Ledning och styrning av sjukskrivningsprocessen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Säkerställd intern styrning och kontroll
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)
Samordnad vårdplanering och informationsöverföring Sörmland
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Bättre mat och hälsa för äldre
Innehåll Tidig Bedömning och Fortsatt Bedömning
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Struktur för ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 Del 1, 1 – 7 kap
Sjukskrivningsmiljarden
Information om rehabiliteringsgarantin (till vänster i menyn rehabiliteringsgarantin) -Överenskommelsen -Frågor och svar om.
…en del av vård och behandling
Regiongemensam utveckling av hälso- och sjukvården Regionstyrelsen
I Ledningssystem för en kvalitetssäker och effektiv sjukskrivningsprocess i VGR anges att: Regionens verksamheter ska ha en aktiv roll i en kring individen.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Kompetensfrågorna en del av kvaliteten
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
ÖVERGRIPANDE GRANSKNING 2010 ENKÄTUNDERSÖKNING KOMMUNSTYRELSEN Utskick till samtliga ordinarie ledamöter Excellent svarsfrekvens KS 100% KS och alla nämnder.
Vad menar vi med begreppet behov?
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Medicinsk ansvarsfördelning i elevhälsan
Behov av habilitering och rehabilitering
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
Ramverk för patientmedverkan
Försäkringskassans roll i samverkan
Om SOSFS 2005:12 Socialstyrelsens föreskrifter om ledningssystem för kvalitet och patientsäkerhet i hälso- och sjukvården OH-version februari 2006.
Två stora regeringsuppdrag till Socialstyrelsen:
Återföring till beredningarna Bemötande 11 mars 2009 Handläggning av patientnämndsärenden. Revisionsrapport 2009 Elisabeth Holmgren Landstingsdirektör.
Modell för Utveckling av ledningssystem
Tillsammans för världens säkraste vård
Detta är God Vård.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Ändra till startrubrik
Lars Asteborg, Medicinteknisk samordnare Tillsynsavdelningen
– överenskommelse mellan de halländska kommunerna och
Nya föreskrifter och allmänna råd
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
1 Anneli Juhlin FP
AVVIKELSER.
Avvikelsekampanj 15 sept -15 oktober inkomna avvikelser Inga händelseanalyser eller Lex-Maria anmälningar I sex ärende (18%) bedöms risk för vårdskada.
Regionalt förbättringsarbete inom cancervårdkedjor Fredensborgs Herrgård
Regeringsuppdraget Länsstyrelsernas tillsyn: Granskning av handläggning och dokumentation Granskning av anmälningar Särskild tillsyn av alla HVB Tillsyn.
Vårdval Kronoberg /1 Vårdval Kronoberg - fakta om modellen.
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Patientsäkerhetsarbete
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Hur fungerar sjukskrivningsprocessen i praktiken
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
Gemensamma mål för samverkan Strategigrupp äldrevård Samverkansrutiner - primärvård, sjukhus och kommun Habo kommunMullsjö kommun.
Detta är God Vård
En enklare sjukförsäkringsprocess
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Framtidens elevhälsa Stockholm september
Utvidgad uppföljning i Primärvården Förstärkt vårdgaranti
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Läkarintyg för sjukpenning
Hjälpmedelsförskrivning
Presentationens avskrift:

Ledning och styrning av sjukskrivningsprocessen Kvalitén inom hälso- och sjukvården systematiskt och fortlöpande ska utvecklas och säkras. Ledningen för hälso- och sjukvård ska vara organiseras så att den tillgodoser hög patientsäkerhet och god kvalitet av vården (28 § HSL) Målet för hälso- och sjukvården är en god hälsa och en vård på lika villkor för hela befolkningen. Vården ska ges med respekt vör alla människors lika värde och för den enskilda människans värdighet (2 § HSL)

Ansvar för ledning och styrning Vårdgivare Verksamhetschefer Hälso- och sjukvårdspersonal

Vad är ett ledningssystem? (God Vård, SOSFS 2005:12) Ett system för att fastställa grundprinciper för ledning av verksamheten sätta upp mål i enl. med kvalitetskraven följa upp och utvärdera dessa mål

Vad är ett ledningssystem? Organisatorisk struktur Ansvarsfördelning på alla nivåer Klara regler och rutiner Identifierade processer Rutiner för uppföljning -> leda och styra mot God Vård

Ansvaret 1 § Vårdgivaren skall fastställa övergripande mål för det systematiska kvalitetsarbetet samt kontinuerligt följa upp och utvärdera målen ge direktiv och säkerställa att ledningssystemet för varje verksamhet är ändamålsenligt med mål, organisation, rutiner, metoder och vårdprocesser som säkerställer kvaliteten ge direktiv och säkerställa att ledningssystemet inom ansvarsområdet är så utformat att vårdprocesserna fungerar verksamhetsöverskridande.

Förslag på mål för vårdgivare sjukskrivningsarbetet är en patient och rättssäker sjukskrivningsprocess Kunskapsbaserad och ändamålsenlig säker (enligt riktlinjer) Säker – kontraindikationer för sjukskrivning ska iakttas (jfr vårdskada) Patientfokuserad med respekt för individen Jämlik Ges i rimlig tid Rättssäker korrekt att tillämpa socialförsäkringen med tillhörande regelverk

Ansvaret 2 § Verksamhetschefen skall inom ramen för vårdgivarens ledningssystem ta fram, fastställa och dokumentera rutiner för hur det systematiska kvalitetsarbetet kontinuerligt skall bedrivas för att kunna styra, följa upp och utveckla verksamheten ansvara för att mål för verksamheten formuleras och för att dessa nås ansvara för uppföljning och analys av verksamheten, så att åtgärder kan vidtas för att förbättra vården.

