Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Trpt ledn sept 09/B Sigvald

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Trpt ledn sept 09/B Sigvald"— Presentationens avskrift:

1 Trpt ledn 2 - 23 sept 09/B Sigvald
Transportledning/Transportorganisation ( trpt ledn 2) Plan för 23 september 2009 Att leda, förmedla och planera, såväl processer, människor samt transporter Kunna planera och strukturera samt prioritera intressenter och uppdrag Hemuppgift genomgång Planering Vad påverkar eller påverkas en transportledare av? Processen från offert till faktura Introduktion ISO ”Varför jobba med kvalité och miljö”? Hemuppgift: Åkerihandboken; Sid Kvalitet och miljö Målet idag: förstå processen från offert till faktura och vad som kan påverka kvalitén Trpt ledn sept 09/B Sigvald

2 Kursplan trpt ledn 2 HT 2009

3 Behov från intressenter Nöjda intressenter
Hemuppgift 3 /Namn:……………………………………. En enkel processbeskrivning på papper över huvudprocessen i det företag som Du har haft LIA -praktik ifrån, som lämnas in den 23 sept. Kunder, anställda, ägare, leverantörer, samhället, Behov från intressenter Nöjda intressenter Trpt ledn sept 09/B Sigvald

4 Trpt ledn 2 - 16 sept 09/B Sigvald
Vad är en process? En process är en grupp av samverkande eller varandra påverkande aktiviteter som omformar insatser till utfall. (Definition enligt ISO 9000:2000) Trpt ledn sept 09/B Sigvald

5 Redovisning av övningsuppgift
Ledningsprocess Huvudprocess Marknads- föra Sälja Köpa in Planera Utföra tjänster Fakturera Följa upp Behov från intressenter Kunder, anställda, ägare, leverantörer, samhället, Nöjda intressenter Inköp Upphandling Köp av transport-tjänster Ruttplanering Planera transporter Personal-planering Planera beställningar Kundorder-mottagning Orderutdeln. Kundservicevia telefon Fraktsedels-registrering Vägleda förare Ta emot fax Prissättning Fakturering Kontroll av fakturor Utvärdering Stödprocess Trpt ledn sept 09/B Sigvald

6 Underprocesser som berör transportledaren
Marknads- föra Sälja Köpa in Planera Utföra tjänster Fakturera Följa upp Ruttplanering Planera transporter Personal-planering Planera beställningar Kundorder-mottagning Orderutdeln. Kundservicevia telefon Fraktsedels-registrering Vägleda förare Ta emot fax Inköp Upphandling Köp av transport-tjänster Prissättning Fakturering Kontroll av fakturor Utvärdering Huvudprocess Nöjda intressenter Kunder, anställda, ägare, leverantörer, samhället, Behov från intressenter Övningsuppgift: Vilka aktiviteter tycker Du att det saknas i huvudprocessen? Trpt ledn sept 09/B Sigvald

7 Hemuppgift 4 /Namn:………………… De åtta ledningsprinciperna
Ringa in ditt svarsalternativ =exempel Hur viktigt är ledningsprincipen för att skapa långsiktig lönsamhet och framtida konkurrenskraft i ett företag? (1 = helt oviktigt till 10 = helt nödvändigt) 1 Kundernas krav och förväntningar är kända för de anställda 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Ledningen ger de anställda en tydlig bild av förutsättningar och utvecklingsriktning för företaget Alla anställda är engagerade i företagets utveckling Organisationen är duktig på att utveckla och arbeta i väldefinierade arbetssteg/processer Alla arbetssteg/processer i organisationen hänger ihop – inbördes och med företagets mål och strategier Ständiga förbättringar är alltid ett mål för företaget Verksamhetens strategier och beslut baseras på fakta Företaget utvecklar strategiska samarbeten med leverantörerna för att skapa värdeökning Trpt ledn sept 09/B Sigvald

8 Hemuppgift 4 /Namn:………………… De åtta ledningsprinciperna
Ringa in ditt svarsalternativ Hur långt tror Du att det företag som Du tänker på (gjort praktik hos) kommit vad gäller ledningsprincipen? (1=arbetet har inte startat till 10=företaget är i världsklass) 1 Kundernas krav och förväntningar är kända för de anställda 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Ledningen ger de anställda en tydlig bild av förutsättningar och utvecklingsriktning för företaget Alla anställda är engagerade i företagets utveckling Organisationen är duktig på att utveckla och arbeta i väldefinierade arbetssteg/processer Alla arbetssteg/processer i organisationen hänger ihop - inbördes och med företagets mål och strategier Ständiga förbättringar är alltid ett mål för företaget Verksamhetens strategier och beslut baseras på fakta Företaget utvecklar strategiska samarbeten med leverantörerna för att skapa värdeökning Trpt ledn sept 09/B Sigvald

