BESTA-vägen - centrala parters stöd till lokal lönebildning RALS 2007-2010 Jämställda arbetsplatser, bilaga B/C Lika möjligheter för kvinnor och män Metoder.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Processkarta över en övergripande löneöversynsprocess
Advertisements

RALS 2010 Presentation av Saco-S, vår värdegrund och vår politik.
Analys Lönelots.
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Resultat Avtalsförhandlingarna 2013 mellan Saco-S och Arbetsgivarverket
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Psykisk ohälsa – överenskommelse 2014 mellan staten och SKL
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Syftet med lönekartläggning
Jämställdhetspolicy- Vad planerar vi på institutionen?
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Riskbedömning vid ändring i verksamheten
Arbete med jämställdhetsplan
Verktyg 5 Kartläggning och analys av löner
Resultat Avtal 2013 AgV området.
En steg för steg anvisning i arbetet med lönekartläggning
Att arbeta praktiskt.
Veronika Wiktorsson, Vetlanda kommun Ronny Örnros, Hultsfreds kommun
Diskrimineringslagen
Vanliga fel vid riskbedömning
En resa från 2010 till 2013 Feelgood FHV och SDF Fosie (Malmö Stad) 2010: -Fokus på efterhjälpande individ -Traditionellt samarbete -Kund/leverantör förhållande.
Avtal om lokal lönebildning 2011
Lärarnas Samverkansråd 1. Avtalsperiod: 25 månader (1/ – 30/4 2012) 2. Löneöversyn med garanterat utfall om 3,5 % 2010 utgörs det garanterade utfallet.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Intressenter OL108A.
Anmälningar om könsdiskriminering i arbetslivet resp. högskolan
Kartläggning och analys av löner
Partsgemensam avtalskonferens Arbetsgivarverket, OFR/S,P,O och SEKO
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Från jämställdhet till lönestrategi
Lönerevision i Regeringskansliet
JämOs verksamhet Tre verksamhetsområden:
Ramavtal om löner m.m Mellan ST och STP.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
RALS 2007 – 2010 (den 1 oktober 2007 – den 30 september 2010) Ändringar och nyheter  Löneprinciper och gemensamt arbete  Lönerevision  Avstämning 
Röd text = ändringar jämfört med RALS 2004 – 2007
Landstinget som arbetsgivare
Lönebildningsprocessen
STs lönepolitiska plattform Lönen ska vara bra för både individen och verksamheten ! En lönesättning som uppfattas som rättvis av alla på en arbetsplats.
Löneförhandlingskommunikation
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Signatur Lönebildning Signatur Centralt avtal – Ramavtal om löner m.m. för arbetstagare inom det statliga avtalsområdet (RALS)
En översikt Jan-Åke Sandell Diskrimineringslagstiftning 1.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Koder och kön i statens lönestatistik
Nytt Kollektivavtal Med HRF
Validering inom Lärarlyftet
KFS- Utbildningsavtalet
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
LOKAL LÖNEBILDNING.
Utveckla lönebildningen
Vision för rätt lön.
Lönesamtal, lönesättande samtal och bedömningsområden
Vision för rätt lön
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Systematiskt förebyggande arbete mot diskriminering
Verktyget Utmärkelsen….
Viktiga förutsättningar -för att kunna arbeta med ökad lönespridning-
Lönesamtal och bedömningsområden
Lönesamtal och bedömningsområden
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
KFS- Utbildningsavtalet
LOKAL LÖNEBILDNING.
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Presentationens avskrift:

BESTA-vägen - centrala parters stöd till lokal lönebildning RALS Jämställda arbetsplatser, bilaga B/C Lika möjligheter för kvinnor och män Metoder för att utesluta osakliga löneskillnader - Lokala parter har ett gemensamt ansvar att det inte uppstår osaklighet i lönesättningen - Lokala parter undersöker och i förekommande fall planerar hur osakligheter ska åtgärdas Centrala parter ska utarbeta ett stöd till lokala parter i deras arbete med att säkerställa att det inte föreligger osakliga löneskillnader mellan kvinnor och män Partsrådet – Rådet för partsgemensamt stöd inom det statliga avtalsområdet1

BESTA-vägen - centrala parters stöd till lokal lönebildning Utgångspunkter RALS, RALS-T och diskrimineringslagen Integrerat i lönebildningen, analyser och resultat ska komma till nytta för verksamheten BESTA-systemet Partsrådet – Rådet för partsgemensamt stöd inom det statliga avtalsområdet2

