Uppföljning av reformen skydd mot olyckor. Reformens intentioner Ökat skydd mot olyckor och skador Stärkt förebyggande arbete Tydligare ansvarsförhållanden.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tillsynsutbildning för nyanställda 5 – 6 februari 2014
Advertisements

Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Översikt av Guide till ökad vattensäkerhet
Ett steg in och en ny start Statliga myndigheters skydd mot korruption
Uppdrag om myndighetssamverkan inom kompetensförsörjningsområdet
Tillsyn över målstyrd verksamhet Tillsyn över resultat Likvärdigt och tillfredställande skydd.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Medarbetare Tillsynsvägledning LSO
Stöd för analys och förbättring
Årsuppföljning LSO.
Systematiskt säkerhetsarbete i Åtvidabergs kommun
Regeringen och Sveriges Kommuner och Landsting har kommit överens om samordnade och långsiktiga insatser som ska stödja en evidensbaserad praktik i socialtjänsten.
Lag om skydd mot olyckor
LSO som verktyg i det kommunala säkerhetsarbetet
Processorienterat förbättringsarbete
Reformen LSO Utveckla riskanalysarbetet genom samordning av arbetet med riskanalyser enligt olika lagstiftningar Tydliggöra kraven på innehåll i handlingsprogrammen.
Kommunkompassen Sundsvall Oktober Kommunkompassen 1.Offentlighet och demokrati 2.Tillgänglighet och brukarorientering 3.Politisk styrning och kontroll.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Handlingsprogram enligt LSO
Ramverk för patientmedverkan
Utvärdering av processmognad
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Tillsyn Tillsynarens roll och komptens Villkor för effektiv tillsyn
Bilder för lokal utbildning
Tillsammans för världens säkraste vård
Storstockholms brandförsvar
Vision, mål och uppdrag Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Tillsynsplaner Länsstyrelsens tillsyns- och stödverksamhet enligt Lag (2003:778) om skydd mot olyckor.
Processen och metodstödet
Hur har lagstiftningens förändring av kompetenskraven på räddningschef och ställföreträdare fallit ut? LSO 3 kap 14§: Den personal som för kommunens räkning.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Nya föreskrifter och allmänna råd
Samhällets krisberedskap – kommunen i fokus
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Ur regionens synvinkel En annan roll för staten (7.4) Punkt 2: Den nya rollen är att vara strategisk, drivande och samordnande. I denna ingår samspelet.
Länsstyrelsens tillsynsansvar
Statliga stöd i alkoholpolitiken – Påverkas ungas alkoholkonsumtion? (RiR 2010:21) Gudrun Antemar Michael Kramers, Ulrika Strid, Magnus Gimdal och Anders.
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Systematiskt säkerhetsarbete
Myndigheternas ansvar - marknadskontroll
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Handlingsprogram – enligt Lag (2003:778) om skydd mot olyckor.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Trygg i Göteborg Introduktion för socialsekreterare 19 oktober 2016.
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
Lag utan genomslag Utvärdering av patientlagen 2014–2017
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Miljömålen består av tre slags mål
Kvalitetsberättelse 2017.
Verktyget Utmärkelsen….
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Enhetlig myndighetsutövning
Miljömålen består av tre slags mål
Regional utveckling och samverkan i miljömålssystemet
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Räddningstjänstens roll i kommunalt säkerhets- och räddningsarbete
Strategi för hälsa ”Strategi för hälsa innebär att Sveriges viktiga välfärdsverksamheter; skola, socialtjänst, vård- och omsorg, hälso- och sjukvård ska.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Regional utveckling och samverkan i miljömålssystemet
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Uppföljning av reformen skydd mot olyckor

Reformens intentioner Ökat skydd mot olyckor och skador Stärkt förebyggande arbete Tydligare ansvarsförhållanden Minskad detaljreglering från staten Målstyrning med lokal anpassning Ökad tvärsektoriell samverkan och samordning Mer av lärande och systematisk förbättring

Sammanfattningsvis Reformen har utvecklats enligt intentionerna men utvecklingen har gått för långsamt Mycket arbete återstår när det gäller tillämpningen av lagen, inte minst den kommunala styrningen av säkerhetsarbetet med mål, handlingsprogram, samverkan, genomförande, uppföljning och förbättring.

Brist på motivation i andra generationens handlingsprogram ”Arbetet behöver tillföras ny energi och stödåtgärder för att intentionerna i ett målstyrt och systematiskt förbättringsarbete ska uppnås”

Olyckor och skador som hanteras av räddningstjänst har minskat De förebyggande insatserna har ökat Reformen har bidragit till bättre dialog mellan förtroendevalda och tjänstemän och skydd mot olyckor har fått mer uppmärksamhet Vad är bra?

Huvuddragen i vad som behöver göras: Ett bredare och mer samordnat säkerhetsarbete på kommunal nivå genom bl a. samordnat riskanalysarbetet utifrån olika lagstiftningar Utveckling av målformuleringar Utveckla systematik för egenkontroll och förbättringar Tillsyn av den enskildes ansvar bör utvecklas Stödet till enskilda behöver utvecklas och samordnas

Kommunernas styrning och process Det finns stora utvecklingsbehov när det gäller kommunernas styrning av och process för det kommunala säkerhetsarbetet. Styrningen bör utgå från medborgarnas nytta, inte från detaljer i resurser och organisation inom räddningstjänsten. Här krävs en utveckling av målstyrningen och handlingsprogrammen, där inte minst kommunernas egenkontroll med uppföljning, utvärdering, lärande och förbättringsarbete måste utvecklas.

Riskanalys Få kommuner har använt riskinventering och riskanalys metodsikt som utgångspunkt för prioriteringar och mål Verka för-uppgiften Man berör ofta andra olyckstyper men beskriver sällan hur det förebyggande arbetet ska organiseras och hur det ska samordnas med andra aktörer Målen Målen för det förebyggande arbetet handlar ofta om att man ska bibehålla en nivå än om att utveckla och förbättra Egenkontrollen Noggrann när det gäller uppföljning av resurser och ”produktion” men inte när det gäller resultat och förbättringar

Har skyddet mot olyckor och skador ökat och det förebyggande arbetet stärkts? Olyckor och skador har ökat, men de olyckor som hanteras av kommunal räddningstjänst har minskat något, trots befolkningsökning och högkonjunktur i periodens början Insatserna för förebyggande har ökat Utvecklingen är dock mycket ojämn mellan olika kommuner.

Finns det skäl att sammanföra lagstiftningarna LSO och LXO? Nej, men det finns skäl att underlätta för gemensamt analys- och planeringsarbete i kommmunerna