Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox 27 oktober 2014
SIGTUNABOXEN BFL+IKT+ SUA + 21 Century learning skills = SANT! ”Alla elever ska stimuleras att nå eller överträffa sina kunskapsmål i alla ämnen utifrån höga förväntningar och egna individuella möjligheter ”. Skolutvecklingsprogram för framtidens skola http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox
Lärande kan bara ske. - om eleverna förstår vad de lärt sig Lärande kan bara ske - om eleverna förstår vad de lärt sig - utgå från eleverna ! Kunskapande för framtiden är att: hjälpa eleven att träna upp sin förmåga i att se sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess och ta kontroll över den. Att tillsammans med IKT-uppgifter som stimulerar till att producera och SYNLIGÖRA kunskap istället för att ”bara” konsumera får man en oslagbar kombination! Dylan William http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox
BFL = Bedömning för lärande förhållningssättet IKT = Informations- och kommunikationsteknik verktyget SUA = Språkutvecklande arbetssätt förutsättningen http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox
ELEVER Likvärdighet Äga sitt eget lärande Elevledda utvecklingssamtal Lärglädje Vinster/Utmaningar
LÄRARE Lärglädje Skickligare på BFL´s fem nyckelstrategier Professionellt samarbete (samtalsgrupper/TLC) Alla hjälps åt Höga förväntningar Skickligare på BFL´s fem nyckelstrategier IKT stor betydelse Utmaningar Vinster
FRITIDSHEM
SAMTALSLEDARE Leder samtalsgrupperna En fast hand Ingen expert Vinster - eget fördjupat lärande Utmaningar - Alla ska med
REKTOR Förankrat i Lgr 11, Rektorsgrupp januari 2012 Pedagogiskt ledarskap Roll på skolan Kollegialt stöd Formativ utvecklingsplan Skolkulturer Vinster och resultat Utmaningar
SYFTE Denna kompetensutvecklingsinsats syftar till att vi, via ett kollegialt lärande, utvecklar vår undervisning, så den anpassas utifrån våra elevers olika behov och förutsättningar när det gäller språk- och kunskapsutveckling.
AKTIVITETER Sigtunaboxens inplanerade mötesträffar 5 gånger/termin Introduktion i samtalsmodellen och formativ bedömning för våra nya lärare på skolan Mellan kursträffarna genomförs och dokumenteras prövade aktiviteter i klassrummet Samtalsledarna stöttar i processen Medarbetarsamtalen med rektor behandlar arbetet kring Sigtunaboxen
UTVÄRDERING Kommunnivå Skolnivå Individnivå Utvecklingsledare och rektorer gör en utvärdering utifrån verksamhetsbesök och intervjuer Skolnivå Vid medarbetarsamtalen uppföljning av arbeter med Sigtunaboxen (BFL+SUA+IKT) Träffar med samtalsledare Verksamhetsbesök: klassrum och samtalsgrupper Vid vårterminens slut utvärdering av skolans fortbildningsinsatser i arbetslagen Brukarenkäten för elever i årskurs 3&5 Individnivå Uppföljning av elevernas resultat och måluppfyllelse utifrån SIRIS Sammanställningar på uppdrag av Skolverket
SIGTUNA KOMMUNS FORMATIVA UTVECKLINGSPLAN 5 SIGTUNA KOMMUNS FORMATIVA UTVECKLINGSPLAN 5. Aktivera eleverna som lärresurser för varandra
Att förändra skolkulturer Särbokultur Familjär kultur Professionellt samarbetande kultur (Blossing, Scherp, Ekholm m.fl) http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox
Förbättringsarbete tar tid! http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox
Kunskapande för framtiden - att se sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att se och förstå sin egen undervisning. http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox
Stöd Kursbok i ITunesU "Sigtunaboxen". IPad Bedömning för lärande av C. Lundahl Att följa lärande av D Wiliam Formativ utvecklingsplan BFL-enkät för lärare och elever Lärforum