Välkomna till Södertörns nyckeltal 2011 Madeleine Sjöstrand
Förmiddagsprogram 9.00 Välkomna! Mot ett hållbart Södertörn Svepet – årets väggutställningar Paus Är utredningstiderna inom IFO för långa? Förskola i förändring Medborgarundersökning Södertörn 12.00 Gemensam lunch 10.30
Eftermiddagsprogram 13.00 Strategier för en överetablerad bransch Utvärdering av nyckeltalssamarbetet Paus Är brukare inom LSS en homogen grupp? Ingen skola är den andra lik 16.00 Tack för idag! 15.00
Mot ett hållbart Södertörn Ebba Jordelius, Södertälje Jessica Elmgren, Huddinge Göran Norlin, Tyresö
Mot ett hållbart Södertörn Miljönyckeltalen är en möjlighet att driva miljöarbetet framåt! Arbetsgrupp med miljöstrateger och miljö-samordnare som arbetar bland annat med miljönyckeltal.
7 Miljönyckeltal Utsläpp av växthusgaser Energianvändning Lokaler Transporter Avfall Miljöbilar Bilpooler Ekologiska livsmedel
Utsläpp av växthusgaser
Utsläpp av växthusgaser Analys: Positiv utveckling på grund av omställningen till biobränslen. Särskilt i Södertörn. Men vi står still. Utmaning: Fortsätta ställa om till förnyelsebara bränslen, ställa om transporterna samt energieffektivisera.
Energianvändning för lokaler
Energianvändning av lokaler Analys: Svårt att analysera siffrorna som främst är framtagna för de egna kommunerna. Olika förutsättningar. De kommuner som ligger under den nationella nivån gör ett bra jobb. Utmaning: Fortsatt energieffektiviseringen. Sätt tryck på att spara och minska energianvändningen och kostnader.
Energianvändning för transporter
Energianvändning av transporter Analys: Olika förutsättningar. Många transporter på entreprenad Utmaning: Ställ krav på att minska kostnader och följa upp förbrukning. Ställa krav i upphandling och på entreprenader.
Andel återvunnit material
Insamling av avfall Analys: Klarar inte målen. Inte heller målen för det organiska. Utmaning: Fortsätta samla in och sortera. Särskilt det organiska – ett viktigt utvecklings-område.
Andel miljöbilar
Miljöbilar Analys: Flertalet kommuner ligger under det nationella genomsnittet. Utmaning: Plan för att ställa om ytterligare! Krav i upphandling. Elfordon och infrastruktur för snabbladdstolpar.
Bilpooler Botkyrka Haninge Huddinge Nynäshamn Salem Södertälje Tyresö Intern Ja Extern
Bilpooler Analys: Ok, men det går långsamt. Utmaning: Fortsätt marknadsföra bilpool i kombination med kollektivtrafik, cykling och gång.
Ekologiska livsmedel
Ekologiska livsmedel Analys: Flertalet kommuner ligger bra till. Stark utveckling och inte till en extra kostnad. Utmaning: Lokalt producerad mat!
Säkra skolvägar i Huddinge Så här gör vi - Presentation av Jessica Elmgren.
