ATT LEVA MED DEMENSJUKDOM:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Goda relationer skapar utrymme för ledaren
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Multikulturella aspekter på apoteksverksamhet Är detta något vi bör forska om och i så fall hur? SIG Samhällsfarmaci Tobias Renberg Sofia Kälvemark.
Vård- och omsorgs- programmet - VO Spångbergsgymnasiet
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Varför är inte multisjuka äldre välkomna på sjukhus?
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Att leva med multipel skleros
Extrema fall eller normalförtryck? Om våld i nära relationer som utmaning för forskning och praktik Maria Eriksson 25 april 2013
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Staten och det civila samhällets organisationer
Kultur för alla – gäller det mig
Föräldramöte 12 september 2011
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
Exempel utifrån ett antal målområden
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
Aktör / Struktur.
En av de främsta samhällsteoretikerna.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Vuxna barn som vårdar och hjälper sjuka föräldrar
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
RÄTTEN TILL BÄSTA MÖJLIGA FYSISKA OCH PSYKISKA HÄLSA
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Vård.
Torka alltid tårar med handen. - om ett gott bemötande.
Mår du bra nu? Fråga 1=Ja 2=Nej 3=Vet ej. Andel i Östergötland som anger sin hälsa som utmärkt eller bra.
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Områdesutveckling Torpa
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Växjö 1 Gustav, Petra, Christer, Pernilla, Elisabeth
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Barn i stan Kritiska punkter för barns delaktighet i planeringen
Funktionshinder i tiden 1-2 april, Stockholm Samling för social hållbarhet – åtgärder för jämlik hälsa i Västra Götaland.
Av egen kraft Marte Meo i Demensvård
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Vardagsliv och boendestöd
Förbättra villkoren för det civila samhället – ideella föreningar, stiftelser, trossamfund, nätverk och andra aktörer – som en central del i demokratin.
Samhällets ojämlikhet
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Interkulturella möten – att arbeta med tolk
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Åsa Heimer, projektledare, vårdutvecklare BHV-Nord, Stockholm
Utsatta EU-medborgare i Trollhättan. Dagens regelverk är utformade utifrån grundtanken med fri rörlighet och att de personer som kommer hit förutsätts.
Resultat: Under de två veckorna med schemalagda promenader har de utförts 10 dagar av 14. Välbefinnandekurvan hos de boende visar på en minskad oro och.
KOSTPOLICY VUXENNÄMNDEN I ESKILSTUNA KOMMUN ANTAGEN AV VUXENNÄMNDEN
Samarbete i teamet och ett rehabiliterande synsätt i myndighetsutövningen IngaLill Karlström, Östersunds kommun. E-post:
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Vestlin Vår värdegrund Vi utgår ifrån följande tankar och begrepp Alla människors lika värde Värdigt åldrande Respekt, självbestämmande, integritet,
Vardagsrasism Inklusive etnocentrism. Etnocentrism betyder att man bedömer främmande kulturer med sin egen måttstock och att man placerar de egna kulturella.
Ulf Blossings 32 levnadsregler för pedagogen, som är viktiga för ett pedagogiskt förhållningssätt. 1.Barns och ungdomars sociala liv i förskola, fritidshem.
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
Välkomna till styrd helpdesk
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Barnkonventionen i förskolan
PERSONCENTRERAD VÅRD DE KRONISKA SJUKDOMARNAS UTMANING
Vad innebär regionbildningen?
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

ATT LEVA MED DEMENSJUKDOM: FORSKNING MED FOKUS PÅ DET VARDAGLIGA

CEDER, Center for Dementia Research: en centrumbildning vid Linköpings Universitet som är uppbyggd kring forskningsprogrammet "Dementia: agency, personhood and everyday Life”. Finansierat av Riksbankens Jubileumsfond under (minst) 6 år, med start 2011. Syftet med forskningsprogrammet är att bygga upp samhälls- och kulturvetenskapligt inriktad grundforskning inom området att leva med demenssjukdom. Programmet syftar framförallt till att lyfta fram de demenssjukas erfarenheter, kunskap och handlingsförmåga. Speciellt fokus ligger dels på hur personer med demenssjukdom, trots de tilltagande kognitiva och språkliga begränsningar som följer av sjukdomen, kan utnyttja kvarvarande funktioner i det sociala samspelet och i det vardagliga livet; dels på studiet av personer med demens som aktörer och medborgare i samhället. CEDER - Center for Dementia Research

Ett 20tal forskare & doktorander knutna direkt till CEDER, från 3 miljöer vid LiU: Institutionen för Samhälls- och Välfärdsstudier; Inst. för Kultur och Kommunikation, samt Inst. För Klinisk och experimentell medicin . Tvärvetenskapligt: antropologi, etnologi, social psykologi, filosofi, logopedi, språkvetenskap, arbetsterapi, statskunskap, vårdkunskap. CEDER - Center for Dementia Research

Forskningsprogrammet bygger på tre delprogram: Att leva med demenssjukdom: identitet, relation & kommunikation. Vår kunskap om hur vardagen ter sig för personer med demenssjukdom är begränsad. Det är speciellt viktigt att vi lär oss mer om vad personer med demenssjukdom kan göra tillsammans med andra personer, och därmed vilket stöd som kan vara aktuellt. Av speciellt intresse är också att det inte bara är personen med demens som förändras genom sjukdomen, utan också relationen mellan nära anhöriga så som exempelvis makar påverkas. Mycket av vården är idag uppbyggt på insatser inriktade antingen till personen med demens eller till den anhörige: vi tror att insatser borde vara inriktade till paret. Detta studerar vi genom att både intervjua par med demens med fokus på hur de minns tillsammans och hur de utformar sin vardag, och genom att följa personer i sin hemmiljö och i sin fysiska närmiljö. CEDER - Center for Dementia Research

