Louise Limberg Kommentera loggorna!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Olof Sundin, Fil dr Informationsstrategier och yrkesidentiteter - en studie av sjuksköterskors relation till fackinformation.
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Heart to Change – att leda förändringsarbete
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Från ord till handling Svensklärares ”omstilling”/omsättning av textteorier i klassrummet
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Vetenskaplig Metod.
Filippa Mannerheim, pedagog, journalist och föreläsare.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Bedömning för lärande Workshop för nyckelpersoner i Sundsvalls kommun
Mål och betygskriterier
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Pedagogisk dokumentation
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Lite Fakta, mer Inspiration och mest workshops
På tal om källor Magisteruppsats i biblioteks- och informationsvetenskap, BHS, Högskolan i Borås Ann-Louise Larsson En studie av lärarstudenters informationsanvändning.
Parförhållande eller What’s in it for me?
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Betyg och förmågor.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Nya utvecklingssamtal
En vetenskaplig rapport
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
3 timmar om Constructive Alignment (CAL); Konstruktiv länkning
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Att övertyga ! Disposition och mall.
Barn i stan Kritiska punkter för barns delaktighet i planeringen
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Att söka information för PA/EE. Else-Britt Hellström Definiera informationsbehov Vad behöver jag för information? Hur ska jag använda den?
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
Informationssökning, didaktik och lärande Louise Limberg LinCS Högskolan i Borås & Göteborgs universitet.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Hur ska jag få det att bli begripligt? Gilla Din Ekonomi Niclas Modig,
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Argumenterande text.
Hur gör man en debattartikel?
Mötesplats inför framtiden, 2007 Aktuell forskning vid Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan, Högskolan.
INFORMATIONSKOMPETENS 1
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
En grupp universitetslärares syn på studenters informationskompetens vid Linköpings universitet Ann-Katrin Perselli Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
En guide för arbeten i SO
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Aranäsgymnasiets bibliotek
Att utvecklas till en akademiker En kort introduktion.
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Cecilia Gärdén, (Vuxen)studerandes informationssökning Cecilia Gärdén Föredrag vid konferensen Den mänskliga sökmotorn, Göteborg
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
Debattartikel.
Miljöundervisningens traditioner Ph.D Per Sund, Member of The Institute for Research in Education and Sustainable Development, IRESD Uppsala.
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Källängsråd Dagordning 1.Skolans verksamhet - TEMA - studiero 2. Ekonomi och organisation 3.Övrigt - Säkra skolvägar.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Källkritik 101.
Sociologi Introduktion.
Att skriva essä.
Presentationens avskrift:

”Vad gör skillnad? Kritiska villkor för meningsfullt lärande via undervisning i informationssökning” Louise Limberg Kommentera loggorna! Introducera själva papret och poängen med ”kritiska villkor…”

Informationskompetens i praktik och forskning Att undervisa i informationssökning Att undersöka / dekonstruera begreppet informationskompetens Att utforska IK genom empiriska studier Olika intressen, ev. dikotomi mellan forskningspraktiken och undervisningspraktiken I bibliotekariers och lärares undervisningspraktik går det ut på att lära ut informationskompetens. I forskarnas intresse ligger att undersöka och kritiskt granska, ev. dekonstruera begreppet informationskompetens Senare års empiriska forskning ser jag som användbar för undervisningspraktiken. Limberg, Mötesplats, HB 2007-10-10

Limberg, Mötesplats, HB 2007-10-10 SYFTE Vad stödjer meningsfullt lärande via undervisning i informationssökning och -användning? Hur utforma IK-undervisning som stödjer meningsfullt lärande Limberg, Mötesplats, HB 2007-10-10

INFORMATIONSKOMPETENS Förmåga att söka och använda information på ändamålsenliga sätt kopplad till uppgift, situation och sammanhang, där informationssökningen äger rum Obs! Innebär att informationskompetens varierar med uppgift, situation och sammanhang. Är inte alltid densamma utifrån vissa specifika, listade färdigheter. Limberg, Mötesplats, HB 2007-10-10

