Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Do I Look Like An Idiot Teach Back

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Do I Look Like An Idiot Teach Back"— Presentationens avskrift:

1 Do I Look Like An Idiot Teach Back
Om länken inte fungerar sök då på youtube Dr House asthma inhaler För talmanus välj vid utskrift anteckningssidor Teach Back

2 Varför gör de inte som vi säger?
Introduktion i teach-back metoden Teach Back

3 Lagar rörande hälso- och sjukvård
Patientdatalagen Informationshantering inom hälso- och sjukvården Patientlagen Patientens ställning inom hälso- och sjukvården Patientsäkerhetslagen Vårdens skyldigheter gällande patientsäkerhet Lagen om organisation av hälso- och sjukvårdsverksamhet Vårdgivar- och huvudmansansvar - Under beredning i Regeringskansliet Patientlagens syfte är att stärka och främja patientens ställning, patientens integritet, självbestämmande och delaktighet. Det innebär bland annat att patienten får större möjlighet att välja utförare i andra landsting och ett tydligare krav på hälso- och sjukvårdspersonalen att ge patienterna en anpassad information. Patienten ses som en partner till vårdgivaren och tar en aktiv roll i vården. Den nya lagen vill ge möjlighet att driva på utvecklingen att arbeta på nya arbetssätt, bemötande och kommunikation som ökar kvaliteten i mötet med patienten. Tandvården omfattas inte av lagen. Patientmaktsutredningen föreslog att Hälso- och sjukvårdslagen (HSL) upphävs och ersätts av en ny lag – lagen om organisation av hälso- och sjukvårdsverksamhet. Förslagen bereds för närvarande i Regeringskansliet. Om och när lagen om organisation av hälso- och sjukvårdsverksamhet träder i kraft och HSL upphävs ser Sveriges generella lagar som rör hälso- och sjukvård ut som på bilden. Tandvårdslagen Om och när lagen träder ikraft upphör Hälso- och sjukvårdslagen att gälla Teach Back

4 Patientlagens innehåll
Inledande bestämmelser (1 kap) Tillgänglighet (2 kap) Information (3 kap) Samtycke (4 kap) Delaktighet (5 kap) Fast vårdkontakt och individuell planering (6 kap) Val av behandlingsalternativ (7 kap) Ny medicinsk bedömning (8 kap) Val av utförare (9 kap) Personuppgifter och intyg (10 kap) Synpunkter, klagomål och patientsäkerhet (11 kap) Lagens kapitelindelning. Patientlagen innehåller ett stort antal bestämmelser om patientens ställning som redan i dag återfinns i andra lagar. Teach Back

5 Kap 3: Informationsplikten
Patienter ska få information om: sitt hälsotillstånd, de metoder som finns för undersökning, vård och behandling, de hjälpmedel som finns för personer med funktionsnedsättning, vid vilken tidpunkt han eller hon kan förvänta sig att få vård, det förväntade vård- och behandlingsförloppet, väsentliga risker för komplikationer och biverkningar, eftervård, och metoder för att förebygga sjukdom eller skada. Informationsplikten förtydligas och utökas så patienten ska få information enligt punktlistan, om det är relevant i det enskilda fallet. Ovanstående informationspunkter motsvarar eller kan anses gälla redan idag enligt bestämmelser i HSL och patientsäkerhetslagen. Punkt 1 & 2: Motsvarighet finns i hälso- och sjukvårdslagen och patientsäkerhetslagen. Punkt 3: Nyhet Punkt 4 – 7: Förtydligar vad som i stort sett kan anses gälla redan idag i hälso- och sjukvårdslagen och patientsäkerhetslagen. Punkt 8: Motsvarighet finns i hälso- och sjukvårdslagen. Vårdgivarens ansvar enligt 2b § HSL medför en skyldighet att organisera verksamheten så att kravet på fullgod information kan upprätthållas. Informationen ska således anpassas efter vad som är relevant i det enskilda fallet. Ett gemensamt ansvar mellan vårdgivaren/verksamhetschefen, hemlandstinget och vårdlandstinget att försäkra sig om att patienten blivit informerad. Teach Back

6 Kap 3: Informationsplikten
Patienten ska även få information om: Möjligheten att välja behandlingsalternativ, fast läkarkontakt samt vårdgivare och utförare av offentligt finansierad hälso- och sjukvård, möjligheten att få en ny medicinsk bedömning och en fast vårdkontakt, vårdgarantin, och möjligheten att hos Försäkringskassan få upplysningar om vård i ett annat EES- land eller i Schweiz. Informationsplikten förtydligas och utökas så patienten ska få information enligt punktlistan, om det är relevant i det enskilda fallet. Punkt 1: Nytt att patienten även ska få information om möjligheten att välja behandlingsalternativ och fast läkarkontakt. Gällande information om möjligheten att välja vårdgivare och utförare finns motsvarande i hälso- och sjukvårdslagen och patientsäkerhetslagen. Punkt 2: Ny medicinsk Liksom idag kan patienten välja behandlingsalternativ även inom den privata hälso- och sjukvården, under förutsättning att det upphandlingsrättsliga regelverket följs. Även behandlingsalternativ inom den slutna vården omfattas av paragrafen. Paragrafen kan bli tillämplig även när en patient väljer utförare i ett annat landsting än det egna med stöd av 9 kap. 1 § denna lag och 4 § HSL. De bestämmelserna avser dock enbart öppen hälso- och sjukvård. Landstinget ska erbjuda öppen vård åt en patient som omfattas av ett annat landstings ansvar för hälso- och sjukvård. Det innebär att patienten ska få ta del av det öppenvårdsutbud som ingår i det landstingets vårderbjudande även om utbudet är ett annat än det som finns i patientens hemlandsting. Punkt 3: Motsvarighet finns i hälso- och sjukvårdslagen och patientsäkerhetslagen. Punkt 4: Ny. Bestämmelsen innebär inte att hälso- och sjukvårdspersonalen ska redogöra för innehållet i det EU-rättsliga regelverket eller ta ställning till möjligheten att få ersättning. Information behöver lämnas när det är aktuellt i det enskilda fallet. Exempelvis är det inte relevant att informera om vårdgarantin om vården kan erbjudas direkt, att informera om de valmöjligheter en patient har vid ett enstaka enklare besök på en vårdcentral eller att informera om möjligheten att ansöka om ersättning för vård i ett annat EES-land då en patient behöver akutsjukvård. Bestämmelsen innebär däremot inte att hälso- och sjukvårdspersonalen ska redogöra för innehållet i det EU-rättsliga regelverket eller ta ställning till möjligheten att få ersättning. Teach Back

