Gabriella Holm, Skolsamverkan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Carina Begquist Palm, 12 april
Advertisements

HSB - Panelundersökning 4. Sammanfattning •HSB har startat en webbpanel genom vilken HSB önskar kartlägga medlemmars och förtroendevaldas åsikter kring.
Skola och arbetsliv i samverkan
Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
Idrottslärare om astma
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
Bidrar en integrerad vårdmodell till personcentrerad vård ? sjuksköterskors erfarenheter från en onkologisk klinik Anki Delin Eriksson.
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
SKOP Elever - Västra skolan, alla årskurser 1 Rapport till Vara kommun om Elevundersökning 2010 SKOP:s arkivnummer: S19APR10 Elever - Västra skolan, alla.
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
Lärare om unga elever på nätet T Microsoft Synovate Temo: David Ahlin, Marika Lindgren Åsbrink Datum:
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Fastighetsboxar. 2 Är du för eller emot att man slutar dela ut posten vid varje dörr från år 2011 och istället delar ut posten i fastighetsboxar som fastighetsägaren.
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Trygghetsstiftelsen, TSn Starta-eget-stöd 2011 Projektledare: Stig Holmer och May-Britt Bergström
Projektföljeforskning
Brukarenkät IFF Brukarundersökning individ, familj och funktionshinder (IFF) hösten Sammanlagt svarade 185 brukare på enkäten. För IF så var.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Arbetsmarknadsutsikter till slutet av 2014 Dalarnas län Analysavdelningen Jan Sundqvist.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
en mil öster om Linköping
Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Bakgrund! Piteå kommun skall lägga om strukturen i det befintliga nätverket. Det kommer att gå från tre system som löper paralellt med varandra till ett.
Dialog om utveckling av LRF som folkrörelse Underlag för processen
Kartläggning Rektorers syn på skolkurator-funktionen
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
1 Individ Kompetens 60%66%67% Motivation 59%64%60% Ansvar & Initiativ 77%74%68% Befogenheter 82%69%61% Organisation Samarbete 52%66%68% Organisatorisk.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Byten och attityder på den svenska elmarknaden
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Fakta om undersökningen
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Yhmyndigheten.se Lanseringskonferens valideringsinfo.se.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
SKOP Föräldrar- Västra skolan, alla årskurser 1 Rapport till Vara kommun om Undersökning bland föräldrar i skolorna 2010 SKOP:s arkivnummer: S21APR10 Föräldrar.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
PROGNOS hösten 2014 Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Svarsfrekvens Oktober 2011 Liv & hälsa ung 2011 Gymnasieskolan År 2 Svarsfrekvens och antal svarande elever.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
Presentationens avskrift:

2011-09-06 Gabriella Holm, Skolsamverkan SYV i Örebroregionen 2011-09-06 Gabriella Holm, Skolsamverkan gabriella@skolsamverkan.se 070 615 30 16

Regional rapport Frågestund Diskussion Återsamling/avslut Agenda: SyvBarometern 2011 Regional rapport Frågestund Diskussion Återsamling/avslut

Vad är SYV 2011? Studie – och yrkesvägledning Roll – Funktion Syv = Projektledare ”spindeln i nätet” Jag – Utbildning – Arbete ”Hela skolans ansvar”, allmänna råd från Skolverket Redan implementerat i skolan

Aktuellt SYV 2011/12 Skollagen 1 juli 2011 Nya läroplaner, GY-11 Utbildningsdepartementet Skolverket Skolinspektionen 14 regioner Nationell konferens i slutet av september

Kartläggning av studie- och yrkesvägledare på landets grund- och gymnasieskolor: SYVBarometern 2011 Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter: Kvantitativ enkätstudie via e-post, genom samarbete med 11 regioner, Lärarnas Riksförbund samt kompletterande adresser från PAR 1 – 29 april 2011 SYV (grundskola + gymnasium) över hela landet Totalt 871 st. – grundskola: 474 st. / gymnasium: 500 st. (20% verksamma inom både grundskola och gymnasium) 6

Del 1: Studie- och yrkesvägledning – Hela skolans ansvar?

Vad av följande ingår i din tjänst som SYV?

Vad ingår i din tjänst som SYV? (vs. Vad ingår i SYV:s tjänst?) = Samsyn mellan SYV och skolledare kring rollen. Övriga faktorer skattas genomgående högre av SYV.

Vad av följande tycker du borde ingå i din tjänst som SYV?

