Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Resvanor och faktorer som påverkar bilresandet Jonas Eliasson Trafikdirektör, Stockholms stad Professor i transportsystemanalys, KTH Basfakta om.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Resvanor och faktorer som påverkar bilresandet Jonas Eliasson Trafikdirektör, Stockholms stad Professor i transportsystemanalys, KTH Basfakta om."— Presentationens avskrift:

1 Resvanor och faktorer som påverkar bilresandet Jonas Eliasson Trafikdirektör, Stockholms stad Professor i transportsystemanalys, KTH Basfakta om resandet. Fm-andelar, ärenden, reslängder. Fakta om bilresor: ärenden, reslängder. I debatten stort fokus på städernas bilresande, men de tre storstadslänen har bara 25% av bilresandet! Vad påverkar bilresandet? Vi vet att det är många faktorer, men ofta har folk för höga förhoppningar… Jag hinner tyvärr inte gå igenom allt. Riket: BNP och bensinpris förklarar väldigt mycket. Ingen ”peak car”-effekt. (Vi får inget gratis) Länet, regioncentrumsnitt: antalet bilar förklarar ungefär allt. Antalet bilar är i sin tur en funktion av befolkning och BNP/capita (visa bilar/person och BNP/cap). Bensinpriset bör påverka men det blir faktiskt ej sign i denna enkla tidsserie. Innerstadssnitt: även trängselskatt. Obs att trängselskatten ej påverkade regioncentrumsnitt (så att det syntes). Så lokala åtgärder ger lokala effekter (kan lösa lokala problem som trängsel och luftkvalitet). Globala effekter kräver globala åtgärder (kan lösa globala problem som klimat). Även stadsplanering påverkar: syns genom stora skillnader i geografi: en faktor mellan kärna och yttre länet, en faktor 3 till yttersta länet. Om folk i yttre länet reste som i inre länet skulle bilresandet i länet minska med 26%. Hela landet likadant: påverkar mycket om man bor i ”regioncentrum” eller ej. ”Landsbygd” är däremot lika överallt. Så vill man minska bilresandet ska folk bo i städer (stora eller små) och i regionens funktionella centrum – inte pendlingsorter/”funktionella förorter”. Under många decennier stimulerade vi tyvärr pendling/utglesning snarare än förtätning..

2 Basfakta om länets resande
Arbets- och skolresor utgör 1/3 av resandet. Drygt hälften är fritidsresande. 1/10 är tjänsteresor. Drygt hälften av resandet görs med bil, drygt 1/3 med kollektivtrafik, 3% med cykel Av arbetsresandet görs hälften med kollektivtrafik, knappt hälften med bil, 5% med cykel Av fritidsresandet görs 2/3 med bil, 1/4 med kollektivtrafik Kollektiv- och cykelandelarna högre i regionkärnan

3 Reslängds- och färdmedelsfördelning

4 Om länets bilresande Utgörs framför allt av fritidsresor (ca 2/3)
Ca 1/4 är arbetsresor Det mesta utgörs av långa resor: 3/4 utgörs av resor över två mil Resor under 5 km utgör 4%

5 Reslängderna (per resa) verkar inte längre öka (Bastian & Börjesson, 2016)
Verkar bero på ökad koncentration av målpunkter och befolkning i regionkärnan och innerstaden Reslängderna ökar i övriga landet

6 Storstädernas arbetsresor är en liten del av landets bilresande

7 Faktorer som påverkar bilresandet (exempel)
Alternativens … Reskostnad Bränsle, parkering, trängselskatt, kollektivtrafiktaxa… Restid Väntetid, trängseltid, bytestid, anslutningstid… Bekvämlighet Restidsosäkerhet Lättanvändbarhet Trygghet och säkerhet Start- och målpunkters placering och avstånd Stadsmiljö Vanligt med överdrivna förhoppningar på effekternas storlek

8 BNP/capita och bränslepris viktigast
Personbils-km per capita, riket

9 BNP/capita och bränslepris viktigast
Personbils-km per capita, riket

10 Trafik över regioncentrumsnittet
Svart = mätning Rött = ”prognos” enbart baserat på antal bilar i länet (bensinpris, trängselskatt osv ej signifikant effekt)

11 Antalet bilar i länet beror främst på BNP/capita samt befolkning
Bilar/person BNP/capita

12 Främst andrabilarna som ökar

13 Trafik över innerstadssnittet
Svart = mätning Rött = ”prognos” baserad på antal bilar i länet, bensinpris och trängselskatten Lokala åtgärder ger lokala effekter ”Globala” problem kräver vanligen ”globala” åtgärder

14 Stads- och regionplanering spelar stor roll – på sikt
Bil-km per person Befolkning Bil-km Sthlm-Solna-Sundb 7.6 47% 32% Botk-Hudd-Nacka-Täby-Dand-Lidng 11.1 20% Järf-Tyr-Han-Sollen-UppV 13.1 14% 17% Södt-Ek-UppB-Vall-Värm-Sal-Vax-Öst 16.9 13% Sigtu-Nynäs-Nykv-Norrtä 21.8 6% 12% Täthet och ”kärna” minskar bilresandet radikalt Faktor 2 kärnan – yttre länet; faktor 3 yttersta länet Samma mönster i hela landet Om folk i yttre länsdelarna reste som i de inre länsdelarna skulle länets bilresande minska 26%

15 Övriga landet – ”täthet” och ”kärna” påverkar bilresandet mest av allt (inte t ex norr/söder)
Bil-km per person och dag Tätort Landsbygd Storstad 19 47 Större städer 27 48 Centralorter > inv. 30 Förorter 31 50 Centralorter inv. 33 46 Centralorter < inv. Glesbygdskommuner 34 44 Satellitkommuner 36

16 Arv av utglesning skapar problem
Ökning av arbetsmarknadsregioner

17 Stockholms effektivaste sätt att minska klimatutsläppen är att göra plats för fler
Folks fria val, samhällsekonomisk effektivitet och klimateffektivitet sammanfaller faktiskt!


Ladda ner ppt "Resvanor och faktorer som påverkar bilresandet Jonas Eliasson Trafikdirektör, Stockholms stad Professor i transportsystemanalys, KTH Basfakta om."

Liknande presentationer


Google-annonser