Säkra skolvägar i Huddinge Jessica Elmgren Säkra Skolvägar Huddinge Kommun Tel: 08-535 364 74 Mob: 0726-23 77 94 Jessica.elmgren@huddinge.se Webbsida www.huddinge.se/sakerskolvag
Laddstolpar för el-bilar Långsamladdning Ca: 8 - 12 tim Fyller på lite el… Centrum Infartsparkeringar Tillgängliga
Laddstolpar användarvänligt App Iphone/Android Enkelt Tilltalande
Elbilar på marknaden Nationella elbilsupphandlingen är klar Citroen C-Zero 2011 Dong Feng EQ6400 ? EV Adapt Fiat 500 2011 Opel Ampera ? Peugeot Ion 2011 Tesla Roadster/Kombi 2011/12 Think City 2011 Volvo C30 EDrive 2011 Audi Etron Spyder 2012 Ford Focus Electric 2012 Nissan Leaf 2012 Toyota FT-EV 2012 Toyota Prius PHEV 2012 Renault Fluence ZE 2012 Renault ZOE ZE 2012 Mitsubishi I-Miev 2011 Chevrolet Volt 2012 Nationella elbilsupphandlingen är klar
Nästa steg – snabbladdning Avsiktsförklaring
Snabbladdstation - koncept Laddar på 15 min –> 80% Skapar en trygghet Vindkraft i tanken Tyresö - upplåter mark Vattenfall - investeringen Tyresö - tecknar abonnemang Företag och privatpersoner Vattenfall - kundhanteringen Färdig station våren 2012
Kostnadsmodell Kostnad för Tyresö kommun Antal abonnemang Avtal på 3-5 år med fallande kostnad ju fler abonnenter som ansluter sig Abonnenter laddar obegränsat till en fast månadskostnad
Årets väggutställningar är … Personal - Moa Rosenqvist, Haninge Kultur & Fritid - Olle Lindström, Södertälje Finansiell analys - Jan Lorichs, Salem Lokaler - Bo Garneij, Huddinge Äldreomsorg - Kurt Johansson, Haninge
Är utredningstiderna inom IFO för långa? Carina Thåström Aronsson, Huddinge
Individ- och familjeomsorgen (IFO) Belyser verksamheterna inom försörjningsstöd, barn och ungdom samt missbruk
Hur kommer rapporten att användas? Genomgång i respektive kommun på olika nivåer Kommunövergripande uppföljningsdag i december 2011 Fortsatt uppdrag 2012 Fördjupningsdag
Kostnad för individ- och familjeomsorg i kronor per invånare
Utredningstider - varför är de viktiga att mäta? Rättssäkerhet Historiskt har utredningarna kunnat hålla på flera år Lagstadgad tid 4 månader Svårt att få ned tiderna Diskussion tidslängd vs kvalitet
Utredningsprocessen Ansökan/anmälan inkommer Förhandsbedömning ca 2 veckor Beslut fattas om utredning ska inledas Utredningstid max 4 månader Utredning genomförs utifrån utredningsplan Ev förlängning av utredningstid Beslut om avslut med eller utan insats
Utredningstider 2007-2011
Andel utredningar överstigande 4 månader
Förlängningsbeslut och skäl Särskilt beslut krävs, viss tid samt skäl ska anges Giltiga skäl: inväntande utredning/utlåtande från annan myndighet, ny anmälan inkommer, familjen svår att få tag på. De flesta av kommunernas beslutsskäl är giltiga, men det finns tveksamma fall och fall då skäl inte anges alls
Andel utredningar med förlängningsbeslut
Insatser vid utredning Insats beviljades i drygt hälften av alla genomförda utredningar Drygt hälften av insatserna sattes in under utredning En fjärdedel avslutades utan fortsatt insats efter utredningen Stora skillnader mellan kommunerna
Är utredningstiderna inom IFO för långa? Nästan 40% av utredningarna överstiger 4 månader Knappt 60 % av dessa saknar beslut om förlängning Men! Insatser sätts in i mer än hälften av alla utredningar och drygt hälften av dessa sätts in under utredning Vi lämnar inte familjerna: vi sätter in insatser tidigt och arbetar med förändring så att den totala tiden blir kortare för familjen
Förskola i förändring Susanne Fritz, Södertälje
Jag heter Sanna Fritz och arbetar i vanliga fall som förskolechef för Centrums förskolor i Södertälje. Nu under hösten har jag också tf uppdraget som verksamhetschef för förskolorna i Södertälje och det är i den egenskapen jag är här idag. Arbetsgruppen inom Förskola för Södertörns nyckeltal har beslutat att fokus för den här redogörelsen ska ligga på de nyckeltal som mäter MUSKLICK
