Ver. maj-2010. Har tekniken någon betydelse för oss? Ja!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
om företaget där du gör din praktik!
Advertisements

Farmorgun Välkomna till: Lär dig blogga Internationella kvinnodagen Södertälje kommun Gun Svensson Farmor Gun i Norrtälje 72 år.
Geografi Henrik Carlsson.
Människorna i världen Var bor det flest människor?
RINKEBYSKOLAN
~ Den första mobiltelefonen ~
Lånord.
Bensinpris God dag, Jag har hört, Att bensinpriset kan inom den närmaste framtiden komma upp till Sek 17,00.
Enligt dagens lagstiftare och byråkrater borde de av oss Som var barn på 50-talet, 60-talet och 70-talet inte ha överlevt.
Evolution.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
AVSKEDSANSÖKAN Anhåller härmed om att få sluta som vuxen. Jag har beslutat mig för att återgå till att bli åtta år, med de skyldigheter som ingår i detta.
Lektion 4 Kort om olika typer av statsskick/politiska ideologier.
Imperialism - När ett land tar över, styr och använder sig av en annan del av världen.
Högtidstal Retorik.
Teknik för åk 9 vid Olaus Petriskolan. Teknikutveckling.
Familjens ekonomi Jacob Freij, Mogärdeskolan 4-9, Vetlanda –
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Turismen växer fram kapitel 2
Kommunen Maja Stopek, Transtenskolan, Hallsberg –
Mobiltelefonins utveckling
Bilar 1769 av Nicholas Cugnot 1885 Carl Benz tvåtaktsmotor (gas)
När blir ett ord svenskt då?
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Revolution Vad är en revolution?.
Elva tips inför en intervjusituation
Affärssystem som en aktör Linda Askenäs Linköpings universitet.
Historien om Grekland.
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Demokrati och hur Sverige styrs
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Huvudsatser och bisatser
Föräldrar i Lerums Kommun FILK Bildades våren 2010.
Läroplansnätverk förskola
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
Chuab.se Förenkla – helt enkelt Skellefteå
Kemins grunder 1 Kemi förr och nu.
Varför vi arbetar med lässtrategier och vad de ger oss
Hinduism  Åk 6 1.
Vår ö, eller landet vi fann Och hur vi klarar oss där…
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Människan Vi människor har en överlägsen hjärna och en unik hand med tumme. Människans första steg mot att bli människa togs när hon började använda.
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Hur har ny teknik påverkat det svenska språket de senaste tusen åren?
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Ekologi Naturkunskap 1.
Ger Växelverkan Vetenskapen Värde?
Evolution och utvecklingslära
Har tekniken någon betydelse för oss? Ja! Vad krävs för att civilisationen ska överleva och utvecklas? Räcker det? Nej! Här är ett exempel: att kunna.
Asien Civilisation uppstår ca 6000 f.Kr med små befolkningscentran:
om företaget där du gör din praktik!
Mobiltelefon.
Luftballonger de första flygfarkosterna av européer var varmluftballonger som utvecklades på 1700-talet. Som sen utvecklades till vätgasballonger i slutet.
Samhällskunskap C & Geografi B, 2011/2012
Motivationen att lära sig svenska
Kommunikation.
Reduktionsdelning= (Meios)
KONSUMTIONSSAMHÄLLET. V AD ÄR KONSUMTIONSSAMHÄLLET ? Vi handlar mer än vi behöver för att överleva – ökad konsumtion av mat, kläder, saker mm Massproduktion.
Min friggebod Skiss i 3D Miljö/omgivning Vad den ska användas till Material Motivera materialval Jämför med ett annat material, varför är ditt val bättre?
Språkriktighet. Stor och liten bokstav Stor: vid namn. Sammansättning av namn + helt ord: Stockholmscaféer (jämför med stockholmare) Liten bokstav: svensk.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
ANTIKA GREKLAND.
Svenska språkets historia
Lektion 2: Människans ursprung
LOKOMOTIVET!!!.
Tobak - Lektion 3 Åk 4-6.
Presentationens avskrift:

ver. maj-2010

Har tekniken någon betydelse för oss? Ja!

ver. maj-2010 Vad krävs för att civilisationen ska överleva och utvecklas? Räcker det? Nej! Här är ett exempel: att kunna hantera elden dvs. energin Människor lärde apor att röka och hantera elden på 30-talet, men de vuxna aporna kunde inte berätta för sina barn, hur man hanterade eld och rökverk. Trots att de var vanerökare.

ver. maj-2010 Nej, du måste dessutom att ha ett skriftspråk. Då kan du med text berätta, genom att skriva ned allt du vet och har forskat fram.

ver. maj-2010 Exempel på språk är: Ritning Foto Noter Svenska, engelska, tyska med dess skriftspråk

ver. maj-2010 Först då kan vi utveckla en massa nyttiga och onyttiga saker.

ver. maj-2010 Lyxigt SPA- badrum?? Vad styr den tekniska utvecklingen? Behov Vinstintressen Men HIV i Afrika kan bromsas med mediciner men det finns inga pengar till mediciner. Ny statussymbol - det lyxiga badrummet. Pengar och behov finns i Sverige

ver. maj-2010 Vad styr den tekniska utvecklingen? Politik och politiska beslut Miljöbil får skattebefrielse och vid nyköp 10000:- kr i rabatt. Trängselskatt i Stockholm Betalstation Miljöbil

ver. maj-2010 Vad styr den tekniska utvecklingen? Förutsättningar Förutsättning: Mycket snö? Då behövs en snöskoter. I Skåne behövs inga snöskoters. Varför?

ver. maj-2010 Krig som drivkraft = Mikrovågsugnen kom till som en biprodukt under utveckling av radarn. Vad styr den tekniska utvecklingen? Samt många andra saker. = Trupptransport och bombplan tillsammans med den tyska V-1 raketen från 1940-talet lade grunden till det civila flyget. t.ex.

ver. maj-2010 Leklusten t.ex berg- och dalbana, fritidsbåtar, dataspel Vad styr den tekniska utvecklingen?

ver. maj-2010 Vad styr den tekniska utvecklingen? Lättjan, dvs. den lata människan jämför

ver. maj-2010 Vad styr den tekniska utvecklingen? att överleva och skapa förutsättningar för våra barn att leva. Samt den allra största drivkraften:

ver. maj-2010 Sammanfattning av teknikutveckling. Detta driver oss framåt: - att kunna hantera elden och energin - att ha språk för att överföra sina kunskaper till nästa generation - att överleva och skapa förutsättningar för sina barn att leva - behov - vinstintressen - förutsättningar - politik - krig som drivkraft av teknikutvecklingen - leklusten - lättjan, dvs. den lata människan

ver. maj-2010 Till eleven vid Olaus Petriskolan Vid nästa lektionstillfälle gör vi en kunskapskontroll Vad menas menas med detta? Ge tre exempel! att kunna hantera elden och energin Arbetat igenom alla punkter på föregående sida!

ver. maj-2010 The End! Lycka till!