Samhällsekonomiska kalkyler - Vad kan man ha dem till?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Carina Begquist Palm, 12 april
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Hur arbetar vi med passagerarprognoser för en Öresundsmetro? Karin Brundell-Freij, WSP Halvtidskonferens
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Sambanden mellan hälsa, ekonomisk utveckling och planering
Konjunkturer.
Fö 7 - Produktionsfaktorer
Varför används det som fungerar så sällan? Varför är det som inte fungerar så populärt? Några reflektioner och observationer Jonas Eliasson Professor Transportsystemanalys,
Samlad effektbedömning alla planer 1.Innehåll för nationella planen 2.Kompletteringar för att täcka alla planer 3.Arbetsformer Mattias Lundberg, WSP Analys.
Tidsvärde – definition och härledning Maria Börjesson 27 november 2009, 1.
Energiportalen 15 februari 2006 Transporter – Persontransporter och trafikens energianvändning Forskning vid LTH, Trafik och Väg, Eva Ericsson.
1 Hur sårbart är vägnätet för utbredda avbrott? Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys Inst. för transporter och samhällsekonomi KTH.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät - gjort sedan förra mötet Referensgruppsmöte 16 november 2009.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Jonas Åkerman    Avdelningen för miljöstrategisk analys – fms /KTH
Bilparksprognoser och bilinnehav
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 30 november 2006.
Jonas Eliasson Professor Transportsystemanalys, KTH
Tillväxteffekter i samhällsekonomiska kalkyler
Budgetpropositionen för 2013 Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet Nationalekonomiska föreningen 24 september 2012.
Skåne län PROGNOS hösten 2011 Arbetsmarknadsutsikter.
1 Vi gillar amortering! Johan Hansing Nätverket Gilla din ekonomi 10 april 2014.
Västsvenska paketet.
Räta Linjen och Räta Linjen Gruppen
Infrastrukturplanerna
Kollektivtrafikbarometern 2013
Dagordning  Välkomna  Regional plan – förutsättningar  Nationell plan – förutsättningar  Påbörjade och bundna objekt  Åtgärdspaket/potter  Fortsatta.
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Mer om tidsvärden Jonas Eliasson Professor Transport systems analysis, KTH Director Centre for Transport Studies.
Kommundirektörsföreningen
Ekonomirapporten. April 2014
Kan kommunsektorn växa realt med 2 procent per år? Lars Calmfors Kommek, Malmömässan 21 augusti 2014.
Inriktningsplanering för
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Näringsdepartementet Fossiloberoende fordonsflotta Utredningen Remissutfallet Det fortsatta arbetet.
Elbilens roll i framtidens samhälle, kvinnornas betydelse Jessica Alenius.
Så ser det ut i Skåne – problem och möjligheter, Att välja jämställdhet Christian Lindell
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
De sysselsättningspolitiska reformerna Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
PROGNOS hösten 2014 Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län.
Näringsdepartementet Hur påverkar den transportpolitiska propositionen dig som köpare och säljare av transporter? Leif Zetterberg 22 oktober 2008.
Funktionsnedsättning innebär dubbel utsatthet i det offentliga rummet – och begränsar därmed tillgängligheten Några exempel: En utvecklingsstörd kvinna.
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2014 Prognos för arbetsmarknaden i Jämtlands län 2015 Maria Salomonsson Analysavdelningen
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Eneffektiv användning En effektiv användning av resurser.
KONJUNKTURLÄGET 31 MARS 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning Tillväxten dämpas från rekordhög nivå Konsumtion och investeringar drar efterfrågan Arbetslösheten.
Göteborgs trängselskatter Jonas Eliasson Professor Transport Systems Analysis, KTH Royal Institute of Technology.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Referensgruppsmöte 22 maj 2007.
Erik Höglin Konsekvenser av att införa ett balansmål för finansiellt sparande i offentlig sektor 14 augusti 2015.
Trafikslagsöver- gripande plan för Utveckling av samhällsekonomiska metoder och verktyg.
Medfinansierings påverkan på planeringssystemet Mattias Lundberg, Roger Pyddoke, Anders Wärmark CTS 28 mars 2011.
Landsbygdskommittén.
Resvanor och faktorer som påverkar bilresandet Jonas Eliasson Trafikdirektör, Stockholms stad Professor i transportsystemanalys, KTH Basfakta om.
2016: Ökade intäkter, men också ökade kostnader Kommunsektorn +22 mdr Landsting och regioner +3 mdr
Ekonomisk tillväxt Produktion och levnadsstandard
Cykelresor i Stockholm: en jämförelse mellan och
Spelar priset någon roll? Om samhällsekonomiska analyser
Fördjupad utvärdering Frisk luft 2019
Fördjupad utvärdering Frisk luft 2019
Presentationens avskrift:

