Kommunikation OL108A.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Advertisements

Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
En av de främsta samhällsteoretikerna.
Utvärdering av projekt
- att överföra budskap, påverka, mm
Musik & kommunikation 50p.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Hur fattas utrikespolitiska beslut?
kommunikation kommer av latinets communicatio
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Samma fast olika eller olika fast samma?
VAD ÄR HÄLSA/STRESS?.
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Hur tänker Handisam om sociala medier?
Ett arbetsområde om poesi
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Nya förutsättningar för lärande
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Workshop inför Projektet
Intressenter OL108A.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Tänkande och språk Våga Visa
”Att väcka intresse” distanskurs she 31 januari 2011 Fredrik Björk.
Etik Moral Filosofi.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
Skriva noveller.
Statsvetenskap 3, Statsvetenskapliga metoder
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Marknadskommunikation och mediaval
Kommunikationspsykologiska påverkansfaktorer
Idrottspsykologi.
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Hur kan vi förstå begreppet?
Form Hurdant är det? Funktion Hur fungerar det? Orsak Varför är det som det är? Förändring Hur förändras det? Samband Hur är det i samband med annat? Perspektiv.
Personligt brev.
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Reklam i olika medier.
Kommunikation.
Kommunikationsplan för ----
Välkommen till Baskurs för dig som är ny kommunikationsansvarig på folkhögskola! Folkhögskolornas informationstjänst 2015.
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Att nå ut i media Sveriges Arkitekter 17/2 #arkfrukost.
Utvärdering 1 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
Livsåskådning Wilhelm Kardemark doktorand. Livsåskådningsvetenskap Vad studerar man inom den vetenskapen? Vad folk tror på Samtida religiösa uttryck Hur.
Kommunikation.
Kommunikation.
Kommunikation.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Sociologi Introduktion.
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
XX kommun Kommunikationsplan.
Verksamhetsbeskrivning
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Presentationens avskrift:

Kommunikation OL108A

Kommunikation & perception Kommunikation centralt för projekt Kommunikation – interaktion Påverkas mycket av vår perception (hur vi uppfattar och tolkar verkligheten)

Uppfattning Hållning Attityd LAGAR KULTUR KUNSKAP VÄRDERINGAR ERFARENHET SOCIAL MILJÖ PERSONLIGHET NORMER UPPFOSTRAN FYSIOLOGI FÖRÄLDRAR ARV

“Ladder of inference” Väljer Data TANKEMÖNSTER MENTALA MODELLER Generaliserar Dra slutsatser Gör antaganden Skapar mening Väljer Data Observerar & Upplever TANKEMÖNSTER MENTALA MODELLER “Vi väljer data, fattar beslut och handlar utifrån våra övertygelser.” REFLEKTERAR The Ladder of Inference ur The Fifth Discipline - Fieldbook

Perception och bedömning Observera Selektera Bedöma Sinnen Filter Visuell Auditiv Minne v= bilder a= ljud k= känslor o/g= lukt/smak Kinestetisk Lukt & Smak Utlämna Generalisera Förvränga

Ifrågasätt Vilken information finns? Vad tar jag/vi för givet? På vilka grunder? Försök förstå hur andra resonerar! Utforma budskapet för att minimera tolkningsutrymmet

Vikten av direktkommunikation Forskare säger att vid direktkommunikation ”Face-to-Face”: sker 58 procent av kommunikationen via kroppsspråk. är 35 procent av kommunikationen är hur orden sägs. Endast 7 procent av kommunikationen är vad som egentligen sägs. Vi notera alltså mer än just de ord som någon yttrar. En persons röstläge och kroppsspråk säger mycket om hans/hennes känslor.

Vem kommunicerar man med i projekt? Intern kommunikation inom projektgruppen Extern kommunikation: Projektägare Finansiärer Partners Målgrupp/brukare Media OLIKA struktur/innehåll på kommunikationen!

Kommunikationsfrågor: Vem kommunicerar vi med? Vilken roll spelar denne i projektet? Vilken information är nödvändig? Hur skall den användas?

Kommunikationsplan Kan vara viktigt i projekt Bör innehålla: Intressenternas kommunikationskrav/-behov Vem som ansvarar inom projektet Hur kommunikationen skall se ut och med vem? Vilket format/plattform Hur ofta

Planera för kommunikation Göra det viktiga synligt Hur skall vi synas? För vem? Personliga möten - epost/tfn? Möten - Mötesplatser Symbolhandlingar Projektplanen är ett viktigt verktyg för kommunikation

Hur kan det se ut? Månadsrapport till projektägare/-partners Mötesanteckningar på intern webb-plats eller Google docs Webbplats/blogg för allmänhet/intresserade med kontaktuppgifter Pressmeddelande när det händer viktiga saker Facebook-grupp för att mobilisera i samband med viktiga händelser Synliggörande/marknadsföring