Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping Airi Bigsten, Elisabeth Johansson, Karin Aldén Göteborg 25 februari 2009
Kvalitetsarbete i Falköping Styrdokument Målstyrningsprocess som visar vägen Lärarnas kompetens Arbetsplan/Kvalitetsredovisning Gemensam mall ger struktur Bedömningsnivåer Muntlig överlämning Arbetsgrupper Aktionsforskning genom Q – en del av processen
Styrdokument Styrning av mål, resultat och kvalitet Nationella styrdokument, tex: Läroplanen Förordningen om kvalitetsredovisning/1997:702 Allmänna råd om kvalitetsredovisning 2006 Kommunala styrdokument,tex: Flerårsplan, Budget och Skolplan för Falköpings kommun Enhetens mål och strategier
Lärarnas kompetens Viktiga faktorer för kvalitetsarbetet Förståelse för styrsystemet Gemensamma föreställningar om begrepp Kompetens, engagemang, och pådrivande krafter Delaktighet och ansvar Kontinuitet i uppföljning och ut- värdering
Arbetsgång Kvalitets redovisning Arbetsplan Nuläge Resultat/analys Mål Bedömning av måluppfyllelse Åtgärder för utveckling Arbetsplan Nuläge Mål Strategier/ metoder Strategier för uppföljning Kontinuerliga uppföljningar
Kvalitetsutveckling genom Aktionsforskning - med Q i Falköping
Verksamhetsutveckling Syfte med Q i Falköping Verksamhetsutveckling Att utveckla kvaliteten i förskola för barn, lärare och föräldrar genom att använda aktionsforskning
Historik Utbildning i aktionsforskning 2004-2006 -projekt Spridning Lärarförbundet, Myndigheten för skolutveckling, Göteborgs Universitet och 7 kommuner Sex förskollärare från tre förskolor i Falköping Spridning inom egna kommunen andra kommuner genom Lärarförbundet Mentorstjänster 2007 Politiskt mål i flerårsplan Spridning till andra förskolor
Nuläge Totalt 13 av 21 kommunala förskolor Exempel på aktionsforskningsområden: utelek, innelek, rutiner, ljudnivån, pedagogisk dokumentation, språk, tidsanvändning Ytterligare 8 utbildade förskollärare 3 Q-mentorer Deltid som Q-mentorer /Deltid som lärare på våra förskolor Kontinuerlig spridning mot politiker, förvaltningsledning och verksamhet Övergripande arbetsgrupp Med representanter från förvaltning, ledning och verksamhet
Valda områden Rutinsituationer Konflikthantering Språk Ljudnivån Empati Pedagogisk dokumentation Tidsanvändning Innelek Utelek
Q-året avslut uppstart rapport inläsning enkät examination val av område analys val av tårtbit verktyg observationer nuläget verktyg verktyg reflektera aktion verktyg planera aktion verktyg agera Källa: Falköpings Q-mentorer
Mentorsrollen Uppdraget - bidra till utveckling som ger bättre förutsättningar för våra barn genom…. Handledning Samtal – reflektion Erfarenhetsutbyte Information Lärande
Framgångsfaktorer och dilemman Kopplingen till uppdraget, vardagen, personalens förväntningar och erfarenheter Berikar utvecklingen / ännu en sak utifrån Mentala processer som ger ökad medvetenhet Fokus på pedagogisk verksamhet och barnets behov Tidsanvändning och struktur
Framgångsfaktorer och dilemman Mentorskapet Positiva förväntningar Redovisningar för varandra Gemensamma möten Politiskt mål Förankrat i förvaltningsledning och nämnd Centrala resurser Kursomgång efter mentorsstödet
Framgångsfaktorer och dilemman Falköping har uppmärksammats Arbetet ger mod att reflektera och prata om verksamheten Spridning Q-ansvariga på våra förskolor Föräldrars delaktighet
Allt förbättringsarbete behöver näring och stöd
Q ger spår i verksamheten Läroplanen har synliggjorts Arbetet har gagnat barnen Ökad arbetsglädje Praktiska förändringar Lärarnas medvetenhet har ökat Yrkesrollen har stärkts Analysen har blivit viktig Insikt – nya kunskaper – intern kompetensutveckling Medvetet förhållningssätt Föräldrar känner sig mer delaktiga Ger ökat inflytande för alla parter
Det handlar om …. Fokusering på mål och resultat Delaktighet och inflytande Långsiktighet och uthållighet Källa: Myndigheten för skolutveckling
Fortsättning…. Utbilda fler lärare Bibehålla mentorskapet Gå vidare mot fritids och skola
Vi gör skillnad!!! Kontakt/frågor?? karin.alden@falkoping.se