Upplever du att du får det stöd och den hjälp du behöver i studie- och yrkesvägledningen av skolledningen? Ja Nej, men är i behov av det Nej, men är inte i behov av det 56% 29% 15% Upplever du att du får det stöd och den hjälp du behöver i studie- och yrkesvägledningen av dina lärarkollegor? Ja, av alla lärare Ja, av många men inte alla lärare Ja, av enstaka lärare Nej, inte av någon alls 18% 51% 27% 4%

Tydligt mål med / röd tråd i / kvalitetsredovisning av vägledningen?

Hur stort genomslag tycker du att de 'Allmänna råden om studie- och yrkesorientering' (Skolverket, april '09) har haft på din skola?

Vägledning samt information om utbildningar och arbetsliv ingår i de Sammanfattning: Del 1 Vägledning samt information om utbildningar och arbetsliv ingår i de allra flesta SYV:ars tjänst Samverkan med arbetslivet ingår i tjänsten för 2/3 av SYV:arna. 4/5 anser att det borde ingå Ungefär hälften anser att utbildning av skolans personal borde ingå. 3 av 10 är i behov av större stöd från skolledningen och 3 av 10 får bara stöd av enstaka lärare eller färre Knappt hälften anser att det finns en röd tråd för studie- och Yrkesvägledningen och lika många anser att det finns ett tydligt mål = Rörig, otydlig, spretig roll. De allmänna råden tycks ha haft mycket begränsat genomslag

Del 2: Kompetenser

Jag skulle beskriva mina kunskaper om följande som ganska (4) eller mycket (5) goda (skala från 1-5)

Yrken som förutspås kommer behövas mer av i framtiden Jag skulle framförallt vilja öka min kompetens inom följande områden (max 3) 1. Yrken som förutspås kommer behövas mer av i framtiden 2. Branscher som förutspås ha […] behov av arbetskraft i framtiden 3. Generell kunskap om olika yrken 4. Eget företagande 5. Efterfrågan på globala arbetsmarknaden

Jag skulle framförallt vilja öka min kompetens inom följande områden (max 3)

Vägledning kring branscher och yrken: vad brukar alltid diskuteras med eleverna? (skala: aldrig / ibland / alltid)

Ja, alltid 8% Ja, ofta 65% Nej, sällan 25% Nej, aldrig 2% Väger du in arbetsmarknadens framtida kompetensbehov i din studie- och yrkesvägledning? Ja, alltid 8% Ja, ofta 65% Nej, sällan 25% Nej, aldrig 2%

I vilken utsträckning samverkar din skola med arbetslivet?

sina kunskaper inom detta område som goda Sammanfattning: Del 2 De flesta känner sig bekväma i vägledning kring utbildning och beskriver sina kunskaper inom detta område som goda Eget företagande har näst lägst andel goda/mycket goda kunskaper, och är också det område flest känner sig direkt obekväma med Många vill stärka sina kunskaper inom yrken, branscher, företagande och efterfrågan på arbetsmarknaden.

Allt sammantaget, hur effektivt tycker du att studie- och yrkesvägledningen på din skola fungerar? Medelvärde: 7,2 Ja, av alla lärare 7,9 Ja, av många men inte alla lärare 7,3 Ja, av enstaka lärare 6,6 Nej, inte av någon alls 5,7

Slutsatser Kopplat till rollen finns utvecklingsbehov Otydlig, rörig, spretig, budget, projektledaransvar Kopplat till ”hela skolans ansvar” tycks mycket återstå Ungefär hälften anser att det finns röd tråd respektive ett tydligt mål Många vill utbilda skolans personal men färre uppger att det ingår i tjänsten Långt ifrån alla får stöd från lärare och skolledning Kopplat till vägledningen önskas ett tydligare fokus på yrkes och arbetsliv Kunskaperna om utbildning & vägledningssamtal förefaller goda Många vill öka sina kunskaper om efterfrågan, branscher och yrken Kunskaper och vägledning om eget företagande förefaller bristfälliga Kopplat till samverkan med arbetslivet finns mycket kvar att göra - Endast 1 av 3 skolor samverkar i stor utsträckning 4 av 5 vill att samverkan ska ingå i tjänsten, i nuläget ingår det för 2 av 3

Vad vill du helst göra direkt efter gymnasiet? (max 2)

Tror du att du kommer studera vidare inom tre år efter gymn.? ”Den stora trenden 2011 går i ambitionens och självförverkligandets tecken. Att vara "cool" och "plugghäst" är inte längre en motsättning, tvärtom är seriositet och målsättning något eftersträvansvärt! - tjej, 19 år Intr studera vidare högt o ökande trend sett länge Totalt 85 % kan tänka sig studera vidare 41% av på YP vill studera vidare, iom GY 2011 tänka till, väler YP o vill studer vidare måste komplettera Studie- o yrkesvägledarna spela en ännu viktigtare roll 26