Samhällsekonomiska kalkyler - Vad kan man ha dem till? Jonas Eliasson Professor Transportanalys, KTH Föreståndare Centrum för Transportstudier

Att väga avigsidor mot fördelar Utsläpp Intrång Olyckor Kostnader Tillgänglighet Handel Specialisering Välstånd Vi människor har svårt att hålla många variabler i huvudet Tenderar att använda anekdoter som bevis förenkla genom att överdriva viss aspekt generalisera önsketänka Behov av struktur för att sammanfatta och överblicka problem

Samhällsekonomisk analys – ett strukturerat sätt att sammanfatta nyttor och kostnader Kan jämföra olika åtgärder och objekt Hjälp att överblicka alla aspekter Hjälp att bedöma effekters storleksordningar Värderingar av olika effekters relativa vikt inte okontroversiellt Vissa effekter kan saknas eller underskattas

Vad ingår – vad ingår inte? Ingår i kalkylen: Effekter på resande och trafik kortare restider, lägre reskostnader, ökat resande… Trafiksäkerhet Utsläpp koldioxid, hälsoeffekter av partiklar etc., naturskadliga utsläpp… Offentliga kostnader och intäkter drift- och investeringskostnader biljett- och skatteintäkter osv. Ingår inte i kalkylen: Intrång i natur- och kulturmiljö däremot indirekt via kostnader för att undvika intrång Arbetsmarknads- och tillväxteffekter underskattas storleken svårberäknad… … men särskilt om arbetsmarknaden är högspecialiserad och lönenivåerna höga Långsiktiga effekter på lokalisering och bilinnehav

Kalkylens syfte och funktion SEK-metoden ger en approximativ rangordning av åtgärder och objekt Viktigt med standardiserade metoder och förutsättningar för att kunna rangordna rättvist Stora ansträngningar för att få jämförbarhet i denna ÅP Kompletteringar: osäkerheter i förutsättningar och effektberäkningar ofullständigheter - effekter som inte kunnat beräknas eller värderas; överväganden utanför kalkylen: fördelningseffekter, rättighetsperspektiv, politiska visioner (t ex funktionshindrades tillgänglighet, vägstandard i glesbygd, ”hela Sverige ska leva” etc.) SEK-metodiken/angreppssättet kräver en viss ansträngning att begripa … men vem som helst kan begripa huvuddragen efter 20 minuter

Samhällsekonomisk kalkyl Förutsättningar Befolkning, inkomster, taxor, tidtabeller, bränslepriser… Så här går det till… Trafikprognosmodell Beräkning av resande/transporter per start/målpunkt, ärende, färdmedel, soc-ekon. grupp ”Effektsamband” Beräkning av effekter på utsläpp, trafiksäkerhet osv. Trafiksäkerhets-effekter Miljö-effekter ”Ekonomiska effekter” Resande, restider, reskostnader Värderingar Samhällsekonomisk kalkyl

Ett verkligt exempel

… och ett till

Regeringen: Samhällsekonomisk effektivitet ska få ökad betydelse för prioriteringen mellan olika åtgärder – även för prioriteringen mellan väg- och spårinvesteringar.

