Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna 2010-2021? Helena Ervenius 2008-10-03.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Advertisements

1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Den tillgängliga regionen – med bästa läget Lobbyarbete nationell infrastrukturplanering Infrastruktur – l ä nstransportplan Regionala utvecklingsprojekt.
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Nya transportpolitiska mål 2009
Regionalt mobilitetskontor i Kalmar län & Exempel på genomförda & pågående projekt.
Regionalt mobilitetskontor & Exempel på projekt som gett resultat.
Mottagna och överenskommelser i Västernorrland
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Nya mötestider - nya resemöjligheter!
Kundundersökning mars 2010
Fjärde järnvägspaketet
Erfarenheter och förväntningar i Gävleborg – så här har vi gjort
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Fossilbränslefri region
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
Hur blev det så här? Anders Thorstensson, Hälso- och sjukvårdskansliet Borås ( )
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Stora additionstabellen
Mikael Johannesson, PhD Så mycket bättre, Göteborg 8 mars 2012
Nya hastighetsgränser och åtgärdsplanering
Västsvenska paketet.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Handlingsprogram för hållbara transporter Handlingsprogram för hållbara transporter är ett program för tillväxt och utveckling i.
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
Räta Linjen och Räta Linjen Gruppen
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Infrastrukturplanerna
Välkommen! S eminarium om energieffektivisering i fastigheter Oskarshamn 10 mars 2010.
Dagordning  Välkomna  Regional plan – förutsättningar  Nationell plan – förutsättningar  Påbörjade och bundna objekt  Åtgärdspaket/potter  Fortsatta.
…och hur kan vi använda det? …och få ut det till andra?
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Inriktningsplanering för
Förslag till Cykelstrategi för Kalmar län
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Vi blir Region Jönköpings län
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
1. Föreningens verksamhetsidé ‣ Kommuninvest är en frivillig medlemssamverkan. ‣ Syftet är att skapa varaktigt goda villkor för svenska kommuner och landstings.
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Effektiva hemtjänstresor - Effektiv planering i hemtjänsten ger energieffektiva transporter Workshop 13 mars Uppsala.
EU:s Sammanhållningspolitik Fyrbodal Sverker Berglund Europeiska Unionen Europeiska regionala utvecklingsfonden Europeiska Socialfonden.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Infrastrukturplanering
Byggsektorns resursanvändning
Hur vill vi utveckla Kalmar län med hjälp av infrastruktur Leif Larsson
Näringsdepartementet Hur påverkar den transportpolitiska propositionen dig som köpare och säljare av transporter? Leif Zetterberg 22 oktober 2008.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
:58 Hjälp oss att göra ST bättre1 Response Log.
Energi ur ett genusperspektiv Ulrika Lundberg. Det övergripande målet är att kvinnor och män skall ha samma makt att forma samhället och sina egna liv.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Ekonomirapporten. December 2014 Diagrammen.. 1 Resultat i kommuner och landsting Miljarder kronor Ekonomirapporten. December 2014.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Systemanalys för Sydsveriges infrastruktur

Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap
Presentationens avskrift:

Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius

© Regionförbundet i Kalmar län 2007Sidan 2 Fossilbränslefri regionförstoring 2030 Tågpendling Cykelparkering Pendlarparkering Attityder Nya bilar Expressbussar Anropsstyrd trafik Kan vi öka tågresandet med 50%? Järnväg, tåg, biljettpris, offentlig subvention

© Regionförbundet i Kalmar län 2007Sidan 3 Persontransporter Miljarder km

© Regionförbundet i Kalmar län 2007Sidan 4 Hur reser du?

© Regionförbundet i Kalmar län 2007Sidan 5 Många reser på fritiden

© Regionförbundet i Kalmar län 2007Sidan 6 Endast storstadsbor reser kollektivt till jobbet!

© Regionförbundet i Kalmar län 2007Sidan 7 Hur lång tid tog det?

© Regionförbundet i Kalmar län 2007Sidan 8 Fler kan gå eller cykla

© Regionförbundet i Kalmar län 2007Sidan 9 Fossilbränslefria resor 2030 – är det möjligt? Vind i tankarna

© Regionförbundet i Kalmar län 2007Sidan 10 Ny transportplan Här är vi nu!