Följande oroar mig med att läsa vidare… Tjejerna högre krav, beskriver mer ambitiösa Medan killarna attityd löser sig, märks betygen Killarna riskerar hamna efterkälken 27

Ja Nej 84% 16% Studieförberedande Yrkesförberedande 15% 23% Andel som instämmer: “Skolan har gett mig bra information om vilka branscher och yrkesmöjligheter som finns i framtiden” Studieförberedande Yrkesförberedande 15% 23% Skulle du i dagsläget vara intresserad av att få information från branscher eller arbetsgivare som vill anställa dig i framtiden? Ja Nej 84% 16%

SYVBarometern 2011: Regional nedbrytning Örebro Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter: Kvantitativ enkätstudie via e-post, genom samarbete med 12 regioner, Lärarnas Riksförbund samt kompletterande adresser från PAR 1 – 29 april 2011 SYV (grundskola + gymnasium) över hela landet Totalt 871 st. – högstadium: 474 st. / gymnasium: 500 st. (20% verksamma inom både högstadium och gymnasium) Region Örebro: 42 st (69% justerad svarsfrekvens) 29

Bakgrund: kön- och åldersfördelning Könsfördelning: Kvinna 72% 79% Man 28% 21%

Hur många procent av en heltidstjänst arbetar du som studie- och yrkesvägledare? Följdfråga om ej 100%: Om du inte arbetar som SYV på heltid, vad består resten av din tjänst av? Lärare 24% 19% Skolledare 10% 9% Administrativ personal 10% 14% Annat 33% 22% Har bara deltidstjänst 28% 45%

47% 82% 19% 4% 35% 14% 25% 27% 71% 72% 4% 1% Ja, har examen* Har du gått studie- och yrkesvägledarprogrammet? Ja, har examen* Ja, men har inte examen Nej 47% 82% 19% 4% 35% 14% *Följdfråga: Tycker du att utbildningen på ett bra sätt förberedde dig på dina arbetsuppgifter som SYV? Ja, helt och hållet Ja, till viss del Nej, inte alls 25% 27% 71% 72% 4% 1%

Ungefär hur många elever ansvarar du för i din roll som SYV Ungefär hur många elever ansvarar du för i din roll som SYV? (medelvärde) Örebro Totalt 370 366

Har du en egen budget med pengar som du själv disponerar för SYV-verksamheten? Ja Nej 37% 32% 63% 68% Vad använder du framförallt budgeten till? Exempel på svar: ”Kostnader i samband med prao. Inköp av kataloger samt övrigt material inför gymnasievalet.” ”Vägledarkalendariet div. vägledarmaterial etc. samt Nationella gymnasieprogramkataloger till eleverna.” ”Praoverksamhet, fortbildning, informationsmaterial, litteratur.”

SYV-tjänstens innehåll

Vad av följande ingår i din tjänst som SYV?

Vad av följande tycker du borde ingå i din tjänst som SYV? Exempel på annat som borde ingå: ”Internationaliseringsarbete inom syv, Norden” ”Lektioner i självkännedom, motiverande samtal… ”Samverkan med pedagoger om teman och liknande, entreprenörskap” ”Schemalagd återkommande tid för vägledningssamtal”

Hela skolans ansvar?

Tydligt mål med / röd tråd i / kvalitetsredovisning av vägledningen? Örebro Totalt Örebro Totalt Örebro Totalt

Upplever du att du får det stöd och den hjälp du behöver i studie- och yrkesvägledningen av skolledningen? Ja Nej, men är i behov av det Nej, men är inte i behov av det 51% 56% 23% 29% 26% 15% Upplever du att du får det stöd och den hjälp du behöver i studie- och yrkesvägledningen av dina lärarkollegor? Ja, av alla lärare Ja, av många men inte alla lärare Ja, av enstaka lärare Nej, inte av någon alls 12% 18% 53% 51% 28% 27% 7% 4%

Hur stort genomslag tycker du att de 'Allmänna råden om studie- och yrkesorientering' (Skolverket, april '09) har haft på din skola?

Kompetenser

Som SYV känner jag mig ganska eller mycket bekväm (4+5) i… (Skala 1-5, där 1=mycket obekväm och 5=mycket bekväm)

Jag beskriver mina kunskaper som ganska eller mycket goda (4+5) inom: (Skala 1-5, där 1=saknar helt kunskap och 5=har mycket god kunskap)

Jag skulle framförallt vilja öka min kompetens inom: (max 3)

Vilken är din inställning till eget företagande?

Hur skulle du värdera din egen förmåga att vägleda elever som uttrycker intresse för egenföretagande?

