Lärande utvärdering. - Teoretiska utgångspunkter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Programutvärderingen Socialfonden Effekter och effektivitet
Nyttorealisering på 10 min
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Utvärdering av projekt
Lärande nätverk och innovativ kompetensutveckling
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Träning ger färdighet!.
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
Integration och mångfald –
Linköpings universitet
Sammanfattning av gruppdiskussioner Miljömålsdagarna maj Umeå.
Läroplansträff Välkomna.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
VAD ÄR ETT LYCKAT UTVECKLINGSARBETE?
1 Följeforskning i KOM-INN! Hanne Randle HSS-konferens, Karlstads universitet, den 4-6 maj 2011.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Att utveckla lärandet i och av Starka Forsknings- och Innovationsmiljöer Göran Andersson
Intressenter OL108A.
Samverkan inom socialförsäkringen Rapport
Välkommen till ESF:s seminarium
Folkbildning som del av energi- och klimatstrategi.
+ Aktiviteter inom projektet: Evidensbaserad praktik inom funktionshinderområdet Hanna Egard, följeforskare
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Riskhantering Säkrare resultat genom systematisk riskhantering
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
om strategisk påverkan och lärande utvärdering Västsverige mars 2010
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
EU-program/projektkunskap Djurö 11oktober 2010 Är vi med i EU eller inte? Nyttan av EU-projekt Varför EU-program? Olika typer av EU-program Strategiskt.
Utmaningar i arbetet med BfL
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
1 Slutkonferens 21 maj 2014 Elin Björkman Utvärdering av Xplore! ”En verksamhet som är angelägen att behålla”
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
APeL AB, Luleå tekniska universitet, Högskolan i Halmstad, Face Europe AB, Europaforum AB + ett 20-tal underleverantörer Processtöd inom tre områden: –Metodstöd.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Lärande utvärdering genom följeforskning
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Hur kan vi förstå begreppet?
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
PDSA cykel - förbättringsprocessen
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Hässleholm 18 november 2010 Mats Holmquist.
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
När projektet blir mer än ett gästspel Växtkraft med EU Carina Åberg APeL FoU.
Personcentrerat arbetssätt – en väg till patientdriven vård 2018.
19 AUGUSTI FRITID FÖR ALLA UTVÄRDERING AV KLUSTER PERSPEKTIV PÅ METODUTVECKLING I KLUSTERPROJEKT.
BasKraft - ökar förmågan att skapa resultat tillsammans
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Presentationens avskrift:

Lärande utvärdering. - Teoretiska utgångspunkter Lärande utvärdering - Teoretiska utgångspunkter - Praktiska konsekvenser - Samtal i grupp Örenäs slott 23 oktober 2009

Idag fokus på lärtänkande, inte metoddetaljer som Svarsfrekvens Bortfall Tillförlitlighet Pålitlighet Indikatorer (rätt/bra/viktiga) Frågor (rätt/bra/viktiga) Kvantitativa eller kvalitativa metoder (rätt/bra/effektiva) Urval (deltagare/grupper/nivåer) Hinder (språk mm) Kontrollgrupp

Upplägg 13:00 Inledning 13:10 Teorigrund 13:50 Paus 14:00 Första samtalet 14:50 Paus 15:00 Andra samtalet 15:50 Paus 16:00 Uppsamling, stöd, fortsättning 16:30 Slut Utvärdering via webben

Kan framtiden förutsägas och planeras? Handuppräckning Lättare i fysiska projekt än mänskliga?

I dagsläget (oktober 2008) är 57% av tunneln färdigbyggd I dagsläget (oktober 2008) är 57% av tunneln färdigbyggd. Borren Åsa har sedan leveransen byggt över 3300 meter genom åsen. I dagsläget uppskattas kostnaden för tunnelbygget att sluta på 10,5 miljarder kronor (2008 års byggkostnadsläge), vilket är cirka elva gånger mer än vad som ursprungligen budgeterades när projektet påbörjades 1989. Man räknar år 2008 med att normala dubbelspåriga järnvägstunnlar kostar 150-200 milj kr/km[källa behövs] , ett antal har byggts, medan denna kostar 1,2 miljarder/km. Tunnelbygget beräknas bli klart 2015, nitton år efter den ursprungliga uppskattningen.

Olika synsätt Rationellt tänkande Instrumentellt och funktionellt synsätt Medel A leder till mål B Slutet system Stabil omgivning Systemtänkande Dynamiskt synsätt Helhetsperspektiv Öppet system Interagerar med omgivningen Två synsätt på projekt som påverkar utvärderingstänkandet SYSTEMTÄNK Allting påverkar och påverkas av allting annat i omgivningen. Helheten är större än summan av delarna. Ett sätt att betrakta världen. Betydelsen av mångfald av perspektiv. Förstå relationer, funktioner, sammanhang och mönster. Organisationer är öppna, pluralistiska och evolutionära.