2. Personer med demens som medborgare Här ligger ett speciellt fokus på relationen både till socialpolitiken och det civila samhället. Även om personer med demenssjukdom får tilltagande svårigheter med att bland annat kommunicera och formulera och argumentera får sina intressen, är personen fortfarande medborgare. Detta är något som inte alltid är självklart i policydokument, och inte heller i mötet mellan representanter för exempelvis kommunen och personer med demenssjukdom. Vi studerar dessa frågor genom att analysera olika policydokument (exempelvis SOU), kommunala program, genom intervjuer med kommunala tjänstemän och politiker, och genom att observera och spela in möten mellan personer med demens och handläggare inom socialtjänsten. CEDER - Center for Dementia Research

3. Etnokulturell mångfald och demenssjukdom Närmare en femtedel av Sveriges befolkning är född utanför Sverige eller har föräldrar som är det. Trots det vet vi ytterst lite om personer med annan kulturell och språklig bakgrund, som har utvecklat en demenssjukdom, och hur de lever med den i Sverige. Genom att studera demenssjukdom som en socialt och kulturellt skapad sjukdom ämnar vi därmed studerar frågor som rör meningsskapande och identitet i relation till social interaktion samt hälsosökande beteende och utnyttjande av formella hälso- och sjukvårdsinsatser. Vi studerar detta främst genom att utföra deltagande observationer, videoetnografi och informella intervjuer. CEDER - Center for Dementia Research

Fokus på det vardagliga: Hur en biomedicinskt definierad sjukdom ”förvandlas” till en vardaglig sådan genom att konsekvenserna av sjukdomen – och vilken effekt dessa konsekvenser kan ha på det vardagliga livet blir det centrala i sjukdomen. CEDER - Center for Dementia Research

På så sätt ett steg bort från det medikaliserade perspektivet: att förstå demens som en kognitiv, degenerativ sjukdom är förstås viktigt för att förstå dess patologiska konsekvens, men kanske inte fullt lika viktig om man vill förstå hur människor lever med sin sjukdom, hur den påverkar relationer och vardagsliv. CEDER - Center for Dementia Research

Likaså är det också ett steg bort från det vanligaste perspektivet inom demensforskning, nämligen vårdperspektivet. Det är, liksom det medikaliserade perspektivet, naturligtvis viktigt att förstå hur människor som tidigare varit ex. makar i och med diagnosen ofta blir vårdgivare och vårdtagare. Men, det är inte allt man blir i sin relation när ex. en make/maka får en demenssjukdom. Relationen finns naturligtvis fortfarande där. Och detta har hamnat i skymundan, då just vården stått i fokus. CEDER - Center for Dementia Research

Ett skifte i fokus, till ett mer vardagligt perspektiv på demenssjukdom, kan därför lyfta frågor som tidigare inte studerats. Det låter oss också fokusera mer på vad personen med demenssjukdom faktiskt fortfarande är bra på, vilka resurser som som finns kvar och hur dessa används i vardagen, för att få den att bli begriplig. Resurser som vi insett i princip alltid är relationellt baserade. Inte individuella. Detta leder också till att det blir intressant att studera den rådande principen om personcentrerad vård – vad innebär det att individen, istället för kanske relationen till andra, sätts i fokus? CEDER - Center for Dementia Research

2013-04-17 Vård och Omsorg, Socialstyrelsen: Nationella riktlinjer för vård och omsorg vid demenssjukdom 2010 – stöd för styrning och ledning ”Personcentrerad omvårdnad innebär att man särskilt beaktar behov relaterade till att personer har annan kulturell eller språklig bakgrund. Att ta kulturell hänsyn handlar exempelvis om att ge personen med demenssjukdom möjlighet till att utöva sin religion, få kulturellt anpassad mat, bevara sina kulturella traditioner och sedvänjor samt att få tillgång till personal som talar samma språk som personen med demenssjukdom” samt att ”bli vårdad av personal som kommunicerar på samma modersmål och har kulturkompetens kan ge personen med demenssjukdom och annan etnisk bakgrund trygghet, ökat välbefinnande och en känsla av hemmastaddhet” (s.21). CEDER - Center for Dementia Research

Illness v/s disease & Normal ways to be ill 2013-04-17 Illness v/s disease & Normal ways to be ill Det vill säga att vi förutom att förstå det vardagliga också måste förstå att hälsa och sjukdom alltid är kulturellt och socialt skapat. Och att människor därmed har väldigt olika synsätt och förhållningssätt gentemot vård och omsorg. Detta gör att vi med största sannolikhet kan anta att människor som invandrat till Sverige, människor med annan etnokulturell bakgrund, kan uppfatta, uppleva och hantera demenssjukdomar på olika sätt. Detta gäller naturligtvis både demenssjuka själva och deras anhöriga och påverkar hur, och om, man använder den hjälp och det stöd som samhället erbjuder. CEDER - Center for Dementia Research

2013-04-17 Vi behöver därför en bredare kunskap om, och förståelse för, den mångfald av människor som lever i Sverige och de olika syner på vad som orsakar och utmärker demenssjukdomar för att i förlängningen också förstå hur man väljer att tolka och förklara dess symptom. Detta för att kunna förstå hur människor uppfattar varandra och hur detta påverkar de sociala relationerna, samt för att också kunna bedriva kompetent demensvård och omsorg. CEDER - Center for Dementia Research

TACK eleonor.antelius@liu.se Eleonor Antelius 2013-04-17 TACK eleonor.antelius@liu.se Eleonor Antelius Centre for Dementia Research National Institute for the Study of Aging and Later Life Linköping University CEDER - Center for Dementia Research