Miljökvalitetsnormer och åtgärdsprogram för vatten

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Åtgärdsprogram och Miljökvalitetsnormer
Advertisements

En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Vad är en miljökvalitetsnorm?
”Vattenlagar” och aktörer
Vattenprojekt Härjedalens kommun Pär Olofsson Janne Gabrielsson
Sveriges miljömål Sveriges riksdag har satt upp miljömål för en hållbar samhällsutveckling. Målen styr miljöarbetet i Sverige. De visar vägen till ett.
Miljöanalys.
Peter Wihlborg Åtgärdsprogram 2015 Vägen dit – från underlag till åtgärder.
Fantastiska vatten att vårda!. Kartläggning statusklassning Ange miljökvalitetsnormer Undantag Åtgärdsprogram Förvaltningsplan Genomförande Uppföljning.
Vårt värdefulla vatten - en tillgång eller en belastning?
Hur mår våra vatten? Anette Björlin och Uwe Stephan
Vanliga åtgärder Niklas Holmgren, strateg
DEFINITIONER AV DE 16 SVENSKA MILJÖKVALITETSMÅLEN
EU:s ramdirektiv om vattenpolitik
Klimatanpassning i den fysiska planeringen
Avrinningsområdesvisa
Lokalt omhändertagande av dagvatten (LOD)
Anders Rimne Verktyg för Åtgärder, Regionalt Deltagande och Analys inom VATTENförvaltningen underlag för kostnadseffektiva åtgärder mot övergödning.
Kammarkollegiet Kammarkollegiets uppgift är att bevaka allmänna miljö- och naturvårdintressen enligt miljöbalken från juridiska utgångspunkter.
VattenInformationsSystem Sverige - VISS
Mark- och miljööverdomstolen dom den 24 januari 2012 i Mål M
Ofta förekommande frågor
Strandskydd och miljöpolitik
Många möjliga mål Morgan Johansson Skara kommun. Kommunen har ett brett ansvar Dagvatten Dricksvatten Avloppsvatten Vattendrag Sjöar Vattendirektivet.
Vattenförvaltning Dörrsån, 2008 Foto: Mattias Lindell.
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Fritidsanläggning i Figeholm Några tankar kring The Circle Resort Jag kommer i kväll att kort och översiktligt diskutera kring: Anläggningens miljökonsekvenser.
1 Regional bild av vatten- och avloppssituationen i omvandlingsområden Bernhard Jaldemark Andreas Egbäck Martin Bunn Länsstyrelsen i Jönköpings län.
Vattendirektivet Vattenförvaltning
Vattenmyndigheten för Södra Österjöns vattendistrikt
Tillsynsplan Gällivare kommun
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Vattenförvaltning / vattentjänster som möjlighet en fråga om utveckling, ekonomi och samverkan Vattenstämman den 15 maj 2012 Peter Sörngård.
Vem ansvarar för miljön?
DET SVENSKA MILJÖMÅLSSYSTEMET
Mörrumsån – från början
Hänt och timat inom Vattenförvaltningen Martin Larsson Vattensamordnare/ Vattenmyndigheten 23 september 2010.
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Aktuellt om vatten Illustration: Jonas Lundin
Statusklassning samt Åtgärdsprogram Bedömning av kemisk status, miljöproblem, risk, MKN Klart 30 aug 2008 Vattendelegationen tar beslut om.
Den framtida vattenförvaltningen och Nya Greppa Näringen Falkenberg Björn Sjöberg Västerhavets vattendistrikt.
Miljömålen och förorenade områden
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1/9 Naturvårdsverkets utgångspunkter för efterbehandling av förorenade områden.
Vattenförsörjningsplaner
ÖP-läget i kommunerna. Den 21 juni tog riksdagen beslut om en ny plan- och bygglag som börjar gälla den 2 maj I och med förändringen stärks översiktsplanens.
Kompensationsåtgärder för natur och rekreation
Strandskydd PROP. 2008/09: 119.
Risk- och sårbarhet för dricksvattenförsörjning Boden den 9-10 mars 2010 Länsstyrelsen om vattenskyddsområden Malin Andersson Länsstyrelsen i Norrbotten.
Samrådsmöte Vilhelmina 23 februari Tid för bättre vatten Information Inspiration Samverkan Dialog.
Exempel från MKB 2012 Sökande: ”Emil Svenssons trä och skrot”.
Ola Gustafsson Chef Vattenstrategiska enheten Tfn: Mobil: E-post.
Samarbeten  Samarbetsgrupp – Uppsala, Örebro, Stockholm  Gör riskkartorna, texterna och tabellerna samordnat  Nätverk mellan de 5 samordnande länsstyrelserna.
Miljökvalitetsnormer för vatten
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Vattendirektivets roll i tillsynen av miljöfarlig verksamhet Pardis Pirzadeh Ansvar: Miljögifter inom vattenförvaltningen och miljömål. Finns på: vattenstrategiska.
Politiskt seminarium …för ett gott liv i en livskraftig kommun Torsås 25 februari 2015.
Vattenförvaltning och vattenrådens roll
Länsstyrelsen i Stockholm Avdelningen för miljö Miljödirektör Göran Åström Enheten för miljöskydd Industri VA & Avfall, v.skydd Vattenverksamhet Kemikalier.
Anette Björlin Beredningssekretariatet för vattenförvaltning Miljöanalysenheten Länsstyrelsen i Stockholms län.
REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.
Farliga kemiska ämnen till vattenmiljön
Dofsan – ett pilotprojekt
Statusklassning PFAS/PFOS + andra ämnens kemiska status i vatten
Miljökvalitetsnormer vatten
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
På gång hos Vattenmyndigheterna
Strategisk VA-planering
Miljöbalken SFS 1998:808.
Lokala åtgärdsprogram för vatten
Presentationens avskrift:

