VFU-dag LP11 17 september 2013 Progression i studenternas professionsutveckling och bedömning av lärarprofessionen LUN:s ledning – Internationalisering.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna.
Advertisements

Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Behörighetsförordningen
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Välkomna till Språkdagen vt 2013
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Studiebesök Stockholm, vinster:
Utbildningsvetenskap med lärarutbildning En komplett miljö för lärarutbildning. Dessutom påbyggnadsutbildningar, forskarutbildning och forskning.
Lärarutbildning på HiG bakgrund 1100 platser mindre på förskollärar- och grundlärarutbildningen i riket Högskolan tappar totalt 300 platser Avgörande.
Lärarprogrammet Linköpings Universitet
Regionalt utvecklingscentrum, RUC Lärarutbildningsnämnden Göteborgs universitet Välkomna! Lärarlyftet – HT 2013 Lärarlyftet.
Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013
Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013
Syfte: skapa och stärka relationen med tidigare studenter för ömsesidigt utbyte För att bl a kunna: få reda på.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Rektor Malmö Borgarskola
Malmö högskola Fakulteten för Lärande och samhälle.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Fakta om undersökningen
Examensarbeten och skolutveckling
Mälardalens kompetenscentrum för Hälsa och Välfärd MKHV
Information Anna Klisinska, inriktningsansvarig Gy
Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola
Fakta om undersökningen
Universitetsgemensamma organ Britt Marie Apelgren Morgonsamling UFN presentation Britt-Marie Apelgren.
Stockholm stad Familjedaghem 2013 Staden totalt Presentation Om undersökningen Frågorna i enkäten Inför läsning av rapporten Svarsfrekvens Resultat –Staden.
Ny lärarutbildning vid Karlstads universitet Fyra nya program fr o m H11.
VFU Vad är VFU? Bedömning Handledning Samtal Beprövad erfarenhet Skolkultur Ämnesdidaktik Värdegrund.
IPKL-möte, måndagen den 25 februari 2013, kl i BE015
Bakgrund Nationell Nivå Projekt Carpe var ett nationellt projekt som startade 2009 och ligger som grund för förändringarna av titlarna och de nya kompetenskraven.
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Systematiskt kvalitetsarbete
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Välkommen ! LAU325 HT Inger Lindvall, kursansvarig Anette Wahlandt, kursledare ********* Barbro Ericsson, kursadministratör.
Välkomna till samordnarmöte 18 mars 2014 Välkommen Rundan - Hur är VFU-läget hos er? Övningsskole/övningsförskoleprojektet Utvärderingar av VFU Avhopp.
Strategisk utveckling av lärarutbildning vid Göteborgs universitet Projekt 2012–13 1.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
För utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet RUC - Regionalt utvecklingscentrum Samverkan vid Sektionen för lärarutbildning Högskolan i Halmstad.
Digital portfölj i lärarutbildningen
LAU325 VT 2015 Välkommen !.
Allmänna Utbildningsområdet Termin 1: Lärarrollen i samhället 10 p ( vfu 3 ) och Lärande och Utveckling 10 p Termin 4: Kulturmöten 5 p, Globala miljö.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Välkommen ! LAU325 VT Inger Lindvall, kursansvarig Anette Wahlandt, kursledare ********* Barbro Ericsson, kursadministratör.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
VFU VERKSAMHETSFÖRLAGD DEL AV UTBILDNINGEN
Institutionen för hälsa, vård och samhälle MEDICINSKA FAKULTETEN L U N D S U N I V E R S I T E T
Förordningstext Speciallärarexamen
Skolutveckling genom aktionsforskning
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
Futurums verksamhetsidé Futurum ska utveckla och stödja lärande, forskning och kunskapsspridning inom landstingets verksamheter i samverkan med andra aktörer.
Verksamhetsförlagd utbildning VFU. VFU Verksamhetsförlagd utbildning Innefattar alla delar av lärarrollen VFU på heltid Betyg G, VG eller U Bedöms av.
Analysen – vad har underlaget från fakultetsstyrelserna givit? - Svårt att skatta utbildningsutbudet i yrkes- och professionsinriktning, bildningsorientering.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Välkommen ! LAU325 VT Inger Lindvall, kursansvarig Anette Wahlandt, kursledare ********* Barbro Ericsson, kursadministratör.
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6, HT17 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt.
L3VU20.
NY ORGANISATION FÖR LÄRARUTBILDNINGEN
Dialogmöte förskoleklass
Systematiskt kvalitetsarbete
Studera utomlands Informationspass 1/3 2019
VFU i CL-programmet
Presentationens avskrift:

VFU-dag LP11 17 september 2013 Progression i studenternas professionsutveckling och bedömning av lärarprofessionen LUN:s ledning – Internationalisering och VFU – Kaffe 10.00 – 10.30 VFU-enkät – 11.00 Bedömning av lärares yrkeskunnande (Viveca Lindberg, Stockholms universitet – 12.00 lunch 13.00 Goda exempel och utvecklingsmöjligheter inom VFU-kurser Olika program inom lärarutbildningen, 13.45 gruppdiskussioner med fika 15.00 – Återsamling 15.30 – Avslut 16.00

Information från Lärarutbildningsnämndens ledning Maria Jarl, ordförande Anna Brodin, utbildningschef

internationalisering inom lärarutbildningen Lotta Huldén, LUN

Syfte och mål med internationalisering Lärarutbildningen ska spegla dagens globaliserade samhälle En globalt kompetent lärare ska, inom sitt område, kunna stötta barns och elevers progression inom lärandet från förskolan till gymnasieskolan.

