Systemkarta hälso- och sjukvård

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Advertisements

Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
Från UFO till FoU. ”Från UFO till FoU resan” •Obekant –Familjärt •Ogripbart – begripligt •Från något som rör andra till något som rör mig.
Nationellt kunskapsstöd för god palliativ vård
Vårdmiljörond – varför gör vi det här? Reflektion 2.Ge beställaren ett bra underlag kring nu-läget inför planering av framtidens hälso-och.
Systemkarta.
ÄldreVäst Sjuhärad FoU Sjuhärad Välfärd -utvidgning av verksamheten - fr o m 1 januari 2009 FoU Sjuhärad Välfärd.
Hälsofrämjande transportsystem för ett hållbart samhälle Johan Hallberg, 15 mars 2012.
Göteborgs universitet förnyas
Monica Grahn förvaltningschef Vård- och omsorgsförvaltningen
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Reformen LSO Utveckla riskanalysarbetet genom samordning av arbetet med riskanalyser enligt olika lagstiftningar Tydliggöra kraven på innehåll i handlingsprogrammen.
Vårdhygienisk standard i kommunerna
Vårdhygienisk standard i kommunerna
VAD ÄR ETT LYCKAT UTVECKLINGSARBETE?
Beställning av tjänster
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Värdekompassen Clinical Value Compass Paul Batalden och Gene Nelson Dartmouth Medical School, New Hampshire, USA.
Ramverk för patientmedverkan
Modell för Utveckling av ledningssystem
Landstinget Kronoberg
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Förbättringskunskap Begreppet förbättringskunskap är en översättning av det som i amerikansk litteratur kallas för Profound knowledge of improvement. Förgrundsgestalter.
Detta är God Vård.
Vision, mål och uppdrag Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
QULTURUM Mari Bergeling 2014 Kartläggning av stöd- och ledningsprocess Personcentrerad processkartläggning – PCP Före- byggande Identifiering av förutsättningar.
SAMBA Vitalis Maria Areblad Landstingets IT-enhet Landstinget i Östergötland.
WORKSHOPS - Effektiv Miljötillsyn – ett Projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Uppföljning av reformen skydd mot olyckor. Reformens intentioner Ökat skydd mot olyckor och skador Stärkt förebyggande arbete Tydligare ansvarsförhållanden.
Göteborgs universitet förnyas – implementering av organisationsarbetet
Våra planerade arbetssätt - Våra processer
Strategiska perspektiv på verksamheten
Regionala samrådet Direktivet Utbildnings- och insatskedjan
Struktur för att värdera strategiskt viktiga processer (enligt Cliff Norman, Texas, USA, API, Assositation in process Improvement) och uppdaterad och översatt.
Vårdinformation och informationsöverföring
Processerna Klinisk process
Beställning av tjänster
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Värdekompassen Clinical Value Compass Paul Batalden och Gene Nelson Dartmouth Medical School, New Hampshire, USA.
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
Sundsvalls kommuns Servicecenter HR, IT, Ekonomi Jonas Borg, koncernstaben, Sundsvalls kommun
Regiongavleborg.se Struktur för ledning och styrning i samverkan i sociala välfärdsfrågor och närliggande hälso och sjukvård i Gävleborgs län  Organisation.
Konfiguraitonshantering EN KORT SAMMANFATTNING AV KONFIGURAITONSHANTERING.
Sammanställning synpunkter remisskonferens. Övergripande målsättning Starkt stöd för den övergripande målsättningen att bättre anpassa vården för de mest.
Förbättringskunskap. Begreppet förbättringskunskap är en översättning av det som i amerikansk litteratur kallas för Profound knowledge of improvement.
 Inledning Arbete inför den strategiska planen  Lunch  Ögonmottagningen - Gunilla Nordlander  Läkemedel.
Verktygen Hur avläser vi kvaliteten ur brukarnas och andra intressenters perspektiv? Frågemetoder, klagomål mm Hur beskriver vi processerna och deras kvalitet?
Ramverk för patientmedverkan
Kvalitetsutveckling II
Fem viktiga frågor – kartläggning för att förstå sammanhang
MÄTNING ÅTERKOPPLING PROJEKT AVSLUT ERFARENHETS-ÅTERFÖRING
Vaccination säsongsinfluensa för personal i hälso- och sjukvården
Arbetssättet Mobila Estherteam
Så här går det till FASER I GODKÄNNANDEPROCESSEN
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Cytostatika-ordinationer i 1177 Vårdguidens e-tjänster på Barncancercentrum Margaretha Jenholt Nolbris1,2, Maria Bandelin1, Birgitta Ericksson1, Eva.
Trpt ledn sept 09/B Sigvald
Lessons learned Erfarenhetsåterföring i projekt
Vad är ett system? "Ett system är ett nätverk av ömsesidigt beroende komponenter (fristående uppgifter, människor eller processer) som arbetar tillsammans.
Kommunalt finansierad hälso- och sjukvård och närliggande omsorg
MSU Modellen – Åtta strategiska processer
Introduktion till processen för balanserad styrning
Systemkarta hälso- och sjukvård
När processen går snabbare…
Välutvecklad process Strategiskt viktig process
Nordisk studiestödskonferens 2006 FPAs kvalitetsarbete Ariana Hellman planerare FPA, Administrativa avdelningen, Planering och kundorienterad verksamhetsutveckling.
PARTNERSKAP FÖR STÖD TILL
Effektiv och nära vård 2030 aug 2019.
Presentationens avskrift:

Systemkarta hälso- och sjukvård Källa: Cliff Norman Planering för styrning och förbättring Genomföra möten Omvärldsanalys Fånga in behov från samhället Lärande och förnyelse Ledningsprocesser Tillhandahålla olika vårdformer Samverkansformer Ta kontakt Genomföra prevention/utredning/behandling/omvårdnad/rehabilitering - Patient/kliniska processer Uppföljning/avslut Kärn/huvudprocesser Ekonomi/resurs Personal Kommunikation/ information Kompetensutveckling Säkerhetsarbete IT Stöd för prevention/utredning/behandling/omvårdnad/rehabilitering Stödprocesser

Systemkarta Ledningsprocesser Kärn/huvudprocesser Stödprocesser Källa: Cliff Norman Planering för styrning och förbättring Genomföra möten Omvärldsanalys Fånga in behov från samhället Lärande och förnyelse Ledningsprocesser Tillhandahålla olika arbetsformer Samverkansformer Ta kontakt Genomföra kärn/huvudprocesser Uppföljning/avslut Kärn/huvudprocesser Ekonomi/resurs Personal Kommunikation/ information Kompetensutveckling Säkerhetsarbete IT Stöd för genomförande av kärn/huvudprocesser Stödprocesser