TANKE – KÄNSLA - HANDLING 1.Tänka igenom olika ämnen. Tveksamhet. Osäkerhet 2.Ämnesval. ”Väga ämnet”. Optimism 3.Utforska ämnet. Orientering. Förvirring 4. FOKUSERA ÄMNET. ”Gör ämnet till sitt” Klarhet 5. Söka, samla, strukturera info, självförtroende 6. Avsluta infosök/bearbetning. Lättnad/Besvikelse 7. Reflektion (Kuhltau, 2004)
DEN VIKTIGA INTRODUKTIONEN ATT STÄLLA RÄTT FRÅGOR VAD VET VI? VAD VILL VI VETA? Låt eleverna träna relevanta frågor Ge tid till eftertanke – Tänk först – handla sedan Förutsättningar: Tydliga instruktioner Ramar och kreativitet
BASKUNSKAPER LÄSFÖRSTÅELSE – SKUMLÄSNING HUR HITTAR MAN EN BOK I BIBLIOTEKET? HUR VET MAN VAD EN BOK HANDLAR OM UTAN ATT LÄSA DEN? MIMERSBRUNN – LÄRARNAS FASA
DE KRITISKA GLASÖGONEN Den ”gamla” källkritiken – Den nya källkritiken Ytlig bedömning – Djupare bedömning Pålitlig? Relevant? Objektiv? De tydliga,dolda och utelämnade argumenten Lathund – kolla källan (www. Skolutveckling.skolnet.se/kolla)
ATT ARBETA MED ELEVER – 1 Integrerade kurser – separata kurser VERTIKAL INTEGRATION – från 7-18 år Systematiskt och medvetet HORISONTELL INTEGRATION – Arbeta över ämnesgränser SAMARBETE LÄRARE - BIBLIOTEKARIE
ATT ARBETA MED ELEVER - 2 INFOSÖK OCH TEMAN Ex. ANT, länder, mänskliga rättigheter ERFARENHETER Tydliga Instruktioner Söka brett – böcker, nätet, tidningar m.m. Loggbok/dagbok - Vad gjorde vi och varför? Betygskriterier
ATT ARBETA MED ELEVER - 3 Källkritik och teman Ex. U.S.A –val, internationella konflikter, politiska partier, Irakkriget, etiska-sociala frågor Erfarenheter Integrera källkritik i teman – sammanhang Olika perspektiv – Använda nyanserade och vinklade källor Släpp in verkligheten i klassrummet Elevernas checklistor Problem – källkritiken som försvann
SAMARBETE LÄRARE - BIBLIOTEKARIE Tydliga yrkesroller – Olika kompetenser Lärarroll – Bibliotekarieroll – Förväntningar Samarbete på olika nivåer. Yt-och djupnivå Bibliotekarien in i klassrummet Start-och målsträcka Bibliotekets integrering i skolan - Arbetslag i informationskompetens?
PLUSFAKTORER Gemensam syn på pedagogik Plan för informationskompetens Planeringstid Intresse – motivation - ömsesidig respekt Ekonomi/praktiska frågor – schema, datorer,böcker, fortbildning Prioriterat område – ledningens stöd ”Öppet” förändringsklimat Helhetssyn utan teknikfixering Utvärdering