Kompetenser i Kunskapssamhället Informationskompetens Digital kompetens Redskapsorienterad Teknikorienterad Multimedia – ej skrift Kommunikativt samspel via IKT Publicering på Internet Information retrieval Innehållsorienterad Varierade format Urval och organisation Kritisk värdering Användning av information Livslångt lärande Jfr EU:s ”key competencies for lifelong learning” 2005 … Recommendations of the European Parliament on key competences for lifelong learning (Commission of the European Communities 2005). Sådana dokument understryker vikten av att elever utvecklar kompetenser som digital kompetens, informationskompetens, kommunikationskompetens, etc. och relaterar dessa till betydelsen av produktivitet, konkurrensförmåga såväl i yrkeslivet som social sammanhållning och demokratiskt medborgarskap i Kunskapssamhället. Inom utbildning är normen knuten till mer eller mindre vetenskapligt korrekta sätt att förstå ett fenomen (fotosyntes) formad av lärares, vetenskapens och akademins kognitiva auktoritet. Kompetenser i Kunskapssamhället Limberg, Mötesplats, HB 2007-10-10

Limberg, Mötesplats, HB 2007-10-10 NORM OCH KVALITET Uppgiftens lärandemål Läroplanens lärandemål Kognitiv auktoritet kopplad till vetenskap och akademi För att kunna diskutera ”meningsfullt lärande” måste vi förhålla oss till en norm, som alltid är närvarande vid bedömning av inlärningsresultat. Denna norm förknippas med skolan som idé (som en av samhällets största investeringar) och som innebär att det finns bättre eller sämre sätt att förstå en företeelse eller att tillämpa en förmåga relaterad till ett specifikt problem eller en situation. Denna hierarkiska norm förknippas med avsedda lärandemål knutna till en uppgift eller formulerade i läroplanen eller andra styrdokument. I denna presentation är mer eller mindre meningsfullt lärande knuten till lärandemål som formulerats av lärare eller bibliotekarier i de kontexter där de empiriska studierna är genomförda. Limberg, Mötesplats, HB 2007-10-10

TRE FORSKNINGSPROJEKT Att söka information för att lära 1994-1998 (Limberg 1998) Lärande via skolbibliotek (LÄSK) (Alexandersson, Limberg, Kylemark & Lantz-Andersson 2004/2007) Informationssökning, didaktik och lärande 2001-2004 (Limberg & Folkesson 2006) Limberg, Mötesplats, HB 2007-10-10

Limberg, Mötesplats, HB 2007-10-10 RESULTATBILD - allmän För många elever / studenter är informationssökning att söka på webben att leta efter fakta att få fram svaren För att kunna urskilja och diskutera vad som gör kritisk skillnad spelar den allmänna resultatbilden en viktig roll. Ett sociokulturellt perspektiv på lärande – som utgjort ramen för min analys – hjälper oss att förstå att synen på informationssökning som faktasökning och fokus på proceduren snarare än på process och kunskapsinnehåll formas av skolans diskursiva praktik, där traditionen bjuder att det finns rätta svar att finna och återge och där meningen med en skoluppgift är att bli klar med den. leverera rapporten / uppsatsen Limberg, Mötesplats, HB 2007-10-10

HUVUDRESULTAT – Sammanfattande Nära samspel mellan kvalitet på informationssökning och kvalitet på inlärningsresultat IKT förändrar hur elever lär men inte nödvändigtvis vad de lär ”Vilse genom webben”

Den felande länken… ELEVEN (ARTEFAKTEN) LÄRAREN / BIBLIOTEKARIEN

Den felande länken… ? ELEVEN (ARTEFAKTEN) LÄRAREN / BIBLIOTEKARIEN

RESULTAT Kritiska drag i IK-undervisning Undersökningsbara frågor Kritisk värdering av information Förhandling om inlärningsmål och kunskapsinnehåll Resten av presentationen ägnas nu åt att illustrera hur detta kan göras och vad det kan innebära. Limberg, Mötesplats, HB 2007-10-10

UNDERSÖKNINGSBARA FRÅGOR Varför är jag så lång? Jag läste någonstans att några trodde att homosexualitet var nå’t slags sjukdom, så jag vill ta reda på mer om det? Vilka konsekvenser kommer ett svenskt EU-medlemskap att medföra för vårt försvar? Limberg, Mötesplats, HB 2007-10-10

Limberg, Mötesplats, HB 2007-10-10 VÄRDERING AV KÄLLOR ”I min klass har eleverna fått presentera olika begrepp inom judendomen. Och då får dom ju använda sig av olika källor, det gör jag också bara för att dom ska få just möta olika källor… men när dom kommer tillbaks så säger dom: ’Kolla, här står det så och här står det så, det kan ju inte stämma’, och liksom ställer mig till svars. Det står olika i olika böcker. Dom vill ju ha det enkelt… och då möter dom ju det motståndet och så kommer dom till läroboken och ’Här står ju ingenting, … jag kan ju mycket mer nu!’.” (Lärare Gy åk 2) Detta citat visar på svårigheter när det gäller att undervisa elever om att utveckla en kritisk hållning till information. En svårighet, uttryckt av denna lärare, är att studenterna blir oroade av att upptäcka att de inte kan lita på tryckta texter. Vi kan anta att många års skolerfarenheter lärt eleverna att lita på texter och förvänta sig att finna korrekt information i olika källor. Eleverna kan mycket väl finna det betydligt mera krävande att behöva värdera information från olika källor för att förstå en komplex fråga. Limberg, Mötesplats, HB 2007-10-10

