Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Pedagogisk verksamhetsidé
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?

Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Vardaglig observationer
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
En reviderad läroplan för förskolan
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Pedagogiskt ledarskap
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Barn och utbildningsförvaltningens systematiska kvalitetsarbete
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Måsens pedagogiska år 2010 /2011
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
TIDSSCHEMA PROCESSER OCH ÅTGÄRDER UTVECKLANDE AV LÄRMILJÖER  I lärande utnyttjar man systematiskt autentiska miljöer och resurser – Det omkringliggande.
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
KOMMUNIKATIONSPLAN – Psynk – skarpt läge 2014
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Gymnasie & Vuxenutbildning
Systematiskt kvalitetsarbete
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet i Täby rullande schema omfattande 17 månader REDOVISNINGSÅR 2010 Redovisnings-underlag för kvalitetsredo-visningen.
Kvalitetsarbete Spånga grundskola
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Hur kan vi förstå begreppet?
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Ledningssystem på 60 minuter
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Enhetsaudits och andra verktyg – så bidrar förvaltningen till en bättre kvalitet vid Göteborgs universitet Jörgen Tholin, universitetsdirektör Malin Östling,
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
SKA = systematiskt kvalitetsarbete på Åsaskolan
Lönebildning Vård & bildning
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Systematiskt kvalitetsarbete
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping Airi Bigsten, Elisabeth Johansson, Karin Aldén Göteborg 25 februari 2009

Kvalitetsarbete i Falköping Styrdokument Målstyrningsprocess som visar vägen Lärarnas kompetens Arbetsplan/Kvalitetsredovisning Gemensam mall ger struktur Bedömningsnivåer Muntlig överlämning Arbetsgrupper Aktionsforskning genom Q – en del av processen

Styrdokument Styrning av mål, resultat och kvalitet Nationella styrdokument, tex: Läroplanen Förordningen om kvalitetsredovisning/1997:702 Allmänna råd om kvalitetsredovisning 2006 Kommunala styrdokument,tex: Flerårsplan, Budget och Skolplan för Falköpings kommun Enhetens mål och strategier

Lärarnas kompetens Viktiga faktorer för kvalitetsarbetet Förståelse för styrsystemet Gemensamma föreställningar om begrepp Kompetens, engagemang, och pådrivande krafter Delaktighet och ansvar Kontinuitet i uppföljning och ut- värdering

Arbetsgång Kvalitets redovisning Arbetsplan Nuläge Resultat/analys Mål Bedömning av måluppfyllelse Åtgärder för utveckling Arbetsplan Nuläge Mål Strategier/ metoder Strategier för uppföljning Kontinuerliga uppföljningar

Kvalitetsutveckling genom Aktionsforskning - med Q i Falköping

Verksamhetsutveckling Syfte med Q i Falköping Verksamhetsutveckling Att utveckla kvaliteten i förskola för barn, lärare och föräldrar genom att använda aktionsforskning

Historik Utbildning i aktionsforskning 2004-2006 -projekt Spridning Lärarförbundet, Myndigheten för skolutveckling, Göteborgs Universitet och 7 kommuner Sex förskollärare från tre förskolor i Falköping Spridning inom egna kommunen andra kommuner genom Lärarförbundet Mentorstjänster 2007 Politiskt mål i flerårsplan Spridning till andra förskolor

Nuläge Totalt 13 av 21 kommunala förskolor Exempel på aktionsforskningsområden: utelek, innelek, rutiner, ljudnivån, pedagogisk dokumentation, språk, tidsanvändning Ytterligare 8 utbildade förskollärare 3 Q-mentorer Deltid som Q-mentorer /Deltid som lärare på våra förskolor Kontinuerlig spridning mot politiker, förvaltningsledning och verksamhet Övergripande arbetsgrupp Med representanter från förvaltning, ledning och verksamhet

Valda områden Rutinsituationer Konflikthantering Språk Ljudnivån Empati Pedagogisk dokumentation Tidsanvändning Innelek Utelek

Q-året avslut uppstart rapport inläsning enkät examination val av område analys val av tårtbit verktyg observationer nuläget verktyg verktyg reflektera aktion verktyg planera aktion verktyg agera Källa: Falköpings Q-mentorer

Mentorsrollen Uppdraget - bidra till utveckling som ger bättre förutsättningar för våra barn genom…. Handledning Samtal – reflektion Erfarenhetsutbyte Information Lärande

Framgångsfaktorer och dilemman Kopplingen till uppdraget, vardagen, personalens förväntningar och erfarenheter Berikar utvecklingen / ännu en sak utifrån Mentala processer som ger ökad medvetenhet Fokus på pedagogisk verksamhet och barnets behov Tidsanvändning och struktur

Framgångsfaktorer och dilemman Mentorskapet Positiva förväntningar Redovisningar för varandra Gemensamma möten Politiskt mål Förankrat i förvaltningsledning och nämnd Centrala resurser Kursomgång efter mentorsstödet

Framgångsfaktorer och dilemman Falköping har uppmärksammats Arbetet ger mod att reflektera och prata om verksamheten Spridning Q-ansvariga på våra förskolor Föräldrars delaktighet

Allt förbättringsarbete behöver näring och stöd

Q ger spår i verksamheten Läroplanen har synliggjorts Arbetet har gagnat barnen Ökad arbetsglädje Praktiska förändringar Lärarnas medvetenhet har ökat Yrkesrollen har stärkts Analysen har blivit viktig Insikt – nya kunskaper – intern kompetensutveckling Medvetet förhållningssätt Föräldrar känner sig mer delaktiga Ger ökat inflytande för alla parter

Det handlar om …. Fokusering på mål och resultat Delaktighet och inflytande Långsiktighet och uthållighet Källa: Myndigheten för skolutveckling

Fortsättning…. Utbilda fler lärare Bibehålla mentorskapet Gå vidare mot fritids och skola

Vi gör skillnad!!! Kontakt/frågor?? karin.alden@falkoping.se