Kurser och utbildningar Finns det något som du skulle vilja ha större tillgång till/utnyttja i större utsträckning? (top 5) 1. Kurser och utbildningar 2. Föredrag och seminarier 3. Nätverksträffar med andra vägledare 4. Nationella konferenser Örebro 5. Regionala konferenser 1. Kurser och utbildningar Totalt 2. Nätverksträffar med andra vägledare 3. Nationella konferenser arrangerade av myndigheter 4. Regionala konferenser arrangerade av myndigheter eller privata näringslivet 5. Direktkontakt med företrädare från näringslivet

Vägledning kring branscher och yrken: vad brukar alltid diskuteras med eleverna? (skala: aldrig / ibland / alltid)

Ja, alltid 9% 8% Ja, ofta 60% 65% Nej, sällan 28% 25% Väger du in arbetsmarknadens framtida kompetensbehov i din studie- och yrkesvägledning? Ja, alltid 9% 8% Ja, ofta 60% 65% Nej, sällan 28% 25% Nej, aldrig 2% 2% Om nej, varför inte? Exempel på svar: ”Vem kan avgöra det framtida kompetensbehovet? Vi kanske kan se 10 år framåt i kristallkulan. Arbetsmarknaden förändras med rasande fart, yrken som ploppar upp nu var totalt okända för några år sedan.” ”För att prognoser sällan är rättvisande. För att vägledning inte längre är att matcha individen utifrån marknadens behov. För att våra unga idag har kompetenser som marknaden kanske inte efterfrågar (ännu).” ”För att utbildningsvalet är personligt och ska präglas av den sökandes intressen, vilja och lust. Ett val som baseras på vilket behov av arbetskraft som finns och inte på den sökandes behov blir inte ett bra val för individen.”

I vilken utsträckning samverkar din skola med arbetslivet? Vad är målet med denna samverkan? Exempel på svar: ”Att eleverna ska insyn i hur arbetslivet fungerar, samt mer kunskap om olika yrken.” ”Få inblick i arbetslivets krav och villkor som kopplas ihop med kunskapsmål i svenska och SO.”

[Om ja i någon utsträckning] Vem är ansvarig för denna samverkan?

I vilken utsträckning samverkar din skola med Arbetsförmedlingen?

Hur ser du på dina elevers möjligheter att få jobb inom regionen i framtiden (efter deras högsta avslutade utbildning)?

Väg(ledning)en framåt

Finns det något du anser att regionen kan göra för att stärka studie- och yrkesvägledningen på din skola? Ja Nej Osäker 48% 52% 7% 9% 45% 39%

”Erfarenhetsutbyte, fler arbetsmarknadsdagar, tätare möten Du som svarade ja på föregående fråga, har du några exempel på vad som skulle kunna göras? ”Erfarenhetsutbyte, fler arbetsmarknadsdagar, tätare möten mellan SYV och SYV - arbetsmarknaden i regionen.” ”Fortsätta med samlade dagar med innehåll som är kopplat till studievägledning och entreprenörskap.” ”Utbildningar koferenser på regional nivå. T ex nya regler inom HSV. Dyrt och tidskrävande att alla ska åka till Sthlm.” ”Mer information om yrkeslivet och branscherna regionalt.”

Allt sammantaget, hur effektivt tycker du att studie- och yrkesvägledningen på din skola fungerar? Medelvärde: 7,0 7,2

Frågor

Utmaningar Renodla syv-rollen Mål/röd tråd Implementera Skolverkets allmänna råd, ”Hela skolans ansvar” Öka syv’s kunskap om arbetsliv, arbetsmarknad Öka samverkan skola – arbetsliv, synliggör arbetslivet i skolan Kvalitetssäkra & följ upp

Har vi ett tydligt mål med SYV på min/mina skolor? Diskussionsfrågor Nyttjas din (syvs) tid & kompetens på rätt sätt? Vad skulle du vilja ändra på (3 saker)? Har vi ett tydligt mål med SYV på min/mina skolor? Har vi en röd tråd för SYV på min/mina skolor? Har jag (syv) överblick över alla vägledande aktiviteter på min/mina skolor? Är SYV ”Hela skolans ansvar” på min/mina skolor? Var brister det? Vilka är mina egna (syv) kompetensutvecklingsbehov? Vad skulle Regionen kunna göra? Var måste vi börja? Vad kommer först? (- ”Stora Arbetsmarknadsdagen”) ___________________________________________________________________ Varje grupp lyfter en viktig åtgärd Varje grupp lyfter ”var/vad” som kommer först Nästa steg

2011-09-06 Gabriella Holm, Skolsamverkan SYV i Örebroregionen 2011-09-06 Gabriella Holm, Skolsamverkan gabriella@skolsamverkan.se 070 615 30 16