Förslag på verksamhetsmål X patienter ska ha fått en fördjupad bedömning av andra kompetenser/team när läkaren bedömer att sjukskrivningen kan bli långvarig X patienter ska med en diagnos ska ha fått sin sjukskrivning enligt rekommenderad tid i beslutsstödet X medicinska underlag ska ha bättre kvalité jämfört med 2009 X gånger/ år ska xx gruppen gå igenom sjukfrånvarostatistik och analysera underlaget Sjukskrivningsrutinerna ska presenteras för stafettläkare när de börjar på enheten Xx personal ska ha följande kompetens inom försäkringsmedicin

Områden som omfattas 1 § Bemötande av patienter 2 § Metoder för diagnostik, vård och behandling 3 § Kompetens 4 § Samverkan och samarbete 5 § Riskhantering 6 § Avvikelsehantering 7 § Försörjning av tjänster, produkter och teknik 8 § Spårbarhet

1 § Bemötande av patienter Personligt bemötande (rutiner) Informationsmaterial ex på olika språk Information vart patienten kan vända sig för att framföra synpunkter Information under läkarbesöket om hur sjukskrivningen kommer att följas upp

2 § Metoder för diagnostik, vård och behandling Beskrivning om hur sjukskrivningsprocessen ser ut på enheten och vilka aktörer som är involverade Försäkringsmedicinska beslutstödet Beskrivning hur rehabiliteringskedjan fungerar Beskrivning hur rehabiliteringsgarantin är organiserad Ev. lathund om sjukskrivning

3 § Kompetens Personalen ska ha kunskap om följande Försäkringsmedicin, (lagar rehabiliteringskedjan) Sos intygsföreskrift Försäkringsmedicinskt beslutstöd Landstingets riktlinjer för sjukskrivningsprocessen Rehabiliteringsgarantin

4 § Samverkan och samarbete Samverkan ska ske utifrån vad som är bäst för patienten Utredning och bedömning i de fall sjukskrivning riskerar att bli långvarig sker i team/eller av följande kompetenser En plan utarbetas för hur samverkan sker med ortopedkliniken, psykiatrin, rehabiliteringsenheten Försäkringskassan, Arbetsförmedling, Socialen, Arbetsgivare, Företagshälsovård

5 § Riskhantering 1. Rutiner finns kring sjukskrivningsprocessen för att minska risken för att sjukskrivning inte är en del av vård och behandling.( stafettläkare, At läkare) 2. Hur hanteras konflikter med patienter

6 § Avvikelsehantering När sjukskrivning inte är en del av behandlingen? När sjukskrivning är längre en rekommenderad tid i det Försäkringsmedicinska beslutstödet? 3. Bristande information i journalsystemet? 4. När ett medicinskt underlag sänds tillbaka från Försäkringskassan till vården?

7 § Försörjning av tjänster, produkter och teknik Att medicinska underlag och andra intyg kan hanteras effektivt i journalsystemen Fungerande system för att få tillgång till Försäkringsmedicinskt beslutstöd och andra metodstöd Att försörja verksamhetschefer med statistik på sjukskrivningar

8 § Spårbarhet Rutiner för sjukskrivning ska dokumenteras i journalen för att sjukskrivning ska kunna identifieras och spåras Anledning till sjukskrivning och omfattning Längd, syfte och förväntad effekt Utvärdering av sjukskrivningen och vidtagna och planerade åtgärder

Egenkontroll, uppföljning och erfarenhetsåterföring Ledningssystemet skall säkerställa att det finns rutiner för regelbunden uppföljning och redovisning av verksamhetens resultat regelbunden granskning av metodernas, rutinernas och vårdprocessernas ändamålsenlighet och effektivitet för att uppnå målen hur resultatet av granskningar skall dokumenteras och återföras till berörda dokumentera genomförda förbättringsåtgärder.

Styrdokument - Sjukskrivningsprocessen God Vård (SOSFS:12)– Ledningssystem för kvalitet och patientsäkerhet i hälso- o sjukvården Försäkringsmedicinskt beslutsstöd Övergripande principer Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering (SOSFS 2007:10) Intygsföreskrift (SOSFS 2005:29) Nationella riktlinjer

Styrdokument - Sjukskrivningsprocessen God Vård (SOSFS:12)– Ledningssystem för kvalitet och patientsäkerhet i hälso- o sjukvården Försäkringsmedicinskt beslutsstöd Övergripande principer Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering (SOSFS 2007:10) Intygsföreskrift (SOSFS 2005:29) Nationella riktlinjer

Hur tar man fram rutiner för sjukskrivningsprocessen? Använd God Vård dokumentet, sid 25-26 + SKLs förslag på frågor utifrån sjukskrivning (grupparbetsfrågor) Använd intygsföreskriften Använd andra relevanta styrdokument för sjukskrivning Använd avvikelsehanteringen Finns andra ”strul”-rapporter eller klagomål från Fk eller patienter? Framkommer behov av kompetensutveckling? Finns förslag på förbättringar bland personalen?