Www.gu.se Daniel Seldén, studierektor och kursansvarig Ulrika Agby, Studievägledare Monica Sandorf, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) Beniamin Knutsson,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna till Masterutbildningen
Advertisements

KANDIDATUPPSATS.
Malmö högskola Lärande och samhälle.
Gymnasiearbetet p..
Sista anmälningsdag är 16 april
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Självständigt arbete 15 högskolepoäng på Statistik III
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Utlandsstudier för I:are
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Utlandsstudier Inom Europa Johanna Persson Internationell samordnare.
Ny lärarutbildning start ht-11
Utbildningsvetenskap med lärarutbildning En komplett miljö för lärarutbildning. Dessutom påbyggnadsutbildningar, forskarutbildning och forskning.
Examensarbete för civilekonomexamen vid Linköpings universitet
Lärarprogrammet Linköpings Universitet
Regionalt utvecklingscentrum, RUC Lärarutbildningsnämnden Göteborgs universitet Välkomna! Lärarlyftet – HT 2013 Lärarlyftet.
Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013
Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013
Välkommen till examensarbetet i kortalärarprogrammet!
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Malmö högskola Fakulteten för Lärande och samhälle.
Information till IT-designs programstudenter
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
FÖRSKOLLÄRAREXAMEN, 210hp
Huvudområde offentlig förvaltning
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Linköpings universitet
Ny lärarutbildning vid Karlstads universitet Fyra nya program fr o m H11.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Samhällsvetenskapsprogrammet 14 januari 2015
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Praktiktermin på masterprogrammet i offentlig förvaltning
Välkommen ! LAU325 HT Inger Lindvall, kursansvarig Anette Wahlandt, kursledare ********* Barbro Ericsson, kursadministratör.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
1 Formulering av behörighet i kursplanen - VU-omgångar i KOPPS -
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Kandidatuppsats Redovisning HT 2014
Examensarbete i Lärarprogrammet Forskningsbaserad skolutveckling En okänd? resurs.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
Varför läsa ett språk till i åk 8 och 9?
Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska
Förordningstext Speciallärarexamen
SPL150 Språk i praktiken (15 hp) -Start varje termin OBS: Möjligt att söka fram till 15 aug! -Ni söker själva er praktikplats i Sverige eller utomlands.
Skolutveckling genom aktionsforskning
i högskolebiblioteket
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
Att skriva en projektplan Wibke Jonas VT 2016 Fri efter Cecilia Eriksson Linsmeier Fredrik von Wowern 2014.
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Andreas Gunnarsson, studierektor/kursansvarig, Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap Ulrika Agby, studievägledare/administratör,
Examensarbete 2017.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Exjobbsmässa för elkraftingenjörer
Magisteruppsats 30hp Masteruppsats 30hp Examensarbete 30hp
Grundlärarutbildningarna
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Presentationens avskrift:

Daniel Seldén, studierektor och kursansvarig Ulrika Agby, Studievägledare Monica Sandorf, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) Beniamin Knutsson, Minor Field Studies (MFS) Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!

Att skriva examensarbete Motivation och engagemang –Utforska ett område ni är intresserade av –Vilka kompetenser vill ni utveckla? –Vad är ni duktiga på?

Hur hitta ämne? Samtala med lärare ni stött på under utbildningen Undersök via Göteborgs universitets hemsidor vilka forskningsområden olika fakulteter och institutioner har kompetens inomwww.gu.se Sök bland tidigare skrivna examensarbeten i Göteborgs universitets databas GUPEA Sök uppsatser från svenska högskolor och universitet RUC – Regionalt utvecklingscentrum

Exempel på ämnen Språk: engelska, franska spanska, tyska, svenska, flerspråkighet, etc. Generellt (t.ex. språkutveckling) Specialpedagogik Konflikthantering Ledarskap/kommunikation Ledarskap/profession Ämnesdidaktik (ange ämne) Allmän didaktik Läromedel Lärande, profession, utbildning i ett globalt/internationellt perspektiv Musik och gestaltning Bild och gestaltning Läs- och skriv Bedömning Sociala relationer Mångfald Genus och jämställdhet Etik och värdegrund Lek, lärande och lärandemiljöer i förskola, förskoleklass, fritidshem och grundskolans tidigare år IKT Styrdokument, skolutveckling och utbildningssystem