Kritisk värdering av källor ”Det har också medfört att ibland kan dom fråga saker och då kan jag berätta, men då blir jag ifrågasatt, ’men det är ju bara som du säger’. Lite jobbigt att bli ifrågasatt. … Vad är rimligt att ifrågasätta, var går gränsen för det?” (Gymnasiebibliotekarie) Denna bibliotekarie tycks ha varit van att framstå som en kognitiv auktoritet för eleverna och tycks nu något illa till mods över att ha förlorat denna position i elevernas ögon. Detta citat visar ännu ett exempel på att det inte är alldeles enkelt att lära ut en kritisk hållning till informationskällor.

ATT FÖRHANDLA OM LÄRANDEMÅLEN ”Min lärare har just visat mig dom olika delarna som ska ingå i uppsatsen och jag kom på att jag hade glömt metoden… så det är det jag ska göra nu, och sen har jag diskussionen kvar… och efter det ska jag jämföra mig med min bror… längden alltså…” (Albin, år 8) Slående resultat från våra studier visar att elever och lärare ofta har olika uppfattningar av vad som är målet med en uppgift. Om uppgiften, från lärarens perspektiv, är att eleverna skall lära sig att skriva en akademisk uppsats på ett valfritt ämne, är det förmågan att åstadkomma den akademiska uppsatsen som är centrum för lärarens intresse, medan det ofta – inte alltid – är ämnet för uppsatsen som är det centrala för eleven. Limberg, Mötesplats, HB 2007-10-10

ATT FÖRHANDLA OM LÄRANDEMÅLEN ” Det är viktigare att lära sig hur man hanterar olika kunskapskällor och det är viktigare att lära sig hur man hanterar analysen utav kunskap och hur man hanterar andra åsikter än sina egna och hur man drar slutsatser och hur man… just måste sätta sig in i problem från andra ståndpunkter, andra än sin egen va. Det tycker jag är viktigt.” (Lärare Gy, åk 3) Det denne lärare sade till mig i intervjun talade han mycket tydligt om vid upprepade tillfällen i klassen. Det visade sig också att eleverna var väl medvetna om att deras arbeten inte gick ut på att stapla fakta utan att analysera utsagor och föra kritiska resonemang. Den intervjuade läraren var mycket konsekvent i sin bedömning av elevernas arbeten, han värderade deras analys av olika ståndpunkter högt och påpekade svagheter om eleverna ensidigt ”köpte” argument från en sida i opinionen utan att ifrågasätta dessa åsikter Limberg, Mötesplats, HB 2007-10-10

Limberg, Mötesplats, HB 2007-10-10 INNEBÖRDER Holistisk hållning till olika dimensioner av en uppgift, inklusive informationskompetens Kollektivt samspel Innehåll och sammanhang (genre) Verktyg: fysiska, intellektuella och sociala Holistisk hållning: se de olika dimensionerna, där olika aspekter av informationskompetens är delar. Limberg, Mötesplats, HB 2007-10-10

Limberg, Mötesplats, HB 2007-10-10 SLUTSATSER Fokusera undervisningen på undersökningsfrågor, kritisk värdering och användning – inte på att söka och finna information Elever, lärare och bibliotekarier agerar i skolans diskursiva praktik Skolans diskursiva praktik kan överskridas och omskapas Limberg, Mötesplats, HB 2007-10-10

REFERENSER Limberg, L., Alexandersson, M., Lantz-Andersson & Folkesson, L. (inskickad). What matters? Shaping meaningful learning through teaching information literacy. Limberg, L. & Sundin, O. (2006). Teaching information seeking: relating information literacy education to theories of information behvaiour. Information Research, 12(1) paper 280. Lundh, A. & Limberg, L. (inskickad). The role of the pedagogue in pupils’ construction of information literacy. Säljö, R. (2005). Lärande och kulturella redskap: Om lärprocesser och det kollektiva minnet. Stockholm: Norstedts Akademiska Förlag.

Tack! louise.limberg@hb.se http://www.ufn.gu.se/Forskning+/LinCS/