Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Vem ska jag tro på?.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Kvalitativ analys - Analysprocess
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Utvärdering av projekt
Vetenskaplig Metod.
Källkritiska kriterier
Mål och betygskriterier
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
Att inte tro på allt vi läser och ser…
Formellt, skarpt och snyggt
Den vetenskapliga artikeln
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Riktlinjer för presentationer
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Källkritik.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Den vetenskapliga undersökningen Metod. Att välja problem - att inse vad som man inte vet - att se vad som går att ta reda på - att se vad som är värt.
Ett arbetsområde om poesi
Introduktion fallstudie ATHF01 Ht Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson.
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Källkritik Värdera sanningshalt Bedöma trovärdighet.
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Bedömningskriterier för studentrapporter
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Att övertyga ! Disposition och mall.
Debattera.
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Förmågor och centralt innehåll
Bygg ett argumenterande tal
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Argumenterande text.
Kandidatuppsats i Statistik F3
Den retoriska arbetsprocessen
Att arbeta vetenskapligt
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Retorik – Läran om konsten att övertyga
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
KÄLLKRITIK.
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Introduktion & Säkerhet del 1
Hur kan vi veta vad som hänt i det förflutna?
Argumentation Tes – den ståndpunkt man argumenterar för eller mot kallas tes. De skäl man anför för och mot kallas för argument. För att ett argument ska.
V E N T I L E R I N G 5 juni Försvar av examensarbetet och opposition
KID DH2655 Björn Thuresson VIC-Sthlm / MDI Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH PEL DH2460 Åke Walldius MDI Skolan för datavetenskap.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
 Kvarlevor (sånt som lämnats kvar) tex: mynt, byggnader, statyer, runstenar, bilder  Berättande källor tex: dagboksanteckningar, brev, krönikor, bouppteckningar,
Källmaterial och källkritik
Källkritik.
Så bygger du ett argumenterande tal
VETENSKAPLIG TEXT Att göra en vetenskaplig undersökning Bollnäs Folkhögskola – Svenska 3.
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
VETENSKAPLIGT SKRIVANDE SSA 220/230 MAGISTER/MASTERUPPSATS I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK JULIA PRENTICE.
1 Metodpraktikan Del II Hur man samlar in och analyserar data kapitel 15 Källkritik Esaiasson, Peter, Gilljam, Mikael, Oscarsson, Henrik & Wängnerud, Lena.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Informationssökning Informationsresurser och sökstrategi Universitetsbiblioteket Inga-lill Nilsson.
Vad är källkritik? En metod som du använder för att granska den information du får från olika källor. Du tränar kritiskt tänkande för att bli bättre på.
Källkritik 101.
Svenska som andraspråk 3
Problemformulering En introduktion på kursen
Att göra en vetenskaplig undersökning Bollnäs Folkhögskola – Svenska 3
Hur kan vi veta vad som hänt i det förflutna?
Presentationens avskrift:

Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH thure@kth.se

Vetenskaplighet Ni ska göra ett exjobb. Vad är det?

Exjobb Ni ska göra ett exjobb. Vad är det? Planering, genomförande och avrapportering av ett vetenskapligt arbete

Vetenskaplighet • Systematisk bearbetning av ett material för att ge ny kunskap – Tillförlitlighet – Metodisk • Syftet är att andra ska kunna göra om försöket eller bedöma rimligheten i erfarenheterna

Vetenskapligt förhållningssätt • Reflektera över hur tillvaron hänger samman, inte godta ”givna sanningar” • Testa dem logiskt • Testa med hjälp av vetenskapliga, ”objektiva” metoder

Vetenskapliga angreppssätt • Hypotetisk deduktion – ha en hypotes som bevisas eller motbevisas med hjälp av logiska resonemang • Kvantitativa – kvalitativa metoder • Empiri – testa!

Typer av studier • Teoribildning • Metodutveckling • Systemutveckling • Teoriprövning • Utvärdering/beskrivning

Vetenskapliga resultat • Metoden ska alltid redovisas så att andra kan avgöra om den är relevant för frågan eller inte • Verifierbara, upprepningsbara • Kumulativa, relaterade till tidigare resultat

Disposition Abstract Innehållsförteckning Inledning – vad handlar det om Problemformulering och avgränsning Bakgrund och tidigare forskning 6. Beskrivning av studien och dess resultat Diskussion – vad innebär detta Slutsatser/ sammanfattning 9. Referenslista

Att välja ämne • Vad är kännetecknande för ett ämne lämpligt för en vetenskaplig rapport? Gruppdiskussion

Att välja ämne • Vad är kännetecknande för ett ämne lämpligt för en vetenskaplig rapport? Överblickbart, aktuellt, engagerande för målgruppen, potential för ny kunskap, relevant för dig…

Problemformulering • Vad är ett problem?

Problemformulering • Vad är ett problem? Inte det som är fel, utan det som ska studeras. Hur går det till att… Vad är det som… Varför är det så att… Vilka är det som…

Vetenskaplig argumentation Logiska / retoriska argument • Logiska = följdriktiga argument, om det ena så det andra • Retoriska = övertygande argument Vetenskapliga argument bygger på godtagen trovärdighet i överenskomna metoder och granskad forskning

Usel vetenskaplig argumentation Argument från brist på kunskap Argument från majoriteten Sammanblandning av orsaker Argument från medkänsla Argument från irrelevant auktoritet Argument från omotiverad generalisering Långsökta, galopperande argument

Strategi • Formulera, exempelvis, tre saker som läsarna HELT SÄKERT ska ha förstått/minnas av era ståndpunkter • Se till att, så ofta det är lämpligt, återkomma till dessa

Källkritik • Vad som är sant eller sannolikt Källkritik innebär att man tolkar sina källor

Källkritiska principer 1/2 • Äkthet Källan är den den utger sig vara • Tidssamband Närhet i tid ökar sanningshalten • Oberoende ”Stå för sig själv”, inte vara avskrift eller referat • Tendensfrihet Det ska inte föreligga intressen att förvränga verklighets- beskrivningen

Källkritiska principer 2/2 • Är det en berättelse eller en kvarleva? Exemplet med vittnesmål och fingeravtryck… • Är det en primär- eller sekundärkälla? • Hur tolka innebörden? Måste känna till tid, kultur och ämne • Är det rimligt?

Tips • Var noggrann – beskriv alla moment • Ha tålamod – orka skriva • Var tydlig – kan det missuppfattas eller missförstås? • Var öppen och lyhörd • Var kreativ när det gäller att finna information