(Mahatma Gandhi) "Let my house not be walled on four sides, let all the windows be open, let all the cultures blow in but let no culture blow me off my feet" I 13:00 c
Madeleine Eriksson
Kapitelindelning Kultur Tvärkulturell kompetens
Kultur
5 Kultur är en evig och livslång programmering av tankar, känslor och beteenden Software of the mind (Hofstede)
6 Programmeringen börjar: Familjen, Grannarna, Skolan, Ungdomsgrupper, Arbetsplatsen, Samhället...
7 KULTURER VARIERAR: Land Region Religion Generation Företag Yrke
Beteende Attityder & Normer Värderingar Uppfattning Vad jag känner Vad jag tänker Lätt att se The Cultural Iceberg Vad jag gör 10 %
När en kultur är lyckad blir våra värderingar normer. 9 Tar tid
Tvärkulturell Kompetens
En kontinuerlig process som ger oss förståelse för: 1) vår egen och andras kulturella bakgrund 2) varför andra personer handlar som de gör
Lärandeprocess 8 steg Introduktion Lär dig mer Testa Feedback Reflektion & justering Genomförande
Steg 1: Rädsla Tvärkulturell Kompetens
Eftersom prövningen av våra värderingar överlåtits till andra har vi ingen kontroll över den egna värderingsprocessen och känner oss därför hotade när våra värderingar ifrågasätts
Vår rädsla för det okända
Byt rädslan för det okända mot nyfikenhet
Steg 2: Mentalisering Tvärkulturell Kompetens
Att förstå sig själv är att förstå andra 18
e
e TRADITIONELLA VÄRDERINGAR: religionen är viktig, starka familjeband, accepterar makt, emot abort, skilsmässa, dödshjälp och självmord. SEKULÄRA – RATIONELLA VÄRDERINGAR : Tvärtom traditionella värderingar ÖVERLEVNADS VÄRDERINGAR: Fokuserar ekonomisk och fysisk säkerhet. Låg tolerans och förtroendenivå. INDIVIDUELLA VÄRDERINGAR: Prioriterar miljö frågor, växande tolerans för invandrare, homosexuella, och andra jämställhetsfrågor. Efterfrågar större del i beslutstagande och politiska frågor
Traditionella värderingar Sekulära/Rationell I ndividuella värderingar Överlevnadsvärderinga r
hur/
Steg 3: Karaktär Tvärkulturell Kompetens
Vår personlighet influerar vår kapacitet att förstå andras kultur 24
Personlighets faktorer 8/3/2011 Intresse i andra Utåtriktad Medvetenhet Självkännedom Anpassningsförmåga Social kompetens Respektfull Empati och förståelse Motivation F lexibilitet 11:45
Steg 4: Perspektiv Tvärkulturell Kompetens
Var är Sverige ?
Varför ska norr alltid vara uppåt ?
Steg 5: Etik Tvärkulturell Kompetens
Din eller min kultur?
Finns inte Bara olika
Steg 6: Kommunikation Tvärkulturell Kompetens
KOMMUNIKATION normer/värderingar ENDAST 7 %
Hög & Låg kontext kulturer
Få ord som väljs med omsorg Exakt, tydligt och rakt budskap Säger det man menar Mål = skicka meddelanden, utbyta information, fakta och åsikter Skrivet & talat ord är viktigast Icke verbala aspekter är mindre viktiga - Svårt läsa kroppsspråk Står längre ifrån varandra Nyanserade, indirekta och subtila ord Kontextuella ledtrådar Se bakom orden - lyssna,tolka LågHög Mål = bygga långa relationer med starka band som gör att man förstår varandra Icke verbalt är viktigt - Kroppsspråket, situationen, relationen, sammanhang … Space - står nära varandra 13:
Kaffe paus i 15 minuter 14:00
Steg 7: Jämföra värderingar Tvärkulturell Kompetens 14:00
Värdering 1: Makt
PDI I vilken utsträckning mindre mäktiga medlemmar i en grupp förväntar sig och accepterar att makt fördelas ojämlikt
- Man förväntar sig orättvisa - Föräldrar förväntar sig lydnad - Elever respekterar lärare - Hierarkiska organisation/diktatur - Manuellt arbete lägre status - Oftast hög korruptionsnivå - Makt = kontakter, familj & tradition - Ålder = respekt - Känner sig osäkra på varandra - Jämlikt samhälle - Föräldrar & barn jämlika - Elever och lärare jämlika - Platta organisationer - Manuellt arbete lika status - Oftast låg korruption - Makt = kunnighet & position - Ålder - Litar på varandra PDI 0 (31) 100 (80) BNP relaterat
UTBILDNINGEN & MAKTDISTANS
ARABVÄRLDEN Underkastelse Lydnad Underordning Efterlevnad Överlevnad i ett auktoritärt system Undvikande av problem SVERIGE Ta eget ansvar Diskutera fram olika lösningar Respektera andras åsikter Jämföra dina egna framsteg Jämför
14:25
Värdering 2: Osäkerhetsundvikande
Kulturer med höga värden föredrar regler (religion, lagar..) och strukturerade sociala sammanhang Uncertainty Avoidance UAI Den utsträckning i vilken medborgare hanterar stress genom att minimera osäkerhet.
