och fastställs Innehållet utarbetas och nya patientinformationer ges ut 100% uppnått mål = 10 nya skriftliga patientinformationer utarbetas Arbetsgrupp bestående av samtliga sjuksköterskor och reumatolog tillsätts Introduktionsmöte för planering Tre datum för arbetsträffar fastställs och nödvändig arbetsmaterial insamlas Skriftlig information och PM utarbetas och presenteras på ”sammanfattningslunch” för all personal på enheten 100% uppnått mål = information och PM utarbetas Kontakt med vederbörande sjukgymnast i Lund Fastställa lämpligt datum och genomföra studiebesöket Följa upp med reflektion i sjg-gruppen: Vad har vi lärt oss? Hur går vi vidare? Redovisning för hela teamet och handlingsplan med förslag till förändring 100% uppnått mål= genomfört studiebesök samt handlingsplan till förändring Två lämpliga dagar bokas i samråd med kollegor i Lund Studiebesöket genomförs av två sjuksköterskor/ gång Uppföljning med reflektion i ssk-gruppen: Vad har vi lärt oss? Hur går vi vidare? - tidplan Jan-April 2009 Mätning dec 2009 Dec 2008-juni 2009 Våren-Hösten 2009 Hösten 2009 - ansvarig Eva Nitelius-reumatolog Lotta Ekström-sjuksköterska Kristina Forslind-reumatolog Sjuksköterskegruppen Catharina Löwegren -sjukgymnast Eva Müller- områdeschef Valentina Bala-sektionsledare Skapat 2009-01-23 / Revideras senast 2010-06-30

MÅLKORT - Reumatologisektionen Medarbetarperspektiv Strategiskt mål Utvecklande arbetsplats med kompetenta och delaktiga medarbetare Avgörande framgångsfaktorer Inspiration och stimulans är viktiga ingredienser i arbetsdagen Förstärka team-samarbetet Mått/Mål Att hela vårt team deltar i aktiviteter av inspirerande och stimulerande karaktär för det dagliga arbetet och arbetsmiljön Enhetens sjukgymnaster går bredvid på ssk-mottagningen ½ dag i syfte att få insikt i varandras yrkesfält Handlingsplan - aktivitet Möjlighet ska finnas för alla att deltaga i Inspirationsdagarna som anordnas återkommande på kliniken Möjlighet ska finnas för alla att deltaga även i andra aktiviteter av ovanstående karaktär som anordnas av vår enhet 100% uppnått mål= deltagande i minst två aktiviteter/ medarbetare/ år I samråd bokas tre halvdagar för bredvidgång Aktiviteterna genomförs Tid för sammanfattande diskussion/ återkoppling fastställs 100% uppnått mål = genomförda aktiviteter enligt planering - tidplan För 2009: Inspirationsdagar: 4/2, 11/2 ”Bemötande i vården” , fortsättning 24/2 e m ytterligare en aktivitet planeras till hösten Mätning dec 2009 Våren 2009 - ansvarig Eva Müller-områdeschef Linjechefer Catharina Löwegren-sjukgymnast Valentina Bala-sektionsledare Skapat 2009-01-23 / Revideras senast 2010-06-30

MÅLKORT - Reumatologisektionen Processperspektiv Strategiskt mål Minska ledtider med bibehållen eller högre medicinsk kvalitet Avgörande framgångsfaktorer Evidensbaserad vård i klinisk vardag Välfungerande stödprocesser Mått/Mål Att kvalitetssäkra att bedömning av sjukdomsaktiviteten görs konsekvent och enhetligt med DAS 28 ledindex och att DAS 28 värden journalförs på alla artrit-patienter Att införa ”Mina vårdkontakter” för enhetens patienter Handlingsplan - aktivitet Stickprovmätning skall genomföras för att mäta målet och alla reumatologer informeras om planerad mätning och mätperiod DAS 28-värdet finns som sökord i Melior och kommer att läggas på bevakning under mätperioden Antalet artrit-besök under mätperioden kommer att räknas ut med hjälp av diagnosregistreringen För resultat ställs antalet införda DAS 28 värden vs antalet registrerade artrit-besök 100% uppnått mål = på minst 75% av alla artrit-patienter finns registrerat DAS 28 värde i patientjournalen Arbetsgrupp tillsätts och datum för arbetsträffar fastställs Beslut fattas angående mallar och vilka valmöjligheter våra patienter skall ha Rutiner för hantering av inkomna ärenden fastställs Det nya arbetssättet införs 100% uppnått mål = införa ”Mina vårdkontakter” senast 20091001 - tidplan Mätning 090301-090531 (stickprov) Mars-Sept 2009 Mätning dec 2009 - ansvarig Läkargruppen Sekreterargruppen Irené Bindelöv- IT-ansvarig Skapat 2009-01-23 / Revideras senast 2010-06-30

