(Mahatma Gandhi) "Let my house not be walled on four sides, let all the windows be open, let all the cultures blow in but let no culture blow me off my.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Multikulturella aspekter på apoteksverksamhet Är detta något vi bör forska om och i så fall hur? SIG Samhällsfarmaci Tobias Renberg Sofia Kälvemark.
Advertisements

Att förstå anonymiteten (översättning från
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Inom Al-Anon är vi alla lekmän...
Kultur för alla – gäller det mig
Värdegrund 1.
Aktör / Struktur.
Läsfrämjande inom studieförbunden Kultur i Väst
Närvaro!!.
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Musik & kommunikation 50p.
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Hälsopedagogik- Vad är det ?
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Samma fast olika eller olika fast samma?
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Vad är identitet?.
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Demokrati och hur Sverige styrs
Imorgon tänkte jag bjuda på något gott att äta. Ni får välja
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Ta ställning och handla!
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Autoliv Leadership Development 1 Välkommen till: “Supporting Diversity at Autoliv” – en utbildningsmodul i Mångfald.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Elevrelationer – sociala interaktioner mellan individer i en skolkontext Kontextuell nivå: Interpersonell nivå: Individnivå:
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Hur vill du att vi arbetar med dessa uppgifter?
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Modul 7 Kulturell medvetenhet
Retorik & Argumentation
(Mahatma Gandhi) "Let my house not be walled on four sides, let all the windows be open, let all the cultures blow in but let no culture blow me off my.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Klipp: olika människosyn
Varför är det viktigt med lagar i ett samhälle? (7C tänker)
(Mahatma Gandhi) "Let my house not be walled on four sides, let all the windows be open, let all the cultures.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Nätverksträff i Aronsborg mars 2007 Att få en djup förståelse av vardagsverksamheten.
Idrottspsykologi.
(Mahatma Gandhi) "Let my house not be walled on four sides, let all the windows be open, let all the cultures.
(Mahatma Gandhi) "Let my house not be walled on four sides, let all the windows be open, let all the cultures blow in but let no culture blow me off my.
(Mahatma Gandhi) "Let my house not be walled on four sides, let.
Musslan … för dig som har en närstående som dricker för mycket alkohol, tar droger eller mår psykiskt dåligt.
Samhällets ojämlikhet
Leila Jasmin Aisha Mola-i
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
(Mahatma Gandhi) "Let my house not be walled on four sides, let all the windows be open, let all the cultures.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Politisk Geografi.
Leder etnisk mångfald till kontakt eller konflikt? Andrej Kokkonen.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
hur ska vi bemöta varandra?
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Presentationens avskrift:

(Mahatma Gandhi) "Let my house not be walled on four sides, let all the windows be open, let all the cultures blow in but let no culture blow me off my feet" I 13:00 c

Madeleine Eriksson

Kapitelindelning Kultur Tvärkulturell kompetens

Kultur

5 Kultur är en evig och livslång programmering av tankar, känslor och beteenden Software of the mind (Hofstede)

6 Programmeringen börjar: Familjen, Grannarna, Skolan, Ungdomsgrupper, Arbetsplatsen, Samhället...

7 KULTURER VARIERAR: Land Region Religion Generation Företag Yrke

Beteende Attityder & Normer Värderingar Uppfattning Vad jag känner Vad jag tänker Lätt att se The Cultural Iceberg Vad jag gör 10 %

När en kultur är lyckad blir våra värderingar normer. 9 Tar tid

Tvärkulturell Kompetens

En kontinuerlig process som ger oss förståelse för: 1) vår egen och andras kulturella bakgrund 2) varför andra personer handlar som de gör

Lärandeprocess 8 steg Introduktion Lär dig mer Testa Feedback Reflektion & justering Genomförande

Steg 1: Rädsla Tvärkulturell Kompetens

Eftersom prövningen av våra värderingar överlåtits till andra har vi ingen kontroll över den egna värderingsprocessen och känner oss därför hotade när våra värderingar ifrågasätts

Vår rädsla för det okända

Byt rädslan för det okända mot nyfikenhet

Steg 2: Mentalisering Tvärkulturell Kompetens

Att förstå sig själv är att förstå andra 18

e

e TRADITIONELLA VÄRDERINGAR: religionen är viktig, starka familjeband, accepterar makt, emot abort, skilsmässa, dödshjälp och självmord. SEKULÄRA – RATIONELLA VÄRDERINGAR : Tvärtom traditionella värderingar ÖVERLEVNADS VÄRDERINGAR: Fokuserar ekonomisk och fysisk säkerhet. Låg tolerans och förtroendenivå. INDIVIDUELLA VÄRDERINGAR: Prioriterar miljö frågor, växande tolerans för invandrare, homosexuella, och andra jämställhetsfrågor. Efterfrågar större del i beslutstagande och politiska frågor

Traditionella värderingar Sekulära/Rationell I ndividuella värderingar Överlevnadsvärderinga r

hur/

Steg 3: Karaktär Tvärkulturell Kompetens

Vår personlighet influerar vår kapacitet att förstå andras kultur 24

Personlighets faktorer 8/3/2011  Intresse i andra  Utåtriktad  Medvetenhet  Självkännedom  Anpassningsförmåga  Social kompetens  Respektfull  Empati och förståelse  Motivation  F lexibilitet 11:45

Steg 4: Perspektiv Tvärkulturell Kompetens

Var är Sverige ?

Varför ska norr alltid vara uppåt ?

Steg 5: Etik Tvärkulturell Kompetens

Din eller min kultur?

