Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Förbättringsområde Effektiv mottagning – rätt patient till rätt vårdgivare vid Bankeryds vårdcentral.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Förbättringsområde Effektiv mottagning – rätt patient till rätt vårdgivare vid Bankeryds vårdcentral."— Presentationens avskrift:

1 Förbättringsområde Effektiv mottagning – rätt patient till rätt vårdgivare vid Bankeryds vårdcentral

2 Bakgrund och mål Bakgrund Övergripande mål
Beskriv vad ni vill åstadkomma med detta förbättringsområde med koppling till ert uppdrag som vårdcentral och God vård (patientfokuserad, jämlik, i rimlig tid, kunskapsbaserad och ändamålsenlig, säker, effektiv) Bakgrund Viktigt att rätt patient direkt kommer till rätt kompetens, detta för att bidra till bättre tillgänglighet och bättre tillvarata kompetenser (RAK) och resurser vid vårdcentralen. Övergripande mål Rätt patient på rätt vårdnivå vid första kontakten som även kommer att leda till att dubbelarbete undviks, snabbare omhändertagande samt avlasta läkares ”öppna mottagning”.

3 Nuläge Beskriv nuvarande situation för detta område beskrivs
Nuläge Beskriv nuvarande situation för detta område beskrivs. Vilka är våra resultat och hur gör vi idag? Se baslinjemätning nedan, antal patienter med problem från rörelse- och stödjeorganen som varit bokade på ”Läkares Öppna mottagning”. Vid mätning i september 2015 hade 47 patienter bokats i läkares tidbok, vilket motsvarar ungefär tre tider om dagen. Vid uppstart fanns ingen motsvarande ”öppen mottagning” hos sjukgymnaster Fanns inga snabba tider till sjukgymnast. Inga utarbetade rutiner för triagering för ssk/dsk i telefonrådgivingen Inga utarbetade flöden för patientgruppen. Förklaring diagram: September 2015, ingen triagering December: triagering startat Januari: Triagering avbruten p.g.a. låg bemanning Februari: Triagering uppstartad andra hälften av månaden

4 Analys av nuläget beskriv orsaker till att nuläget ser ut som det gör utifrån fakta och inhämtade synpunkter från personal och patienter Många patienter med problem från rörelse- och stödjeorganen bokades till läkare då det inte fanns en snabb tid till sjukgymnast. Patienterna blev ofta hänvisade från läkare till sjukgymnast utan annan åtgärd, vilket innebar dubbelbesök. Detta förde med sig onödig resursanvändning.

5 Handlingsplan Effektiv mottagning – rätt patient till rätt vårdgivare vid Bankeryds vårdcentral Datum Förändring att testa Mål Att göra Ansvar för genomförande Tidsplan/mätningar/ resultat (konkreta resultat och vad vi lärde) Tre tider om dagen på öppna mottagningen till sjukgymnast. Mätning utförs under 6 mån för att utvärdera om dessa tre tider räcker Triageringsnyckel till sjuksköterskor/distriktssköterskor i telefonrådgivningen. Utarbeta nyckel Nyckel klar Bokning till öppen mottagning sjukgymnast får ske tidigast dagen före besök. Sjukgymnasters öppna mottagning parallellt med läkares för snabb konsultation vid behov av röntgen, läkemedel m.m. Start 16 november 2015. Bearbetning, text och layout Qulturum, Region Jönköpings län

6 Tidigare genomförda eller planerade aktiviteter/förbättringsarbeten beskriv de aktiviteter/förbättringsarbeten ni tidigare genomfört eller planerar att genomföra kopplat till det ni vill uppnå med detta förbättringsområde


Ladda ner ppt "Förbättringsområde Effektiv mottagning – rätt patient till rätt vårdgivare vid Bankeryds vårdcentral."

Liknande presentationer


Google-annonser