1 Utbildning Ledarskap Återkoppling Beslutsfattande Sytematisk Felsökning Första kontroller Stress.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Processkarta över en övergripande löneöversynsprocess
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Årsuppföljning LSO.
Individuellt utvecklingssamtal - mall
Nationellt prov Sv1.
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Datoranvändningen i lag 3 - integrering i olika ämnen Ewa Ögren 2008.
Riktlinjer för presentationer
Välkomna till referensgruppsmötet den 11 juni 2013.
Processorienterat förbättringsarbete
Välkommen till information om utvecklingsarbete
SBAR Modell för bättre kommunikation
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Den etiska plattformen för prioriteringar inom svensk sjukvård
Aktivt lyssnade.
Ramverk för patientmedverkan
SBAR för strukturerad kommunikation
Kunskapskrav och matriser
Riskhantering Säkrare resultat genom systematisk riskhantering
Detta är God Vård.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Projektledning.
Kandidatuppsats i Statistik F3
Nya föreskrifter och allmänna råd
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Marknadsföring och försäljning
SBAR för strukturerad kommunikation
Framsida Rubrik Underrubrik, namn, ort och månad.
Riskgranskning av organisatoriska förändringar
Beställning av tjänster
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Ramverk stabsarbete.
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
(Skriv överenskommelsens namn här) ÅÅÅÅ-ÅÅÅÅ Slutrapport (…och lägg gärna en bild här, exempelvis kommunloggan) En överenskommelse inom Västra Götalandsregionen.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
VISA DENNA BILD: INLEDNING
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Psykosocial arbetsmiljö: bilolycka
Muntlig presentation Svenska 1.
Att skriva en resonerande text
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Processen att samarbeta för att uppnå ett gemensamt mål.
A3-metoden Visuell kommunikation för att komma fram till beslut
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Case- Heltid som norm i Vimmerby kommun
Rubrik på kurspresentation
Öka effektiviteten och produktiviteten
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Presentation av affärsplan
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
Vad betyder Social Kompetens
Framgång genom lagarbete
* Personalutbildning Skriv ämne här *.
* Personalutbildning Skriv ämne här *.
Presentation av affärsplan
Öka effektiviteten och produktiviteten
Företagets namn Affärsplan.
Nötskrika Finlands fåglar Finlands fåglar.
Framföra dåliga nyheter
Nästa steg mot en attraktiv och hälsofrämjande arbetsplats
Dialogmaterial om Arbetstider och arbetsbelastning
Presentationens avskrift:

1 Utbildning Ledarskap Återkoppling Beslutsfattande Sytematisk Felsökning Första kontroller Stress

2 Inledning l Definiera ämnet l Redogör för vad åhörarna kommer att lära sig under anförandet l Undersök relevant erfarenhet och intresse hos åhörarna l Redogör för hur tiden är fördelad

3 Översikt l Ledarskap l Styrning och arbetssätt l Kommunikation l Återkoppling

4 Ledarskap Lägesbeskrivning l 1.1Påkalla uppmärksamhet alt. samla ihop gruppen l 1.2Beskriv läget l -Läget l -Konsekvenser l -Omedelbara åtgärder l -Långsiktiga åtgärder l 1.3Beskriv läget återkommande

5 Styrning och arbetssätt l 2.1Definiera behövliga arbetsuppgifter l 2.2Planera på kort och lång sikt l 2.3Delegera vid behov och då det är lämpligt l 2.4Samordna personalens insatser l 2.5Bjud in och uppmuntra operatörerna till aktivt deltagande l 2.6Ge värdering av operatörernas insatser

6 Kommunikation l 3.1Ge korrekta order, riktad information l -Bakgrund l -Åtgärd l -Objekt l -Avrapporteringssätt l -Eventuella varningar l -Kvittens l 3.2Följ upp och om behövligt korrigera medarbetarnas kommunikation

7 Återkoppling l aKonstruktiv l bSaklig/berättigad l cBeskrivande l dSpecifik l eÖnskad (attitydfråga) l fRätt tillfälle l gRättvis l hDirekt till person l iJag-form

8 Enskild återkoppling l 1. Ange händelsen l 2. Be operatören rekapitulera händelsen l 3. Lämna tekniskt facit eller procedur l 4. Be om självkritik och erfarenheter "Ris och Ros" l 5. Att tänka på inför framtiden l 6. Sammanfatta och sanktionera överenskomna normer

9 Återkoppling i grupp l 1. Ange händelsen l 2. Rekapitulera händelsen (någon annan beskriver) l 3. Lämna tekniskt facit l 4. Be om självkritik och erfarenheter från gruppen l 5. Meddela "Ros" (försök vara specifik) l 6. Meddela ” Ris” och fråga om förbättringar l 7. Lämna egna förslag och sanktionera l 8. Sammanfatta återkopplingen

10 Sammanfattning Återkoppling i grupp resulterar i: l * Förståelse för problemet l * Erfarenheter sprids (utbildningseffekt) l * Motivationen till arbetet höjs l * Attitydförändringar

11 Ytterligare information l Andra utbildningar –Beslutsfattande –Systematisk felsökning l Böcker, artiklar och elektroniska källor l Konsulter och andra källor