Finns inte Bara olika

Steg 6: Kommunikation Tvärkulturell Kompetens

KOMMUNIKATION normer/värderingar ENDAST 7 %

Hög & Låg kontext kulturer

Få ord som väljs med omsorg Exakt, tydligt och rakt budskap Säger det man menar Mål = skicka meddelanden, utbyta information, fakta och åsikter Skrivet & talat ord är viktigast Icke verbala aspekter är mindre viktiga - Svårt läsa kroppsspråk Står längre ifrån varandra Nyanserade, indirekta och subtila ord Kontextuella ledtrådar Se bakom orden - lyssna,tolka LågHög Mål = bygga långa relationer med starka band som gör att man förstår varandra Icke verbalt är viktigt - Kroppsspråket, situationen, relationen, sammanhang … Space - står nära varandra 13:

Kaffe paus i 15 minuter 14:00

Steg 7: Jämföra värderingar Tvärkulturell Kompetens 14:00

Värdering 1: Makt

PDI I vilken utsträckning mindre mäktiga medlemmar i en grupp förväntar sig och accepterar att makt fördelas ojämlikt

- Man förväntar sig orättvisa - Föräldrar förväntar sig lydnad - Elever respekterar lärare - Hierarkiska organisation/diktatur - Manuellt arbete lägre status - Oftast hög korruptionsnivå - Makt = kontakter, familj & tradition - Ålder = respekt - Känner sig osäkra på varandra - Jämlikt samhälle - Föräldrar & barn jämlika - Elever och lärare jämlika - Platta organisationer - Manuellt arbete lika status - Oftast låg korruption - Makt = kunnighet & position - Ålder - Litar på varandra PDI 0 (31) 100 (80) BNP relaterat

UTBILDNINGEN & MAKTDISTANS

ARABVÄRLDEN Underkastelse Lydnad Underordning Efterlevnad Överlevnad i ett auktoritärt system Undvikande av problem SVERIGE Ta eget ansvar Diskutera fram olika lösningar Respektera andras åsikter Jämföra dina egna framsteg Jämför

14:25

Värdering 2: Osäkerhetsundvikande

Kulturer med höga värden föredrar regler (religion, lagar..) och strukturerade sociala sammanhang Uncertainty Avoidance UAI Den utsträckning i vilken medborgare hanterar stress genom att minimera osäkerhet.

Hög UAI Oroliga länder visade sig mer uttrycksfulla man talar med händer och hög röst Låg UAI Mindre oroliga länder mindre uttrycksfyllda, aggressiva man visar inte sina känslor

Låg UAI Hög UAI Osäkerhet = normalt Hög stress tolerans Inga regler kring ”smuts” & tabu Osäkerhet är ett hot Låg stress tolerans Strikta regler kring ”smuts” & tabu Mindre oro kring hälsa Fler hjärtattacker Annorlunda är spännande Kreativitet & innovationer Oro för hälsa Färre hjärtattacker Annorlunda är farligt Avsaknad av kreativitet Öppen struktur i skolan Läraren kan säga ” jag vet inte” Läraren involverar föräldrarna Strukturera inlärningssituation En Läraren har alla svar Läraren informerar föräldrarna

UTBILDNINGEN & OSÄKERHETSUNDVIKANDE

T Grupparbete Kreativt tänkande Proaktivt lärande Problemlösande Osäker klassrumssituation Säker klassrumssituation Passiv kunskap Fakta Memorering Tydliga ramar Utantill Jämför

En egyptisk bloggare och aktivist Hossam Hamalawy sa: "du memorera allt, till och med litterär kritik. Din hjärna rör sig inte för du behöver inte använda den eftersom du bara memorera regeringens läroböcker "

Q 14:45

Steg 8: Kunskap Tvärkulturell Kompetens

Kunskaps inhämtning: Om: Landet (diktatur, krig, bnp etc) Tätort/landsbygd Utbildningsnivå Samhällsklass Religion (grad av troende) Etc

Definition arabvärlden Kunskapsinhämtning

Språk: arabiska (skrivet/talat) Etniskt ursprung: Arabiska halvön Religion: muslim, kristen, jude

Arab Unionen

Skolan i arabvärlden Kunskapsinhämtning

Notera vad ni lägger märke till 14:40

Tänk på att de som inte går skolan eller endast går ett fåtal år i skolan får till sig värderingar och normer från den närmaste miljön. Det kulturella gapet blir extremt högt

Kvinnan i arabvärlden Kunskapsinhämtning

Klädsel Familjen Utbildning och arbete Skönhet

Begreppsutredning Kunskapsinhämtning

Islam = religionen Muslim = utövare av islam

Politisk islam = bred politisk rörelse med olika förgrening- ar (1900-talet, muslimska brödrarskapet, Hizbuth Tahar) Islamism Finns fundamentalistisk teokratisk & sekulär inriktning. 69

Jag är muslimsk arab islam är min tro men jag avskyr islamism 15:35

Lite om Syrien Kunskapsinhämtning

Republi k Bashar al Assad (Baathpartiet – reaktion mot kolonialismen) 22 milj invånare (Aleppo 3milj, Damaskus 2,5 milj) 79 % kan läsa och skriva Officiellt språk - arabiska

Sekulärt utan statsreligion – religionsfrihet 94 % araber & 4 % kurder 90 % muslimer: - 58% sunniter - 30% alawiter, ismailiter, shiiter & druser 12 % kristna

Olja & Gas Krigets skiljelinje Syriska kurdistan IS Deach

75 xenaconsulting.se /

Ha en bra fortsättning på dagen g