Trafikprognoser och effektsamband funkar oftast bra Trafikprognoserna oftast rätt pålitliga ”Trängselskatten minskar biltrafiken över snittet 25%” (-22%) ”Resandet med Svealandsbanan 5 300 resor /dag” (4 900/dag) ”Öresundsbron 8 250 fordon/dag” (8 800 fordon/dag) Största felkällan är förutsättningarna ”Ostkustbanan ökar resandet 165%” (41%) Turtätheten skulle öka 100% (-26%), biljettpriset vara oförändrat (+29%) Ny prognos med rätt förutsättningar gav rätt svar (i efterhand…) Ibland spelar politiska önskemål in Öresundsbron… Störst problem: tågresande (SJ hemliga), godstransporter, framtida tidtabeller och taxor

Värderingar är svårare Nästan alla värderingar är baserade på individers genomsnittliga betalningsvilja inte okontroversiell ”värdegrund” - fullt möjligt/tillåtet för en politiker tycka annorlunda än ”genomsnittsmedborgaren”! värderingarna lika för alla (rättvist men… se nästa bild!) Tidsvärden ganska lätta att mäta – TS- och utsläppsvärderingar svårare CO2-värdering baserad på politiskt mål Diskontering och nyttotillväxt svåra men viktiga Tidsvärden kanske viktigast – stor andel av nyttan godstransportstidsvärden mycket svåra att mäta arbetsrestidsvärdena problematiska….

Metodproblem Godstransporter – prognoser och värdering Jämförelsevis osäker statistik och osäkra prognoser Vägnät med hög trängsel restider underskattas nyttan av kapacitetsökningar underskattas Restidsosäkerhet saknas oftast i kalkylen Dålig statistik om tågresande och tågpriser svårt få viktiga förutsättningar som biljettpriser, resandevolymer osv. ÅP-processens omfattning (ca 600 objekt!) gör förenklingar nödvändiga

Viktiga effekter som saknas Långsiktiga effekter på ”regional utveckling” (lokalisering av befolkning och näringsliv) Missgynnar (nog) ”strukturskapande” åtgärder i expansiva regioner (eftersom de i viss mån kan ”skapa sin efterfrågan”) Missgynnar (nog) spår och gynnar (nog) väg… Storleksordningen okänd Arbetsmarknads/tillväxteffekter (delvis) den del av produktionsökning som tillfaller individen vid en tillgänglighetsförbättring finns (i princip) i kalkylen … men inte högre skatteintäkter, högre sysselsättning, bättre matchning … och individens egen ”vinst” blir felberäknad pga. gemensamma tidsvärden Värst i högspecialiserade, växande regioner Intrång – saknas helt i bostadsmiljö: buller finns dock ofta med natur/kulturmiljö: verkar hopplöst värdera monetärt intrångskostnader syns indirekt via högre byggkostnad i täta områden ”Unika” omständigheter svårbedömda och ingår oftast inte T ex enkelspåret till SSAB; bullereffekter i Skåne; Essingeleden i Stockholm…

Slutsatser 1. Visst finns det brister och osäkerheter … men för rangordning av objekt tycker jag de fungerar väl … men inte som enda beslutsunderlag 2. Svårast att fånga alla nyttor för stora projekt i storstad … men med kompletterande verktyg kan mkt fångas 3. Ingen annan sektor har så strukturerade beslutsunderlag … men fler skulle ha nytta av det 4. Största fördelen systematik och tydliga motiveringar … men också nya lärdomar

Fördelen med modeller “Anyone who has ever made the effort to understand a really useful economic model learns something important: The model is often smarter than you are. The act of putting your thoughts together into a coherent model often forces you into conclusions you never intended, forces you to give up fondly held beliefs. The result is that people who have understood even the simplest, most trivial-sounding economic models are often far more sophisticated than people who know thousands of facts and hundreds of anecdotes, who can use plenty of big words, but have no coherent framework to organize their thoughts. “ Paul Krugman

Något om Åtgärdsplaneringen

Planeringsprocessen Här är vi nu!

ÅP - Tidsplan 15 april Förslag till ”Nationell transportplan” från projektgruppen April-Maj Interna remisser, samråd med länen 11 maj Interna remissynpunkter lämnas, informella synpunkter från länen 10 juni Förslag till ”Nationell transportplan” från styrgruppen 30 juni GD-beslut om ”Nationell transportplan” Augusti Slutligt ställningstagande av trafikverkens styrelser 1 september Planförslag till Näringsdep.; Remiss till externa remissinstanser 2 november Remissyttrandena till Näringsdepartementet Länen redovisar förslag till länsplaner till Näringsdepartementet. 15 december Trafikverkens yttrar sig över länsplanerna 2010 Regeringen fattar beslut om innehållet i den nationella planen. Länsplaner fastställs när regeringen beslutat om definitiva ramar.