MÅLKORT - Reumatologisektionen Utvecklingsperspektiv Strategiskt mål Utveckla en dynamisk och flexibel verksamhet som omfattar såväl närsjukvård som internmedicinsk specialistvård. Utveckla en lärande organisation. Avgörande framgångsfaktorer Kompetens i utvecklingens frontlinje Ny kunskap öppnar vägen för utveckling och förändring Mått/Mål Att hela vårt reuma-team deltar i ”Akademira”, special utformat fortbildningsprogram för sjukvårdspersonal som arbetar inom reumatiker vården Att enhetens sjuksköterskor genomgår kompetenshöjande, teoretiskt och praktiskt, internt undervisningsprogram i syfte att lära sig att utföra synovit-status Handlingsplan - aktivitet Tid till utbildningsaktiviteten frigörs och tre utbildningsdatum fastställs Föreläsare: Dr Eva Nitelius Lokal bokas Utvärdering av utbildningsprogrammet görs 100% uppnådd mål = minst 90 % personaldeltagande i all tre utb. tillfällena och ifylld utvärderingsformulär Introduktionsmöte för planering 090121 Inledande teoretisk föreläsning och demonstration av fullständig ledundersökning, 2 h. Föreläsare dr Kristina Forslind 090206 Praktisk undervisning under handledning av reumatolog i samband med ledinjektioner och återbesök. Varje sjuksköterska skall deltaga i undersökning och bedömning av minst 20 patienter (12 vid ledinjektioner och 8 vid återbesök) Reumatologbedömning (golden standard) vs sjuksköterskebedömning på två kontrollgrupper (6 pat./ grupp) planeras för att uppskatta resultat Kompetensbevis utfärdas 100% uppnådd mål = genomgånget program och kompetensbevis för alla sjuksköterskor - tidplan Tre utbildnings-e m: 10 mars, 7 april och 5 maj Mätning: dec 2009 Jan 2009 – Maj 2010 Mätning: juni 2010 - ansvarig Eva Müller- områdeschef; Eva Nitelius- reumatolog; Valentina Bala- sektionsledare Eva Müller-områdeschef; Kristina Forslind-reumatolog; Sjuksköterskegruppen Skapat 2009-01-23 / Revideras senast 2010-06-30

Kostnadsmedvetet tänkande och handlande MÅLKORT - Reumatologisektionen Ekonomiperspektiv Strategiskt mål Kontroll över resursåtgång och kostnader Avgörande framgångsfaktorer Kostnadsmedvetet tänkande och handlande Mått/Mål Att optimera personalbemanningen för att även fortsättningsvis kunna erbjuda god och säker vård av hög kvalitet samt undvika ohälsa bland personalen relaterad till hög arbetsbelastning Att renovera våra mottagningslokaler för att skapa en miljövänlig omgivning för både patienter och personal Handlingsplan - aktivitet Reumateamet behöver personaltillskott med ytterligare reumatolog, sjuksköterska, undersköterska och sekreterare Nya tjänster budgeteras och tillsätts 100% uppnått mål = en nyanställd reumatolog 100%, en nyanställd ssk 75%, en nyanställd usk 50% och en nyanställd sekreterare 75 % Budgetutrymme skapas för byte av golv byte av takbelysning målning av väggar i mottagningsrum och korridorer 100% uppnått mål = genomförd renovering enligt ovan senast 091130 - tidplan Hösten 2009-Våren 2010 Mätning: juni 2010 - ansvarig Verksamhetschef, områdeschef, linjechefer Verksamhetschef, Områdeschef Skapat 2009-01-23 / Revideras senast 2010-06-30