Diagnos och delaktighet Använd 1177.se i mötet med patienten
Det är mycket som ska förmedlas i mötet med patienten
Patienten ska kunna förstå, vara delaktig i och ge sitt samtycke till sin vård eller tacka nej till vård. Informationen ska ges på patientens villkor. Den ska anpassas till mottagarens ålder, mognad, erfarenhet, språkliga bakgrund och andra individuella förutsättningar. Patienten ska kunna förstå informationen vara delaktig i och ge sitt samtycke till sin vård eller kunna tacka nej till vård. Informationen ska ges på patientens villkor. Den ska anpassas till mottagarens ålder, mognad, erfarenhet, språkliga bakgrund och andra individuella förutsättningar.
1177.se gör det lättare för dig som jobbar i vården att uppfylla informationsplikten. På 1177.se har vi samlat information om sjukdomar och hälsa som riktar sig till allmänheten och patienter. Hänvisa gärna till texterna och filmerna eller använd dem i mötet. All information på 1177.se är fri att skriva ut.
Använd texterna och filmerna på 1177.se i ditt möte med patienten. På 1177.se finns information som riktar sig till allmänheten och patienter. Använd texterna och filmerna på 1177.se i ditt möte med patienten. Underlättar för dig som jobbar i vården att uppfylla informationsplikten.
Ny patientlag från 1 januari 2015 Du som vårdpersonal har utökad och förtydligad informationsplikt. Patienten ska ge sitt samtycke till vård eller tacka nej till vård. Patienten har rätt till ny medicinsk bedömning så kallad ”second opinion” vid livshotande eller allvarlig sjukdom eller skada. Patienten kan välja öppenvård i hela landet. Läs mer på 1177.se/patientlagen Extra viktigt i och med att den nya patientlagen syftar till att stärka patientens roll, integritet, självbestämmande och delaktighet. Lagen innehåller förändringar och förtydliganden av informationsplikten, den handlar om samtycke och om rätt till ny medicinsk bedömning vid livshotande eller allvarlig sjukdom eller skada. Och den ger möjlighet för patienten att välja öppenvård i hela landet.
Mer på 1177.se Som du säkert vet finns det oändligt mycket mer att hämta på 1177.se
Artiklar om sjukdomar, besvär, under- sökningar och behandlingar. Texter om hälsa, förebyggande vård och om hur vården fungerar. Temasidor med information, kunskap, råd och inspiration. Filmer och reportage. Här finns tusentals artiklar om sjukdomar, besvär, undersökningar och behandlingar. Patienten kan läsa om hälsa, förebyggande vård och om hur vården fungerar. På speciella temasidor finns information, kunskap, råd och inspiration i olika ämnen och från olika livssituationer. Det finns filmer och reportage om andras upplevelser och berättelser. Allt innehåll produceras tillsammans med hälso- och sjukvården. Delar av innehållet finns också översatt till andra språk.
Fler tjänster från 1177 Vårdguiden Förutom fakta och råd på 1177.se, har 1177 Vårdguiden flera andra tjänster, som du kan rekommendera till din patient.
Ring 1177 för sjukvårdsrådgivning. Ställ anonyma frågor på 1177.se. Hitta och jämför vård på 1177.se. E-tjänster: tidsbokning, förnya recept, läsa provsvar, beställa hjälpmedel, med mera. På 1177.se går det att ställa anonyma frågor och få personliga svar från vårdpersonal inom sju dagar. Det går också att läsa tidigare frågor och svar. På 1177.se går det att hitta och jämföra vård. Det finns kontaktuppgifter, öppettider och annan information om vård- och tandvårdsmottagningar. Det går också att jämföra tillgänglighet på vårdcentraler och kvalitetsomdömen från patienter. Patienten kan logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster för att boka tid, förnya recept, läsa provsvar, beställa hjälpmedel, med mera. Innehållet kan dock variera, eftersom varje enskilt landsting eller mottagning bestämmer vad som går att göra. 1177 är numret för den som behöver sjukvårdsrådgivning. Det är samma nummer i hela Sverige och man kan ringa dygnet runt. Sjuksköterskorna ger råd, bedömer behov av vård och hänvisar till rätt vårdmottagning.
1177 Vårdguiden i korthet 1177 Vårdguiden är en tjänst från alla landsting och regioner. På 1177.se finns kvalitetssäkrad, användarvänlig information och tjänster som underlättar patienters och närståendes kontakter med vården.
1177.se har kvalitetssäkrad, användarvänlig information. Den underlättar för patienter och närstående. Främjar hälsa, ökar allmän- hetens kunskap och stärker patientens ställning. En tjänst från alla landsting och regioner. Allt innehåll på webbplatsen produceras tillsammans med hälso- och sjukvården. 1177 Vårdguiden har drygt 350 manusförfattare och faktagranskare, som är med och skapar innehållet. Regionala redaktioner kompletterar med specifika texter och tjänster för respektive landsting och region. Tjänsten ska främja hälsa, öka allmänhetens kunskap och stärka patientens ställning.
1177 Vårdguiden – för vårdpersonal På 1177.se/vardpersonal finns information, verktyg och tips om hur du som arbetar inom vården kan använda dig av 1177.se i mötet med dina patienter.