TANKE – KÄNSLA - HANDLING 1.Tänka igenom olika ämnen. Tveksamhet. Osäkerhet 2.Ämnesval. ”Väga ämnet”. Optimism 3.Utforska ämnet. Orientering. Förvirring.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

Det värdefulla ENGAGEMANGET
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Om biblioteken inte redan fanns… skulle vi uppfinna dem idag?
Vad ska våra elever kunna när de går ut åk 3?
Nyströmska skolan Söderköping
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Alla brinner för något…!
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Källkritiska kriterier
Policy för miljö och hållbar utveckling
Nya Elementar!.
Informationssökning & Källkritik
Dokumentera och utvärdera IKT-resurser Céline Rocher-Hahlin.
Mål och betygskriterier
InfoComp Ett samverkansprojekt mellan skola och bibliotek om informationskompetens och lärande.
Källkritik På internet.
Källkritik… …är att noggrant granska texter, bilder och andra källor. Det gör man för att bedöma om man kan lita på informationen i källorna.
Pedagogisk dokumentation
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
SET Social Emotionell Träning
Arbetsplan för skolbiblioteket
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Källkritik på Internet
Utbildningen ska vila på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund Källa: Nya skollagen SOU 2009:94 Behov av forskningsartiklar som är mera konkreta och.
Kjerstin Larsson Forskningsledare
Källkritik.
Lärares planeringsarbete!
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Tillgänglighets- uppdraget
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Tillsammans kan vi förbättra resultaten i skolan Anna Ekström, Generaldirektör Skolverket.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Ta ställning och handla!
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
1. Uppgiften presenteras
Informationssökning, didaktik och lärande Louise Limberg LinCS Högskolan i Borås & Göteborgs universitet.
Grupp 5 Hur samarbetar lärare, lärocenter och bibliotek i undervisning av informationskompetens?
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Skolutveckling på riktigt - ett formativt förhållningssätt i alla led.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
©Else-Britt Hellström
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Källkritik.
Källkritik.
INFORMATIONSKOMPETENS 1
KÄLLKRITIK.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Källkritik på Internet
INFORMATIONSKOMPETENS – VETENSKAPLIGT FÖRHÅLLNINGSSÄTTT Samma – men ändå olika? Olika traditioner Olika aspekter betonas kommunikationsproblem.
Folket och skolan hittar hem - att samsas och trivas i ett integrerat folk- och skolbibliotek Exemplet Söderbärke bibliotek Pedagogen Göteborg 17 april.
Informationssöknings- processen En lärande process med lärare och bibliotekarie i samverkan med elevens informationskompetens i centrum Carol Kuhlthau.
"Att tydliggöra kunskapskrav - arbete med källor och källkritik”
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
Yvonne H:son Tapper. Ledarskap – en kommunikativ nyckelfunktion Vad är ledarskap? Personlighet / Egenskaper Talanger? En ”god” pedagog: ett demokratiskt.
Källkritik Plagiat Informationssökning Lästeknik Mindset.
Informationssökning Källkritik Plagiat Rapportskrivning.
Varför skolan slutade leverera och hur det kan åtgärdas
Sociologi Introduktion.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Presentationens avskrift:

TANKE – KÄNSLA - HANDLING 1.Tänka igenom olika ämnen. Tveksamhet. Osäkerhet 2.Ämnesval. ”Väga ämnet”. Optimism 3.Utforska ämnet. Orientering. Förvirring 4. FOKUSERA ÄMNET. ”Gör ämnet till sitt” Klarhet 5. Söka, samla, strukturera info, självförtroende 6. Avsluta infosök/bearbetning. Lättnad/Besvikelse 7. Reflektion (Kuhltau, 2004)

DEN VIKTIGA INTRODUKTIONEN ATT STÄLLA RÄTT FRÅGOR VAD VET VI? VAD VILL VI VETA? Låt eleverna träna relevanta frågor Ge tid till eftertanke – Tänk först – handla sedan Förutsättningar: Tydliga instruktioner Ramar och kreativitet

BASKUNSKAPER LÄSFÖRSTÅELSE – SKUMLÄSNING HUR HITTAR MAN EN BOK I BIBLIOTEKET? HUR VET MAN VAD EN BOK HANDLAR OM UTAN ATT LÄSA DEN? MIMERSBRUNN – LÄRARNAS FASA

DE KRITISKA GLASÖGONEN Den ”gamla” källkritiken – Den nya källkritiken Ytlig bedömning – Djupare bedömning Pålitlig? Relevant? Objektiv? De tydliga,dolda och utelämnade argumenten Lathund – kolla källan (www. Skolutveckling.skolnet.se/kolla)

ATT ARBETA MED ELEVER – 1 Integrerade kurser – separata kurser VERTIKAL INTEGRATION – från 7-18 år Systematiskt och medvetet HORISONTELL INTEGRATION – Arbeta över ämnesgränser SAMARBETE LÄRARE - BIBLIOTEKARIE

ATT ARBETA MED ELEVER - 2 INFOSÖK OCH TEMAN Ex. ANT, länder, mänskliga rättigheter ERFARENHETER Tydliga Instruktioner Söka brett – böcker, nätet, tidningar m.m. Loggbok/dagbok - Vad gjorde vi och varför? Betygskriterier

ATT ARBETA MED ELEVER - 3 Källkritik och teman Ex. U.S.A –val, internationella konflikter, politiska partier, Irakkriget, etiska-sociala frågor Erfarenheter Integrera källkritik i teman – sammanhang Olika perspektiv – Använda nyanserade och vinklade källor Släpp in verkligheten i klassrummet Elevernas checklistor Problem – källkritiken som försvann

SAMARBETE LÄRARE - BIBLIOTEKARIE Tydliga yrkesroller – Olika kompetenser Lärarroll – Bibliotekarieroll – Förväntningar Samarbete på olika nivåer. Yt-och djupnivå Bibliotekarien in i klassrummet Start-och målsträcka Bibliotekets integrering i skolan - Arbetslag i informationskompetens?

PLUSFAKTORER Gemensam syn på pedagogik Plan för informationskompetens Planeringstid Intresse – motivation - ömsesidig respekt Ekonomi/praktiska frågor – schema, datorer,böcker, fortbildning Prioriterat område – ledningens stöd ”Öppet” förändringsklimat Helhetssyn utan teknikfixering Utvärdering