Gruppen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Heart to Change – att leda förändringsarbete
Advertisements

Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Nulägesanalys genom frågor
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Ett bildspel om dig och dina kompisar.
Inom Al-Anon är vi alla lekmän...
Puberteten.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Pronomen.
Aktör / Struktur.
”Många tror liksom att livet går som det går, att det nästan är lite förutbestämt. Men man gör ju livet. Man bestämmer själv vad man vill göra.” Sofia,
STRESS Stress är ett allmännt fenomen i vardagen, som påverkar på människans välmående. Stressen uppstår i människans inre men den är oftast en reaktion.
Hur bör samhället organiseras
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Individuellt utvecklingssamtal - mall
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Konsten att leda sig själv
Är ni en grupp? Varför? Ni växelverkar med varandra
Estetisk kommunikation
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Samma fast olika eller olika fast samma?
Organisationskultur, makt och konflikt
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
arbetskooperativ Luleå
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Socialpsykologi.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Ta ställning och handla!
Tränarskap/frågor 1.Finns det några normer, regler, policys vilka ledare förhålla sig till inom din idrott? 2.Vad innebär motivation för dig? 3.På vilket.
Elizabeth Odalen Bjord
Fair-play? Hur vi uppträder mot varandra & mot andra.
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Tillsammans.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Kroppsideal & idrott Idrott, träning och kroppsuppfattning
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Föreläsning 4 Grupper och grupputveckling
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Dokumentation från höstkonferensen på Clarion Sign, Stockholm, den oktober 2012 Tema Kommunen som motor i samhällsutvecklingen med medverkan av Roland.
IV1021 Fö 2 – Människor i projekt
SEPARERA, REPARERA eller FÖREBYGGA?. MORA-PROJEKTET föräldrastödsprojekt universell prevention samarbete landsting - kommun evidensbaserad metod – PREP.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Fjordskolans förväntningar på elever och föräldrar
Samhällets ojämlikhet
Samhällskunskap C & Geografi B, 2011/2012
Tränarträff 10/ Mästerskap 2011  VM ind Rotterdam 8-15/5  JEM Kazan 15-24/7  EM Gdansk 8-16/10  SOC 19-23/10  JVM Bahrein 13-20/11.
Betydelsen av kompisar och öppna mötesplatser -
Politisk Geografi.
Förändring – hot eller möjlighet?
GRUPPUTVECKLING & INDIVIDUTVECKLING
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Välkommen! Gruppliv, en introduktion
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Gruppen. Människans grupper  Flockdjur  Kan ej klara oss de första levnadsåren…  …men behovet av andra fortsätter hela livet (med några undantag)
En lärarhandledning från MÄN
Samhället och individen
Vad är grupper och roller?
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Presentationens avskrift:

Gruppen

Människans grupper Flockdjur Kan ej klara oss de första levnadsåren… …men behovet av andra fortsätter hela livet (med några undantag)

Vad är en grupp? Reflektera: Vad kännetecknar en grupp? Är vi här en grupp?

Vad är en grupp? Ett eller flera gemensamma mål ex grupparbete, mål, sambo Samhörighet - krävs någon typ av vi-känsla Varaktighet – ju längre desto bättre Regelbundenhet – stärker identiteten Fundera på s. 85.

Hur påverkas du av gruppen? Vår utveckling och identitet Hur vi samspelar och kommunicerar Hur vi ser på oss själva Reflektera: Vilken grupp har påverkat dig mest?/påverkar dig mest? Är du dig själv? Spelar du en roll? Drar du dig undan? Reflektera: Hur är du i olika grupper?