Personaltäthet – antal barn per årsarbetare kommunal förskola Utbildning – andel årsarbetare med pedagogisk högskoleutbildning – kommunal regi Barn per avdelning Utifrån de tre nyckeltalstabellerna personaltäthet, utbildning och barn per avdelning har gruppen resonerat och där är det ett par viktiga aspekter som gruppen vill synliggöra. (Hur en siffra eller en tabell tolkas beror mycket på vilken förförståelse som finns runt det som har mätts……) Jag kommer att ägna mest tid åt den sista tabellen – barn per avdelning men startar med gruppens funderingar kring personaltäthet utifrån exempel från min egen verklighet i Södertälje. MUSKLICK
Vad är det som påverkar tolkningen av nyckeltalet antal barn per årsarbetare? Barnens vistelsetid Siffran som anger nyckeltalet är statistisk och hur inrapporteringen skett MUSKLICK ingen text utöver det som står i PP
SIFFRAN SOM ANGER NYCKELTALET ÄR STATISTISK: Botkyrka Haninge Huddinge Nynäshamn Salem Södertälje Tyresö 2005 5,5 6,2 5,2 5 5,3 2006 5,4 4,9 2007 5,8 6,4 5,1 5,6 2008 5,7 2009 5,9 6 4,8 2010 BARNENS VISTELSETID: Sedan 2005 har andelen barn/åa stadigt ökat. Från 5,3 barn per åa till 5,7 barn per åa. I Södertälje kommun har alla barn till föräldralediga ,arbetssökande, deltidsarbetande eller studerande vårdnadshavare rätt till 24 timmars vistelsetid i veckan. Det innebär att barnen i genomsnitt vistas längre tid i verksamheten än tidigare samtidigt som personaltätheten minskat. MUSKLICK SIFFRAN SOM ANGER NYCKELTALET ÄR STATISTISK: Mätningen görs vid ett särskilt tillfälle under en period på året (hösten) då vi vanligen har ett lägre antal barn i verksamheten än under övrig tid på året. Vi menar också att det är ytterst få timmar, om ens någonsin, under en dag som det FAKTISKA nyckeltalet är just 5,7. Ett exempel ur Södertäljes verksamhet kan se ut på det här sättet: MUSKLICK
kl 06:15-07:00 barn/åa 10,0 Kl 07:00-08:00 barn/åa 6,4 6:15-7:00 10 barn och 1 personal, hela förskolan tar gemensamt emot alla åldrar MUSKLICK 7-8 70 barn och 11 personal hela förskolan gemensamt alla åldrar gemensam frukost MUSKLICK 8-12 20 barn och 3 personal barn i åldern 1-2,5 år MUSKLICK 12-14 20 barn och 2 personal då personal tar ut 30 min lunchrast + utvecklingstid MUSKLICK 14-16 17 barn och 2 personal, personal som öppnat slutar 14:00 och har utvecklingstid 13-14 och så vidare………. MUSKLICK, MUSKLICK I det här räkneexemplet har vi inte räknat in eventuella resurser i form av extra personal utan endast tittat på ordinarie personals tider. Att räkna in resurser i barn per åa blir missvisande eftersom det är en åtgärd som sätts in särskilt för att möte behov hos en barngrupp eller enskilda barn som ligger utöver det förskolans pedagoger anses ha kompetens att själva hantera. I SCB-statistiken finns det en risk att förskolechefer har rapporterat olika vilket också resulterar i variation i nyckeltalen. MUSKLICK
Brist på behöriga förskollärare i regionen Expanderande verksamhet Vad påverkar tolkningen av nyckeltalet utbildning - andel årsarbetare med pedagogisk högskoleutbildning – kommunal regi Brist på behöriga förskollärare i regionen Expanderande verksamhet MUSKLICK ingen text utöver det som står i PP
Utbildning - andel årsarbetare med pedagogisk högskoleutbildning - kommunal regi Botkyrka Haninge Huddinge Nynäshamn Salem Södertälje Tyresö 2005 36 37 35 46 41 44 40 2006 32 43 2007 45 42 47 2008 33 30 2009 34 49 50 2010 MUSKLICK BRIST PÅ BEHÖRIGA….: I Södertälje liksom i övriga Södertörns kommuner råder det en akut brist på behöriga förskollärare. Det gör att nyrekrytering är besvärlig och vi konkurrerar om samma personer inom Södertörnsregionen. Den tidigare utbildningen där förskollärare inte var en egen utbildning utan en del av lärarutbildningen ledde till att lärare med inriktning mot yngre åldrar valde de tidigare åren i grundskolan istället för förskolan när de kom ut på arbetsmarknaden. Vissa startade sin anställning i förskola men gick snabbt vidare till förskoleklass alternativt år 1-3 i grundskolan. MUSKLICK EXPANDERANDE VERKSAMHET: Verksamheten har under ett antal år expanderat kraftigt i Södertälje. Det innebär att vi samtidigt som det råder brist på behöriga förskollärare också utökar verksamheten vilket då bidrar till att det blir ännu svårare att hålla ett högt procenttal på behörigheten i förskolorna.