Hög UAI Oroliga länder visade sig mer uttrycksfulla man talar med händer och hög röst Låg UAI Mindre oroliga länder mindre uttrycksfyllda, aggressiva man visar inte sina känslor
Låg UAI Hög UAI Osäkerhet = normalt Hög stress tolerans Inga regler kring ”smuts” & tabu Osäkerhet är ett hot Låg stress tolerans Strikta regler kring ”smuts” & tabu Mindre oro kring hälsa Fler hjärtattacker Annorlunda är spännande Kreativitet & innovationer Oro för hälsa Färre hjärtattacker Annorlunda är farligt Avsaknad av kreativitet Öppen struktur i skolan Läraren kan säga ” jag vet inte” Läraren involverar föräldrarna Strukturera inlärningssituation En Läraren har alla svar Läraren informerar föräldrarna
UTBILDNINGEN & OSÄKERHETSUNDVIKANDE
T Grupparbete Kreativt tänkande Proaktivt lärande Problemlösande Osäker klassrumssituation Säker klassrumssituation Passiv kunskap Fakta Memorering Tydliga ramar Utantill Jämför
En egyptisk bloggare och aktivist Hossam Hamalawy sa: "du memorera allt, till och med litterär kritik. Din hjärna rör sig inte för du behöver inte använda den eftersom du bara memorera regeringens läroböcker "
Q 14:45
Steg 8: Kunskap Tvärkulturell Kompetens
Kunskaps inhämtning: Om: Landet (diktatur, krig, bnp etc) Tätort/landsbygd Utbildningsnivå Samhällsklass Religion (grad av troende) Etc
Definition arabvärlden Kunskapsinhämtning
Språk: arabiska (skrivet/talat) Etniskt ursprung: Arabiska halvön Religion: muslim, kristen, jude
Arab Unionen
Skolan i arabvärlden Kunskapsinhämtning
Notera vad ni lägger märke till 14:40
Tänk på att de som inte går skolan eller endast går ett fåtal år i skolan får till sig värderingar och normer från den närmaste miljön. Det kulturella gapet blir extremt högt
Kvinnan i arabvärlden Kunskapsinhämtning
Klädsel Familjen Utbildning och arbete Skönhet
Begreppsutredning Kunskapsinhämtning
Islam = religionen Muslim = utövare av islam
Politisk islam = bred politisk rörelse med olika förgrening- ar (1900-talet, muslimska brödrarskapet, Hizbuth Tahar) Islamism Finns fundamentalistisk teokratisk & sekulär inriktning. 69
Jag är muslimsk arab islam är min tro men jag avskyr islamism 15:35
Lite om Syrien Kunskapsinhämtning
Republi k Bashar al Assad (Baathpartiet – reaktion mot kolonialismen) 22 milj invånare (Aleppo 3milj, Damaskus 2,5 milj) 79 % kan läsa och skriva Officiellt språk - arabiska
Sekulärt utan statsreligion – religionsfrihet 94 % araber & 4 % kurder 90 % muslimer: - 58% sunniter - 30% alawiter, ismailiter, shiiter & druser 12 % kristna
Olja & Gas Krigets skiljelinje Syriska kurdistan IS Deach
75 xenaconsulting.se /
Ha en bra fortsättning på dagen g