Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
Advertisements

Uppdrag om myndighetssamverkan inom kompetensförsörjningsområdet
Regional tillväxtpolitik
Typologisering av FA-regioner utifrån ett stad-land perspektiv
Arbetsmarknadens kompetensförsörjning på kort och lång sikt Med kommentarer till förundersökning av Thång, Ohlsson & Holmer, (Institutionen för arbetsvetenskap,
Europaforum Norra Sverige - några tillbakablickar … o Mål 6, mål 1 och mål 2 med det lilla extra... o Sveriges anslutningsfördrag och Lissabonfördraget:
Arbetsförmedlingen Alla människor som söker jobb har något att bidra med på arbetsmarknaden.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Remiss 8 januari till 14 februari Vad ville vi veta? Är analysen relevant och korrekt? Kontroll av uppgifter om butiker o bensinstationer i kartorna Ger.
Regional mineralstrategi för Norrbotten och Västerbotten Skellefteå 23 oktober 2012.
Regionalisering / kommunal samverkan Håll isär kommunal samverkan och regionalisering. Skillnaden är samordning och makt över utvecklingsfrågorna. Kommunerna.
Aktuella frågor på EU-nivå
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1.
Regional tillväxtpolitik Utgångspunkter: - Nationell strategi - Politisk plattform - Regionalt Utvecklingsprogram Nyckelord –Ekonomisk tillväxt / hållbar.
1 Geografiska perspektiv på tillväxt spelar roll Politikens fokus; -Hur tas hela landets tillväxtpotential tillvara? Vårt arbete; -Hur ser tillväxtförutsättningarna.
Västsvenska paketet.
Sveriges lantbruksuniversitet GUR ska föreslå förändringar av anslagsfördelning och dimensionering av utbildningen på grundläggande och avancerad.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Tillväxtfrågor på SKL Entreprenörsregionen 1 december 2011
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Västra Götaland.
Slutanalys inför den regionala utvecklingsstrategin
Bakgrund Fem underlag o Kulturens utmaningar och tendenser 2011 o Kommunernas kulturstrategiska arbete 2013 o Kulturplaner i Västra Götaland
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Gränsöverskridande samarbete och mervärde i nordiska regioner Regional utvecklingsstrategi (RUS) Region Västerbotten 26 oktober 2012 Lisa Hörnström – Lise.
Utvecklingsprogram Södertörn. Vision 2020 Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm - Mälarregionen, med en halv miljon invånare, som med.
Vi blir Region Jönköpings län
OECD Territorial Review of Sweden
M i n i s t r y o f I n d u s t r y, E m p l o y m e n t a n d C o m m u n i c a t i o n s S t o c k h o l m, S w e d e n Den svenska IT-politiken Sofia.
19 april april 2006 Hållbarhetsrådet 1/ bildades Hållbarhetsrådet Tillhör Boverket, med eget Råd som beslutar om.
OECD Territorial Review Skåne. Syfte: för att ha ett bra kunskapsunderlag inför det kommande regionala utvecklingsprogrammet och det nya strukturfondsprogrammet.
Hur arbetar Västra Götaland med uppföljning och utvärdering Presentation inom lärprojektet uppföljning av regional tillväxt (Reglab) Göteborg 12 april.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Regionalt serviceprogram- Jämtlands län
Vårt historiska arv! Nätverket Kvinnokraft arbetade under 1980-talet för att skapa opinion kring fördelningen av de regionalpolitiska medlen och den ojämna.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Lokala miljömål och nationellt stöd Kerstin Blom Bokliden, Sveriges Kommuner och Landsting Nobelmötet 2013.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Alternativ C:en region med understrukturer för delegerat beslutsfattande :Regional utvecklingspolitik Regionfullmäktige Regionstyrelse Regionalpolitisk.
Socialstyrelsens underlag till Ansvarskommittén ”God vård på lika villkor” GÖTEBORG
De sex kommunerna i Sundsvallsregionen Hudiksvall Härnösand Nordanstig Sundsvall Timrå Ånge Tillsammans är vi nära invånare i regionen. Medlemmar.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ansvarskommittén och Regionfrågan Medlemsdialogerna 2005 Åsa Ehinger Berling.
1. 2 Kommuner33 Invånare Yta km 2 Befolkningstäthet Skåne114 invånare per km 2 Sverige23 invånare per km 2 Skåne i siffror 2011.
1 Bättre liv i Skåne. 2 Skåne ─ en dynamisk gränsregion 2,3 miljoner 3,2 miljoner 1,2 miljoner 20 miljoner.
”Blod, möda, tårar och svett” – en diskussion om global konkurrens och ödesfrågor i tillväxtpolitiken.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
”Målet med den regionala tillväxtpolitiken är utvecklingskraft i alla delar av landet med stärkt lokal och regional konkurrenskraft”. PROP. 2013/14:1 UTGIFTSOMRÅDE.
Trafikslagsöver- gripande plan för Utveckling av samhällsekonomiska metoder och verktyg.
Kraftsamling/nätverk – regionalt och nationellt Konkreta förslag och behovsanalyser Internationella jämförelser Innovation för tillväxt
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Uppföljning av den Europeiska sammanhållningspolitiken med fokus på nordiskt och svenskt.
Presentation av Närings-, trafik- och miljöcentralen i Södra Österbotten ELY-centralen i Södra Österbotten Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus.
Mobilisering av en innovationsmiljö SKB:s laboratorier och tillväxt i regionen.
Regionbildning på gång? 18 augusti Lång dags färd mot ……? ?
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Statsvetenskap KLUSTER - Från teoretiskt begrepp till praktiskt innehåll i tillväxtpolitiken Line Säll Doktorand i statsvetenskap E-post:
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Tre nya län 2019 Studieförbunden 10 oktober 2016.
Trygg i Göteborg Introduktion för socialsekreterare 19 oktober 2016.
Regionkommun i Dalarna 2019
I Västmanland löser vi globala utmaningar Affärsplan Västmanland
Rapport: Utvärdering av primärvårdens organisation i egen regi
Vad innebär regionbildningen?
Presentationens avskrift:

