Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Effektiv och nära vård 2030 aug 2019.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Effektiv och nära vård 2030 aug 2019."— Presentationens avskrift:

1 Effektiv och nära vård 2030 aug 2019

2 Färdplan – vägen till en Effektiv och nära vård 2030
Omställning till en effektiv och nära vård Målbild En nära vård som bygger på kontinuitet och hög tillgänglighet. Vården är effektiv och utförs på rätt nivå med rätt kompetens. Utgångspunkten är ett förebyggande och hälsofrämjande arbete i samverkan med andra aktörer. Vården bygger på samskapande och tillit där patienter och anhöriga involveras som jämlika partners och experter i vården. Omställningens målområden: Nära vård Effektiv Förebyggande och hälsofrämjande Samskapande Strategier för att nå målbilden Förnyad vårdstruktur Hållbara ekonomiska förutsättningar Utvecklad styrning och uppföljning Kompetensförsörjning, nya arbetssätt och nya kompetenser  Kvalitetsdriven verksamhetsutveckling Digital infrastruktur Forskning för en god och nära vård Kommunikation Fastighetsutveckling I Anna Nergårdhs (regeringens utredare) utredning om god och nära vård hittar man en färdplan, precis som i det nationella arbetet har vi en lokal färdplan för vårt arbete. Vi har fyra målområden och ett antal strategier för att nå målbilden. Strategiansvariga: Förnyad vårdstruktur – Eva Telne Hållbara ekonomiska förutsättningar – Emma Lennartsson (Björn Larsson) Utvecklad styrning och uppföljning - Carina Bäckström Kompetensförsörjning, nya arbetssätt och nya kompetenser - HR dir / Sayeh Rdabili Asl Kvalitetsdriven verksamhetsutveckling - Ann-Charlott Norman Digital infrastruktur – Anneli Kjellberg Forskning för en god och nära vård – Andreas Muranyi Sheutz Kommunikation – Rebecca Fredriksson / Anja Dahlin Price Fastighetsutveckling – Sonja Ekström Bäckström

3 Varför behöver vi ställa om vården
Regionens invånare blir allt fler och allt äldre vilket leder till ett ökat vårdbehov Den medicinska kvaliteten i svensk hälso- och sjukvård är mycket bra men arbetssätt, organisation och struktur har inte utvecklats i samma takt. Den är inte tillräckligt anpassade för att möta invånarnas behov Vi har en alltför sjukhustung sjukvård – vården behöver komma närmare invånarna och primärvården stärkas Invånarna förväntar sig en högre tillgänglighet och kontinuitet i vården än vad vi kan erbjuda idag Omvärlden ställer nya krav - vi behöver ta tillvara digitaliseringens möjligheter. Finns det fler argument än att vi blir äldre? Jo, kvaliteten är bra men organisationen och strukturen är sen efterkrigstiden. Inte anpassad efter dagens och framtidens behov. Invånarnas förväntning – de är högre än det vi erbjuder idag. Nya krav från omvärlden – olika lösningar bl.a. digitaliseringen Av tradition är vi sjukhustunga med fokus på akutvård och trauman, men det visar sig att framöver kommer den stora gruppen vara de kroniskt sjuka och det är vi inte riggade för i dag. Vi är inte vana att möta kroniker över tid. Stora hälsoskillnader mellan grupper inom kommunerna oftast är det socioekonomin som är orsaken. Ökad jämlikhet behövs – för att det är rationellt - det kostar mer att vara ojämlik. Vår sektor kommer om tio år att behöva konsumera all ny tillgänglig personal på hela arbetsmarknaden om vi inte hittar nya sätt att lösa framtidens utmaningar inom välfärdssektorn. Vi måste driva en förändring!

4 Vad ska omställningen leda till?
Hälso- och sjukvård ska ges med hög kvalitet och patientsäkerhet utifrån invånarnas behov Fler ska ha tillit och förtroende för vården Vården är tillgänglig och nära En förändrad syn på hur vård bedrivs och hur invånare söker och får vård Vi ska underlätta patientens väg genom vården. Idag tar patienten ett för stort ansvar för att hålla ihop sin egen vård. Omställningen ska leda till att vården ska bli behovsstyrd, bättre anseende och vi ska få till en förändrad syn på vården.

5 Vad innebär det för patienter och invånare?
För vård som behövs mer sällan kan du behöva åka lite längre Det ska bli möjligt för dig att i högre grad använda digitala tjänster Som patienten ska du inte behöva känna av organisatoriska gränser. Du upplever att vården är lätt att hitta och att komma i kontakt med  Du upplever dig trygg och väl omhändertagen i kontakt med vården  Du upplever att vården är säker och av god kvalitet Den vård du behöver ofta ska finnas i din närhet Kontakten med vården och upplevelsen av vården ska förändras Patienten kommer att vara en av två experter Samskapande Vad innebär samskapande? Vården hjälper människor att identifiera förmågor, utveckla kunskap, kompetens och det självförtroende som behövs för att kunna fatta välgrundade beslut om sin egen hälsa och vård  Vården är sammanhållen och utgår ifrån varje persons egna resurser, förmågor, vilja och behov Invånare, patienter och närståendes perspektiv tas med i utformningen av vården

6 Hur påverkar det vårdens vardag?
Vi behöver utveckla nya arbetsformer och samverka över organisations- och specialitetsgränser för att skapa kontinuitet och trygghet för patienten Vi ska använda oss av digitala vårdformer som blir en naturlig del av arbetet Patienterna involveras och delaktigheten ökar Vi ska fortsätta utveckla personcentrerade arbetssätt Vi ska hjälpa patienterna rätt i vården. Personcentrerade arbetssätt måste utvecklas vidare En kulturförändring Tjänstedesign Personcentrering Relationen mellan invånarna och vården är tillitsfull och bygger på ett gemensamt förtroende, med beslutsfattande där patienten är en av två experter Patienter och närstående är medskapare i sin egen vård Vårdteamet arbetar i partnerskap med patienterna

7 Organisationsstruktur för styrningen av programarbetet
HSVO – Hälsa, stöd, vård och omsorg Skillnaden på projekt och program: Projekt Projekt är arbete som är tidsbegränsat, rör flera enheter, kopplad till strategiska mål med behov av särskild resursåtgång. Projekt kräver många beslut, ett längre planeringsarbete med behov av särskild styrning och ledning för att bedriva förändringsarbetet. Program Program är arbete som är stort och omfattande och troligtvis pågår under flera år. Intressenterna är många och det kan vara svårt att exakt specificera nyttan initialt. Målsättningen kan vara en förändring inom ett geografiskt område eller flera förvaltningsområden. Förutsättningarna för ett program är inte alltid helt självklara, både tidsperspektiv och kostnad kan förändras om omständigheterna kräver det. Programmet innefattar ett flertal projekt och uppdrag som behöver koordineras och ledas för att uppnå önskad effekt. Även andra aktiviteter inom den ordinarie verksamheten ingår i programmet. De projekt och uppdrag som ingår i programmet är relaterade till varandra genom ett gemensamt mål. Nyttan av ingående projekt och uppdrag i programmet är större än om de drivs utan samordning. Från förhandlingskultur till samverkanskultur!

8 Kontaktinformation Programledare
Åsa Himmelsköld, hälso- och sjukvårdsdirektör Kontaktperson för Effektiv och nära vård Marie-Louise Rönnbäck Introduktionsfilm om nära vård Information om Effektiv och nära vård 2030


Ladda ner ppt "Effektiv och nära vård 2030 aug 2019."

Liknande presentationer


Google-annonser