Förutsättningar 2020 (urval) Befolkning +7%, sysselsatta +3%, disp. inkomst +30% (LU 2004) EET: bl a +75 öre bränsleskatt, skatter upp med BNP, CO2-baserade fordonsskatter och förmånsvärden, km-skatt på lastbilar Realt oförändrat underliggande bränslepris (ca 4,50 kr) (IEA 2007) Höjda bränsleskatter – totalt 15:58 kr 2020, 21:01 kr 2040 Bilutbud: Några laddhybrider 2012, fler 2018-2020; 30% mer effektiva bensin/dieselfordon fr o m 2015 Lastbilar: förbrukning tung lb -15%, lätt lb -25%

Resultat - persontransporter

Resultat - godstransporter

Resultat – CO2-utsläpp 2020, jmf m referens (inga åtgärder): -5 Mton (mål -4 Mton)

Några käpphästar Rangordning och SE-lönsamhet tämligen robust för olika antaganden om förutsättningar Ex: EET-scenario minskade vägobjekts nytta med 7-8% SE-lönsamma objekt ger vanligen mycket för pengarna, och vice versa Argument om ”dynamiska effekter” och ”viktiga effekter fattas” ofta halmstrå för att rädda älsklingsprojekt Investeringar har mycket begränsad påverkan på klimatpåverkan (positiv och negativ) Många mål (klimat, trafiksäkerhet, regional utveckling…) nås effektivast med andra åtgärder än transportinvesteringar

Inget är så praktiskt som en bra teori.

Allmänna råd Bra med strukturerad metod för att jämföra objekt Funkar på det hela taget OK Problem: förutsättningar (särskilt yrkestrafik, jvg-resande, framtida tidtabeller/taxor) effekter på regional utveckling (??) kontroversiella värderingar kan ”gömmas” i kalkylen De flesta problem kan lösas ”inom paradigmets ram” t ex använda alternativa värderingar, tillägg för agglomerationseffekter, fortsatt metodutveckling… Viktigt vara konsekvent (förutsättningar/värderingar/metoder) vid jämförelser mellan objekt Fångar inte ”rättvisa och rättigheter” obs. att rättvisa map. inkomst etc. finns delvis inbyggd i kalkylen

Är ”stads”- och ”landsbygds”-kalkyler jämförbara? ”Vi bedömer att nuvarande kalkylmetodik tenderar att missgynna expanderande, tätbebyggda områden med högt specialiserad arbetsmarknad och näringsliv. Inga ”strukturerande” effekter (lokaliseringseffekter) - har främst betydelse i expanderande regioner Underskattning av effekter på arbetsmarknad och ekonomisk utveckling; större problem ju högre specialiseringsgraden är Trafikmodellerna underskattar restidsökningarna vid hög trängsel Intrång värderas inte – men i tättbebyggda områden får man i högre grad en implicit intrångskostnad genom högre anläggningskostnad Tenderar att snedvrida kalkylernas utfall till nackdel för tättbebyggda, expanderande och högspecialiserade regioner. Man bör vara medveten om detta om man jämför nettonuvärdeskvoter för olika objekt.”

Utveckling av trafiken person 2006 2020 ökning Summa bil 80 129 89 784 12% Summa spårtrafik 15 258 20 644 35% Summa buss 9 966 10 537 6% Totalt trparbete 112 215 128 406 14% Nollalternativsprognos ≠ basprognos (EET-scenariot) Några trendbrott kan anas (t.ex. högre kollandel) Antaganden om styrmedel spelar stor roll Snabbast ökning väntas i spårtrafiken gods 2006 2020 ökning Lastbil 44,3 51,6 17% Järnväg 22,1 25,6 16% Sjöfart 45,9 51,5 12% Totalt trparbete 112,3 128,8 15%