Miljökvalitetsnormer och åtgärdsprogram för vatten Håkan Häggström Länsstyrelsen i Stockholms län 2015-01-29

Miljökvalitetsnormer och åtgärdsprogram för vatten Introduktion till vattenförvaltning Miljökvalitetsnormer Åtgärdsprogram

Introduktion till vattenförvaltning Syfte: Att säkerställa att sjöar, vattendrag, kustvatten och grundvatten har rent vatten erbjuder goda förutsättningar för naturligt förekommande växter och djur och att vi har en långsiktigt hållbar vattenanvändning

Introduktion till vattenförvaltning Dålig Otillfredsställande Måttlig God Hög

Introduktion till vattenförvaltning 85 % av Stockholm läns vatten når inte god ekologisk status Kemisk status Svårbedömt pga. Bristande mätdata OBS! Ingen data=God status

Miljöproblem Övergödning Fysiska förändringar av åar och sjöstränder, kulverteringar, vandringshinder för fisk Miljögifter Kvicksilver (Hg) TBT (Tributyltenn (båtbottenfärger) PFOS (i släckskum)

Orsaker Diffusa källor Punktkällor Grundvatten Läckage från jordbruksmark Dagvatten Enskilda avlopp Punktkällor Avloppsreningsverk Industri Grundvatten Vägsalt Bekämpningsmedel inom jordbruk och park- och gatuförvaltning För stora dricksvattenuttag vid kusten -> Saltvatteninträngning

Miljökvalitetsnormer Miljöbalken En miljökvalitetsnorm är en bestämmelse om en viss miljökvalitet som ska uppnås eller bibehållas (5 kap) Den lägsta miljökvalitet som kan godtas Miljökvaliteten får inte försämras Sätts specifikt för varje vattenförekomst Länsstyrelsen föreslår, Vattendelegationen beslutar Finns i VISS, http://viss.lansstyrelsen.se/

Miljökvalitetsnormer Myndigheter och kommuner ansvarar för att miljökvalitetsnormer följs (5 kap. 3 § miljöbalken) Olika typer av normer En gränsvärdesnorm – dvs. en norm enligt 2 § första stycket punkt 1 – ska ange de förorenings- eller störningsnivåer som inte får över- eller underskridas -> Kemisk status Andra normer – dvs. normer enligt 2 § första stycket punkt 4 – ska ange de krav i övrigt på kvaliteten på miljön som följer av Sveriges medlemskap i Europeiska unionen -> Ekologisk status

Miljökvalitetsnormer Plan och bygglagen Miljökvalitetsnormerna i 5 kap. miljöbalken eller i föreskrifter som har meddelats med stöd av miljöbalken ska följas vid planläggning och i andra ärenden enligt lagen (2 kap. 10 §) Utgör grund för ingripande från länsstyrelsen, vilket innebär att länsstyrelsen ska upphäva kommunens beslut att anta en detaljplan om det kan antas att beslutet innebär att en miljökvalitetsnorm inte följs (11 kap. 11 §)