© Regionförbundet i Kalmar län 2007Sidan 11 Systemanalys för östra Götaland Samband mellan godsnoder Samband mellan universitetsorter Starka besöksmål Tre områden som påverkar resande, infrastruktur och utveckling

© Regionförbundet i Kalmar län 2007Sidan 12 Pendling mellan tätorter i östra Götaland Pendlingen är obefintlig mellan flera av universitet- och högskoleorterna Stor pendling mot Stockholm.

© Regionförbundet i Kalmar län 2007Sidan 13 Slutsatser östra Götaland Bind ihop starka områden Fånga upp mellanliggande områden Tåg – nyckelfråga för hållbar tillväxt Trafiksäkra riksvägar

© Regionförbundet i Kalmar län 2007Sidan 14 Infrastruktur för hållbar tillväxt Prop. 2008/09:35 –

© Regionförbundet i Kalmar län 2007Sidan 15 Proppens innehåll Politisk inriktning Ekonomiska ramar Planeringsperiod

© Regionförbundet i Kalmar län 2007Sidan 16 Regeringens mål Användarperspektiv Regional dialog Trafikslag i samverkan Hållbart transportsystem Ökad effektivitet Mer för pengarna Låt människors behov stå i centrum! Wä!

© Regionförbundet i Kalmar län 2007Sidan 17 Huvudinriktning Ett trafikslagsövergripande perspektiv Trimma den fysiska planeringen Samhällsekonomisk nytta Regionalt inflytande och ansvarstagande Klimatutmaningen Ett mer jämställt transportsystem Användarens behov Trafiksäkerhet Jag vill transportera mina varor miljövänligt. Men fisken måste vara färsk när den kommer fram.

© Regionförbundet i Kalmar län 2007Sidan 18 Hushåll med pengarna STEG 1:Påverka efterfrågan på transporter STEG 2:Effektivare utnyttjande av befintlig infrastruktur STEG 3:Ombyggnader av befintlig infrastruktur STEG 4:Ny infrastruktur STEG 1:Påverka efterfrågan på transporter STEG 2:Effektivare utnyttjande av befintlig infrastruktur STEG 3:Ombyggnader av befintlig infrastruktur STEG 4:Ny infrastruktur 4-stegsprincipen

© Regionförbundet i Kalmar län 2007Sidan 19 4-stegsprincipen på Ölandsbron 1.Nytt beteende – cykelbuss 2.Utnyttja effektivare – smalare körfält Variabel hastighet 3.Smärre åtgärder – Nymålade väglinjer 4.Ny infrastruktur - NEJ 1990 Köer i flera timmar - Seriekrockar 2000 Fler cyklister, Inga köer, Inga olyckor

© Regionförbundet i Kalmar län 2007Sidan 20 Strategisk miljöbedömning Mål Identifiera regionala och lokala miljömål som del av den totala målbilden Funktion Beskriv miljöpåverkan och måluppfyllelse för de funktioner/alternativ som beaktats.

© Regionförbundet i Kalmar län 2007Sidan 21 Största utmaningarna Klimatet Utsläppen av klimatgaser från transportsektorn uppfyller Sveriges nationella och internationella åtaganden. Hälsan Luftkvalitet, buller och dricksvatten. Rörlighet? Landskapet Landskapets funktioner och värden ska upprätthållas, så att europeiska landskapskonventionen uppnåtts.

© Regionförbundet i Kalmar län 2007Sidan 22 Exempel på frågor Vilka åtgärder leder till: 1.minskat transportbehov 2.minskad restid 3.nygenerering av biltafik 4.minskat behov av egen bil 5.effektivare samverkan mellan transportslag 6.ökad andel kollektivtrafik 7.ökat användande av energisnåla transportsätt 8.energieffektivare körsätt 9.ökad fyllnadsgrad 10.energieffektivisering av fordon

© Regionförbundet i Kalmar län 2007Sidan 23 Hur ser framtiden ut? Befolkningens sammansättning Bosättningsmönster Bilinnehav Näringslivets struktur Resmönster Vilken infrastruktur och vilken kollektivtrafik behövs för att målen ska bli uppfyllda?

© Regionförbundet i Kalmar län 2007Sidan 24 Prognoser och utfall Stora skillnader i prognos och utfall Totalförändringen nästan rätt Prognos = +26%Utfall = +18%

© Regionförbundet i Kalmar län 2007Sidan 25 Kan du se framtiden?

© Regionförbundet i Kalmar län 2007Sidan 26 För hållbar resa mot framtiden