Olika typer av grupper Primärgrupp Sekundärgrupp Nära Socialisering Normer och värderingar Öppenhet, omtanke, respekt – högt förtroende Ex: familjen, nära vänner, arbetskamrater Sekundärgrupp Inte lika stor betydelse och svagare sammanhållning Viktig för utveckling och kommunikationsträning Ex: klass, bokklubben, idrottsföreningen

Olika typer av grupper Medlemsgrupp – grupper man är medlem i aktiv Passiv Referensgrupp – grupp vars normer och värderingar man delar Medlemskap? Vill tillhöra Medlem/tillhör eller ej? Kanske inte ”platsar”

Roller Formella Informella Tilldelade efter ”beslut” t ex ordförande, ekonom, lagkapten, syskon, mamma Informella Roller som ”bara blir” Ledare, ordningsman Uppstår i samspelet mellan gruppdeltagarna – förväntningarna av oss själva och varandra

Att inte leva upp till sin roll Ge exempel på när du eller någon i din omgivning/någon du stött på inte levt upp till sin roll. Vad hände hur reagerade du/de andra? Får man bryta mot sina roller? När? Vilka?

Rolltyper Uppgiftsroller: informell arbetsuppgift Initiativtagaren, infosökaren/givaren, åsiktssökaren/givaren, samordnaren, kritikern, sekreteraren etc. Sociala roller: Vem/hur är man i samspelet? Har med gruppens arbete att göra Uppmuntraren, medlaren, observatören, medlöparen etc. Individuella roller: Vad vill jag få ut som individ? Har ingen direkt funktion för gruppen. Angriparen, uppmärksamhetssökaren, dominanten, playboy/girl, hjälpsökaren Alla är en blandning av roller från dessa tre kategorier.

Rollkonflikt Inre: Yttre: Vem ska jag vara nu? Vilken roll ska få mest utrymme? T ex mamma eller tränare, partner eller lärare, artigt barnbarn eller cool kompis Yttre: Konflikter om roller T ex Vem tar ledarrollen? Vem är ordförandens/ledarens ”närmaste” man/kvinna? Fundera på: När har du upplevt rollkonflikter? Hur löste du det?

Grupprocesser Process = ett händelseförlopp som innebär att något utvecklas eller förändras T ex rollfördelning, grupptryck, kommunikation En grupps utveckling Tillhörighet – kan präglas av försiktighet och inställsamhet Kontroll – kan präglas av makt- och rollfördelning, konflikter Samhörighet – präglas av koncentration på uppgiften

Grupptryck och grupptänkande Grupptryck - påtvingat individen vill, men kan inte stå emot Negativt, t ex snatta, mobba, rösta mot sin vilja (”partipiskan”) Positivt, t ex sluta röka, springa Vårruset Grupptänkande alla vill vara eniga, individerna slutar tänka själv T ex militären, ett parti, en sekt

Gruppens personlighet Den slutna: stark vi-känsla, för sig själv ett arbetslag med lärare Den devitaliserade: konflikter undviks, ”utveckling behövs ej”, vilar ett företag som är ”ensamma på marknaden”

Gruppens personlighet forts. Den splittrade: ingen samhörighet, plikt avgör, hög frånvaro grupparbete i skolan? arbetsplats - hög personalomsättning Den mogna/flexibla: prioriterar, högt i tak, hög ambitionsnivå projektgrupp med tydligt mål och deadline + engagerade medlemmar väl fungerande grupp som sätter upp en föreställning

En bra grupp Bra sammansättning Trygga Gemensamma mål Gemensamma normer och värderingar Trevligt Teambuilding!?

Dramatisera: Gruppen Er grupp ska komma på en kort scen och spela upp för klasskamraterna Börja med att prata om hur ni ska få arbetet i er grupp att fungera bra för att lösa uppgiften. Definiera vilka typer ni är i gruppen när det gäller att komma med idéer och uppträda. Skriv/Diskutera fram ett manus Öva

Dramatisera: Gruppen - teman En dåligt fungerande grupp En inre rollkonflikt En yttre rollkonflikt Grupptryck

Inför analysuppgift (The Wawe) Typ av grupp Roller Formella, informella, typer, konflikter Utveckling Mål och normer Grupptryck Personlighet