Internationalisering inom lärarutbildningen – en förutsättning för att skapa den globalt kompetente läraren språkkompetens ämneskompetens personlig kompetens

Mobilitet – ett mervärde för ökad kvalitet Fältstudier inom kurs VFU utomlands Samla empiri utomlands till projekt/examensarbete Utbytesstudier (Erasmus eller bilaterala avtal)

Andel examinerade som studerat utomlands, lärarexamen, respektive annan examen (nationellt)

Fastställd policy för VFU utomlands LP11: Två veckor av VFU 3 Studenten ska ha klarat av tidigare VFU-kurser och läskurser Ansökan senast 15 april och 15 oktober Beslut om VFU-utomlands fattas av LUN i samråd med VFU-kursansvarig och VFU-ansvarig Handläggning och avtal med värdskolan sköts av LUN Värdskolan utomlands ersätts med 750 kr/student och vecka.

Att diskutera kursens syfte och mål i relation till målen med internationalisering hur ta tillvara på studentens erfarenheter kunskapsöverföring för ökad kvalitet

Förskollärarprogrammet, Grundlärare inriktning fritidshem Norden – Norge, Danmark, Finland

Grundlärarprogrammet, F–3, 4–6 F-3 – Kenya – 16 platser 4-6 – Kenya – 16 platser

Övriga Norden Spanien USA England Canada Namibia

Enkät Lokala lärarutbildare 2013 Heléne Engberg, LUN

Enkät LLU 2013 Genomförd april–maj 2013 Distribuerad till: ca 1700 lokala lärarutbildare verksamma inom både LP01 och LP11 Svarsfrekvens 850 svar (ca 50%)

Sammanhang Kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling Identifiera faktorer som påverkar kvaliteten inom verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Arbetsgång Tydliggöra olika aktörers ansvar och roll inom VFU-organisationen. Kartläggning genom enkät Enkätens resultat sammanställs i en rapport. Mer analys av olika arbetsgrupper. Ta fram en åtgärds- och handlingsplan.

Enkät LLU 2013 Kvalitetsmål för enkät LLU Delaktighet - ge alla involverade en möjlighet att avge synpunkter Synliggöra –lokala lärarutbildare Tydliggöra – ansvars- och rollfördelning inom VFU Identifiera faktorer som påverkar kvaliteten inom VFU. Skapa medvetenhet i organisationen Resultatet kan användas för ett kollektivt lärande (lärande organisation)

Samverkansprocess Undersökningen är ett projekt i samverkan med skolhuvudmännen i Götebors Stad och GR Enkätfrågorna har tagits fram i samråd mellan LUN och skolhuvudmännen. Enkätfrågorna är kopplade till styrdokument för VFU Särskilt fokus Standardöverenskommelsen för VFU (beslut 2012-09-17) Fördjupad samverkan och ömsesidighet (till nytta för båda parter)

SAMMANFATTNING - SKÄRNINGSPUNKT Hur kan LLU-uppdraget stärka skolutveckling samt utveckla lärarutbildningens kvalitet? Hitta former för ett utökat samarbete mellan universitetet och skolan Överbrygga klyftan - teori möter praktik/ öka förståelsen mellan skolans värld och universitetet/mer av erfarenhets- och verklighetsbaserat lärande/ Att LLU synliggörs som en resurs i lärarutbildningen Framhålla mötet mellan LLU och student som en tillgång/ studenter som bärare av ny kunskap som utvecklar läraren och skolan

Rapport Enkät Lokala lärarutbildare 2013 I avvaktan på sammanställd rapport lämnas inga svarsuppgifter från enkäten ut. Rapporten beräknas vara klar senast i november. Finns det frågor kontakta helene.engberg@gu.se

2017-04-08

Bedömning av lärares yrkeskunnande Viveca Lindberg, Stockholms universitet

2017-04-08

Exempel på hur man arbetar med VFU-kurser inom Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem Lena Lundholm Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Kort om Förskollärarprogrammet och dess VFU-kurser Solveig Sotevik Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande  

Koordinator, student, VFU-kurslärare och LLU i VFU-kurs 1 inom Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4–6 Viktoria Bengtsdotter Katz Institutionen för didaktik och pedagogisk profession  

Progression i VFU-kurser inom Ämneslärarprogrammet Julieta Lodeiro Institutionen för pedagogik och specialpedagogik Klas Andersson Statsvetenskapliga institutionen

Gruppdiskussioner – Hur går vi vidare? • Hur kan vi stärka delaktigheten i lärarutbildningen för lokala lärarutbildare? • Praxisseminarier – Hur kan vi hitta samverkansformer mellan medarbetare inom universitetet och skolverksamheterna? • Studentens progression i professionsutvecklingen – Hur synliggör vi den? Varje grupp lämnar 1–3 förslag på ”åtgärder” för varje punkt. 15.30 Återsamling och inlämning av dokumentation Det går också bra att sända dokumentationen per e-mail till: liv.nilsen@gu.se