Sektor möter region – Men hur och var? En studie av territorium och funktion i svensk politik Presentation för Reväst – Västra Götalandsregionen 25 januari 2006 Göran Hallin

Introduktion Berör samhällets organisation i djupaste mening Två huvudsakliga organisationsprinciper – funktion eller territorium Uppdelningens två principer – legitimitet och rationalitet Uppdelningens två sidor – hanterar komplexitet, skapar komplexitet ITPS två utgångspunkter för uppdraget: Den regionala utvecklingspolitiken fungerar dåligt Det sker en fortlöpande regional polarisering

Alla vill köra i omkörningsfilen – Tillväxtens regionala polarisering 50 av landets 72 regioner har halkat efter Sveriges framtida tillväxt avgörs till stor del av utvecklingen i de stora regionerna

Regional inkomst per invånare 2003 Storstäder och regioner dominerade av verksamheter med höga förädlingsvärden har höga inkomster Fig 2-14, vänstra kartan

Regional tillväxt 1994 - 2003 Stora regioner växer snabbare än små Stadsregioner likaså Södra Sverige utvecklas gynnsammare än norra Men undantagen som visar på möjligheterna finns Fig 2-3, vr karta

Stora skillnader i tillväxt mellan olika regiontyper 1 Storstadsregioner 2 Regionala centra med universitet 3 Övriga regionala centra 4 Lokala centra - varuproducerande 5 Lokala centra - tjänsteproducerande 6 Småregioner - varuproducerande 7Småregioner tjänsteproducerande Fig 2-4, vänstra diagrammet 1 2 3 4 5 6 7

Starkt samband mellan befolkningsstorlek och tillväxt De stora regionerna har störst tillväxt De stora har bättre förutsättningar – kan realisera sina skalfördelar Fig 2-11, vänstra siagrammet

ITPS utvärdering av den regionala utvecklingspolitiken – Dags att rensa i stöddjungeln Skilj mellan tillväxtuppgift och utjämningsuppgift – för över utjämningsuppgifterna till andra politikområden Precisera vari tillväxtproblemet består Använd territoriellt anpassade strukturinsatser Tydliggör rollerna och lägg ner partnerskapen Se över politikens verktyg – många stödformer de samma sen 1965