9 Exempel ”uppdragsprocessen i ett transportföretag”
Alla uppdrag är orderstyrda och utförs med ledning av uppgifter från transportledaren. De utförs av behörig och kvalificerad personal. Behörig personal för olika typer av tjänster definieras enligt organisationsplan och befattningsbeskrivningar. Kontinuerlig bevakning av inplanerade order görs av transportledaren. Avvikelser/förbättringsmöjligheter rapporteras och behandlas på vecko/månadsmöten Processindelning Processtyrning av transport- och maskintjänster kan indelas i två kategorier nämligen: Styrning av verksamheten av egna resurser och fordon Styrning av verksamheten för uppdrag utförda av underleverantör sker genom leverantörsavtal. Processtyrning och kontroll Via kommunikationsmedia, ex.vis mobiltelefon, mobil kommuniklation säkras behovet av kommunikation mellan expeditionspersonal och förare/maskinist för nödvändig kontroll av utförda uppdrag. Även ändringar och oförutsedda händelser i utförandeprocessen kan klaras av via aktuellt kommunikationsmedia. Underhåll Underhåll av fordon, maskiner och utrustning ska ske i sådan omfattning att process-dugligheten uppfyller uppsatta kvalitetskrav. Processflöde-Översikt Uppdraget utförs enligt bifogat processflöde

10 Processflöde-Översikt

11 Kostnadsfördelningen
10 Personal Däck Diesel Reparationer o service Värdeminskning Fordonsskatt Försäkring Ränta Administration övrigt 4 3 2 Lokal- distribution 10 55 5 10 3 2 3 4 7 1 5 3 12 40 2 35 Långväga distribution Anläggningstransport med släp De största kostnaderna i åkeriföretagen är kopplade till personal och drivmedel. Övriga kostnader är administration, marknadsföring, kontorsmaterial och lokaler. Kostnaderna för fordonen varierar. Här redovisas exempel på hur kostnadsfördelningen kan se ut för tre olika typtransporter med lastbil. 13 7 7 5 28 3 23 Trpt ledn sept 09/B Sigvald

12 Övningsuppgift - Anbud

13 Övningsuppgift - Avtal

14

15 Åkeriföretagens verksamhet
Andel av medlemsföretagen sysselsatta inom olika verksamheter Tanktransporter % Miljötransporter ,7 % Lantbrukstransporter ,3 % Övriga transporter ,9 % Skogstransporter ,9 % Närtransporter ,9 % Fjärrtransporter ,3 % Bygg- och anlägg ,6 % ningstransporter Då många åkeriföretag har inriktat sig på fler typer av transportuppdrag och därmed faller under fler kategorier överstigen totalandelen 100 %. Alla produkter människan kommer i kontakt med har med största sannolikhet fraktats med lastbil. Det är åkeriföretagen som får vårt samhälle att fungera. Det gäller allt från morgontidningen, mjölken i matvarubutikerna, medicinerna på apoteken till bränslet på bensinmackarna. Sveriges Åkeriföretag har ca åkeriföretag och lastbilscentraler som medlemmar. Deras verksamhet kan delas upp i olika typer av transporter. Ovanstående siffror bygger på uppgifter som medlemsföretagen själva rapporterat om sin verksamhet. Bygg- och anläggningstransporter är en verksamhet som klart dominerar. Många företag är sysselsatta inom fjärrtrafiken som omfattar inrikes linjetrafik och internationella transporter. Närtransporter som omfattar styckegodstransporter, budförsändelser, post- och småpaket, är också en vanlig verksamhet. Övriga transporter omfattar transporter av bilar, bilbärgning, maskin- och tungtransporter samt bohags- och kontorsflyttningar. Trpt ledn sept 09/B Sigvald

16 Vid frågor får ni gärna ringa på 0703-32 54 00
Transportledning/Transportorganisation ( trpt ledn 2) Uppföljning av Plan för 23 september 2009 År målet uppnått idag? Målet idag: förstå processen från offert till faktura och vad som kan påverka kvalitén? (Varför jobba med kvalité och miljö”?) Hemuppgift: Åkerihandboken; Sid Kvalitet och miljö Vid frågor får ni gärna ringa på Trpt ledn sept 09/B Sigvald


Ladda ner ppt "Trpt ledn sept 09/B Sigvald"

Liknande presentationer


Google-annonser