7 Kap 3: Individuellt anpassad information, förtydligas
Information ska anpassas till mottagarens ålder, mognad, erfarenhet, språkliga bakgrund och andra individuella förutsättningar Vårdpersonal ska så långt som möjligt försäkra sig om att mottagaren har förstått innehåll och betydelse Information ska lämnas skriftligt om det behövs eller efterfrågas I nuvarande bestämmelser om informationsplikt (i HSL och patientsäkerhetslagen) anges att informationen ska vara ”individuellt anpassad”. Patientlagen förtydligar att information som lämnas till patienter ska anpassas till mottagarens ålder, mognad, erfarenhet, språkliga bakgrund och andra individuella förutsättningar. Det innebär bl.a. att hälso- och sjukvårdspersonalen, om det behövs, ska använda tolk när de informerar. Med ”andra individuella förutsättningar "avses t.ex. funktionsnedsättning, utbildning, könsidentitet, religion och andra omständigheter som kan påverka hur informationen bör ges. Mottagarens önskan om att avstå från information ska respekteras. Den som ger informationen ska så långt som möjligt försäkra sig om att mottagaren har förstått innehållet i och betydelsen av den lämnade informationen. Informationen ska lämnas skriftligen om det behövs eller om han eller hon ber om det. På så sätt kan den som fått informationen gå tillbaka i efterhand och t.ex. kontrollera vissa detaljer eller andra uppgifter. Barn har samma rätt till information enligt 1 och 2 §§ som vuxna patienter har. Informationen måste dock anpassas till barnets ålder och mognad enligt vad som anges i 6 §. Av 4 § framgår att om information inte kan lämnas till patienten, ska den i stället såvitt möjligt lämnas till en närstående. Bestämmelsen avser enbart fall där information inte kan lämnas till patienten. Även i fall där patienten är i stånd att ta emot information kan det dock vara lämpligt att närstående informeras om t.ex. patientens hälsotillstånd. Av 6 § framgår att information ska anpassas till mottagarens ålder, mognad, erfarenhet, språkliga bakgrund och andra individuella förutsättningar. Mottagarens önskan om att avstå från information ska respekteras. Teach Back

8 Forskning visar att… …patienter glömmer procent av den medicinska informationen som ges av hälso- och sjukvårdspersonal. Kessels, 2003 …hälften av informationen missförstås. Anderson et al., 1979 …upp till 45 procent av patienterna inte kan redogöra för de största riskerna med sin operation trots att de ha skrivit på ett medgivande. Graham, 2003 Teach Back

9 Att fråga vad patienter minns och be dem upprepa vad som är sagt
är en enkel och bra metod för patientsäkerhet AHRQ, 2001 Report, Making Health Care Safer Teach Back

10 Teach-back En effektiv metod för att säkra att patienten har förstått informationen som vårdgivaren förmedlar Teach Back

11 Dokumentation i VAS Det ska framgå på vilket sätt information har givits och hur vårdpersonalen har säkerställt att mottagaren har uppfattat informationen korrekt, samt i huvudsak vad informationen avsåg. Sökordet Information kommer att få fasta värden, en eller flera av dessa ska användas. info01 Muntlig enl Teach back info02 Muntlig enl SBAR info03 Skriftlig information info04 Muntlig information enl rutin info05 Patienten inte mottaglig Rutin för detta är under upprättande. Dokumentation av information till patient och/eller närstående Lagrum och styrande förutsättningar SFS 2010:659 3 kap § 8 Även dokumentationen styrs av lagar SOSFS:2015:12 (M) Utredning av vårdskador Teach Back

12 När du informerat patienten
Hur gör jag? När du informerat patienten Fråga inte patienten ”Har du förstått?” Be istället patienten att förklara eller demonstrera hur han/hon ska sköta en rekommenderad behandling eller hur han/hon har förstått informationen Om patienten inte lyckas förklara på ett korrekt sätt, anta att du inte har förmedlat informationen på ett adekvat sätt och återupprepa den Om nödvändigt, repetera förfarandet till dess att patienten kan återberätta informationen korrekt Om patienten fortfarande inte förstår, överväg en annan strategi Även skriftlig information viktig! Teach Back

13 Övningsexempel Berätta för ”patienten” hur han/hon ska ta sitt Waran de följande veckorna Berätta för ”patienten” hur han/hon ska använda sin inhalator Berätta för ”patienten” vilka behandlingar som är planerade efter utskrivningen Använd sedan Teach-back metoden för att försäkra dig om att informationen gått fram Öva gärna på behandlingsinformation du vanligtvis ger Teach Back

14 Länkar till videos Dr House – Do I look like an idiot. http://www
Länkar till videos Dr House – Do I look like an idiot? TB Cardiologi mfl (engelska) TB Västerbotten Teach Back


Ladda ner ppt "Do I Look Like An Idiot Teach Back"

Liknande presentationer


Google-annonser