Infrastruktur i Region Norrland - kartläggning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Klimat, miljö och energi för en hållbar. och konkurrenskraftig Region
Advertisements

Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Nationell Strategi Vattenbruk • Varför en strategi • Målsättning • Hur vi tänkt göra.
PORTFÖLJ blev KOFFERT eller KULTUR- SAMVERKANSMODELL KULTURUTREDNINGEN SOU 2009:16 ”För att vitalisera kulturpolitiken … behöver samspelet mellan,
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Ett regionalt kriskompetenscentrum med människan i centrum.
Arbetet med en ny länstransportplan för Västerbotten Business Meetpoint 2009 Mårten Edberg Infrastrukturstrateg Mo I Rana 5 november.
Välkommen till Mid Sweden European Office -
EUROPEISKA UNIONEN Europeiska regionala utvecklingsfonden Gränsöverskridande samarbete över fjäll och hav Kommunerna Rana, Vefsn Rana Utviklingssellskap.
Region Norrland.
Kommunikationer Infrastruktur och Transporter Ansvarig rapportör: Harriet Claesson Gustav Malmqvist, Mid Sweden Office Tjänstemannastöd, bevakning
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Kulturdepartementet Kulturpolitik – regeringens tre prioriteringar Barn och ungas rätt till kultur Vård av kulturarv Förbättrade villkor för kulturskapare.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
: EU-workshop Region Skåne och EU Per-Olof Persson EU är viktigt EU-politiken påverkar vår verksamhet Möjlighet att växla upp egna utvecklingsmedel.
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Regional mineralstrategi för Norrbotten och Västerbotten Skellefteå 23 oktober 2012.
Norrbotten Hållbar regional utveckling. Förutsättningar, möjligheter och hinder –Stort (98249 km²) –Glesbefolkat (2,53 inv/ km², 21,9 inv/ km² i Sverige)
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
Folktandvården Norrland
Det regionala och lokala självstyret
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Inriktningsplanering för
Attraktiv kust - Norra Bohuslän - Förutsättningar och strategier.
Utvecklingsprogram Södertörn. Vision 2020 Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm - Mälarregionen, med en halv miljon invånare, som med.
Utveckling av lokal service i samverkan SE MEDBORGARNA - för bättre offentlig service.
Norrstyrelsens arbetsgrupper - Tidplan och ansvarsfördelning
Vi blir Region Jönköpings län
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
PORTFÖLJ blev KOFFERT eller KULTUR- SAMVERKANSMODELL ”En koffert med tydlig packsedel”
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Från RUP till RUS Möjligheter nära dig Styr regionala utvecklingsarbetet Grund för regionala program med betydelse för hållbar.
Regionstyrelsen
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Region Norrland Kartläggning av kollektivtrafiken
Lilly Bäcklund Kommunstyrelsen ordförande Norrbottenskonferensen 2010.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens styrgrupp för trafik Benny Eriksson, S, Timrå Erik Sedig, KD, Vännäsby,
19 april april 2006 Hållbarhetsrådet 1/ bildades Hållbarhetsrådet Tillhör Boverket, med eget Råd som beslutar om.
Program Tillväxtverket och Boverket Projekt: ”Strukturer för tillväxtarbete med rumsligt perspektiv” Lunch Attraktiva Storuman Strukturbild Skaraborg.
Norrstyrelsens arbetsgrupper - Tidplan och ansvarsfördelning
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Ur regionens synvinkel En annan roll för staten (7.4) Punkt 2: Den nya rollen är att vara strategisk, drivande och samordnande. I denna ingår samspelet.
Högre utbildning och forskning Presentation för Tillväxtberedningen 13 mars 2009.
Europeiska socialfonden - Övre Norrlands handlingsplan
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Infrastrukturplanering
Finansiella medel för landsbygdsutveckling Nationella och regionala statliga utvecklingsmedel Kommunala och landstingskommunala utvecklingsmedel Nationellt.
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
– ett av landets intressantaste samhällsbyggnadsprojekt.
Medborgare i norr - uppfattningar om regionalisering BILD 1 Medborgare i norr - uppfattningar om regionalisering De fyra nordligaste.
Trafikverkets roll och förväntningar på trafikförsörjnings- programmet Mats Bengtén.
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
”Målet med den regionala tillväxtpolitiken är utvecklingskraft i alla delar av landet med stärkt lokal och regional konkurrenskraft”. PROP. 2013/14:1 UTGIFTSOMRÅDE.
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
J Jämtlandsstråket Mellan Åre och Östersund. Utgångspunkt för arbetet; Arbetsmarknader fungerar bättre i befolkningsmässigt större områden Det blir lättare.
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
Agenda styrgruppsmöte (SG) Klimatsamverkan Blekinge, 2 juni 2016
I Västmanland löser vi globala utmaningar Affärsplan Västmanland
Maria Ahlsved, Näringsdepartementet
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Agenda 2030 för hållbar utveckling
Dagens tema Samverkan i arbetet med att förebygga och bekämpa användandet av Alkohol, Narkotika, Droger och Tobak – och kopplingen till folkhälsa och hållbar.
Länsstyrelsens roll i funktionshinderpolitiken
Presentationens avskrift:

Infrastruktur i Region Norrland - kartläggning Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009, Peter Roslund BILD 1