Vad är det som påverkar tolkningen av nyckeltalet antal barn per avdelning? Skillnaderna mellan Södertörnskommunerna när det gäller nyckeltalet antal barn per avdelning skiljer sig åt en del där Botkyrka och Södertälje rapporterat in högst andel barn per avdelning. I Södertälje har det i förskolechefsgruppen länge pågått en diskussion om begreppet avdelning kontra grupp. MUSKLICK
Vad är en avdelning? MUSKLICK VAD ÄR EN AVDELNING: För att rapportera antal barn per avdelning krävs att definitionen ”avdelning” specificeras. Förskola FÖRR innebar vanligen att en avdelning innebar ca 15 barn och 2,5 pedagoger som hade sin hemvist i ett antal rum där i princip all verksamhet för just den gruppen pågick. (ålder 3-5 år) Det fanns få gemensamhetsutrymmen på förskolan utom möjligen ett stort rum som kunde användas för fredagens sångsamling då förskolans alla barn och pedagoger samlades. Vi i Södertälje börjar få bekymmer med att ange barn per avdelning i rapporteringssystemet eftersom det inte längre är ett mått som säger någonting om verksamheten. Vi har i Södertälje arbetat mycket med förskolans lokalmässiga utformning där avdelningstänket inte längre är normen. Barn i vår verksamhet är indelade utifrån andra kriterier som styrs av möjlighet till inflytande, pedagogiska erbjudanden, barns fascinationer och liknande. Det som styr hur gruppindelningen kan se ut är alltid beroende på hur många medarbetare man har i förhållande till barnantalet. Det har också betydelse hur stor förskolan är, det går alltid personella resurser till att hålla servicegraden 06:30-18:30 men procentuellt går det åt mindre personalresurser på en större enhet än en mindre. Åter till exempel från Södertäljes verksamhet .Det exempel jag ska visa är från Telge förskola som är en förskola i tre plan….. Nedre planet har entré med kapphall för förskolans samtliga barn, matsal för förskolans samtliga barn och pedagogiska utrymmen för de yngsta barnen på förskolan 1-3 år. På det planet som då bildar en avdelning, eller som vi valt att säga ett arbetslag, finns 20 stycken barn i åldern 1-2,5 år. I det arbetslaget arbetar 4 medarbetare. (resurs undantagen) Arbetslaget på plan 1 heter VATTEN Om måttet barn per avdelning används här så innebär det alltså 20 barn på en småbarnsavdelning. Det låter ju mycket att ha 20 1-2 åringar på samma avdelning…….. MEN det är ju inte så att alla de här barnen vistas i samma rum på samma gång utan det är ett flöde mellan rummen beroende på barnens fascinationer och pedagogiska behov för stunden. Det innebär att det är max 5 barn tillsammans med 1 vuxen under förmiddagens pedagogiska tid. På nästa plan där barnen som är 2,5-4 år vistas mest är det 30 barn. Avdelning ELD har sin arena här. Det blir väldigt missvisande i ett rapporteringssystem där det ska anges barn per avdelning när vi då rapporterar 30 barn….. På ELD arbetar 5 medarbetare vilket innebär att under den pedagogiska förmiddagen är barnen oftast indelade i grupper om 6 barn och 1 vuxen. Även här är det barnens gemensamma fascinationer som är grunden för gruppindelningarna och de projektarbeten som pågår. Här är några bilder på hur verksamheten idag kan se ut……. MUSKLICK
2,5 – 4 år…… på ELD finns inga matbord utan de bord som finns är arbetsbord där barnens arbeten kan finnas kvar över lång tid. Inget behöver plockas undan p.g.a. lunch! MUSKLICK
Bild från plan 3 avdelning LUFT med 30 barn 4-5 år… Bild från plan 3 avdelning LUFT med 30 barn 4-5 år….. Inte heller här finns några matbord som tar upp onödig plats. MUSKLICK
Samma rum som på bilden innan men från andra sidan rumsavdelaren………… Samma rum som på bilden innan men från andra sidan rumsavdelaren………….. MUSKLICK
Material för att undersöka fysikaliska fenomen ska finnas tillgängligt hela tiden…… här i form av en Overheadapparat………….. Vad händer om man sätter sin favoritkanin på Overheaden……..? MUSKLICK
Ett sätt att undersöka ljus och skuggor! Jag avslutar med den här bilden på ett barn som med hjälp av teknik lär sig förstå vad ljus är….. I förskolan handlar undervisning mycket om just detta…… att VISA PÅ UNDER…… och utifrån det perspektivet blir” mäta barn per avdelning” inte särskilt meningsfullt utan då är nyckeltalet barn per årsarbetare en mer användbar värdemätare för verksamheten.