BESTA-vägen - centrala parters stöd till lokal lönebildning Steg 1. Strategiska ställningstaganden Arbetsgivarens analys av kopplingen mellan verksamhetens behov och lönebildningen t ex lönepolicy, lönekriterier, bedömningsgrunder, lönebilder, marknadslönejämförelser Partsrådet – Rådet för partsgemensamt stöd inom det statliga avtalsområdet3

BESTA-vägen - centrala parters stöd till lokal lönebildning Steg 2. Skapa goda förutsättningar och en gemensam plan Tydligt mandat från ledningen Tydligt syfte och gemensam målbild Väl fungerande samverkan Genomtänkt tid- och arbetsplan - hur tas resultaten från analysarbetet om hand i lönebildningsarbetet? - tidplan för de olika stegen - tillvägagångssätt - arbets-/ ansvarsfördelning: vem gör vad? Partsrådet – Rådet för partsgemensamt stöd inom det statliga avtalsområdet4

BESTA-vägen - centrala parters stöd till lokal lönebildning Steg 2. Skapa goda förutsättningar och en gemensam arbetsplan (forts) Strategiska ställningstaganden i steg 1 – förutsättning för ett meningsfullt analysarbete BESTA: systemet, klassningen Genus och jämställdhet Statistik Partsrådet – Rådet för partsgemensamt stöd inom det statliga avtalsområdet5

BESTA-vägen - centrala parters stöd till lokal lönebildning Steg 3. Granska bestämmelser och praxis om löner och andra anställningsvillkor Exempel på underlag som ska granskas: Anställningsvillkor enligt lokala kollektivavtal Individuella anställningsvillkor till exempel bil, bonus, förmåner Arbetsvillkor som arbetsgivaren tillämpar ensidigt Principer och kriterier som används vid lönesättningen för att bedöma resultat Enskilda överenskommelser Partsrådet – Rådet för partsgemensamt stöd inom det statliga avtalsområdet6

BESTA-vägen - centrala parters stöd till lokal lönebildning BESTA En systematisk metod för att bestämma krav på och svårighetsnivå för olika arbeten Modernt – utvecklat under senare tid Flexibelt - kan anpassas för lokala behov Könsneutralt Partsrådet – Rådet för partsgemensamt stöd inom det statliga avtalsområdet7

BESTA-vägen - centrala parters stöd till lokal lönebildning Hur BESTA förhåller sig till lika och likvärdiga arbeten Ledningsansvar Partsrådet – Rådet för partsgemensamt stöd inom det statliga avtalsområdet8

BESTA-vägen - centrala parters stöd till lokal lönebildning Steg 4. Lika arbete Partsrådet – Rådet för partsgemensamt stöd inom det statliga avtalsområdet9 Syftet med analysen är att kontrollera om det finns avvikande löner inom en grupp av lika arbete som behöver undersökas vidare om det finns systematiska skillnader i kvinnors och mäns lönestruktur i en grupp av lika arbete och som behöver undersökas vidare Arbetet görs i följande steg: A. Gruppera i lika arbeten B. Identifiera grupper med både kvinnor och män C. Ta fram och analysera lönestatistik D. Undersök orsaker till löneskillnader

BESTA-vägen - centrala parters stöd till lokal lönebildning Steg 4. Lika arbete (forts) Partsrådet – Rådet för partsgemensamt stöd inom det statliga avtalsområdet10

BESTA-vägen - centrala parters stöd till lokal lönebildning Steg 5. Likvärdiga arbeten Syftet med analys av likvärdiga arbeten är att avgöra om det förekommer lönemässig undervärdering av kvinnodominerade arbeten Enligt lagen ska analysen omfatta kvinnodominerat arbete som är att betrakta som likvärdigt med arbete som inte brukar anses vara kvinnodominerat Ett arbete är kvinnodominerat om andelen kvinnor utgör eller brukar utgöra mer än 60 procent Partsrådet – Rådet för partsgemensamt stöd inom det statliga avtalsområdet11

