Stadsbidrag Läsa-skriva-räkna.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Engelska.
Välkommen till föräldramöte åk 4-6
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Föräldramöte 12 september 2011
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Närvaro!!.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
Nationellt prov Sv1.
SET Social Emotionell Träning
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Departementspromemoria:
Språkgruppen S:t Olofsskolan.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Ett arbetsområde om poesi
Föräldramöte Klass 3A Ht -14.
SVENSKA.
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Vad är läsförståelse? Vilka olika faktorer påverkar möjligheten att förstå det man läser? Vad är lässtrategier? Vilka strategier använder sig en god läsare.
Den individuella utvecklingsplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
ARBETSRO I SKOLAN S:t Pers skola, december 2010
Läroplansträff fritidshem
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Läroplansträff fritidshem
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
INFORMATIONSKOMPETENS 1
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Bedömning av skönlitterär läsförståelse
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Exempel på skriftligt omdöme
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
- Hon läser så bra, snabbt och med flyt. - Nu läser han kapitelböcker själv, så nu behöver vi inte högläsa längre. Vad är egentligen läsning?
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Läslyft – läskompetens i styrdokument och undervisning.
”The single most important activity for building the knowledge required for eventual success in reading is reading aloud to children.” National Academy.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Hur kan eleverna få stöd för att utveckla sin läskompetens.
4 processer att behärska:
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Välkommen till svenska 1
Svenska som andraspråk 3
Konsten att läsa skönlitteratur
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Vad vi behöver när vi kunskapar
Föreläsning Svenska II
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Stadsbidrag Läsa-skriva-räkna

Ramar 900 miljoner (totalt) 2008 150 Mkr (Göteborg ca 5,8 Mkr) Prioritering år 1-3, särskilt stöd 4-10 personalförstärkningar, kompetenshöjande insatser, andra liknande stöd– och utvecklingsinsatser samt införskaffande av läromedel.

Ansökan 2008 Kort varsel Bidraget täckte redan befintliga aktiviteter inom läs- och skriv samt matematik Inköp av digitala hjälpmedel till skolorna

Ansökan 2009 Lämnades in till Skolverket 27 februari Besked runt 20 mars Innehåll: Kompetensutveckling 3 dagar Läs- och skrivutvecklare i varje stadsdel 10% Lärarlag 1-3 möjlighet till handledning 4 x 2h, ht09 Bidrag till stadsdelarna för eget förfogande

Aktuellt om läsning

Vad säger forskning och internationella studier? Svenska skolan jämförelsevis bra på att lära barn att avkoda Vi behöver förstärka arbetet med fördjupad läsförståelse i tidiga åldrar och hela vägen upp. Källor: NU03, PISA06, PIRLS06, Anette Ewald ” Läskulturer. Lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår” Christina Olin-Scheller “Mellan Dante och Big Brother” PISA Programme for International Student Assessment PIRLS Progress in Reading Literacy Study

Läsning och styrdokumenten Eleverna skall kunna orientera sig i en komplex verklighet, med ett stort informationsflöde och en snabb förändringstakt. Studiefärdigheter och metoder att tillägna sig och använda ny kunskap blir därför viktiga. Genom rika möjligheter att samtala, läsa och skriva skall varje elev få utveckla sina möjligheter att kommunicera och därmed få tilltro till sin språkliga förmåga. LpO94/Skolans uppdrag

Kursplanen i svenska Att tillägna sig och bearbeta texter behöver inte alltid innebära läsning utan kan ske även genom avlyssning, drama, rollspel, film, video och bildstudium. Ämnet utvecklar elevens förmåga att förstå, uppleva och tolka texter. Ett vidgat textbegrepp innefattar förutom skrivna och talade texter även bilder Ämnets karaktär och uppbyggnad/Kursplan i svenska

Mål att sträva mot Eleven: utvecklar sin förmåga att i dialog med andra uttrycka tankar och känslor som texter med olika syften väcker samt stimuleras till att reflektera och värdera, utvecklar sin förmåga att läsa, förstå, tolka och uppleva texter av olika slag och att anpassa läsningen och arbetet med texten till dess syfte och karaktär, Mål att sträva mot/Kursplan i svenska

Mål att uppnå i svenska År 3 kunna läsa bekanta och elevnära texter med flyt, kunna läsa elevnära skönlitterära texter och kunna återberätta handlingen muntligt eller skriftligt, och kunna läsa elevnära faktatexter och instruktioner och kunna beskriva och använda sig av innehållet muntligt eller skriftligt, År 5 kunna läsa med flyt både högt och tyst och uppfatta skeenden och budskap i böcker och saklitteratur skrivna för barn och ungdom, kunna samtala om läsningens upplevelser samt reflektera över texter, År 9 kunna läsa till åldern avpassad skönlitteratur från Sverige, Norden och från andra länder samt saklitteratur och tidningstext om allmänna ämnen, kunna återge innehållet sammanhängande samt kunna reflektera över det,

Reflekterande läsundervisning

Arbetet med reflekterande läsundervisning Läraren Skicklig instruktör Undervisar och modellerar i hur man läser Arbetar medvetet med reflekterande läsundervisning och strategier - stödjer barn och unga i att utveckla en självständig läsförmåga. Barnen Lär sig flera olika strategier för sin läsning -bereder dem för möte med många olika typer av texter. Ger goda förutsättningar till fördjupad läsförståelse.

Utvecklas till kompetent läsare Goda läsares strategier – behövs tränas medvetet Aktivera förkunskap Koppla till egna erfarenheter Koppla till andra texter Koppla till världen Skapa inre bilder. Aktivera alla sinnen. Ställa frågor till texten, undra Göra inferenser, tex förutsägelser, dra slutledningar, tolka och läsa mellan raderna Återberätta

Exempel på praktiskt arbete i klassrummet Läsworkshop ca 80 min Högläsning – aktivera strategier, modellera Minilektion 5-10 min – läraren undervisar för att ta fasta t ex på en specifik strategi Individuell läsning ca 30 min – tyst läsning där minilektionens strategi kan vara i fokus Vägledande samtal – läraren samtalar med enskilda barn eller med grupper Parsamtal – samtal med läskompis Återsamling – lärare och elever möts och knyter ihop

Minilektion 5-10 min Läs högt en förberedd text Modellera en strategi för barnen, tänk högt Låt barnen läsa ett kort avsnitt ur sina egna texter. De ska tänka på strategin Låt dem berätta för varandra två och två Knyt ihop säcken och repetera strategin Barnen går vidare och sätter sig med egen läsning