Kvalitetsredovisning 2007 - Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Redovisning av uppdrag ang
Hur bra är vår skola? Föräldrar Vårterminen 2013.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Dagordning föräldraråd 2/6
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Utbildningsinspektion i Göteborgs kommun. Skolverkets utbildningsinspektion Vi inspekterar för att förbättra!
17 december Dolda kunskaper 17 december
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
Fakta om undersökningen
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Mot nya höjder! Kvalitetsredovisning för förskola och skola 2010.
Fakta om undersökningen
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Hur bra är vår skola? Elever Vårterminen 2013.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Sammanställning Enkät HT-2012 Antal svarande: 360/443 (81,6% svarsfrekvens)
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
1 Södertörnsrapporten 2009 Fokusera på det övergripande (och icke det enskilda) Gymnasieskolans nyckeltal Naturvetenskapliga programmet Byggprogrammet.
Föräldraenkät Volgsjö skola
/X Regelbunden tillsyn höstterminen 2009 Skolinspektionen bedömer att det kvalitetsarbete som bedrivs har en god struktur och är kopplat till.
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Läroplansträff fritidshem
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Årsrapport 08/09 Vad har vi gjort? Hur ser resultaten ut? Vad leder det till? Starka sidor - utvecklingsområden.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Riktad tillsyn av bedömning och betygssättning
Måluppfyllelse Åtgärder Lärande i förskola och förskoleklass
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Utvärderingssamarbetet inom VÅGA VISA Danderyd, Ekerö, Nacka, Salem, Sollentuna, Tyresö, Upplands Väsby och Värmdö Kundundersökningen omfattar fler kommuner.
Nämndplan 2015.
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Förskoleklass, grundskoleutbildning och skolbarnsomsorg Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och.
Resultat föräldraenkäten 2015 Stimmet och Nybodas grundsärskolor.
Stimmets skola- resultat enkät föräldrar med barn i grundsärskolan 2015 Undersökningsperiod: > Antal svar: 14 Svarsfrekvens: 50%
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Brukarenkät Vilka tillfrågas? Föräldrar i familjedaghem (62% svar) Föräldrar i förskola (80% svar) Föräldrar i förskoleklass (81% svar) Föräldrar.
Brukarenkät Tillfrågade grupper och svarsfrekvens Föräldrar i familjedaghem (35% svar) Föräldrar i förskola (74% svar) Föräldrar i förskoleklass.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Brukarenkät 2010 Till redovisningen:
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Utvärdera för utveckling
Enkät i gymnasieskolan 2015
Enkätresultat för Gymnasieskolan
Enkät i gymnasieskolan
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden april 2008 De viktigaste resultaten för grundskolan

Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 2 Kvalitetsredovisningen baseras på Prov- och betygsresultat Kundundersökningar Observationer Statistik Skolors kvalitetsredovisningar Jämförelser med andra kommuner Skolverkets inspektion av kommunala skolor

Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 3 Målområden Maximal utveckling och stimulerande lärande Reellt inflytande Trygghet, trivsel och arbetsro Tydlig information och individuell utvecklingsplan Utvärdering för förbättring och Val och valmöjligheter

Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 4 Analys av läget Vad har gjorts för att skapa måluppfyllelse? Vad visar utvärderingar om måluppfyllelsen? Analys och bedömning av måluppfyllelse Hur ska måluppfyllelsen öka? Sätt mål GenomförFölj upp Vidta åtgärder

Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 5 Maximal utveckling och stimulerande lärande, 1 Barnens tidiga språkutveckling stöds genom den fonologiska kartläggningen (screeningen) som görs i förskoleklass. De kommunala grundskolorna har ett väl fungerande pedagogiskt ledarskap. Stödinsatser utformas efter elevernas behov. Fler föräldrar än föregående år är nöjda med fritidshemmens verksamhet.

Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 6 Maximal utveckling och stimulerande lärande, 2 Fortsatt mycket goda provresultat i grundskolan. God måluppfyllelse när det gäller simkunnigheten i skolår fem. Betygen för elever som gick ut nian har förbättrats. Särskolorna håller en god kvalitet och ger en god grund för elevernas fortsatta lärande.

Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 7 Maximal utveckling och stimulerande lärande, 3  Alla elever ska få del av det professionella kulturlivet genom skolan.  Skolorna måste utveckla undervisningen i svenska som andraspråk så att alla får det stöd de behöver.  Elever som har annat modersmål än svenska ska stimuleras att delta i modersmåls- undervisning. Stödet till nyanlända behöver förstärkas.  Måluppfyllelsen behöver kunna beskrivas i fler ämnen än svenska, engelska och matematik i skolår fem.

Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 8 Maximal utveckling och stimulerande lärande, 4  Mer än var tionde elev i skolår åtta tycker inte att han eller hon får hjälp om det behövs.  Fortsatt stora könsskillnader i resultaten i grundskolan. Pojkarnas resultat är i cirka tio procent lägre än flickornas.  Några grundskolor har låga prov- och betygsresultat.  Arbetsformer för att säkra likvärdigheten i betygssättningen behöver utvecklas både i kommunen och på nationell nivå.

Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 9 Reellt inflytande Mycket arbete pågår för att öka elevers och föräldrars inflytande och delaktighet. Fler elever och föräldrar än tidigare är nöjda med sitt inflytande.  Fortfarande är det alltför många som inte känner sig delaktiga, särskilt i grundskolans senare år.

Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 10 Förskola+familjdedaghem: Mitt barns tankar och idéer tas tillvara. Förskoleklass+grundskola: Jag/Mitt barn är med och planerar sitt skolarbete Gy:Jag har fått möjlighet att påverka hur vi arbetar under lektionerna. Vux:Jag får vara med och påverka hur undervisningen bedrivs, kundundersökning i skolor i Nacka 2008

Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 11 Trygghet, ordning och arbetsro Skolorna har kommit långt i att skapa en trygg arbetsmiljö för eleverna. Fler föräldrar och elever är nöjda än tidigare.  De allra flesta är trygga i sin skola, men uppskattningsvis 425 elever är otrygga  På några skolor tycker  mer än var tredje elev i åttan att de vuxna inte aktivt motverkar att någon behandlas illa.  mer än var tionde elev att de inte behandlas väl av sina skolkamrater  Fler elever i skolår åtta bör tycka att det är roligt i skolan.

Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 12 Tydlig information och individuell utvecklingsplan Många skolor arbetar för att utveckla informationen om lärandet. Fler är nöjda.  Alltför många är missnöjda med informationen, särskilt eleverna i skolår åtta (13 procent).  Var tredje förälder är missnöjd med informationen från fritidshemmet.

Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 13 Utvärdering för förbättring Kvalitetsarbetet får beröm i Skolverkets inspektion Hög svarsfrekvens i kundundersökningen och stort intresse för resultaten. Skolornas kvalitetsredovisningar har förbättrats.  Fler kvalitetsredovisningarna behöver analysera provresultat, och visa åtgärder, som kan kopplas samman med resultaten.

Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 14 Val och valmöjligheter De allra flesta går i den skola de önskar  93 procent fick sitt förstahandsval av skola, jämfört med 95 procent året innan  En fjärdedel är missnöjda med vägledningen inför gymnasieskolan

Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 15 Hur ser det ut hos oss? Gäller de starka sidorna och förbättringsområdena också vår verksamhet? Vad kan göras för att det ska bli ännu bättre?

Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 16 Hur ska måluppfyllelsen öka? 1 Skolornas ansvar Utveckla föräldrars och elevers delaktighet Ta vara på kulturens möjligheter Utveckla information till föräldrar om lärandet Använd kvalitetsredovisningen som verktyg

Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 17 2 Kommunens ansvar Redovisa resultat, lyfta fram det goda, diskutera brister Forskning och utveckling Stöd för likvärdighet i betyg och bedömning, språkutveckling, kvalitetsredovisning Förändringar i stöd till modersmålsundervisning och till nyanlända Förstärkt karriärutveckling

Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 18 3 Frågor för nationell nivå Stöd till uppföljning av elevresultat i fler ämnen och tidigare Kompetensutveckling till lärare som inte tidigare satt betyg Ny gymnasieskola ställer nya krav i grundskolan

Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 19 Vad ska vi göra för att Simon, 14 år, ska tycka att det är roligt i skolan? Hur kan undervisningen bli stimulerande för alla ungdomar?