BESTA-vägen - centrala parters stöd till lokal lönebildning Steg 5. Likvärdiga arbeten (forts) ”Ett arbete är att betrakta som likvärdigt med ett annat arbete om det utifrån en sammantagen bedömning av de krav arbetet ställer samt dess natur kan anses ha lika värde som det andra arbetet. Bedömningen av de krav arbetet ställer skall göras med beaktande av kriterier såsom kunskap och färdigheter, ansvar och ansträngning. Vid bedömning av arbetets natur skall särskilt arbetsförhållandena beaktas.” Partsrådet – Rådet för partsgemensamt stöd inom det statliga avtalsområdet12

BESTA-vägen - centrala parters stöd till lokal lönebildning Steg 5. Likvärdiga arbeten (forts) Arbetet görs i följande steg: A.Gruppera alla arbeten utifrån nivån i BESTA B.Definiera bedömningsgrunder och upprätta en värderingsskala C.Värdera alla arbeten inom respektive grupperingsnivå D.Rangordna samtliga arbeten utifrån nivån i BESTA och den gjorda värderingen inom respektive nivå E.Identifiera utifrån den gjorda rangordningen om det finns löneskillnader mellan arbeten som behöver undersökas vidare F.Undersök orsakerna till löneskillnaderna Partsrådet – Rådet för partsgemensamt stöd inom det statliga avtalsområdet13

BESTA-vägen - centrala parters stöd till lokal lönebildning Steg 5. Likvärdiga arbeten (forts) A.Gruppera alla arbeten utifrån nivån i BESTA Partsrådet – Rådet för partsgemensamt stöd inom det statliga avtalsområdet BESTA Antal i gruppen Andel kvinnor nivå % % nivå % % % % nivå % 1132(A)3967% 1132(B)4468% % % nivå % % % nivå % % % 14

BESTA-vägen - centrala parters stöd till lokal lönebildning Steg 5. Likvärdiga arbeten (forts) B. Definiera bedömningsgrunder och upprätta en värderingsskala För att bedöma om arbeten som är klassade inom samma nivå i BESTA är likvärdiga eller inte gör man en värdering av de krav verksamheten ställer på arbetena utifrån diskrimineringslagens kriterier. Partsrådet – Rådet för partsgemensamt stöd inom det statliga avtalsområdet BedömningsgrunderVikt Kunskap och färdigheter0,60 Ansvar0,30 Arbetsförhållanden (inkl. ansträngning)0,10 15 VärderingsskalaVärderingspoäng Låga krav1 Medelhöga krav2 Höga krav3 Mycket höga krav4

BESTA-vägen - centrala parters stöd till lokal lönebildning Steg 5. Likvärdiga arbeten (forts) D. Rangordna samtliga arbeten utifrån den gjorda värderingen/bedömningen Partsrådet – Rådet för partsgemensamt stöd inom det statliga avtalsområdet BESTA Antal i gruppen Andel kvinnor Summa viktade värderings-poäng Rang- ordning MedellönMedianlön nivå % 3, * % 3, nivå %2, %2, %2, * %2, nivå %2, %2, (B)4468%2, (A)3967%2, %2, nivå %2, %2, %1, * nivå %2, * %1, %1, * 16

BESTA-vägen - centrala parters stöd till lokal lönebildning Steg 6. Ta hand om resultat Dokumentation/handlingsplan Goda kunskaper Skapa verksamhetsnytta Bred förankring Framgångsrik integrering i lönebildningsarbetet Motverka och förebygga osakliga löneskillnader Partsrådet – Rådet för partsgemensamt stöd inom det statliga avtalsområdet17

BESTA-vägen - centrala parters stöd till lokal lönebildning Steg 7. Utvärdera och stäm av mot strategiska ställningstaganden Hur har arbetet fungerat? Positiva och negativa erfarenheter? Behöver mandat eller uppdrag utvecklas? Har arbetet bidragit till att utveckla lönebildningsprocessen? Behövs en revidering av strategiska ställningstaganden? Har lagens syfte att upptäcka, åtgärda och förhindra osakliga löneskillnader mellan kvinnor och män uppnåtts? Partsrådet – Rådet för partsgemensamt stöd inom det statliga avtalsområdet18

BESTA-vägen - centrala parters stöd till lokal lönebildning Vad händer framöver? Fyra seminarier för lokala parter (Stockholm, Göteborg, Malmö) Behov av utbildning Verktyg Stöd och råd Partsrådet – Rådet för partsgemensamt stöd inom det statliga avtalsområdet21