Medborgarundersökning Södertörn Johan Wilén, SCB
Bon appétit! Välkomna åter kl 13.00 Södertörns Nyckeltal 2011
Eftermiddagsprogram 13.00 Strategier för en överetablerad bransch Utvärdering av nyckeltalssamarbetet Paus Är brukare inom LSS en homogen grupp? Ingen skola är den andra lik 16.00 Tack för idag! 15.00
Strategier för en överetablerad bransch Alf Solander, Botkyrka Lena Lihammar-Bergill, Södertörn
Södertörns Nyckeltal 2010 Gymnasieskolan
Nulägesbeskrivning kommunala gymnasieskolor på Södertörn SWOT-analys Interna styrkor Geografisk närhet till eleverna Lokala spetsutbildningar Trygghet, stabilitet, går ej i konkurs Eleverna känner sig trygga Hög andel lärare med pedagogisk högskoleexamen Brett utbud av utbildningar Samverkan Södertörn Interna svagheter Delvis låga resultat, betyg, behörighet, ojämn måluppfyllelse i regionen Låg arbetsro på lektionerna Brister i medinflytande på lektioner Överetablering yrkesprogram Höga omställningskostnader – ny skollag, ämnesbehörighet, GY11 Lägre lärartäthet än riket Externa möjligheter Samverkansavtal Sthlms Län -nationella program Inflyttningsregion Närhet lärarutbildningar och högskola/universitet Väl utbyggd infrastruktur Externa hot Överhettad marknad – utbud/efterfrågan/nyetablering av skolor Elevströmmar: centrum – periferi Ev utbyggnad av STH gy.org Dåliga tvärförbindelser
Minskande elevkullar Källa: SCB
Elevströmmar Botkyrka Haninge Huddinge Nynäshamn Salem Södertälje Tyresö Källa: Skolverket
Slutsatser 2010 Trygga elever Stora brister i arbetsro på lektionerna och lågt elevinflytande Lägre studieresultat än riket Lägre lärartäthet, högre andel behöriga än riket Ökade interna skillnader NV, Bygg jmf 2009
Naturvetenskapsprogrammet Fler väljer kommunalt alternativ Ökade skillnader i arbetsro och inflytande Något försämrad måluppfyllelse, lägre betyg än riket
Byggprogrammet Färre elever väljer programmet Fler elever väljer annan kommunal skola Försämrad måluppfyllelse
Byggprogrammet – elevenkät årskurs 2 Svarsalternativet inte helt jämförbara, vissa kommuner 4 svarsalternativ, vissa har 5 alternativ varav Vet ej ingår Vi har lagt ihop de två positiva svarsalternativen Botkyrka har inget kommunalt byggprogram
Hotell och restaurangprogrammet Få elever ger svagt analysmaterial – men visar på stora avvikelser i resultat Kraftigt vikande elevunderlag i Södertörn Samverkan kring utbudsfrågan? (Ofta förekommer samverkan med Restaurangutbildning på KomVux)
Hotell och Restaurangprogrammet – kraftigt sjunkande elevunderlag Källa: Siris, Skolverket
Paneldebatt Ebba Östlin, ordf Utbildningsnämnden Botkyrka Peteris Smitmanis, gymnasiechef Haninge Hans Almgren, rektor Huddinge Frida Segerhammar, elev Tumba gymnasium William Perkola, elev Tumba gymnasium
Utvärdering av nyckeltalssamarbetet Anna Eklöf, Ernst & Young
Är brukare inom LSS en homogen grupp? Anna Ganning Hallendorff, Haninge Barbro Färninger, Tyresö