Examensarbeten på grundläggande nivå Ni lär er att –på ett självständigt sätt hantera ett utbildningsvetenskapligt analysarbete –Hur man översätter ett erfarenhetsbaserat problem till ett vetenskapligt problem? –Det skall vara både vetenskapligt och genomförbart (detta får ni hjälp med) –genomföra en vetenskaplig undersökning –presentera problemet, processen och resultaten i text

Examensarbeten på avancerad nivå Ni förväntas att självständigt kunna –hantera ett utbildningsvetenskapligt analysarbete –formulera ett vetenskapligt problem –genomföra en vetenskaplig undersökning –presentera problemet, processen och resultaten i text

Handledarens ansvar Att bedöma om ämnet är lämpligt som ett examensarbete Stödja i att utveckla problem, teori, strategi och vetenskapliga metoder Avgränsning, litteratur och tidigare forskning, eget material, bearbetning och analysmetoder Stödja er genom tips, råd och god kritik Bedöma om slutrapportens manus håller tillräcklig kvalitet för att examineras (ni väljer dock själv om ni vill examineras)

Steg 1 Fundera ut ett ämne som är relevant och intresserar ”Vem kan jag skriva tillsammans med?” Steg 2 Fyll i enkäten genom att kryssa i befintliga ämnesområden samt ge en kort beskrivning av idén Steg 3 Vi börjar arbetet med att finna handledare Steg 4 Kort före kursstart tilldelas ni en handledare och etablerar kontakt med honom/ henne Steg 5 Skriv ett PM som lämnas till handledaren vid första handlednings- tillfället

Vilken kurs skall jag välja? LAU390 (grundnivå) – för er som är antagna före hösten 2007 samt för er som skall ta en examen på max 210 hp LAU395 (avancerad nivå) – för er som skall ta en examen på 240 hp eller mer LSÄ600 (grundnivå) – för er som har läst inriktning mot grundskolan men fullföljer lärarutbildningen inom studiegång 240 hp och därigenom kan ta examen på avancerad nivå

Behörighet Klar med AUO 1 och AUO 2 Godkänt resultat på inriktning/ar och specialisering/ar med en rest på max 30 högskolepoäng samt för LSÄ600 minst 60 hp godkända inom en inriktning samt minst 45 hp godkända inom breddningsspecialisering Behörig senast två veckor före kursstart

Elektronisk kursanmälan Obligatorisk kursanmälan görs via elektronisk blankett som finns på gul.gu.se eller på vår hemsida (gå in på respektive kurs) Direktlänk till anmälan är: Senast 30 maj! OBS! Parskrivning gäller fr o m 2012 – skicka in en gemensam anmälan. Hitta skrivpartner på egen hand eller via diskussionsforum på GUL (”Hitta medskribent examensarbetet H12”, se Katalogen i GUL) Beskriv ditt ämne så utförligt som möjligt så att vi kan hitta handledare med rätt kompetens för ditt ämnesval

Hur hitta ämne? Välj ett ämne som både intresserar er och fördjupar den kunskap ni erhållit under er utbildning Samtala med lärare ni stött på under utbildningen Undersök via Göteborgs universitets hemsidor vilka forskningsområden olika fakulteter och institutioner har kompetens inom Sök bland tidigare skrivna examensarbeten i Göteborgs universitets databas GUPEAGUPEA Sök uppsatser från svenska högskolor och universitet RUC – Regionalt utvecklingscentrum

Examensarbete utomlands Ange i anmälan Åka vart man vill/kontaktskolor Stipendier – Adlerbertska, MFSAdlerbertskaMFS Var ute i god tid! Mer information på kursansvarig institutions hemsida

Tidsplan examensarbet Anmälan till examensarbetet skall vara inne senast 30 maj Information om handledartilldelning ges strax före kursstart på gul.gu.se/sök på respektive examensarbetskursgul.gu.se Kursstart 5 november Examinationer i mitten av januari 2013 All nödvändig information läggs ut på gul.gu.se/sök på respektive examensarbetskurs

Kontakta oss för mer information Ulrika Agby, studievägledare Telefon Daniel Seldén, kursansvarig Telefon