Informationsmöte Furulidsskolan 090217 VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sylteskolan F-6 Förskoleklass Nyckelpigan Getingen.
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Inkludering av barn med hörselnedsättning i förskolan.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Månadsbrev oktober 2013 Måsen
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Föräldramöte 12 september 2011
Värdegrund 1.
Matematik med föräldrar
Välkommen till Edboskolan
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
verksamhetsförklaring
En reviderad läroplan för förskolan
SET Social Emotionell Träning
Förskoleklassen på Södermalms skola
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Kärnvärden.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Föräldramöte Ht
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Läroplansträff fritidshem
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Informationsmöte Furulidsskolan
Läroplansträff fritidshem
Ur Fem gånger mer kärlek av Martin Forster
Förväntansdokument Finnbacksskolan
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkomna till Edboskolan
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
En arena för lek och kompisskap
 Långsiktig matematiksatsning  Projektförslaget är baserat på forskningsöversikter och kartläggningar  Varje enhet ska bedriva utvecklingsarbeten.
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Välkomna till Blackebergsskolan, förskoleklasserna och Rävlyan.
Exempel på skriftligt omdöme
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Välkomna till kvällens föräldramöte i klass 2a.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
VIKSKOLANS VÄRDEGRUND
Välkommen till Ljungbackens skola!!
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Mini och den magiska stenen Sid. JT 6-9 För att kunna läsa måste man inte bara kunna ljuda ihop bokstäverna, man måste även förstå det man läser.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Tips för det praktiska ledarskapet
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Föräldramöte Tomtebogård
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Barnkonventionen.
Presentationens avskrift:

Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -

Informationsmöte Furulidsskolan

Målet med verksamheten Verksamhetsidé 6 – åringsverksamheten 6 – åringsverksamhetens mål 6 – åringsverksamhetens organisation Vad händer under våren? Hemsidan och FFF Skolråd Informationsblad Information pedagoger Frågestund Rundvandring

Målet med verksamheten Skolans uppdrag (Läroplan 94) - Kunskapsuppdraget - ”Skolans uppdrag är att främja lärande där individen stimuleras att inhämta kunskaper” - Det sociala uppdraget - ”I samarbete med hemmen skall skolan främja elevernas utveckling till ansvarskännande människor och samhällsmedlemmar.” ” Skolan skall därvid vara ett stöd för familjerna i deras ansvar för barnens fostran och utveckling.” Att tillsammans med er utveckla barnens….. Kunskaper och sociala färdigheter –Väl förberedda nästa nivå

Furulids verksamhetsidé 6 - årsvht. Furulidsskolans verksamhetsidé, 6 – års verksamheten Syftet med 6 – årsverksamheten är att minska glappet mellan förskola och skola. Barnen ska få en mjukare övergång och känna sig socialt trygga innan skolan (år 1) startar. 6 – årsverksamheten är en integrerad del i skolan och organiseras i lek och lär- grupper. Barnen ska möta en spännande och inspirerande miljö på skolan – vilket säkerställs genom personalens och barnens engagemang i verksamheten. I 6 – årsverksamheten uppmuntrar vi barnens upptäckarglädje och naturliga vilja att lära. Genom lek och glädjefylld samvaro med andra barn tränas barnens förmåga till empati och samarbete. I 6 – årsverksamheten arbetar vi med varje barns utveckling och lärande, vilket ska ligga till grund för fortsatt skolgång. Det är särskilt viktigt att första året i skolans miljö uppfattas positivt av barnen.

6-åringsverksamhetens mål Elever i förskoleklassen strävar mot att kunna Social utveckling Samspel samarbeta med andra dela med sig lösa konflikter med hjälp av en vuxen vänta på sin tur följa en enkel instruktion ta kontakt med andra barn på ett positivt sätt visa respekt för barn och vuxna Ansvar följa våra regler ansvara för sina saker klara av- och påklädning i tambur och idrottssituationer klara toalettbestyr Matematik Begrepps- och taluppfattning lägesorden, under, över, i, på bredvid, bakom, framför förstå begreppen, hög - låg, lång - kort, tung - lätt, hälften – dubbelt, först - sist, igår - idag - imorgon, lika många känna igen klockan, hel och halv timma kan antalsbegreppen och förstå siffrorna räkna till 10 fram och baklänges sortera efter likheter lägga mönster veckodagarnas namn Svenska skriva och känna igen sitt eget namn lyssna i grupp på sagor med bilder förstå en enkel instruktion och kunna genomföra den lyssna när andra berättar skilja på fantasi och verklighet våga tala i grupp förstå rim, ordlängd och sammansatta ord höra första och sista ljudet i ett ord känna till läsriktningen skilja på siffror och bokstäver

6-åringsverksamhetens organisation 31/3 Grupper klara Kriterier för gruppindelning -Goda lärgrupper -Minst en önskad kompis

Vad händer under våren? 28/1 Informationsmöte - ansökan - gruppindelning - besked om grupp 22/4 Informationsmöte 2 (resp grupp) 5/5Kl , Första inskolning (förälder deltar) 12/5Kl , Andra inskolning (fsk försorg) 20/5Kl , Tredje inskolning (fsk försorg)

Frågan jag måste ställa mig… - Jesper, skulle du vilja ha dina barn på Furulidsskolan?

Pedagogisk idé Vi har till uppgift att möta barnen där de står och skapa lärsituationer som bäst möter individens behov. Om det är genom montessoripedagogik, traditionella föreläsningar, grupparbeten, storyline eller andra metoder är egalt. Bara vi gör vårt yttersta för att skapa goda lärmiljöer för barnen. Sålunda kan vår pedagogiska idé uttryckas som att vi möter individens behov med genomtänkta val av metoder för att barnet skall lära sig så mycket som möjligt.