Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

E-hälsa invånartjänster

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "E-hälsa invånartjänster"— Presentationens avskrift:

1 E-hälsa invånartjänster
RMPG

2 Nationell e-hälsa Invånartjänster – sjukvårdsrådgivning på telefon, Vårdguiden, UMO.se, Mina vårdkontakter etc. Vårdtjänster – Nationell patientöversikt (NPÖ), Pascal ordinationsverktyg, E- remiss, infektionsverktyg etc. Arkitektur och infrastruktur – Sjunet, HSA-katalogen, SITHS-kort, tjänsteplattform, säkerhetstjänster etc. Nationell e-hälsa E-hälsa invånartjänster

3 FÖRFLYTTNING Specialiserad vård Primärvård Invånarstöd och egenvård
slutenvård till öppenvård sjukhus till hemmet primärvård till invånarstöd Eget ansvar för hälsa Vården som coach och specialist. Samverkan mellan regionen, kommunerna, näringslivet, föreningar, samfund och andra aktörer Personcentrerad vård – ta vara på individens resurser, familj och sociala nätverk. E-hälsa är en viktig del i arbetet mot ökad personcentrering och här pågår flera olika initiativ i regionen. Inom e-hälsa finns kanske den största potentialen i form av resursbesparing. Invånarstöd och egenvård Samhället

4 Personliga e-tjänster
1177 Vårdguiden Personliga e-tjänster 1177 sjukvårdrådgivning på telefon E-hälsa invånartjänster

5 1177 sjukvårdsrådgivning på telefon
Sjukvårdsrådgivning dygnet runt, året om, var du än befinner sig i Sverige Hälften av samtalen leder till egenvårdsråd Symtombaserat beslutsstöd Nationell samverkan: natt, toppar, driftstörning och språk Samtal/månad: (RJL), (LK), (RÖ) Värde för patienten: Rådgivning dygnet runt. 90% är nöjda med tjänsten och följer råden. Rådgivning på ditt eget språk (framtid). Värde för verksamheten: 76% som hade tänkt gå till akuten blev hänvisade till en annan vårdnivå. Jämlik vård med nationellt rådgivningsstöd. Följa smittspridning nationellt. E-hälsa invånartjänster

6 1177 Vårdguiden Tusentals kvalitetssäkrade artiklar om symptom, sjukdomar, undersökningar, behandlingar och läkemedel. Regler och rättigheter Anonym frågetjänst Kontaktinformation till mottagningar i hela landet Jämföra vård, tandvård och hjälpmedel Besök/månad: (RJL), (LK) (RÖ) Värde för patienten: Samma råd på webb och telefon Större flexibilitet i kontakterna med vården utifrån individens förutsättningar. Anonyma frågor och svar kring känsliga ämnen och ev ny medicinsk bedömning. Alla kontaktuppgifter Jämföra vårdcentraler. Värde för verksamheten: Effektiv hantering av patientinformation E-hälsa invånartjänster

7 E-hälsa invånartjänster

8

9 UMO Ungdomsmottagningen på nätet 13 och 25 år
Information om sex, hälsa och relationer. UMO.se arbetar för att skapa förutsättningar för lika villkor och ett ökat handlingsutrymme för unga. Besök/månad: (RJL), (LK) (RÖ) E-hälsa invånartjänster

10 Personliga e-tjänster
Boka tid, omboka, avboka Förnya recept och hjälpmedel Fråga läkare eller sjuksköterska Se recept och läkemedel Beställa hemtest Välja vårdcentral Sms-påminnelser Läkarintyg till Försäkringskassan Journalen via nätet Stöd och behandling E-hälsa invånartjänster

11 E-hälsa invånartjänster

12 Bred satsning på webbtidbok
Verksamheter: Provtagning Folktandvården Cellprovtagning Vårdcentraler och sjukhus Barn- och kvinnohälsovården Mammografi och radiologi Blodgivning Klinisk fysiologi Värde för patienten: Patienten väljer tid som passar. Ökad tillgänglighet. Kan hantera tiden för besök när det passar. Bokning i mobilen. SMS-påminnelse. Värde för verksamheten: Färre sena återbud och minskat antal uteblivna besök. Minskad tidsåtgång för bokning, ombokning och avbokning av tider. Patienter som tillåts boka/omboka själva är mer benägna att komma på den tid man själv har valt. En mindre fyllt tidbok ifall de patientgrupper som ofta uteblir tillåts att boka själva. E-hälsa invånartjänster

