UNOS UNO FÖRÄNDRINGSARBETE NULÄGE.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Skola och arbetsliv i samverkan
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?

Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Exempel utifrån ett antal målområden
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Välkomna!.
Pedagogiskt ledarskap
KVALITET & STYRNING I VARA KOMMUN
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Camilla Lundberg, Landskrona-Kävlinge-Svalövs Gymnasieförbund
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Hej och välkomna!.
En arena för skolutveckling, IT och lärande, maj 2010, Nacka Strand.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Några godsaker á lá Nacka. Forsknings- och utvecklingssatsning Didaktisk forskarskola i samverkan med universitet och högskolor, för förskollärare och.
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Hälsa, lärande och trygghet
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Björknässkolan Nacka kommun
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Skolinspektionen Kvalitetsgranskning av svenskundervisning för invandrare i Falkenbergs kommun.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Disposition och utgångspunkter
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LÄROPLANEN 2016 VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING REKTORSEMINARIET I EVOIS
Nämndplan 2015.
Uppdraget är framtiden, barnen och eleverna. Information om ny organisation av förskolorna i Tyresö kommun.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
SWOT-analys av affärsområde grundskola
Varannan i mål - En kvalitetsgranskning av gymnasieskolors förmåga att få alla elever att fullfölja sin utbildning Skolinspektionens dag 2009.
KPR april 2018.
Verktyget Utmärkelsen….
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
Presentationens avskrift:

UNOS UNO FÖRÄNDRINGSARBETE NULÄGE

UNOS UNO Forskningsstudie av datoriseringen i skolan 11 kommuner + Pysslingens skolor AB Nacka – Köping – Falkenberg Botkyrka – Västerås – Täby – Pysslingen – Umeå – Malmö – Helsingborg – Sollentuna Lysekil – SKL Örebro universitet i samarbete med Högskolan i Dalarna Åke Grönlund professor informatik – Tomas Englund professor i pedagogik Förväntat resultat: Identifiera olika effekter som genomförandet av En-till-En har bidragit med Studiens resultat = underlag för hur man bäst inför en dator till varje elev så det ger så stora positiva effekter som möjligt på elevers lärande Bidra till kunskapsutveckling kring IT i skolan

Strategier och förändringsmyter Pär Larsson

Vår organisationsteoretiska utgångspunkt Forskar om skolan utan att vara skolforskare. 4 4

Strategier för skolutveckling Datorer Lokal skolutveckling Skola 2000 Kvalitets-redovisningar Profilering Frirums-erövrande Fortbildning Balanced scorecard Problembaserad skolutveckling Omorganisation Ledarutveckling Hälsofrämjande skolutveckling Arbetslag Lean-metodik Lärande organisation Lärare lär lärare Nätverk

… å andra sidan!

Vad förändras…? Fysiska strukturer Vad som finns; Byggnader, lokaler, datorer osv. Formella strukturer Hur något är tänkt att fungera; Planer, scheman, regler osv. Handlingsstrukturer Vad som faktiskt sker; Hur arbetet normal genomförs. Tankestrukturer Dominerande tankegångar, föreställningar och idéer om arbetet. Dialogstrukturer Hur man talar med varandra och utbyter idéer. Organiseringsperspektiv Ständigt pågående organiseringsprocess Strukturer både formar och formas av vad som sker. PÄR LARSSON 7 7

Strategier för skolutveckling – Om man frågar lärarna… Vad satsas det mest på i min skola? Att läraren självständigt kan lägga upp och genomföra sin undervisning Att lärarna är delaktiga i utvecklingen av skolan Att verksamhetens mål är tydliga

Sex vanliga förändringsstrategier Skolutveckling genom: förändrad organisation att delta i nätverk ny teknik (IT) lokal skolutveckling nya/bättre ledare fortbildning av personalen Hur ofta gör vi ett val här? Utveckla studieorienteringen? Nej dom bara kommer, ungefär som erbjudanden. Eller så finns det pengar. Eller såmåste man göra något för att vara legitim i omvärldens ögon. Nu titta på några av dem för att bättre förstå vad som sker och hur man kan styra Bygger på antaganden. Visa att de snarare är förgivettaganden som sällan problematiserar – myter. 9 9

Varför är det då så svårt?

Vad förändrar skolor? Vad är det som främst avgör hur en skola utvecklas? PÄR LARSSON 11 11

Vad förändrar skolor? Materiella faktorer Lokaler IT Ekonomi Interna faktorer Externa faktorer Styrdokument Politiska beslut Omvärldsförändringar ”Moden” Lärares kompetens Klimatet, engagemang Samarbetet, trivseln Egna idéer och uppfattade behov Ideér PÄR LARSSON 12 12

Styrning Ekonomi Ledning

Återkoppling feedback Styrning Målarbete Implementering Kvalitetsarbete Återkoppling feedback

Ekonomi Spelregler Transparens Delaktighet Resursfördelning

Informationsstrategi Befattningsbeskrivning Ledning Organisation Ledningsgrupp Stabsgrupp Ledning-rektorer Mötesstrategier Rektorer alla enheter Informationsstrategi Resursteam+rektor Befattningsbeskrivning Assistentresursen

Enda sättet förbättra resultaten är att förbättra undervisningen. …”Som pedagogisk ledare och chef för lärarna …verksamheten som helhet inriktas på att nå de nationella målen.” (Lpo 94 2.8)( Lpf 94 2.6) ”Skollagen föreskriver att utbildningen inom varje skolform ska vara likvärdig, oavsett var i landet den anordnas.” Skollagen 1 kap2§ ”Rektor har ansvar för skolans resultat…” (Lpo 94 2.8) (Lpf 94 2.6) ”Rektor har ett särskilt ansvar för att: undervisningens uppläggning, innehåll och arbetsformer anpassas efter elevernas skiftande behov och förutsättningar.” (Lpf94 2.6)

TYDLIGARE LEDNING OCH STYRNING LÅNGSIKTIGA MÅL: ÖKAD EFFEKTIVITET TYDLIGARE SAMVERKAN EKONOMISKA SAMORDNINGSVINSTER ÖKAD PROFESSIONALITET ÖKAD LIKVÄRDIGHET TYDLIGARE LEDNING OCH STYRNING FÖRBÄTTRADE RESULTAT ÖKAD TRANSPARENS OCH ÖPPENHET

Organisation 2010 Ekonomi Personal Verksamhet/ kvalitet Efter ett år: Uppdraget är fokuserat på ut- veckling av verksamhetens kärn- uppdrag och ledning av rektorer Verksamhetschefer Förbättrade resultat Rektorsgrupper Arbetsplatsträffar Medarbetarsamtal Målsamtal Verksamhetsbesök Resultatanalyser Strategier – förbättring Verksamhetsplan 2011- Stödjare – utmanare Likvärdighet Ekonomi Personal Verksamhet/ kvalitet Uppdraget är fokuserat på ut- veckling av verksamhetens kärn- uppdrag Förbättrade resultat Stöd och hjälp Akutsituationer Förebyggande arbete Mötesplatser Rutiner och struktur Stödjare – utmanare Likvärdighet Effektivisering - samordning