Ekonomiska nyckeltal och benchmarking LSS 2010 Boende Daglig verksamhet, fördjupning Personlig assistans Haninge, Huddinge, Botkyrka, Nacka, Nynäshamn, Salem, Södertälje, Tyresö och Värmdö
Daglig Verksamhet LSS Något om vårt lagstadgade uppdrag Något om personerna som kan söka insatsen Sysselsättning - xxxxxxx - Arbete Habiliteringsersättning - Lön
DV personkrets 1 (egna och köpta platser) Bot-kyrka Haninge Huddinge Nynäs-hamn Salem Söder- tälje Tyresö Helårs-platser 217 212 228 75 43 449 98 Mnkr 51 45 48 16 11 97 20 Nivå 1 = 0,21 2 = 0,28 3 = 0,42 4 = 0,63 5 = 0,84 86 40 54 18 18% 20 62 95 27 13% 10 67 31 80 37 22% 13 28 19 15 17% 2 10 12 5 26% 6 162 122 76 57 20% 32 30 21 20% 5
Jämförelser Medbestämmande och delaktighet Genomsnittlig närvarotid, 14 - 26 timmar per vecka. Habiliteringsersättning mellan 4,90 - 6,0 kronor/timme
Karaktärer på verksamheten… Från sinnesupplevelser Friskvård Social träning Seniorverksamhet Personlig assistans Specialverksamheter t.ex. förvärvad hjärnskada, demens Café, restaurang Montering, demontering Parkarbete Hantverk Second hand Biltvätt Hunddagis Ideella föreningar Till Firmasupport (Södertälje) …och personal med multikompetens
Personaltäthet i förhållande till brukare i nivå 1 och 2
Personalfakta Titlar Verksamhetshandledare, arbetshandledare, habiliteringsassistenter Månadslön Medianlön 21 550 kr - 21 970 kr Chefstätheten Årsarbetare per chef 7,5 – 22,7
Framtiden Brukarinflytande Anpassningsbara verksamheter & personal Föreningar och kooperativ Fortsatt utveckling av verksamheter som står långt från arbetsmarknaden Kompetensutveckling
Ingen skola är den andra lik Helena Duroj, Botkyrka
Skolverket 2009 Decentralisering - kommunernas ansvar för resursfördelning Segregation - allt mer homogena skolor Differentiering - grupper efter prestation Individualisering - ansvar läggs på eleven
Från Grosin och Hattie Systematiskt kvalitetsarbete: tydliga mål kombineras med uppföljning och utvärdering Tydligt pedagogiskt ledarskap i en tydlig organisation Pedagoger med höga förväntningar Fokus på kunskaper och lärande Genomtänkt arbete med elever i behov av särskilt stöd
Vässa det systematiska kvalitetsarbetet Att arbeta vidare med... Vässa det systematiska kvalitetsarbetet Stöda det pedagogiska ledarskapet Säkerställa att alla elever får det stöd de behöver Undersöka om resurserna styrs dit de bäst behövs Hålla oss med kompetens för ett språkutvecklande arbetssätt Använda modersmålsundervisning och studiehandledning optimalt Ställa samma krav och förväntningar på flickor och pojkar Förbättra lärmiljöerna med modern teknik som alla har tillgång till
Ladda gärna ner årets rapporter på www.sodertornskommunerna.se Ett varmt tack till… alla talare, eleverna på hotell- och turismprogrammet och alla andra som hjälpt till Ladda gärna ner årets rapporter på www.sodertornskommunerna.se