13 Journalen via nätet Journalanteckningar Diagnoser Vaccinationer
Värde för patienten: Möjlighet att förbereda sig och vara delaktig i sin vård. Förstå vad som hänt under ett vårdtillfälle eller besök. Att kunna följa sina provsvar och remisser. Att kunna visa och diskutera med närstående. Värde för verksamheten: Samarbetet mellan patient och vårdpersonalen kan stärkas. Kan ge en mer engagerad patient. Möjlighet att förtydliga och förstärka det som är viktigt för patienten. Journalanteckningar Diagnoser Vaccinationer Tillväxtkurva Provsvar, remisser, läkemedel kommer under 2016 Läst vad man har kommit överens om. Hur planering ska fortsätta. Uppmuntras att läsa sin rehabiliteringsplan via journalen. E-hälsa invånartjänster

14 Jämförelse av införda informationsmängder
Östergötland Jönköping Kalmar Anteckningar x Diagnoser Vaccinationer Tillväxtkurva Läkemedel Provsvar Remisser X Vårdkontakter Journalen via nätet i Sydöstra sjukvårdsregionen

15 Antal inloggningar i Journalen
Region Snitt inloggningar/dag Totalt i landet 16 195 Östergötland 1 584 Jönköping 910 Kalmar 454 Totalt har nu personer i Sverige loggat in för att ta del av sin eller närståendes journal Journalen via nätet i Sydöstra sjukvårdsregionen

16 Stöd och behandling Värde för patienten: Kan tillgodogöra sig behandlingen när det passar. Hjälp och stöd i ett tidigt skede. Tillgängligheten ökar Minskade kostnader då det blir färre fysiska besök. Värde för verksamheten: Behandlare hinner med 4-5 gånger fler patienter än i traditionell behandling. Når vissa grupper av patienter bättre. Sänkta trösklar till agerande leder till bättre folkhälsa. Nationell plattform med stöd- och behandlingsprogram. Behandling: Ångest, depression, oro, stress sömn, fobier, IBS etc. Stöd: Förändra levnadsvanor, fysisk aktivitet, rehabilitering, läkemedelsbehandling etc. Stöd och behandling, Inera Text, bild, video, Meddelanden, formulär, aktivitetsplaner. Aktivitetsplaner Personen följer och lär av sina resultat Mer information vid uppföljningsbesök Använda information över tid för att utvärdera kliniska resultat Coacha personer i realtid med feedback och kommentarer. I samband med andra e-tjänster för att skapa en virtuell vårdprocess. E-hälsa invånartjänster

17 Provtagningstjänster
Värde för patienten: Få provsvar och eventuell dosjustering direkt i mobilen. Kan själv beställa provtagning. Mer delaktig och större ansvar för sin vård och sin sjukdom. Snabbare provsvar kan minska oro. Värde för verksamheten: Säkrare hantering Minskad administrativ tid för vårdpersonal Effektivare hantering på laboratoriet Minska hantering av brevutskick Patientens Egen Provhantering (PEP) är en nationell e-tjänst som möjliggör för patient att själv beställa sina provtagningar, få provsvar och eventuell dosjustering. Exempel på områden: Klamydia hemtest (STD) Prostatakontroll PSA (urologi) Hematologi (medicin) Gastroenterologi (medicin) Reumatologi (kirurgi) E-hälsa invånartjänster

18 Formulärtjänster Värde för patienten: Effektivare och mer värdeskapande möten Mer delaktig och större ansvar för sin vård och sin sjukdom. Kan i lugn och ro fylla i sina uppgifter Värde för verksamheten: Säkrare hantering Minskad administrattion Möjlighet att automatiskt skicka ut formulär och blanketter på grupp eller individnivå. Kan integreras med journalsystemet. Kan kopplas mot tidbokning Testas i Uppsala Exempel på områden: Inför operation Inför hälsosamtal E-hälsa invånartjänster

19 Videotjänst Gemensam plattform diskuterat i sydöstra sjukvårdsdistriktet. Sjukvårdsrådgivning Vårdbesök Vårdplanering Hembesök ? E-hälsa invånartjänster


Ladda ner ppt "E-hälsa invånartjänster"

Liknande presentationer


Google-annonser