Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Vår vision för Segevångsskolan bygger på att vi tror att alla kan lyckas. Segevångsskolan ska vara en skola där alla är trygga, delaktiga, ansvarskännande.
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
VART SKA VI…?.
Undervisningens kvalitet är nyckeln till förbättrade kunskapsresultat
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Hej och välkomna!.
Lokal Pedagogisk Planering
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
SIGTUNABOXEN Systematisk kollegialt lärande och högre resultat för framtiden och nu Johan Adler- Skolutvecklingschef förskola & grundskola Pi Högdahl.
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Ett skolutvecklingsprogram blir till
Sigtunaboxen - 3 fokusområden för en framtidssäkrad skola
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Bra skolor kännetecknas av:
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Föräldraråd
Föräldraråd
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
BFL-piloter Rektorer UTVÄRDERING BFL 19/4. BREDARE BILD=SÄKRARE ANALYS Kvalitetsavstämning från alla rektorer ger ett bra underlag för analys.
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Rudbeck - en utvecklingsresa
BFL i Lilla Edet - 2 år 27 oktober 2014.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff fritidshem
Välkommen till Braås skola
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Skolsatsning 2012 och dess följeforskning – ett exempel från Malmö Mariann Enö Malmö högskola FoU Malmö-utbildning.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
BFL Bedömning för lärande
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Vilka är vi och vem är jag?
Resultat av klassrumsbesök
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
”Skolans språk är ingens modersmål.”
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Lärmöte IT-stöd för Processer Resultatredovisning.
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Bedömning för lärande 31/10
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Pedagogiskt årshjul Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete Januari Februari MarsAprilMajJuniJuliAugustiSeptemberOktoberNovemberDecember.
Presentationens avskrift:

Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox 27 oktober 2014

SIGTUNABOXEN BFL+IKT+ SUA + 21 Century learning skills = SANT! ”Alla elever ska stimuleras att nå eller överträffa sina kunskapsmål i alla ämnen utifrån höga förväntningar och egna individuella möjligheter ”. Skolutvecklingsprogram för framtidens skola http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox

Lärande kan bara ske. - om eleverna förstår vad de lärt sig Lärande kan bara ske - om eleverna förstår vad de lärt sig - utgå från eleverna ! Kunskapande för framtiden är att: hjälpa eleven att träna upp sin förmåga i att se sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess och ta kontroll över den. Att tillsammans med IKT-uppgifter som stimulerar till att producera och SYNLIGÖRA kunskap istället för att ”bara” konsumera får man en oslagbar kombination! Dylan William http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox

BFL = Bedömning för lärande förhållningssättet IKT = Informations- och kommunikationsteknik verktyget SUA = Språkutvecklande arbetssätt förutsättningen http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox

ELEVER Likvärdighet Äga sitt eget lärande Elevledda utvecklingssamtal Lärglädje Vinster/Utmaningar

LÄRARE Lärglädje Skickligare på BFL´s fem nyckelstrategier Professionellt samarbete (samtalsgrupper/TLC) Alla hjälps åt Höga förväntningar Skickligare på BFL´s fem nyckelstrategier IKT stor betydelse Utmaningar Vinster

FRITIDSHEM

SAMTALSLEDARE Leder samtalsgrupperna En fast hand Ingen expert Vinster - eget fördjupat lärande Utmaningar - Alla ska med

REKTOR Förankrat i Lgr 11, Rektorsgrupp januari 2012 Pedagogiskt ledarskap Roll på skolan Kollegialt stöd Formativ utvecklingsplan Skolkulturer Vinster och resultat Utmaningar

SYFTE Denna kompetensutvecklingsinsats syftar till att vi, via ett kollegialt lärande, utvecklar vår undervisning, så den anpassas utifrån våra elevers olika behov och förutsättningar när det gäller språk- och kunskapsutveckling.

AKTIVITETER Sigtunaboxens inplanerade mötesträffar 5 gånger/termin Introduktion i samtalsmodellen och formativ bedömning för våra nya lärare på skolan Mellan kursträffarna genomförs och dokumenteras prövade aktiviteter i klassrummet Samtalsledarna stöttar i processen Medarbetarsamtalen med rektor behandlar arbetet kring Sigtunaboxen

UTVÄRDERING Kommunnivå Skolnivå Individnivå Utvecklingsledare och rektorer gör en utvärdering utifrån verksamhetsbesök och intervjuer Skolnivå Vid medarbetarsamtalen uppföljning av arbeter med Sigtunaboxen (BFL+SUA+IKT) Träffar med samtalsledare Verksamhetsbesök: klassrum och samtalsgrupper Vid vårterminens slut utvärdering av skolans fortbildningsinsatser i arbetslagen Brukarenkäten för elever i årskurs 3&5 Individnivå Uppföljning av elevernas resultat och måluppfyllelse utifrån SIRIS Sammanställningar på uppdrag av Skolverket

SIGTUNA KOMMUNS FORMATIVA UTVECKLINGSPLAN 5 SIGTUNA KOMMUNS FORMATIVA UTVECKLINGSPLAN 5. Aktivera eleverna som lärresurser för varandra

Att förändra skolkulturer Särbokultur Familjär kultur Professionellt samarbetande kultur (Blossing, Scherp, Ekholm m.fl) http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox

Förbättringsarbete tar tid! http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox

Kunskapande för framtiden - att se sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att se och förstå sin egen undervisning. http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox

Stöd Kursbok i ITunesU "Sigtunaboxen". IPad Bedömning för lärande av C. Lundahl Att följa lärande av D Wiliam Formativ utvecklingsplan BFL-enkät för lärare och elever Lärforum