Planeringsstyrda projekt Processtyrda projekt Planering, budgetering, uppföljning. Rationellt, enkelt, entydigt Process, delaktighet, förändring, dialog, kultur, omvärld. System.

Lärande typer (Ellström, 1992) Anpassningsinriktat Vad – åtgärda Kontrollera Reproduktivt lärande Utvecklingsinriktat Varför – förstå Reflektera Kreativt lärande En organisation som inte utmanas fastnar lätt i rutiner och ett anpassningsinriktat lärande. Utvärdering bör föra in frisk data i systemet (nyheter om skillnader) som möjliggör ett utvecklingsinriktat lärande.

Utvärderingstyper Summativ Formativ Varför? Kunskap att bedöma Kunskap att förändra Vad? Resultat och effekter Praktik och process När? Sällan, efteråt Ofta, under tiden

Planeringsstyrda projekt och summativ utvärdering Stimulerar ett anpassningsinriktat lärande

och formativ utvärdering Processtyrda projekt och formativ utvärdering Systematisk reflektion Stimulerar ett utvecklingsinriktat lärande

En lärande utvärderare Engageras tidigt och har nog med tid Är mer processkunnig än metodexpert Kombinerar närhet med kritisk distans Stödjer och stör (farthinder) Organiserar gemensamma lärmiljöer Involverar intressenter och samlär Sprider information Balanserar omedelbar nytta med långsiktiga effekter 7. Inte bara samlar

Centrala begrepp Dialog Delaktighet Kontinuerlig återkoppling Kollektivt lärande Kritisk reflektion

Metoder och arbetssätt DATAINSAMLING Egendokumentation Enkäter Intervjuer Fokusgrupper DATABEARBETNING Fokusgrupper Seminarier Workshops Nätverk

Projektresultat och Programmål S P R I D N I N G Effekt Resultat Projekt Idé Absorbering (implementering) Inse värdet av resultatet Tillgodogöra sig den (anpassa till vs) Använda den (se till att den tas upp för åtgärd/beslut om hantering) Bidra till offentlig debatt

1. Hur kan utvärderingen organiseras för lärande och projektutveckling? Hur kan utvärdering på ett naturligt sätt struktureras in i processen? Utvärderaren kommunicerar inte med oss. Vi kan inte påverka utvärderingen. Räcker det med att utvärderaren sitter i styrgruppen? Processen, inte målen, är det mest relevanta. Omformulera målsättningen?

2. Hur kan utvärderingen bidra till att påverka ordinarie verksamheter? På vilket sätt har kompetenshöjningen gett avtryck i det dagliga arbetet? Hur prioritera och planera implementeringsarbetet? Hur värdera hur mjuka faktorer påverkar företagens tillväxt? Coachin är en process som kan ge effekt långt senare. Hur kan man lyfta det? Applicerbarheten i praktiken av utbildningsinsatsen Hur analysera projektets resultat i jämförelse med ordinarie verksamhet och identifiera framgångsfaktorer? Projektet innehåller en mängd olika aktiviteter och målgruppen har kommit olika långt vilket kan försvåra spridningen av resultatet.

Exempel ur en offerttext: Syftet med processutvärderingen är att vid punktinsatser under projektperioden redovisa och analysera - deltagarnas synpunkter - projektets genomförande i relation till ansökan - projektets organisation, insatser och metoder - faktorer som rör programkriterier - aspekter som rör de horisontella kriterierna Processutvärderingen innebär att systematiskt följa och dokumentera projektets genomförande och att studera förutsättningarna för att de uppställda program- och projektmålen ska nås. Värdet av en sådan utvärdering ligger i att den kan synliggöra varför projektet lyckas bra eller mindre bra, det vill säga analysera hur och varför målen har nåtts eller inte. Varje insats dokumenteras i en projekt- och rådgivningsrapport till projektägaren.

Syftet med processutvärderingen är att vid olika punktinsatser under projektperioden redovisa x, y, z och organisera lärseminarier med strategiskt viktiga intressenter för att analysera delresultaten, utveckla projektprocessen och sprida erfarenheter. Varje insats dokumenteras i en delrapport som används till ett studiematerial inför analysseminarierna. Processutvärderingen innebär att systematiskt följa och dokumentera projektets genomförande och att stödja projektet så att de uppställda program- och projektmålen nås samt leder till hållbara effekter.

Processtöd till projekt Direktstöd Nätverk för utvärdering och lärande Regionala seminarier/workshops

Extrabilder

STRUKTUR ORGANISATIONER Direkt Indirekt För-ändring Absorbering Strategisk påverkan Lärande ESF-PROJEKT

Lärande utvärdering – följeforskning

Lärande utvärdering och strategisk påverkan Resultat Idé Projekt Effekt Planering, budgetering, uppföljning Aktivering Medverkan, delaktighet, demokrati, dialog, organisationskultur Metoder: Sökkonferens (tratten), studiecirkel Nätverk Regional utveckling: kluster, koalitioner, allianser, industriella distrikt, innovativa system (Medicon Valley)