Styrgrupp för infrastruktur Peter Roslund (s), Piteå, ordförande Lilly Bäcklund (s), Lycksele Hans Stenberg (s), Sundsvall Per-Arne Kerttu (c), Haparanda Eugen Karlsson (kd), Luleå Bertil Jonsson (fp), Bonässund Anders Rönnqvist (m), Haparanda Stig Eriksson (v), Malmberget Annika Eriksson (mp), Luleå Kjell Åström (sjvp), Boden Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009, Peter Roslund BILD 2

Arbetsgrupp för infrastruktur Maria Öberg, Norrbottens läns landsting, huvudsekreterare Mårten Edberg, Region Västerbotten Nina Loberg, Länsstyrelsen Västernorrland Ewa-Marie Marklund, AC-net Kennet Eklund, Arvidsjaurs kommun Annika Kieri, Banverket Hans Dunder, Sundsvalls kommun Karin Persson, Vägverket Region Mitt Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009, Peter Roslund BILD 3

Rapportens innehåll Dagens infrastruktursystem (järnväg, väg, flygplatser, hamnar, IT, resecentra, kombiterminaler, godstrafik, tillgänglighet, EU och internationellt perspektiv, klimateffektivt transportsystem, prioriteringar) Organisation och ansvar (nationell/regional/kommunal nivå, investeringsplanering, fysisk planering, aktörer, bolag, samverkansformer, exempel på projekt) Ekonomi och personal Utredningar, regeringsuppdrag m m. Region Norrlands uppgifter Slutsatser Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009, Peter Roslund BILD 4

Dagens infrastruktursystem Vägar och järnvägar Satsningar i den Botniska Korridoren – framförallt Norrbotniabanan, Ådalsbanan och Ostkustbanan har högsta prioritet. Även de öst – västliga förbindelserna är nödvändiga med medvetna satsningar i Northern Axis, delen Narvik-Haparanda-Tornio samt i de strategiska tvärstråken Mittnorden-korridoren Trondheim-Östersund-Sundsvall och E12-stråket Mo i Rana-Umeå med anslutningar mot Finland. För att trygga framtidens vägtransportsystem krävs fortsatta kraftfulla satsningar på bärighetshöjande åtgärder på det finmaskiga vägnätet, liksom de satsningar som nu genomförs i de största flaskhalsarna längs E4:an, i Umeå och Sundsvall. Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009, Peter Roslund BILD 5

Dagens infrastruktursystem Viktiga knutpunkter: Flygplatser - högt flygberoende Hamnar - sjöfarten står för stor del av godstrafiken Gods- och kombiterminaler - smidig godshantering Resecentrum – utveckling av persontrafiken, tågpendling mm. IT-infrastrukturen Fortsatt utbyggnad av bredband och sammankoppling av bredbandsnät. Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009, Peter Roslund BILD 6

Organisation och ansvar Trafikverken tar fram en nationell trafikslagsövergripande investeringsplan 2010-2021 Respektive län tar fram en trafikslagsövergripande investeringsplan 2010-2021 (ansvar Länsstyrelsen i Västernorrland, Länsstyrelsen i Norrbotten, Region Västerbotten) De offentliga aktörerna deltar i många olika projekt, varav många är representerade i samma projekt. Fysisk planering sker i huvudsak på kommunal nivå. Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009, Peter Roslund BILD 7

Ekonomi och personal 11 personer som omfattar ca 7 tjänster arbetar med infrastrukturfrågor hos länsstyrelserna, landstingen, Region Västerbotten och kommunförbunden. Trafikverken, Kustbevakningen och Transportstyrelsen har 1290 anställda i regionen. Finansiering av trafikinfrastruktur kommer i huvudsak från medel i nationell transportplan och länsplaner. Därutöver finns statliga driftsbidrag till icke-statliga flygplatser, medfinansiering till olika projekt via länsanslag för regional utveckling (länsstyrelser samt Region Västerbotten), regionala utvecklingsmedel hos olika aktörer, EU-medel m m. Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009, Peter Roslund BILD 8

Region Norrlands uppgifter Utveckla en långsiktig hållbar vision och strategi för tillgänglighet för näringsliv och medborgare i regionen, varav infrastrukturen utgör en viktig del. Utveckla ett långsiktigt hållbart transportsystem för näringsliv och medborgare i regionen i samverkan med andra aktörer. Ansvara för framtagande, samordning och genomförande av de regionala länstransportplanerna. Skapa samsyn i regionen kring vilka nationella satsningar som skall göras avseende infrastruktur och lyfta dessa i dialog med nationella aktörer. Bidra till långsiktigt hållbara strukturer för samverkan och samordning inom och utanför regionen. Bevaka och påverka infrastruktur- och kommunikationsfrågorna på europeisk och internationell nivå. Äga och styra bolag inom infrastruktur- och trafikområdet. Stödja, driva och delta i projekt som syftar till en förbättrad tillgänglighet, med fördel med finansiering inom olika EU-program. Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009, Peter Roslund BILD 9

Framtida möjligheter.. Trafikslagsövergripande transportplan för Region Norrland som innefattar nationella åtgärder Fysisk planering – regional roll Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009, Peter Roslund BILD 10

Inriktning för fortsatt arbete Klimateffektiv förbättrad infrastruktur Hamnar, flygplatser, kombiterminaler och resecentrum Infrastruktur för en sammanhållen region Gränssnitt mot angränsande regioner Samverkansformer Samverkan med statliga myndigheter Särskilda effektivitetspotentialer Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009, Peter Roslund BILD 11