Regional tillväxtpolitik med två uppgifter Regional utvecklingspolitik Tillväxt Utjämning Regional förnyelsepolitik Regional effektivitetspolitik Individuella trygghetssystem Mellanregional utjämning

De analyserade politikområdena Regional utveckling Näring Arbetsmarknad Fysisk planering Investering/drift av infrastruktur Kollektivtrafik Gymnasieskola Högskola Forskning Kultur Miljö Lnadsbygd

Politikområdenas karaktär Politikområdena är heterogena och dess funktioner ofta delade Samtliga 13 politikområden har uppgifter som hör hemma både på en nationell och lokal nivå För de flesta finns uppgifter för vilka en nivå däremellan är motiverad Som vi ser i analysen av regionernas utveckling och i utvärderingen av politiken finns det uppgifter som handlar om effektivitet och förnyelse

Regional förnyelsepolitik innovationssystem Framåtsyftande forskning Innovationsstöd Investeringsfrämjande och kapitalförsörjning Regionalpolitiska stöd Programlagda regionalpolitiska verksamheter Sektorssamordning Utvecklingsinriktad samarbete mellan företag Vissa arbetsmarknadsutbildningar och program – samordning av lokala Samordning av landsbygdspolitiken

Regionala förnyelsepolitik - innovationsssystem Dynamiken i en region bestäms av företagens samverkansmöjligheter med varandra och med universitet eller forskningsinstitut Utgående från universitet med viss forskning och en något större räckvidd får vi ett mer begränsat antal regioner

Regional effektivitetspolitik: lokala arbetsmarknader Anpassad arbetsförmedling Anpassade arbetsmarknadsutbildningar och program Investeringar i/drift av lokal infrastruktur Lokalt anpassad kollektivtrafik Visst utvecklingsinriktat näringlivssamarbete ´Lokal planering och resurshushållning Delar av landsbygdspolitiken

Regional förnyelsepolitik: Lokala arbetsmarknader Stora gemensamma arbetsmarknader – många kombinationsmöjligheter, väl fungerande kunskapsflöden Dessa arbetsmarknadsregioner bestäms av det dagliga arbetsresandets utsträckning Utgående från Nuteks Fa-regioncentra och subcentra får vi dels en god intäckning av befolkade områden, dels en betydande överlappning i söder. Sammantaget skulle detta ge cirka 70 strategiska lokala arbetsmarknader

Uppgifter, nivå och ansvar Regional utvecklingspolitik Tillväxt Utjämning Regional förnyelsepolitik Regional effektivitetspolitik Individuella trygghetssystem Mellanregional utjämning

Metod: Politikområdenas funktionella logik Politikområdenas geografiska logik bestäms i huvudsak av de funktioner de ska svara för Geografiska utgångspunkter för funktionerna varierar Funktionernas geografi beräknas som restidsräckvidder Restidsräckviddernas relevans varierar mellan politikområden och funktioner Restidsräckvidder har beräknats utifrån faktiska restider Ansatsen är experimentell och syftar inte till detaljerade svar

Effektiv regional tillväxt - Strategiska lokala arbetsmarknader Cirka 70 strategiska lokala arbetsmarknads-regioner Ansvarar för en samlad politik för väl fungerande lokala arbetsmarknader Större kommuner? Kommuner i samverkan?

Regional förnyelse Regionala innovationssystem Cirka 12 regioner Ansvarar för en samlad strategisk regional utvecklingspolitik – internationell konkurrenskraft/-förnyelse Regionala församlingar? Statlig förvaltning? Både och? Kommuner i samverkan?

Slutsatser De analyserade politikområdena sönderfaller i olika uppgifter som behöver hanteras på olika nivåer Grupper av uppgifter bildar utvecklingsstrategiska politikkluster på främst två nivåer Nivå 1 – Regional effektivitetspolitik: lokala arbetsmarknader Nivå 2 – Regional förnyelsepolitik: innovationssystem Idag saknas samlade strukturer som ansvarar för dessa frågor Regional effektivitetspolitik – cirka 70 kommuner/regioner Regional förnyelse – 12 regioner Slutsatserna - en metodidé snarare än ett förslag till regionindelning