Miljökvalitetsnormer Planprocessen Beakta miljökvalitetsnormerna tidigt! God samordning säkra en god vattenstatus undvika höga exploateringskostnader undvika förseningar eller att planen inte kan realiseras alls som följd av att frågeställningarna inte belysts tillräckligt

Miljökvalitetsnormer Dagvatten Minska mängden dagvatten Minimera areal hårdgjord yta Undvik att dagvattnet förorenas Gör plats för dagvattenhantering i plankartan Arbeta med multifunktionella ytor Ta höjd för ökade nederbördsmängder, fler skyfall och höjda havsnivåer

Miljökvalitetsnormer Hur kan miljökvalitetsnormer följas i detaljplaneringen? Vilken eller vilka recipienter tar emot vatten från planområdet? Vilken status har berörda vattenförekomster? Hur kan den aktuella planen påverka statusen? Fysisk påverkan (kajer, pirer, bryggor) Arbete i vatten med förorenade sediment Dricksvattentäkter, även reserv och potentiella Naturlig strandzon viktig för att behålla god status Vilka åtgärder kan vidtas för att uppnå/behålla god status.

Miljökvalitetsnormer Kompensationsåtgärder En detaljplan reglerar enbart det som ryms inom planområdet Men ibland kan inte alla åtgärder för att uppnå/upprätthålla god vattenstatus vidtas inom det aktuella planområdet. En exploatör skulle kunna utföra kompensationsåtgärder även utanför detaljplaneområdet om det därigenom finns mer effektiva sätt att avhjälpa den belastning som exploateringen kan ge upphov till. exploateringsavtal

Åtgärdsprogram 5 kap miljöbalken 4 § Om det behövs för att följa en miljökvalitetsnorm, ska regeringen eller den eller de myndigheter eller kommuner som regeringen bestämmer upprätta ett förslag till åtgärdsprogram. 5 § Ett åtgärdsprogram som avses i 4 § skall fastställas av regeringen eller den myndighet eller kommun som regeringen bestämmer. 8 § Myndigheter och kommuner skall inom sina ansvarsområden vidta de åtgärder som behövs enligt ett åtgärdsprogram som fastställts enligt 5 §. Lag (2003:890).

Åtgärdsprogram Utgörs av styrmedel som riktar sig till myndigheter och kommuner. För kommunerna gäller: Arbeta med tillsyn Införa hög skyddsnivå där det behövs Inrätta vattenskyddsområden för kommunala vattentäkter Se till att vattenstatusen är god i icke- kommunala vattentäkter Utveckla sin planläggning så att MKN följs Utveckla vatten- och avloppsvattenplaner

Åtgärdsprogram Ett uppdaterat åtgärdsprogram med styrmedel Riktar sig till myndigheter och kommuner Juridiskt bindande Förslag: 120 åtgärder varav 9 mot kommuner (nu 37, 6 till kommuner) Nyheter: Vandringshinder i kommunala vägnätet Förhindra bräddning Tillsyn mot mindre reningsverk och avloppsledningsnätet

Åtgärdsprogram 2016-2021 Bilagor med förslag på fysiska åtgärder Inte juridiskt bindande - Vägledande Kortfattad beskrivning av området, miljöproblem och orsaker Förbättringsbehov Förslag på åtgärder som svarar mot förbättringsbehovet Ansvarig myndighet för varje åtgärd Kommun specificeras

Åtgärdspotential – Dagvatten Enhet Potential P Kostnad (kr/år) Kostnad (kr/kg P) Dagvattenbrunn m3 80 µg/år 0,45 5600 Dagvattendamm ha 31 kg/år 180000 5800 Gatusopning (vacuum) km 0,3 kg/år 2200 7300 Våtmark 18 kg/år 350000 19000 Svackdiken m 160 µg/år 21 130000

Samråd Vattenförvaltning Samrådsmöte 3 februari Näringslivets hus Beslut 22 december 2015

Kontaktinformation: Håkan Häggström, 010-223 13 72 e-post: hakan.haggstrom@lansstyrelsen.se www.lansstyrelsen.se/stockholm